Kolla avståndet till telestation + 24mb frågor

Permalänk

Kolla avståndet till telestation + 24mb frågor

Hej

Har nu testat alla tips som fanns när man sökte om avstånd till telestation.
Inga av dom lösningarna verkar numera fungera så jag undrar om nån vet hur jag kan kolla det.
Har Precis skaffat Telia 24mb.

Nu till frågan om 24mb.

Beställde den nya tjänsten och köpte ett nytt Dlink 624T som skall stödja 24mb.
Har haft tptest med ett antal tester sen tidigare då jag hade Telia 8mb.
Högsta mätningen jag haft med 8mb är 6,94mb.
Har testat den nya linan ca 15ggr nu och kommer inte över 6,94mb som jag hade med mitt 8mb.
Frågan är då, borde jag få mer?
Har jag missat några inställningar i Dlinken?

OM allt e ok, kan telia verkligen ta betalt för en tjänst som inte är bättre än deras ´vanliga 8mb? Borde dom inte veta isf att jag inte får högre fart trots nytt upp till 24mb bredband?

Tacksam för svar

Mvh R

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon site som funkar längre?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Du har troligen inte blivit uppgraderad ännu.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

1. Testa utan router.
2. Vad har du för modem?
3. De har kanske inte kopplat över dig till adsl2+ än.
3. Vet inte om det finns kvar någon sida där man kan kolla avstånd på. Men du borde få betydligt högre än dina gamla resultat iaf. Vad får du i upphastighet?

ps. mbit inte mb

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Hur långt har du till stationen?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Finns det ens någon site som funkar längre?

Japp.
Det som jag upptäckte och beskrev i en annan tråd fungerar fortfarande.
Telias hemsida. Gör en sökning. Vid resultat välj att kolla på sökvägen till den ramen som visar resultatet (den till höger förstås), egenskaper i IE. I sökvägen så finns &cul=XXXXX med... där har du längden. Även namnet på telestationen finna med.

telia.se/privat/forutsattningskontroll/result.aspx?riktnr=08&telenr=XXXXX&apps=21&cul=1360&ss=LIH&kc=&em=&ec=0&et=0&dd=2006-09-29&in=HSI&sp=24000&st=NY&query=5

Detta betyder 1360 meter till stationen. Stationen heter LIH. (Lindholmen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Japp.
Det som jag upptäckte och beskrev i en annan tråd fungerar fortfarande.
Telias hemsida. Gör en sökning. Vid resultat välj att kolla på sökvägen till den ramen som visar resultatet (den till höger förstås), egenskaper i IE. I sökvägen så finns &cul=XXXXX med... där har du längden. Även namnet på telestationen finna med.

telia.se/privat/forutsattningskontroll/result.aspx?riktnr=08&telenr=XXXXX&apps=21&cul=1360&ss=LIH&kc=&em=&ec=0&et=0&dd=2006-09-29&in=HSI&sp=24000&st=NY&query=5

Detta betyder 1360 meter till stationen. Stationen heter LIH. (Lindholmen)

Problem 1 löst, nötterna hade glömt koppla in det nya abbonemanget.

Dock så kvartsår grejen med avståndet till telestationen.

Det enda jag får fram är detta "telia.se/privat/forutsattningskontroll/result.aspx?"

Jag högerklickar och väljer egenskaper där det står vilka olika bredband jag kan få, gör jag rätt?

Mvh R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravetrancer
Problem 1 löst, nötterna hade glömt koppla in det nya abbonemanget.

Dock så kvartsår grejen med avståndet till telestationen.

Det enda jag får fram är detta "telia.se/privat/forutsattningskontroll/result.aspx?"

Jag högerklickar och väljer egenskaper där det står vilka olika bredband jag kan få, gör jag rätt?

Mvh R

Du gör rätt. Länken är bara lång. Markera den och dra muspekaren till slutet av texten och sen längre.

Permalänk

tack, nu fattar jag hehehe

MVH R

Permalänk
Medlem

funkar väl inte om man redan har telia tyvärr

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
funkar väl inte om man redan har telia tyvärr

Jodå. Den visar vilka hastigheter man kan uppgradera till.

Permalänk

Men har inte Telia _UPP TILL_ 24Mbit/s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Men har inte Telia _UPP TILL_ 24Mbit/s?

Jo?
Trådskaparen frågar om han inte bör få mer än exakt det som han hade med 8 Mbit.
Jo, det borde han. Trots att de har UPP TILL 24 Mbit och om du läser resten av tråden så ser du att de på telia hade glömt att koppla på 24 Mbit.

Permalänk
Medlem

Hum... hade 4.8km när jag skaffa bredband för nåra år sedan. Nu ligger jag på 5.18km

Vad kan de bero på ??? Har till och med kortat av linan hemma med några 10tal m

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proson
Hum... hade 4.8km när jag skaffa bredband för nåra år sedan. Nu ligger jag på 5.18km

Vad kan de bero på ??? Har till och med kortat av linan hemma med några 10tal m

Det kan bero på väder, värme, kyla, fukt, kvalié, skarvar och mycket, mycket annat.
Avståndet som anges har mest att göra med dämpning och kvalité på ledningarna än det faktiska avståndet till stationen.

Permalänk
Medlem

Taskigt för mig då. Kan inte uppgradera till nått annat.

Det troliga skälet till förlängningen är att du har blivit adsl kund. Den utrustningen bidrar till dämpningen och den sitter mellan dig och mätdatorn

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Taskigt för mig då. Kan inte uppgradera till nått annat.

Det troliga skälet till förlängningen är att du har blivit adsl kund. Den utrustningen bidrar till dämpningen och den sitter mellan dig och mätdatorn

Jag flyttar 5 kilometer på lördag. Har nu 2 Mbit. 3900 meter till stationen. När jag har flyttat så har jag 6900 meter till samma station. 0,25 Mbit here i come. Det är vad jag kan få som MAX. Så, jag kan inte heller uppgradera till något annat.

Så jäkla surt att Telia har tagit bort 0,5 Mbit. För mig gör det ju stor skillnad!

Permalänk

*bort*

Referallänkar är inte tillåtna.

Varning utdelad.

// Coltrasten.

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuffen3000
*bort*

Jaha! Den kollar avstånd? Varför en partner=101770 med i sökvägen?
Fungerade inte för mig. 0 m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag flyttar 5 kilometer på lördag. Har nu 2 Mbit. 3900 meter till stationen. När jag har flyttat så har jag 6900 meter till samma station. 0,25 Mbit here i come. Det är vad jag kan få som MAX. Så, jag kan inte heller uppgradera till något annat.

Så jäkla surt att Telia har tagit bort 0,5 Mbit. För mig gör det ju stor skillnad!

kollat med bredbandsbolaget? de brukar kunna leverera 2mbps "upp till" 7000m från stationen... kanske enbart syncar 0,5 vad vet jag då du ligger på gränsen...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
kollat med bredbandsbolaget? de brukar kunna leverera 2mbps "upp till" 7000m från stationen... kanske enbart syncar 0,5 vad vet jag då du ligger på gränsen...

Ja, de finns i min telestation men något är fel med hemsidan så jag får inte fram något bra resultat. Jag är även bunden till telia men jag kan tänka mig att betala två abb för att få mer än 0,25 Mbit.

Har en router med ett pc-card i och ett "surfa-hur-mycket-du-vill-till-fast-pris" 3G-abb. Dock enbart ~0,4 Mbit men det är bättre än 0,25.

Edit: Så här ser det ut: http://www.e-service.se/bbb.jpg
Sen är det stopp. De där "tekniska förhindren" som beskrivs finner jag väldigt komiskt.

Permalänk
Medlem

Ett lite enklare telesök-frontend:

http://tele.iocc.hack.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ett lite enklare telesök-frontend:

http://tele.iocc.hack.se/

Brukar ju sluta fungera lite då och då.
Vart hämtas uppgifterna? Från telias hemsida?

Ledningslängd: 6740 m (±10%)
Tjänst: Telefoni
Telestation: LIH
Kapacitet: (uppgift saknas)
Upptagningsomr: LINDHOLMEN