Recension av Mirai DML-522W100 - 22" Widescreen

Permalänk
Medlem

Beställde denna skärm nyss. Hoppas på att jag slipper döda pixlar. Sitter just nu på en Sharp 26" lcd-tv. Men diggar inte att den ej hänger med i spel riktigt så bra som jag vill. Men att se på film osv fungerar kanon.

En fråga: Det går väl att justera skärmen " Uppåt eller nedåt " ?

Är alla nöjda med sin skärm?

/David

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeter

En fråga: Det går väl att justera skärmen " Uppåt eller nedåt " ?
/David

Nope, då får du köpa samgungs 22-tummare för kring en tusing till, eller ställa den på en kloss som jag gjort...

Permalänk

Såg ju riktigt bra ut de där. Inget överpris eller nåt liknande heller vilket är ett klart plus. Grattis till köpet!

Själv inväntar ja en 20" Samsung 206BW inom kommande dagar. 3081:- ink frakt.
Min första TFT

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nope, då får du köpa samgungs 22-tummare för kring en tusing till, eller ställa den på en kloss som jag gjort...

Okej, jaja, tror jag klarar mig ändå, annars får man köra med en kloss som du säger hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde nu, men självklart fanns de inte i lager längre, så jäkla typiskt....:(

Det blev 2 st, jag hoppas att jag kan inse att 2695:- inte ger en perfekt skärm utan kan uppskatta att de ändå är mycket för pengarna.

Oh..glömde nästan det blev 2st

Permalänk
Medlem

Beställde en imorse jag med.
Får hoppas dom kommer in i lager snart, men för det priset lär det ju vara kö

Permalänk
Medlem

Var och hämtade min idag på posten och har testat den nu i några timmar, kan inte säga mer än att jag är helnöjd. Innan hade jag min 26" så det känns ju aningen mindre nu måste jag säga men man vänjde sig direkt. Har inte hunnit lira så mycket ännu men testade lite BF2142 och det flöt på riktigt bra

Ni som har denna skärm kanske kan skriva sina inställningar? Jag skulle vilja testa lite olika men orkar inte pilla och dona själv ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur står den sig emot en samsung 22"

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Beställde min 4/3 söndag, sista dagen för "veckans erbjudande" på Datorbutiken. Restnoterad. Skickad torsdag, framme fredag.
Efter pensionerat min 19" CRT och kört med den i någon timme kan jag bara stämma in i övriga inlägg i denna tråd.

Plastig vickig fot, ren design, bra svärta, kanske något väl ljus men jag har inte optimerat några inställningar. Spelade lite Infernal och skärmen hänger med bra. Inga döda pixlar heller. Har inte rört de inbyggda högtalarna och kommer ej heller göra det, bra att de inte syns.

Får se hur länge den håller, känner ej till hur kvalitén är på Mirai men så här långt är jag klart nöjd.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Well, då har man fått hem skärmarna.

Som vanligt så har jag svårt att bli nöjd när jag inte köper det bästa.
Tyvärr tillät inte budgeten mer just nu.

Backlight-bleed finns det gott om och jag stör mig som fan.
Bleeden syns även i spel även om det inte är svart i vare sig över eller underkant.
Färgerna känns "urvattnade", bleka.
Skärmen är ojämn i färgerna, har du en enfärgad bakgrund kan du se bågar från sidorna och skärmens över och underkant.
Rent usel vertikal betraktningsvinkel riktigt dålig.
Den horisontella ok.

Hur jag än mixtrat med inställningarna så får jag inte bort bleeden - ens i spel.
Likaså med färgerna, mycket svårt att få något tryck i dom.
I och för sig jämför jag med min Dell P1130 (21") och Dell P991 (19") -vilket kanske inte är rättvist, men är här skärmen rent dålig i jämförelse.

Ljusstark är skärmen så det räcker till, kontrasten stod alldeles för högt från fabrik, brände ut färgerna coh nyanserna totalt.

Foten är racklig, men inte katastrof. Högtalarna har jag inte testat och kommer heller inte att göra.

Vad är då positivt?

Skärmen är stor, mycket behaglig att sitta framför är snygg att se på, desgnen är helt ok.
Den hänger med ok i spel inga problem där. Väldigt trevligt att spela i WS.
Inga döda pixlar.

Köpte som sagt 2st skärmar och upplever de båda på exakt samma sätt.

Om det är någon som tycker sig ha hittat en bra inställning för skärmen får ni gärna dela med er av dessa.

Betyg? Godkänt, inte mer.

Kommer jag att behålla skärmarna? Tiden får utvisa.

Permalänk
Medlem

ojdp, jag var nära köpa denna skämr , men fastnade för en 20" asus istället.. får se hur den är imorrn.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

En liten uppföljning på inlägget ovan Barrys.

Ja, skärmarna har jag kvar, den ena fick bytas ut eftersom den började avge ett högfrekvent oljud. Detta löstes med Powermill, mycket smidig service!

I övrigt så finns inte så mycket mer att säga, mycket skönt med stor skärm, bildkvaliteten är ljusår från mina båda CRT-skärmar, men jag skulle ha extremt svårt att gå tillbaka till 4:3/5:3

Vid en lite nogrannare koll så finns ghosting också, men värst av allt är backlight-bleeden.
Detta är under all kritik, svärtan är otroligt dålig oavsett inställningar, anting mörka och urvattnade färger eller horribel bleed, -bara att välja.

Så fort ekenomin tillåter kommer dessa att bytas ut, förhoppningsvis kan man få nån krona för dem vid en eventuell försäljning.

Permalänk

TN-panel går inte att använda.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640