Permalänk
Medlem

Temps Scythe Ninja

Hej!

Jag har nyligen monterat en Scythe Ninja Ninja revb på min E6600/Asus P5B Deluxe.

Tycker väl att den kyler ok men jag hade nog väntat mig lite lägre temp.

Jag har en 12cm Papst som drar ur luft ur burken och har även prövat med en 9cm i fram som drar in men det gör ingen skillnad på cpu temp.

När jag klockar till 3.2 Ghz så är idle 42/43 grader och load i TAT 63/64 grader (57 grader efter 1 timma med Orthos)
Jag kör fläkten i 900 rpm och det gör möjligen nån grads skillnad om jag blåser på för fullt (1200rpm)

Höjer jag till 3.4Ghz så toppar TAT på 71 grader så det får räcka med 3.2 tills vidare.

Det vore kul att höra vad ni andra med samma cpu,kylare och klock får i temp?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Medlem

Jag har en Ninja på min E6600 @ 3.2 GHz. Idle tempen ligger kring 32 grader och 60 grader i full load. Jag kör även med Arctic Silver 5 kylpasta.

Permalänk

Antagligen slår din ram som fäster ninjan i kondensatorerna över socketen, fila lite där så sänks din loadtemp med 5-10 grader..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Kör hårt!

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

Jag har filat där innan montering (såg tråden här på swec).
och jag har använt Arctic Silver 5 kylpasta vid montering.

Något är ju knas så jag får väl plocka loss den montera om och hoppas på bättre resultat. Inväntar nog en ny fungerande fästplatta innan jag gör det.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk

Lappa CPU är väl nästan enda utvägen för sänkt temp. Har samma problem med en Infinity, fläkten på full flås (1200rpm) vid klockningen 3600MHz så idlar jag i ~55 och full loadar, ptja, högsta jag sett är 84 på core #1, 75 på core #0, där stängde jag av TAT. Har hela tiden haft sjuk temperaturskillnad mellan kärnorna och mycket tyder på att IHS är sned så det skriker om det. Och som tårta på det så är faktiskt Infinityn lite sned också. Få se hur länge det tar innan jag orkar göra nåt åt det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Lappa CPU är väl nästan enda utvägen för sänkt temp. Har samma problem med en Infinity, fläkten på full flås (1200rpm) vid klockningen 3600MHz så idlar jag i ~55 och full loadar, ptja, högsta jag sett är 84 på core #1, 75 på core #0, där stängde jag av TAT. Har hela tiden haft sjuk temperaturskillnad mellan kärnorna och mycket tyder på att IHS är sned så det skriker om det. Och som tårta på det så är faktiskt Infinityn lite sned också. Få se hur länge det tar innan jag orkar göra nåt åt det.

Jag skulle nog köra RMA på cpun istället för att lappa och paja garantin, men det är ditt val :P.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Osäkert att han skulle få en CPU med bättre temps efter en RMA på den. Hade själv problem med temperaturerna och lappade processorn, bytte CPU kylare och chassi och fick betydligt bättre temperaturer. Och med bättre temps blir det ju mindre risk att man skulle behöva skicka CPU'n på RMA. Och bränner man CPU'n på grund av överklockning har ju garantin också rykt.

Nu har jag i och för sig bara klockat E6600@3,0Ghz, men en load temp på 45° (mätt i TAT) med Prime95 (Orthos) kört i 1 timma är ju helt okej. Och det är en grad mer än jag tidigare hade som idle temp.

Här är som helst hela historien om vad jag gjorde:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?p=594912#594912

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aragorn_daligt
Jag skulle nog köra RMA på cpun istället för att lappa och paja garantin, men det är ditt val :P.

kan man ens få ut en ny på RMA för en temperaturskillnad mellan kärnorna på några grader?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
kan man ens få ut en ny på RMA för en temperaturskillnad mellan kärnorna på några grader?

Givetvis inte, däremot om IHSen är (väldigt) konkav..
Javisst, garantin ryker om man OCar, men hur ska komplett mfl se det?

Visa signatur