Permalänk
Medlem

Övriga Ämnen

Bara 2 år efter borttagningen av ÖÄ finns nu möjligheten för forumet att komma med feedback i annan form än PM! Hurra!

Så vad tycker ni nu när det har gått en tid? Var borttagningen bra eller anus? Saknar ni resten av forumet?

Personligen så gillar jag fortfarande inte borttagningen. Jag gick från att vara inne på swec var och varannan dag till att bara titta in när jag behöver en helpdesk. Allt socialt försvann och då är det ganska lite mening med ett onlinecommunity (hurra svengelska!). Så vilka är det som fortfarande är inne här lika ofta? Jag gissar på de allra mest extrema överklockarna, de kör datorn under nollsträcket jobbar hela dagar för att få några fler benchmarkspoäng.

Det bör tilläggas att de flesta som ogillade borttagningen inte kommer kommentera då de har mer eller mindre lämnat swec, bara så ni vet :).

Permalänk
Geeks
Grundare

Problemet var just att vi vill vara en nischad dator/tekniksajt och vi vill gärna tillåta övriga ämnen samtidigt. Den formen vi tidigare hade drog till sig besökare som inte hade något intresse med själva sajtens innehåll i övrigt att göra, och "saboterade" för dem som faktiskt var intresserade. Många trodde att hela SweClockers berodde på "övriga ämnen", men så är inte fallet. Det är inga många som lämnat oss på grund av borttagningen av detta forum, men en liten skala är det säkerligen. Det känns dumt att säga det, men de var mer eller mindre oönskade. Sedan nylanseringen av SweClockers har fokus mycket legat på kvalitet (inte på medlemmar utan på oss själva och sajten i helhet).

Vi har interna diskussioner om övriga forum, och vi kommer säkerligen att införa något framåt om vi hittar en bra form för det. Vi vill gärna framhäva målgruppens olika sidor och intressen, men sajten skall handla om datorer och teknik även i fortsättningen utan att dra till sig andra målgrupper.

Ps. Feedbackforumet har funnits ett tag nu - bara att du hittade hit först nu.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Har verkligen kvalitén på de nyregistretade ökat nämnvärt? Jag tror snarare att medlemsbasen har stagnerat pga en minskad andel nyregisterade, och folk som är gamla i gemet håller sig på mattan till större utsträckning. Och så verkar det faktiskt fortfarande va en massa troll och fjortisar här :).

Sen vill jag påpeka att det finns en miljon (give or take) överklockningssiter som är mer eller mindre identiska med Swec, men inte något forum som till innehållet liknar hur Swec var i gågna tider.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det kändes ganska tråkigt när ÖÄ försvann, men anser att det var nödvändigt. Det spårade ut totalt, det blev alledels för mycket lunarstorm. Folk öste på med trådar i stil med "hur kokar man ett ägg", "hjälp jag är kär i en tjej" , "hur mycket cola har du druckit idag" osv. Jag skulle vilja att ÖÄ kom tillbaka, men jag har svårt att se någon lösning för att hålla ordning där. Det skulle behövas en hel del moderatorer. Jag tycker däremot att man iaf skulle kunna ha några forumavdelningar som kultur,hobby fritid,samhälle,teknologi.

Då skulle det kunna se ut så här

*Kultur
Här kan man disskutera om tex filmer,musik,litteratur,tv

*Hobby Fritid
tex sport,vildmarksliv

*Samhälle
tex politik,näringsliv,jurdik,bostad

*teknologi & vetenskap
tex fordon,kemi, fysik,

Det blir 4 nya delar, men jag menar inte att tex musik ska vara ett eget underforum.

Det här är väll ganska likt såsom det var förrut, men den stora skillnaden är det inte finns något Övrigt där man kan diskutera allt mellan himmel och jord. Jag tror att detta inte skulle dra till sig någon ny icke datorrelaterad målgrupp, eftersom det finns redan andra forum som behandlar de här delar bättre.

Man kan väll alltid testa? Det är väll ganska enkelt att bara lägga till några nya kategorier? Jag tycker ni borde göra ett test i någon vecka, om det inte fungerar är det bara att ta bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Problemet var just att vi vill vara en nischad dator/tekniksajt och vi vill gärna tillåta övriga ämnen samtidigt. Den formen vi tidigare hade drog till sig besökare som inte hade något intresse med själva sajtens innehåll i övrigt att göra, och "saboterade" för dem som faktiskt var intresserade. Många trodde att hela SweClockers berodde på "övriga ämnen", men så är inte fallet. Det är inga många som lämnat oss på grund av borttagningen av detta forum, men en liten skala är det säkerligen. Det känns dumt att säga det, men de var mer eller mindre oönskade. Sedan nylanseringen av SweClockers har fokus mycket legat på kvalitet (inte på medlemmar utan på oss själva och sajten i helhet).

Vi har interna diskussioner om övriga forum, och vi kommer säkerligen att införa något framåt om vi hittar en bra form för det. Vi vill gärna framhäva målgruppens olika sidor och intressen, men sajten skall handla om datorer och teknik även i fortsättningen utan att dra till sig andra målgrupper.

Ps. Feedbackforumet har funnits ett tag nu - bara att du hittade hit först nu.

Jag hade inte heller hittat hit tidigare - på tal om mitt inlägg i Intelli-texttråden.

Visst förstår jag att ni inte vill ha besökare som kommer hit bara för att prata skit i ett övrigt-forum, men å andra sidan så fanns det ju många som både använde ÖÄ och datorforumen. Men det är förstås svårt (omöjligt?) att kontrollera vem som använder vilka forum.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Visst saknar jag när Livohelvete i princip varje dag gjorde ny tråd med bild om sitt ganska normala liv, en rullator t.ex stod felparkerad och skulle självklart följas upp noggrannt med bilder. Det var nog innan ÖÄ, när ÖD (Övriga Diskussioner) fanns förresten.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Vad jag funderar på är om det kanske skulle fungera att enabla ÖÄ igen, utan att göra mer än att möjligen bara visa det för medlemmar. Det kan ju vara så att de som spammade en massa där har försvunnit nu och att det skulle fungera igen.

Värt ett försök?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
en rullator t.ex stod felparkerad och skulle självklart följas upp noggrannt med bilder. Det var nog innan ÖÄ, när ÖD (Övriga Diskussioner) fanns förresten.

Nej. Den postades typ '04 eller så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Vad jag funderar på är om det kanske skulle fungera att enabla ÖÄ igen, utan att göra mer än att möjligen bara visa det för medlemmar. Det kan ju vara så att de som spammade en massa där har försvunnit nu och att det skulle fungera igen.

Värt ett försök?

Det skulle väl fungera ett tag, tills folk får reda på det och sen börjar alla registrera sig och problemet är tillbaka. Om det ska fungera måste man göra så att dessa personer som endast har intresse för ÖÄ inte orkar registrera sig, som t ex att man måste vara medlem i 1 månad eller så för att få tillgång dit.

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara intagskrav på ett år eller nåt för att få skriva i forumet. Men en vacker dag så kanske portarna öppnas till ÖÄ.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Tycker det kan vara intagskrav på ett år eller nåt för att få skriva i forumet. Men en vacker dag så kanske portarna öppnas till ÖÄ.

Det är en bra idé. Om man i alla fall varit medlem på Swec i några månader så får man skriva i Övriga Ämnen. Det är väldigt lätt att fixa genom att limitera en medlemsgrupp till ett visst forum, kanske vid bytet till nya forummjukvaran vore något.

Permalänk

Japp, så länge säger att man måste varit reggad i 3 månader eller nått, så skulle det ju faktiskt hjälpa. Då skulle man inte kunna regga ett nytt nick, och skriva massor.
Men, vi får väl se vad som händer

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Just underforumen i ÖÄ höll om jag inte minns helt galet en relativt hög nivå.
Just Musik/Film var ju underbart där man kunde tipsa konserter/nya skivor/band
Vet inte hur mycket nya band man hittade pga av det forumet.

ÖÄ i sig saknar jag inte så fruktansvärt mycket.
Skulle vara kul att se det tillbaka, och med någon tids- grej på 3mån som folk redan nämnt och mycket hårdare bestraffning för värdelösa skittrådar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Den tiden ÄÖ fanns var underbar, tills det spårade ur till viss del då, men det var många intressanta och roliga diskussioner där. Men jag saknar även underforumen, speciellt musik-forumet, men visst Swec vill väl numera rikta in sig på datorer som en tågrälls, dock känns det lite fel.

Permalänk

Tillbaka med öä!
Jag vill bygga på mina varningar lite.

Permalänk
Medlem

Man har ju inte givit upp hoppet att något typ av ÖÄ kommer poppa upp förr eller senare i någon form.

Saknar ÖÄ gör man ju ständigt, och alla härliga trådar som nu är borta. Saknar tråden "deckargåtan" där t.o.m jag fick vara en av huvudpersonerna. Det har aldrig hänt mig förut på något forum :).

Allt från iRC kanalen till 20 posts per sekund i tråden. Hur alla hjälpte till och försöka lösa det hela. Helt sjuka grejer vi kom fram till :D.

Jag tycker som så att ÖÄ på något sätt skulle kunna komma tillbaka i små huvudgrupper, och såklart att inte vem som helst kan komma in dit, utan som sagt man måste dels varit registrerad i låt oss säga 3 månader minst, samt att man måste varit aktiv genom att skriva och starta trådar (skulle kunna funka det med).

För idlar man bara så är det ju skit samma ifall man är medlem eller inte.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande ÖÄ. Inget annat forum som når upp till vad Sweclockers en gång var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Har verkligen kvalitén på de nyregistretade ökat nämnvärt? Jag tror snarare att medlemsbasen har stagnerat pga en minskad andel nyregisterade, och folk som är gamla i gemet håller sig på mattan till större utsträckning. Och så verkar det faktiskt fortfarande va en massa troll och fjortisar här :).

>>>>Sen vill jag påpeka att det finns en miljon (give or take) överklockningssiter som är mer eller mindre identiska med Swec, men inte något forum som till innehållet liknar hur Swec var i gågna tider.<<<<

Wordup, swecs övriga ämnen var typ roligaste forumet ever.

Sen så påverkades väl knappast resten av forumen, eller sajten, som var inriktad på överklockning osv av övriga ämnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Man har ju inte givit upp hoppet att något typ av ÖÄ kommer poppa upp förr eller senare i någon form.

Saknar ÖÄ gör man ju ständigt, och alla härliga trådar som nu är borta. Saknar tråden "deckargåtan" där t.o.m jag fick vara en av huvudpersonerna. Det har aldrig hänt mig förut på något forum :).

Allt från iRC kanalen till 20 posts per sekund i tråden. Hur alla hjälpte till och försöka lösa det hela. Helt sjuka grejer vi kom fram till :D.

Jag tycker som så att ÖÄ på något sätt skulle kunna komma tillbaka i små huvudgrupper, och såklart att inte vem som helst kan komma in dit, utan som sagt man måste dels varit registrerad i låt oss säga 3 månader minst, samt att man måste varit aktiv genom att skriva och starta trådar (skulle kunna funka det med).

För idlar man bara så är det ju skit samma ifall man är medlem eller inte.

Problemet är tror jag att ÖÄ aldrig kommer att bli det som det en gång varit. Även om det öppnas på nytt kommer aldrig den stämmningen som förr fanns att återuppstå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Problemet är tror jag att ÖÄ aldrig kommer att bli det som det en gång varit. Även om det öppnas på nytt kommer aldrig den stämmningen som förr fanns att återuppstå.

Jag tror detsamma faktist, men ett ÖÄ är väl bättre än inget. Det vill jag iallafall hoppas :). Sen så kan det kanske sakta men säkert bli som det gamla eller åtminstonde efterlikna till en viss del.

Tiden får göra sitt så att säga, och om medlemmar sköter sig och vill samma sak, så borde det inte vara omöjligt.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8

ÖÄ var och kommer alltid att vara hjärtat av SweC. Ni kastade ut eran grupp med "core-members" och vi befinner oss nu på annan ort.

//friend.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Har inte skrivit här sen öä stängdes ner. Det är få forum som är så bra som swec var när öä fanns, diskutera datorer kan man göra var fan som helst men stämningen som rådde här då finns nästan ingen annan stans. Att stänga öä var det sämsta ni kunde göra, alla profiler försvann och nu är swec bara ytterligare ett anonymt nördforum.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

precis som mina frm polare som skrev här ovan.. ÖÄ var det bästa med det här forumet. ÖÄ var...underbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Har inte skrivit här sen öä stängdes ner. Det är få forum som är så bra som swec var när öä fanns, diskutera datorer kan man göra var fan som helst men stämningen som rådde här då finns nästan ingen annan stans. Att stänga öä var det sämsta ni kunde göra, alla profiler försvann och nu är swec bara ytterligare ett anonymt nördforum.

http://www.frm.nu/dump/17/lawl.JPG

Åhfyfan den där katten igen.

*minnen*

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr inte heller att samma stämning skulle kunna återskapas om ÖÄ öppnades igen. Man blir ju lätt nostalgisk när man tänker tillbaka tex:

Citat:

Da_Bear ringde precis en tjej som han snackat med på ICQ. De ska träffas ikväll och hyra film.

Men visst spårade det ur, kanske skulle det funka med 3mån block för nyreggade medlemmar?

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

"men de var mer eller mindre oönskade"

Tycker ÖÄ satte prägel på hela forumet, sjukt trevligt ställe att hänga på. Och jag tycker knappast det har blivit bättre i dom andra delarna på forumet, tycker bara man ser "plx hjälp wow funkar inte". Men vad vet jag, hänger aldrig här längre.

Permalänk

ÖÄ? ÖD!

ÖÄ, eller egentligen ännu hellre ÖD har gett Sweclockers mycket av dess själ. Det har inte varit riktigt samma sak sen det försvan, de tekniska delarna av forumet håller som vanligt hög klass. Men att inte kunna snacka om mindre seriösa saker tycker jag gör forumet väldigt stelt, vilket är synd.

Jag är helt klart för ett återinförande, dock kanske i etapper, med liknande uppdelningar som gällde i ÖÄ mot slutet. En film/musik-del är nog det jag saknar mest personligen, brukade vara mycket trevlig läsning där som enligt mig brukade hålla en rätt hög nivå. Dock kanske ett införande av det allmänna "livet, skola, arbete" skulle flyttas upp ännu en tid för att se hur utvecklingen i de mer "seriösa" forumen blir.

Idén med att en användare måste ha varit registrerad en viss tid för att få ta del av forumet anser jag vara en mycket god idé. Det är ju en datorrelaterad site och därmed borde nya medlemmar lockas av just datorforumen. Dock gillar jag inte idén att kräva ett visst antal posts för att få ta del av forumet. Många är rätt passiva i början (var sådan själv), många kanske läser forumen i en månad eller kanske flera månader innan de börjar skriva inlägg. Det finns som vi alla vet otroligt mycket kunskap och intressanta diskussioner i forumet så den som vet hur man letar upp fakta behöver knappt aldrig skapa en tråd, svaren finns redan i databasen

Mina två, knappt sammanhängande, ören.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Varför inte till och med göra det så extremt så bara dom som var reggade när ÖÄ fanns kan gå in och läsa och skriva. Då kommer man värna om sitt konto mer.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Eventuellt skulle man kunna sätta en gräns på tex minimum 100 inlägg på forumet, innan man blir insläppt på ÖÄ/ÖD. Då får man samtidigt vara stenhård och filtrera bort spam'are som bara vill till ÖÄ/ÖD.

Jag tycker mig ha sett en degenerering av genomsnittsanvändarna på SWEC, sedan jag började sitta här. Jag är bara registrerad medlem sedan lite mer än 3 år sedan, men redan innan dess hade man häckat här ett tag. Om det har med ÖÄ/ÖD's försvinnande att göra eller inte kan vara svårt att säga, men det känns som om det som tidigare hölls där inne, har "spillt över" in i resten av forumet. Jag har mer och mer övergått till ett par engelska siter, för att SWEC helt enkelt inte fungerar lika bra längre.

Det bästa är sen när SWEC används som referens av andra tidningar, för "extrema överklockningsexperiment." Senaste jag kan komma på på rak hand, är när IDG dränker en burk i olja, för att få en "värstingburk."
Nästan vem som helst här inne på forumet hade kunnat svara på emailet eller telefonsamtalet från IDG med "visst kommer det fungera att sänka datorns delar i olja, men vanlig vattenkylning är effektivare, om det är hög överklockning som är målet. Troligtvis är en sjyst luftkylning bättre, men mer högljudd." Istället tycker man tydligen det är en smart ide, och nämner inget om de otaliga experiment som redan gjorts i den riktningen av användare å det här forumet, andra forum, Toms, eller ens det faktumet att olika skolor haft det i sina offentliga utstälningar i flera år...

Det känns som om ansvariga för SWEC i alla fall borde ha ett visst intresse för det de håller på med, och inte helt runtinmässigt skyffla runt statiska svar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kan vi bara inte öppna ÖÄ men ha det låst? det finns fortfarande massor att kolla där i och säkerligen massa saker som skulle passa fint in under något annat forum på sidan...

edit: varför är forum 16 56 69 o något mer låsta? om de nu var de siffrorna vill säga.. finns säkert några till

Visa signatur

I am Extrazz.