Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Hedersmedlem

ny mjukvara finns ute nu

Permalänk
Medlem

"Din telefon har redan den senaste versionen av programvaran."

Hoppas dom får ut en för Tre snart då :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
ny mjukvara finns ute nu

Den var välkommen

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nu tog en backup på minneskortet och nu kan jag inte återställa telefonen från minneskortet

Skit..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masa69
Jag uppgraderade nu tog en backup på minneskortet och nu kan jag inte återställa telefonen från minneskortet

Skit..

Samma här, fy fan va lack jag blir. Allt är skit idag

Permalänk
Medlem

Verkar som det funkar nu efter omstart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masa69
den vill installera nått oxså närman startar om bara står o tuggar händer inget

Det gick efter att den tuggat ett tag, sen gick jag till "minne" och valde återställa till telefonen. Sen starta jag om, då funkade det!

Permalänk
Medlem

GPS har blivit mycket snabbare !
Tar ca 10 sek att få den att "låsa sig" , och då sitter jag ändå inomhus.

Visa signatur

-Nokia N95

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
GPS har blivit mycket snabbare !
Tar ca 10 sek att få den att "låsa sig" , och då sitter jag ändå inomhus.

Gött mos!

Permalänk
Medlem

Hmm...är det NokiaSoftwareupdaterSetup.se v12.0.0.49974 från Euorpe Nokia ni menar?
Har PC Suite v.6.83 installerad, måste jag avinstallera den först och installera den nya update?

Ni som har redan uppdaterat, har Nokia verkligen tagit bort "tracking" funktionen på GPS som folk säger (vad det nu är på svenska?) och behöver man ladda om alla kartor igen med den nya maploader? Är väl map loader 1.1g som är senaste?

edit:
Har löst mina funderingar. Trodde man skulle uppdatera via Nokia PCSuite. Men nu vet jag vad NokiaSoftwareUpdater är för nåt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
"Din telefon har redan den senaste versionen av programvaran."

Hoppas dom får ut en för Tre snart då :/

Hur F'*n hittar man uppdaterings alternativen\ett på en 3 brandad telefon?

Undrar för jag har en själv...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Hur F'*n hittar man uppdaterings alternativen\ett på en 3 brandad telefon?

Undrar för jag har en själv...

I Nokias uppdateringsmjukvara, men dom måste släppa en som matchar produktkoden Tre har på sina versioner av telefonen. Det kommer komma, frågan är bara när.

Edit: Korrekt textkodning verkar inte vara telefonens starka sida heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
I Nokias uppdateringsmjukvara, men dom måste släppa en som matchar produktkoden Tre har på sina versioner av telefonen. Det kommer komma, frågan är bara när.

Edit: Korrekt textkodning verkar inte vara telefonens starka sida heller.

Ok.. Kom och tänka på de efter en stund.. Inte så snabbtänkt efter en ölkväll

Somsagt så hoppas den kommer snart men min erfarenhet av 3 så är dom INTE snabba .

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Ok.. Kom och tänka på de efter en stund.. Inte så snabbtänkt efter en ölkväll

Somsagt så hoppas den kommer snart men min erfarenhet av 3 så är dom INTE snabba .

Du kan ju alltid byta produktkod

Visa signatur

-Nokia N95

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Du kan ju alltid byta produktkod

Fast det sabbar alla inställningar som är Tre-specifika också som jag har förstått det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koastar det nåt att använda A-GPS egentligen? Min är inställt på Tele GPRS och inga 5-10 sek lock här. Har nuvarande A-GPs avstängd ,tills jag vet ifall det kostar nåt att ha A-GPS på.

Inte nog med att min N95 glappar, nu "glappar" även memory slot covern och slot covern sticker ut en bit.
Den svarta plast delen som håller fast covern har förmodligen lossnat (bara halva plast delen "fastlimmat") och om det ska vara så, komemr jag inte ihåg.
Iallafall, vad för sorts av "lim" ska man använda för "limma" hela plast delen på covern igen?

edit:
Nån som har samma problem med att kartorna visar konstiga tecken på svenska? Mest är det ÅÄÖ som inte visar korrekt och det var inte så med gamla 1.0 maps jag hade innan. Har fört över "nya kartor" med map loader v1.1g och ångrar mig nu det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått svar på mina frågor längre bak i tråden så jag gör en sammanställning av mitt inlägg och hoppas att någon vänlig själv väljer att svara denna gången:

1. Många bilder jag har sett tagna med n95 visar förvånansvärt dålig kvalitet för att vara 5 mp och Carl Ziess (ingen aning) teknik. Blir detta bättre när man uppdaterar firmware?

2. Hur fungerar GPSn? Jag ska köpa min UTAN abonnemang och vill veta vilka funktioner jag kan använda på den. Hur kan man ladda hem nya kartor utan att betala dyra pengar? Blir GPSn bättre med ny firmware? Har läst att den grundläggande GPS funktionen är gratis? Stämmer detta?

3. Hur är kvaliten i övrigt på telefonen? Har hört att det är många som har problem med kvalitetskänslan i själva telefonen, den glappar mycket och knappar och annat känns relativt billigt, stämmer detta eller är det bara folk med otur som fått sådana telefoner?

Tack.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

1. Personligen tycker jag att N95 tar helt okej bilder. Många tester man sett på internet i jämförelse med Sony Ericsson K800i visar att N95an tar betydligt finare bilder.

2. GPSen fungerar som så att man öppnar programmet "kartor". I och med detta söker den omedelbart efter GPS-sateliterna. När den får kontakt ser du direkt på kartan i displayen vart du befinner dig. Stänger man av anslutning till nätverket så kostar det inte ett enda öre att använda den. Men då har man heller inga kartor, utan måste mata in dessa via datorn till mobilens minneskort, via programmet Map loader. Stänger man inte av nätverket laddar mobilen ner kartor när man rör på sig, vilket resulterar i datatrafik.

Man kan alltså använda GPSen för att se sin position i live, dock ingår ej röstanvisningar mm. Vill man ha detta måste man köpa sig licens, vet ej vad det kostar. Däremot så ser man bensinmackar, resturanger mm. i form av ikoner på kartan där man befinner sig.

3. Kvalitén är väl lite sisådär skulle jag vilja säga. Knapparna känns aningen billiga och är ganska tröga. Mitt ex glappar också, men det är inget jag direkt stör mig på. Telefonen med alla programfunktioner är så grymt i sig så kvalitéskänslan är inte speciellt viktig för mig. Det är programvaran som räknas tycker jag, då Nokia N95 inte direkt är en designlur.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Koastar det nåt att använda A-GPS egentligen? Min är inställt på Tele GPRS och inga 5-10 sek lock här. Har nuvarande A-GPs avstängd ,tills jag vet ifall det kostar nåt att ha A-GPS på.

Inte nog med att min N95 glappar, nu "glappar" även memory slot covern och slot covern sticker ut en bit.
Den svarta plast delen som håller fast covern har förmodligen lossnat (bara halva plast delen "fastlimmat") och om det ska vara så, komemr jag inte ihåg.
Iallafall, vad för sorts av "lim" ska man använda för "limma" hela plast delen på covern igen?

edit:
Nån som har samma problem med att kartorna visar konstiga tecken på svenska? Mest är det ÅÄÖ som inte visar korrekt och det var inte så med gamla 1.0 maps jag hade innan. Har fört över "nya kartor" med map loader v1.1g och ångrar mig nu det.

Vart slår man på/av a-gps `?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
1. Personligen tycker jag att N95 tar helt okej bilder. Många tester man sett på internet i jämförelse med Sony Ericsson K800i visar att N95an tar betydligt finare bilder.

2. GPSen fungerar som så att man öppnar programmet "kartor". I och med detta söker den omedelbart efter GPS-sateliterna. När den får kontakt ser du direkt på kartan i displayen vart du befinner dig. Stänger man av anslutning till nätverket så kostar det inte ett enda öre att använda den. Men då har man heller inga kartor, utan måste mata in dessa via datorn till mobilens minneskort, via programmet Map loader. Stänger man inte av nätverket laddar mobilen ner kartor när man rör på sig, vilket resulterar i datatrafik.

Man kan alltså använda GPSen för att se sin position i live, dock ingår ej röstanvisningar mm. Vill man ha detta måste man köpa sig licens, vet ej vad det kostar. Däremot så ser man bensinmackar, resturanger mm. i form av ikoner på kartan där man befinner sig.

3. Kvalitén är väl lite sisådär skulle jag vilja säga. Knapparna känns aningen billiga och är ganska tröga. Mitt ex glappar också, men det är inget jag direkt stör mig på. Telefonen med alla programfunktioner är så grymt i sig så kvalitéskänslan är inte speciellt viktig för mig. Det är programvaran som räknas tycker jag, då Nokia N95 inte direkt är en designlur.

Tack för svar Jo det lutar mot en N95a faktiskt. Och för alla er med "glappande " telefoner. Jag hittade en guide till hur man kan fixatill detta.

Var goda. OBS sker på egen risk

http://n95slider.blogspot.com/

Edit* Hur är det med minneskorten till n95an? Jag har en 1gb microSD som jag har i min K800i, passar den till nokian? Eller har nokia gjort en fuling och anpassat enbart "nokias" minneskort till sin telefon? Om vilket minneskort som helst fungerar, har någon ett förslag på ett snabbt minneskort 4gbs? Ju snabbare ju bättre!

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Det ska vara MicroSD kort till N95 och det finns upp 4GB i dagsläget

Permalänk
Medlem

Okej och jag antar att tillverkare spelar noll roll? De ser nämligen lite olika ut på designen. Tänkte hur de passar etc.

Tack för svar malmen

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk

Nya firmwaren verkar vara ett steg bakåt. Segare kamera, menyer och gpsen får ingen låsning längre. Inte ens efter 30 min utomhus fås låsning. Agps verkar vara ett skämt. Synd att det inte går att nedgradera. Gamla Fw verkar bättre.

Permalänk

Jag har fått problem med wlan efter uppdatering, nedkopplad hela tiden.
Innan fungerade det bra

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the-guvnor
Jag har fått problem med wlan efter uppdatering, nedkopplad hela tiden.
Innan fungerade det bra

avaktivera energi sparfuntionen under wlan inställningarna

Permalänk

ok får testa det

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Hmm.. nån mer som har problem med ÅÄÖ i senaste firmwaren i "maps" programmet ?

Permalänk
Medlem

angående låsning på sateliter, läste nånstans att nån snacka om att om man hade den uppfälld så var satelitmottagningen mycket bättre än om den var ihopskjuten. kanske har nämnts redan? vet inte om det stämmer heller, men skulel ju inte vara helt omöjligt om nu gps mottagaren sitter i övre delen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Antennen sitter under "Keypaden". Står tom i manualen att man skall fälla ut telefonen för att få bästa signalförhållanden.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nya Fw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Nya firmwaren verkar vara ett steg bakåt. Segare kamera, menyer och gpsen får ingen låsning längre. Inte ens efter 30 min utomhus fås låsning. Agps verkar vara ett skämt. Synd att det inte går att nedgradera. Gamla Fw verkar bättre.

Någon mer här på forumet som upplever en nedgradering i prestanda med den senaste Fw?
Vore nice å veta i så fall, för min lur är mycket stabil och hittar sateliterna fort i nuläget med den näst senaste Fw...

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.