Permalänk
Medlem

kylning AMD K6-2

Har nyss byggt om min gamla k6-2 350mhz till router, kör m0n0wall på den, nu har jag dock börjat tröttna på denna jobbiga ljudvolymen och har därför försökt bli av med den extremt jobbiga kylfläkten, har testat med att byta ut kylflänsen med den jag hade sittandes på min gamla mmx166 (den var större) men kan ändå inte få tillräklig kylning utan fläkt. någon som har tips på hur jag kan fixa det? vill komma ifrån alla fläktar och har fixat det i nätagget....

EDIT: har sänkt vcore till 1,80v från 2,20v, har sänkt fsb från 100 till 95mhz och den har rullat på stabilt i ett dygn utan att jag har behövt sänka multipen (låst till 3,5)

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

sätte n fetare fläkt en bit över kanske, 120mm så låter det lite? eller köp en större fläns till ett nyare system som är billig som du sedan moddar dit, även dom billiga kommer nog klara av att köra passivt på en så pass gammal cpu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Får bli till att dra ner till stan imorgon och leta upp någon datorbutik där jag kan få tag på en fläns (förhoppningsvis gratis från något skrotat system, sen på med vinkelslip och kapa till den...) lite kylpasta oxå så blir det förhoppningsvis bra... testar det...

Visa signatur

/me

Permalänk
Hedersmedlem

Socket 7 har den väldigt trevliga egenskapen att den är kompatibel med betydligt nyare kylflänsar också.

Alla S370 och S462-flänsar som sätts fast med clips/spänne i socketen passa såvida det inte sitter några komponenter nära socketen som är i vägen. Detta gör att utbudet blir rätt stort

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte samma processor utan nån intel-variant på 200mhz, jag körde lim-kylpastan med en rejäl fläns och satte nätaggregatets fläkt nära flänsen och det fungerar tillräckligt bra hitills iaf, ligger på cirka 30 grader i bios då jag inte har kommit längre med den.

Detta är tips är ju bara i sista utväg för du får nog inte bort flänsen utan att skada processorn iaf.