Permalänk
Medlem

Sugen på vattenkylning.

Hejsan alla swecare:)

Jag har blivit mer å mer sugen på att införskaffa en vattenkylning ( har ett Chieftec BA-01B-B-SL Bigtower ATX 360W ATX 2.0 - Svart / Silver ) , jag var först sugen på extern vattenkylning men sedan så insåg jag att det skulle ha blivit för dyrt, så jag är hellre öppen för att köpa en intern. Jag har inte allt för mycket kunskap inom vattenkylning så det min huvudfråga är om någon skulle kunna länka dom olika behövande delarna till ett system, min budget ligger på ca 1000 - 1500 kr. Systemet ska ha goda kylningsegenskaper och vara riktigt tyst.
För dom bästa kylningsegenskaperna så ska man ju ha radiatorn utanför datorn eller att man har ett utblås precis vid datorns chassie vägg/tak, men jag är inte direkt sugen på att börja såga i mitt chassie :/ och en utvändig radiator känns lite klumpigt. Så om någon kan vara snäll och plocka ihop ett system så skulle jag vara mera än tacksam.

Har en P4 3.0 socket 478, ett Abitai7 moderkort och samt ett Ati radeon 9600 128 mb ( ska inom snar tid uppgradera det till ett Geforce 6600gt, i sånt fall är det bara att byta gpu block eller? )

Tack på förhand //Mo

Permalänk
Medlem

Slangar, klammor o förgreningar införskaffs ju enkelt på ClasOhlsson, Biltema lr Silvan. Vattenpumpar brukar finnas i djur/fisk-butiker. Kylblock fräses enkelt ut om du känner nån som jobbar inom metallindustrin/fordonsbranchen. Radiator kommer du nog på själv, finns 1000-tals möjligheter att skaffa det

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Jag är nog mera intresserad av ett kit känns lite riskfyllt att börja på den nivån när det gäller sin första vattenkylning! Altså ett kitt eller rekomendera/länka till dom olika delarna i ett system.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar den här hemsidan:
http://www.kmelektronik.de/
Tyvär är det en tyskhemsida men dom har bra produkter till bra priser...

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Farkten kommer väll att ta ut prisskillnaden i slutskedet

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på vattenkylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo
Hejsan alla swecare:)

Jag har blivit mer å mer sugen på att införskaffa en vattenkylning ( har ett Chieftec BA-01B-B-SL Bigtower ATX 360W ATX 2.0 - Svart / Silver ) , jag var först sugen på extern vattenkylning men sedan så insåg jag att det skulle ha blivit för dyrt, så jag är hellre öppen för att köpa en intern. Jag har inte allt för mycket kunskap inom vattenkylning så det min huvudfråga är om någon skulle kunna länka dom olika behövande delarna till ett system, min budget ligger på ca 1000 - 1500 kr. Systemet ska ha goda kylningsegenskaper och vara riktigt tyst.
För dom bästa kylningsegenskaperna så ska man ju ha radiatorn utanför datorn eller att man har ett utblås precis vid datorns chassie vägg/tak, men jag är inte direkt sugen på att börja såga i mitt chassie :/ och en utvändig radiator känns lite klumpigt. Så om någon kan vara snäll och plocka ihop ett system så skulle jag vara mera än tacksam.

Har en P4 3.0 socket 478, ett Abitai7 moderkort och samt ett Ati radeon 9600 128 mb ( ska inom snar tid uppgradera det till ett Geforce 6600gt, i sånt fall är det bara att byta gpu block eller? )

Tack på förhand //Mo

Tror tyvärr inte att du kan få ett vattenkylningssystem för 1000-1500 som är riktigt tyst och samtidigt har goda kylningsegenskaper. Beror ju iofs på vad du menar med goda kylningsegenskaper förståss. Men vänta o se vad dom andra säger, detta är som sagt vadjag tror. För 3000-5000kr kan du däremot få finfina prylar;)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Om du är en lekman som mer är inne på att testa vattenkylning och dessutom planerar att ha kvar ditt nuvarande system så skulle jag köpt Thermaltake Bigwater 735 eller 745, det kyler helt ok i förhållande till sin prisklass och är ett tyst kit.

Kostar mellan 900-1100:-

Dock måste man köpa till block om man vill kyla GPUn.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Nja bigwater är väl ganska okej som förstgångssystem kyler ganska okej om du bara kyler processorn. Men fläkten som sitter på radiatorn är tvunget att gå i full fart för att den skall kyla bra och låter en del.
Jag rekomendear att satsa på ett annat system en bigwater. Alphacool Cool Answer II Dual 80 kanske är snäppet bättre ?

Permalänk
Medlem

är även jag intresserad av detta, någon som har alpacoolsystem som kan berätta om det?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Hur viktigt e det med slangdiametern på ett system? Alla pratar om att grövre e bättre men det säljs ju många satser med 7mm slang. Dessutom så har många block "trånga" kopplingar, ner till 1/8, vilket borde bli 5-6mm invändigt.
Så vad gör det för nytta med 1/2tums slangar då? Det borde ju bli en "strypning" av flödet. Eller e ja ute o cyklar?

En annan tanke; hur ofta gör ni rent systemet? Gäggar det igen?

vcore.dk säljer Laing DDC, 420 liter/tim, e den nåt o ha? Ser liten o fin ut om man har ont om plats

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"