Vinn nätagg från Seasonic

el-gittar till datorn?

Permalänk
Medlem

el-gittar till datorn?

Jag skulle gärna vilja veta hur man gör det på enklaste sättet och om jag behöver ett nytt ljudkort eller helt enkelt någon plugg som konverterar om änden på sladden så den passar ljudkortet.

tack i förhand!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det enklaste vore väl att skaffa en multieffekt till gitarren som går att koppla till datorn, tex. en V-AMP eller POD, det går väl att skaffa en plugg som gör att gitarrsladden passar i line-in uttaget på datorn också, men det är krångligare och låter SKIT (tro mig, jag har testat ).

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk

det är lättast o köpa en adapter, typ denna: http://www.kjell.com/?item=39049&path=660000,1795000,1799995
och sen köra nåt vst-tjofräs på datorn för o ändra med ljudet. det krävs dock ett hyfsat ljudkort om du inte vill ha en massa delay på ljudet när du kör datorn som "förstärkare".

annars kan du ju skaffa en förstärkarsimulator eller dra en kabel från hörlursutgången på din förstärkare in i datorns line in.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svar! vet ni med er om något tufft program till el gittaren? med effekter eller något annat coolt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
tack så mycket för svar! vet ni med er om något tufft program till el gittaren? med effekter eller något annat coolt.

Virtual Bassist har jag testat, grymma ljud + FX.
Ska finnas en Virtual guitarrist med, men aldrig testat.

Det är alltså en VST plugg som du kan köra i dom flesta sequencers / editeringsprogram såsom Wavelab m.m.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk

amplitube live är rätt bra, lättanvänt för den ovane, dock så måste du ha ett hyfsat ljudkort för att undvika fördröjning på ljudet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för förslagen! blir fett ikväll
Undrar bara om någon av er vet varför jag bara får ljud ur ena högtalaren när jag kopplar elgittaren till förstärkaren alltså inte till datorn? :S

Visa signatur

Permalänk

ena högtalaren? vad har du för förstärkare? kolla så du har monokablar hela vägen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
ena högtalaren? vad har du för förstärkare? kolla så du har monokablar hela vägen..

mm det är bara vänster högtalare som ljudet kommer ifrån :S hur ser en monokabel ut? jag har väl en sterio antar jag.

sen undrar jag vart i datorn jag pluggar i elgittaren? jag kan väl inte plugga i den där högtalarna ska vara då får jag inget ljud.
i mic uttaget kanske?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smör-Leif
Virtual Bassist har jag testat, grymma ljud + FX.
Ska finnas en Virtual guitarrist med, men aldrig testat.

Det är alltså en VST plugg som du kan köra i dom flesta sequencers / editeringsprogram såsom Wavelab m.m.

de ovan nämnda programmen ger ju inga effekter till en elgittar man kopplar till datorn...

Guitar rig från native instruments använder jag och stortrivs

Permalänk

om du tycker det är kul att spela in på datorn och vill fortsätta med lite mer seriösa grejjor kan du köpa en "dosa" du kopplar gitarren till, på den kan du ha effekter, kanal-inställningar osv, sedan går det via dosan och datorn en usb-kabel, då slipper du tänka på ljudkortet, sånt är en jävla röra

Permalänk
Medlem

Joo jag funderar på det men jag har en lokal med bandet där har vi dosa och allt möjligt.
Det här är bara så länge medans jag är hemma så det behövs inget hightech, men jag fattar inte vart i datorn jag ska plugga in el gittaren när jag köpt såndär konverterings grej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I line-in uttaget är väl det bästa?

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

men LOL!

Jag fattade först inte vad du menade.

"El gittar".... vadå el gittar?

AHAAAAAAAAA elgitarr!!!

edit: alltså, jag trodde han menade "el gittar" som i "el försvinner" typ...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

www.thinkgeek.com har dom en adapter med ett program som ger dig massa kuliga effekter till din gitarr + dator

Permalänk
Medlem

hehe!
ingen som vet varför ljudet endast kommer från en högtalare när jag kopplar till min reciver?

Visa signatur

Permalänk

för att din reciver antagligen vill ha stereo och från din gitar kmr endas mono

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill koppla till ljudkortets line-in behöver du en sån här:
http://www.kjell.com/?item=39049

För att koppla till recievern behöver du en adapter till:
http://www.kjell.com/?item=37196
sedan en vanlig audiokabel till ingången på recievern.

Har letat efter en direkt adapter 6,3 tele hona mono --> 2x RCA hane men har inte lyckats hitta nån. Kan möjligen finnas i nån musikaffär för en himla massa slantar, eller om du har nån lödkunnig i bekantsskapskretsen så är det inte svårt att göra en sådan kabel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

För att få bäst ljud, vettigt ljudkort med riktiga ingångar, och sen någon sorts för-förstärkare osv..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den första har jag, den andra får jag väl köpa imorgon.
Tackar det blir att ha fest med live musik hemma hos mig nu

Har ett nystartat band (Castrated) vi har självklart lokal osv.. Men det kan vara bra repa hemma också med coola effekter

EDIT: hur fungerar den där adaptern igentligen? det är lite fel va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag spelar i ett band där vi kopplar gitarr direkt till datorn och spelar in.

El gitarr med sladd och 6.3->3.5 omkopplarplugg direkt in i MIC ingången.

Jag har en V-amp2 också som vi har testat med men den brusar lite väl och ger inte ljudet vi vill ha. Den är skön live / med förstärkare dock

Programmen vi använder just för gitarren är Native Instrument Guitar Rig.
Där finns alla distar du vill ha och det är rätt lätt att göra egna.

Guitar Rig finns även i VST form så man kan ex. använda det i Cubase vid inspelningar , som i :

Spela in till trummor, hör gitarrdisten samtidigt.
Lyssna på det, ändra disten om det lät dåligt.

Problem är väl latens, vi använder ett inbyggt ljudkort på moderkortet på en Dell dator (!!) och har för tillfället 512mb ram... Så efter ett tag så blir det fördröjningar.

Det själva råa ljudet från gitarren är också lite väl basig enligt mig och rätt så mycket brus är det om man inte kör noise-gate:n i guitar-rig.
(Vi ska köpa nytt ljudkort med riktiga portar)

* Samples *
http://dsv.su.se/~will-ekh/vapenlicens_-_gorera_v2_novocals.m...
http://dsv.su.se/~will-ekh/vapenlicens_-_motorsag_i_ansiktet....

edit: ljudkort, inte moderkort :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Jag spelar i ett band där vi kopplar gitarr direkt till datorn och spelar in.

El gitarr med sladd och 6.3->3.5 omkopplarplugg direkt in i MIC ingången.

Jag har en V-amp2 också som vi har testat med men den brusar lite väl och ger inte ljudet vi vill ha. Den är skön live / med förstärkare dock

Programmen vi använder just för gitarren är Native Instrument Guitar Rig.
Där finns alla distar du vill ha och det är rätt lätt att göra egna.

Guitar Rig finns även i VST form så man kan ex. använda det i Cubase vid inspelningar , som i :

Spela in till trummor, hör gitarrdisten samtidigt.
Lyssna på det, ändra disten om det lät dåligt.

Problem är väl latens, vi använder ett inbyggt moderkort på en Dell dator (!!) och har för tillfället 512mb ram... Så efter ett tag så blir det fördröjningar.

Det själva råa ljudet från gitarren är också lite väl basig enligt mig och rätt så mycket brus är det om man inte kör noise-gate:n i guitar-rig.
(Vi ska köpa nytt ljudkort med riktiga portar)

* Samples *
http://dsv.su.se/~will-ekh/vapenlicens_-_gorera_v2_novocals.m...
http://dsv.su.se/~will-ekh/vapenlicens_-_motorsag_i_ansiktet....

tack ska testa programet direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som föregående talare har sagt, Guitar Rig 2 fungerar ypperligt. Använder det och Cubase flitigt och de 2 programmen lirar grymt tillsammans!

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat allt
Men något är fel :/ jag startar upp guitar rig 2, låter allt vara på defult rör inget.
Ljudet blir ju konstigt kommer liiite efter som eko effekt :/
men i microsofts egna inspelning program så låter det bra

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag fixat allt
Men något är fel :/ jag startar upp guitar rig 2, låter allt vara på defult rör inget.
Ljudet blir ju konstigt kommer liiite efter som eko effekt :/
men i microsofts egna inspelning program så låter det bra

Delay alltså. Det beror på drivrutinerna i programmet. Om du går in i ljudinställningar så ska du kunna välja olika drivrutiner. Dom mest uppskattade är ASIO drivrutiner. Detta ska fixa ditt problem.

Ett tips till alla som vill köra lite proffsigare skulle jag rekomendera Line6 Pod XT Live. Det är en multieffekt med ett antal pedaler som man kan spela in genom USB. En polare äger en sån och det är det bästa han har varit med om har han sagt. Bättre ljud än hans dyra rörförstärkare också. Hans farsa har en egen studio så man har något att jämnföra med.

http://www.musikborsen.se/itm_img/med_153142.jpg

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Delay alltså. Det beror på drivrutinerna i programmet. Om du går in i ljudinställningar så ska du kunna välja olika drivrutiner. Dom mest uppskattade är ASIO drivrutiner. Detta ska fixa ditt problem.

Ett tips till alla som vill köra lite proffsigare skulle jag rekomendera Line6 Pod XT Live. Det är en multieffekt med ett antal pedaler som man kan spela in genom USB. En polare äger en sån och det är det bästa han har varit med om har han sagt. Bättre ljud än hans dyra rörförstärkare också. Hans farsa har en egen studio så man har något att jämnföra med.

http://www.musikborsen.se/itm_img/med_153142.jpg

hmm på guitiarrig 2? jag hittar inte dom inställningarna i så fall :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tanka drivrutiner för ASIO hos http://www.asio4all.com/ .
Installera.

Starta Guitar Rig 2.
Gå in på File menyn, bläddra ner till 'Audi+MIDI Settings'
Välj interface ASIO och sätt 'ASIO4ALL v2' som output device.

Funkar perfekt på datorn hemma, nForce4 moderkort med dess inbyggda ljudkort. ( AC'97 kort )
Får ~3ms latens.

Jag kör ASIO4all för att nVidia / Realtek eller vilka det nu är som gör drivers till ljudkortet har slutat/orkar inte göra ASIO drivrutiner längre. Förrut fanns det men dom buggade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Tanka drivrutiner för ASIO hos http://www.asio4all.com/ .
Installera.

Starta Guitar Rig 2.
Gå in på File menyn, bläddra ner till 'Audi+MIDI Settings'
Välj interface ASIO och sätt 'ASIO4ALL v2' som output device.

Funkar perfekt på datorn hemma, nForce4 moderkort med dess inbyggda ljudkort. ( AC'97 kort )
Får ~3ms latens.

Jag kör ASIO4all för att nVidia / Realtek eller vilka det nu är som gör drivers till ljudkortet har slutat/orkar inte göra ASIO drivrutiner längre. Förrut fanns det men dom buggade.

tack du är bäst!

Visa signatur

Permalänk

Iofs, varför göra det på datorn? fixa en liten portastudio, kan vara guld värt att bara plugga i och spela istället för att hålla på med massor med porgram hit och dit, se dock till att den är har shysta redigeringsmöjligheter när det gäller spåren, annars är det ett helvete..=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Iofs, varför göra det på datorn? fixa en liten portastudio, kan vara guld värt att bara plugga i och spela istället för att hålla på med massor med porgram hit och dit, se dock till att den är har shysta redigeringsmöjligheter när det gäller spåren, annars är det ett helvete..=)

var faktiskt inte svårare än att köpa en liten adapter för 19kr och installera 1 program kanon ljud ingen delay och grymt lätt att starta igång.

men bra tipps

Visa signatur