Minirecension: Samsung Syncmaster 225BW 22" Wide [Modemdödare]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
dsundelin: lol. Inte du heller.. det e ju samma panel i alla 22"Wide här i Sverige för tillfället. Så hur vet du att denna inte e den bästa utav dom?

holmberg: Alla andra 22"W i Sverige e billigare. Samsungen e den dyraste. Samtliga e budgetvarianter.

b4sTerd!: Hur ofta blev den svart innan då? Upplevde du att den slocknade betydligt oftare med 2 skärmar inkopplade? Mitt problem uppstod när jag kopplade in 225BW. Dock så slocknade inte den andra skärmen samtidigt. O jag trodde det bara var glapp i början. Ska man behöva köpa nytt grafikkort för att kunna använda denna skärmen?

Dyrare visst. Men de är ju i samma prisklass. Att "spara" typ 500 spänn på en skärm du skall ha i flera år är ju bara dumsnålt eller nästan korkat.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
dsundelin: lol. Inte du heller.. det e ju samma panel i alla 22"Wide här i Sverige för tillfället. Så hur vet du att denna inte e den bästa utav dom?

holmberg: Alla andra 22"W i Sverige e billigare. Samsungen e den dyraste. Samtliga e budgetvarianter.

b4sTerd!: Hur ofta blev den svart innan då? Upplevde du att den slocknade betydligt oftare med 2 skärmar inkopplade? Mitt problem uppstod när jag kopplade in 225BW. Dock så slocknade inte den andra skärmen samtidigt. O jag trodde det bara var glapp i början. Ska man behöva köpa nytt grafikkort för att kunna använda denna skärmen?

Det skumma var att den slocknade helt slumpmässigt, det hände inte konsekvent. Det kunde hända ibland när jag öppnade Utforskaren, satt i ett spel eller öppnade ett popupfönster i Firefox. Ibland slocknade den i en sekund, ibland slocknade den helt och kom inte tillbaka förrän jag stängde ner fönstret som "orsakade" det.

Testade både med och utan programmen som medföljde till skärmen ifall det skulle hjälpa, men icke.

Som sagt, när jag nu bytt grafikkort och moderkort (gick från agp till pcie) har den aldrig slocknat nån gång så känns som att det inte var skärmen det var fel på. Om det beror på graffet eller mobot vetetusan...

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Varför ska du köra så hög upplösning? Finns absolut ingen mening med det, eftersom skärmen bara kan visa 1680x1050. Kommer bara resultera i sämre bild.

Kanske om man vill spela poker på skärmen och då behöver man en upplösning på 1600x1200 om man vill spela 4 bord utan överlappning.
Så hur gör man för att få 1920x1200?

Permalänk
Medlem

Några tips om Syncmaster 225BW

Har nyss installerat Syncmaster 225BW. Har MSI Gforce NX6600LE som grafikkort och har märkt att inga extra drivrutiner som hör till skärmen behöver läggas till. Snarare verkar det bli någon krock mellan drivrutinerna från grafikkortet och syncmasterskärmens drivrutiner som gjorde att skärmens bildinställningar blev hart när superknepiga. Det blev alldrig riktigt rätt!
När "bara" grafikkortets drivisar var "rena" och nyinstallerade blev skärmen mycket bra och hanteringen av ljus och kontrast mm går perfekt.
Märker praktikst taget ingen backlight bleeding på mitt ex av skärmen. Den är i mitt tycke helt perfekt nu. Hur det är med alla tilläggsprogram som finns för skärmen har jag inte hunnit testa det fullt ut än. Strul blev det i alla fall för mig med något av inställningsprogrammen så jag tog bort dem- Men man bör nog bara installera ett i taget för att vara säker.
Det kan vara så att den programvara som följer med skärmen inte alltid är helt perfekt mot Nvidias drivrutiner som hör till grafikkortet.
Detta skrivet som ett tips så kanske någon annan slipper strula som jag fick göra. För mig är den nu en perfekt skärm! Upplever man ljuset som starkt går det ju lätt att minska. Jag har kört Montest 2.6 och det går inte att märka några fel (t.ex vid helt svart eller helt vitt). Mycket nöjd med tanke på priset, skärmen duger nog i flesta fall om man inte sysslar med proffs bildbehandling exempelvis.
Tillägg: Har senare även testat de programvaror som följer med skärmen och de verkar fungera!!
De inledande "felen" var troligen drivrutiner som krockade på något sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Dyrare visst. Men de är ju i samma prisklass. Att "spara" typ 500 spänn på en skärm du skall ha i flera år är ju bara dumsnålt eller nästan korkat.

Ja det beror ju självfallet på vad som skiljer dem åt. I de här fallen så e det ju samma panel i alla.

EDIT: Alltså det jag syftade på var "samsungen är en budgetvariant då det inte finns så många som är billigare." Och det jag menade var att alla 22"W är budjetvarianter och att Samsungen är den dyraste utav dom. Med andra ord så är alla andra billigare.
Jag kanske missuppfattade ditt inlägg?

Permalänk
Medlem

Nä. det var precis det jag menade. De är alla budget. Samsungen är dyrast. 700-500:- Men de är ändå i samma segment - budget.

Däremot tycker jag samsungen berättigar några hundralappar mer. Vridbar fot etc, men framförallt ett gedignare intryck. Iaf i jämförelse med acern.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Står lite mellan denna och 960BG just nu... ack dessa beslut... Egentligen vill jag ha lite större då jag kommer inhandla 8800GTXen när de kommer så jag vill kunna ha högre upplösning än 1280x1024...

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 215TW me dInput lagg. Skall byta den bums. Funderar över denna monitorn men vad skiljer egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Nä. det var precis det jag menade. De är alla budget. Samsungen är dyrast. 700-500:- Men de är ändå i samma segment - budget.

Däremot tycker jag samsungen berättigar några hundralappar mer. Vridbar fot etc, men framförallt ett gedignare intryck. Iaf i jämförelse med acern.

Vridbar fot? Kanske är jag som är korkad, men det är väl inte så svårt att vrida foten på någon skärm?

Har själv köpt Samsungen, och är hittills helnöjd!

Visa signatur

*MSI P67A-GD55 *Intel Core i5 2500K *Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 *Sparkle GeForce GTX 570 1280MB *Corsair SSD Force Series 120GB *1TB Western Digital Caviar Black *Corsair AX 850W 80+ GOLD *Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Ok jag har oxåt gått med i klubben för 225bw´s vänner. Tycker den är fantastiskt bra för de pengarna. Jag tittar inte på film på datorskärmen(det har jag min 32" widescreen tv till) men spel... både i default upplösningen 1680x1050 och i anda upplösningar presterar den mycket bra. eller, jag märker väldigt lite skillnad från min crt 19" och det är ett bra betyg.

att surfa och jobba i windows är grymt. kanske har jag haft tur eller så bryr jag mig inte för jag har inte gjort några inställningar med gamma eller färger och bilden är topp.

Visa signatur

Dator 1: C2D E6600 2,4ghz, 2gb 800mhz, 74gb raptor + 2x320gb, 8800gts 320mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Jag sitter på en 215TW me dInput lagg. Skall byta den bums. Funderar över denna monitorn men vad skiljer egentligen?

samma här...

Permalänk
Medlem

Har använt min 225BW i några veckor nu. Gick från en X antal år gammal Samsung Syncmaster 1200NF 22" CRT som jag var väldigt nöjd med, men på senare tid efter jag kollat på nya LCD monitorer så bestämde jag mig för att köpa en ny. Backlightingen på min var inte alls lika grav som visats i många trådar, men som van CRT användare så är svärtan på denna långt från vad jag är van vid.
Responstiden är låg för en LCD, men jag märker ändå effekt av den i spel, klara kanter eller text i spel får en "hackig" kant vid hastiga rörelser, vet inte vad sådana effekter kallas, om det är ghosting.
Overall ger den helt klart bättre bild än min gamla 1200NF, men hade hoppats på att teknologin utvecklats mer och jag antar att de flesta som hoppar från CRT -> LCD nu har samma erfarenheter.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Ja, i snabba fps spel så märker man till en början att det laggar lite när man har suttit på en crt skärm tidigare men tro mig man glömmer det ganska fort.

Visa signatur

Dator 1: C2D E6600 2,4ghz, 2gb 800mhz, 74gb raptor + 2x320gb, 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

beställt en 225BW, hoppas man blir nöjd & att man får en som inte har nå dödar pixlar.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Fick min skärm igår. Rätt nöjd med den. Inga döda pixlar vad jag kan se och backlight problemet är inte större än på bilderna jag sett. MEN, är det någon som har fått en sned monitor? Min är sned rent fysiskt. Lutar åt vänster och det skiljer 5 mm mellan bord och nederkant på skärmen mellan höger och vänster sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
just packat upp skärmen och den är helt jävla underbar. inga döda pixlar ingenting. den är lite för ljus i bilden för min smak men har inte hunnit ställa in inställningarna ännu. bara kastade upp mig på forumet. hur som helst underbar skärm. upplösningen är superb i windows.

ska pilla lite med inställningarna installera några spel så återkommer jag.

flickvännen uttryckte "gud vad stor den är"

Det är många som skulle vilja höra något sånt från flickvännen...
Äsch jäklar... Såg att du menade skärmen....

Permalänk
Medlem

Såg att Multitronic säljer svarta syncmaster 225BW
Är det någon som har haft med de att göra?
http://www.multitronic.se/index.php?prod=LS22DPWCSQ

Permalänk
Medlem

Den ser rätt grå ut för mig...har du mailat/pratat med dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual
Såg att Multitronic säljer svarta syncmaster 225BW
Är det någon som har haft med de att göra?
http://www.multitronic.se/index.php?prod=LS22DPWCSQ

Finns bara en färg på 225BW så du misstar dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Finns bara en färg på 225BW så du misstar dig.

Den finns även i helsvart, har dock inte sett den i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hennaboy
Den finns även i helsvart, har dock inte sett den i Sverige.

Den finns dock som sagt inte i sverige.

http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCD_Digital/LS22DPWCB...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Har en Samsung Syncmaster 225BW och kör med grafikkortet Gefroce fx 5600 256mb, men problemet är att jag inte kan ha högre upplösning än 1280x1024 jag vill ju kunna ha 1680x1050, någon som vet vad problemet kan vara eller klarar inte mitt grafikkort högre upplösning?

Permalänk

Om ni som har skärmen Såtter Magic Colour på Interligent och sedan kör en helskärm med grönt fadat till svart.. hur blir eran bild då? Med MonitorTest t.ex.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa denna på måndag, men skulle vilja få tips på hur jag bäst undviker döda pixlar.

Vilket företag ger mig en ny skärm? Vad bör jag göra när jag får en död pixel?

Visa signatur
Permalänk

tackar tackar, vart sugen på en såndär länge, och nu small det

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanscollin
Har en Samsung Syncmaster 225BW och kör med grafikkortet Gefroce fx 5600 256mb, men problemet är att jag inte kan ha högre upplösning än 1280x1024 jag vill ju kunna ha 1680x1050, någon som vet vad problemet kan vara eller klarar inte mitt grafikkort högre upplösning?

Installera drivare till skärmen.

Köpt en 225BW själv på Dustinhome. Från beställning tills den stog vid burken hemma= 31 h. 0 döda pixlar

Permalänk

hanscollin. Jag har skärmen och det du måste göra är att instalera drivrutinerna du fick med för att köra den upplösningen. det blev jag tvungen att göra iaf

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk

Suck! Vad besviken jag blir. Plockade med mig en 225:a från butiken i går, 22" och Samsung, borde ju hålla godtagbar kvalité tänkte jag.

Igår, på min gamla skärm, designade jag en site. Bakgrunden gjorde jag i fade utförande, dvs en jämn övergång mellan två färger. På den GAMLA 19" TFTn såg man denna fade perfekt men på min nya samsung ser man i princip en enda färg som bakgrund...jag har provat runt här nu alla möjliga inställningar men inget verkar bli bättre, bara "färg kalibrering" kvar, men jag hajjar inte riktigt hur den ska användas..någon som vet?

Tack.

Permalänk
Medlem

Är ganska missnöjd med min 225bw som jag köpt och skall försöka få pengarna tillbaka. Den flimrar Otroligt mycket mer än både min HP L1925 samt att den inte går att jämföra långa vägar med polarens FPW2407, och den har han inte rört en inställning på sen han köpte den..

Blir till att beställa en FPW2007 såvida jag får pengarna tillbaks för samsungen, synd att de höjt priset på 2407´an igen! =/

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wellourne
Suck! Vad besviken jag blir. Plockade med mig en 225:a från butiken i går, 22" och Samsung, borde ju hålla godtagbar kvalité tänkte jag.

Igår, på min gamla skärm, designade jag en site. Bakgrunden gjorde jag i fade utförande, dvs en jämn övergång mellan två färger. På den GAMLA 19" TFTn såg man denna fade perfekt men på min nya samsung ser man i princip en enda färg som bakgrund...jag har provat runt här nu alla möjliga inställningar men inget verkar bli bättre, bara "färg kalibrering" kvar, men jag hajjar inte riktigt hur den ska användas..någon som vet?

Tack.

Den klarar ju inte av alla färger.

Visa signatur

MSI GT663-486eu