Musikdator - duger detta? (grafikkort?)

Permalänk
Medlem

Musikdator - duger detta? (grafikkort?)

Hej på er.

Tänkte köpa ny dator för framförallt musikinspelning. Hur låter det här?

Black Thunder -Chassi
Xilence 480W 12cm red fan -nätaggregat
Asus P5LD2-VM DH/C i945G 4DDR-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA -moderkort
ntel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB(2+2) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 -processor
Cooler MAster Hyper TX -processorfläkt
GoodRam Hi-Performance PLatinum 2x1024mb -Ram minne
Seagate Barracuda 7200 rpm 320 gb -hårddisk

Dessutom har jag ingen koll på grafikkort så det har jag inte tagit med, ni får gärna komma med råd när det gäller den punkten. Tack för alla svar!

mvh
//Newform

Permalänk
Medlem

byt annars till en 6400 och klocka... ta och köpa ett x1950xt eller ett x1900xt eller 7900gto

Permalänk
Medlem

Och klocka? ... istället för den processorn eller vadå?

Permalänk

Vad menar du för jävla chassi? I alla black thunder chassin ingår nätagg. Iaf de från datorbutiken.com

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk

En musikdator som använder de inbyggda ljudkortet, är inte det lite "fel"?
Om du ska ha en musikdator så ska du iaf ha ett någorlunda ljudkort.

Permalänk
Medlem

Ja det borde jag ha skrivit till. Allt förutom grafikkort och ljudkort står med. LJudkortet blir något riktigt bra och där behöver jag ingen hjälp men när de gäller själva datorn typ processor, ramminne ja.. allt det där ;). ok, black thunderchassi - då behöver jag alltså inte köpa med något nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Ljudkort: Creatives X-fi serien. Kanske X-Fi Elite pro för 3000kr blir bra för musik dator , eller om du har låg budget köp nån litte lättare X-fi

Grafikkort: Om du bara ska lyssna på musik kan du ju lika gärna ta det billigaste pci-e grafikkortet som finns, om du ska spela lite ta 1950XT eller 1900XT eller 7900GT , GTO.

Chassit: Om det följer med nätagg med thunder chassit välj absolut inte det, med följande nätaggerat brukar inte vara så "bra". Destumed finns det mycket fler bättre chassin för musikdator.

Så om du ska BARA lyssna på musik kan du ta ett 6600GT eller nåt liknande, men det kan du nog också lira lite spel på. Om du ska göra både och ska du köpa 1900XT , 1950XT, eller 7900GT / GTO. Om du spelar mycket ska du välja: 1950XT, 7900GTO, 8800serien, 7900GTX.

Permalänk
Medlem

jag skulle föreslå att du köper ett passivt kylt 7300gs för en femhundring...
om den är avsedd för musikproduktion dvs.
låg strömförbrukning, låg värmeutväckling och framförallt låter det inget
om du inte redan bestämt dig för ett ljudkort så är det alltid smidigt med ett externt ljudkort från m-audio.
själv kör jag med M-Audio Audiophile 2496 (ett internt ljudkort)
som är ett budgetkort men med mycke bra prestanda för inspelning.
det kostar idag strax under tusenlappen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag håller på med musikinspelning här hemma, och vad jag har märkt behöver du inte någon ULTRA dator precis.. Innan körde jag på min 1.6 ghz , 60 gig hårddisk, 512mb ram. Soundblaster 24-bit.. hm. grafikkortet var Geforce 4.

Och det fungerade bra faktiskt.. Vill du höra ljudklipp så PM:a mig så får du adress till min myspace där jag har några låtar upplagda..

Permalänk

För en musikdator så skulle jag prioriterat att få en tyst dator.

Ett Antec Solo chassi och ett FSP, be quiet eller seasonic 400W nätaggregat om du inte skall spela utan ha ett klent passivt kylt kort och ett Corsair 520HX om du tänkt ha ett mer effekthungrigt grafikkort.
En Scythe Ninja eller infinity-kylare med en Noctua 120mm 800rpm fläkt för att kyla processorn i det närmaste ljudlöst.
Ett passivt kylt 7300GT/GS kort om du inte skall spela och ett 7900GS+Zalman VF900-Cu eller en Arctic Cooling Accelero kylare om du tänkt spela också. Skall du spela de allra senaste spelen i hög upplösning så ta ett 8800GTS, det blir lite högljuddare, men presterar bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om du ska bygga en musikproduktions-PC så rekommenderar jag att du håller dig borta från Creatives ljudkort. Jag tror inte att de har några produkter anpassade för musiker, utan det handlar mest om "datorspelarkort". Och oftast dåliga mic-preamps (ingångar), AD-omvandlare och allmänt strul med musikmjukvara (exempelvis Cubase). Fråga om detta på ett musikerforum (ex. studio.se) och jag skulle tro att du får ett rungande nej...

Ett "riktigt" ljudkort från ett musikföretag (t.ex. Roland, RME, Digidesign, M-Audio, Yamaha...) vore att föredra. Vad som passar dig beror främst på hur många mikrofoningångar du behöver...

T.ex. så har Musikbörsen detta:
http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=15492&artno=156218

Har iofs kanske överdrivet många in/ut (6/6) skulle jag tro.

Ledsen om jag inte kunde vara till så mycket hjälp, men jag tipsar dig iallfall att gå till din närmaste musikbutik och kolla vad dom har.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=446158&...

ovanstående duger gott till lite småspelande ibland och framförallt är den jäkligt tyst.