S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Inaktiv

Hur påverkar global illumination (r2_gi i user.ltx) grafikkvaliteten i spelet? JJag funderar på att aktivera det för att se hur det ser ut men det lär då lagga rejält?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hur påverkar global illumination (r2_gi i user.ltx) grafikkvaliteten i spelet? JJag funderar på att aktivera det för att se hur det ser ut men det lär då lagga rejält?

Det som rent tekniskt händer är att motorn även räknar på hur ljuset studsar och ska projiceras på olika ytor. Jag kommer inte ihåg kommandot exakt men det ligger under r2_gi (så tabba vidare bara) så kommer du till photons. Har för mig att den är inställd på 16, alltså 16 studsar åt alla håll från en ljuskälla. Det kan bli tungt att öka, men bättre skillnad börjar märkas uppåt 32. Det märks att funktionen endast är ett testförsök, för det kostar mer än det smakar helt klart.

Ytor blir generellt mycket ljusare med global illumination. Sedan har spelet krångel att räkna ut ljuset från din pannlampa i och med att den källan rör sig hela tiden, så det blir ofta lite flimrande från mörkt till ljust på vissa objekt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Det är konstigt men jag får inte mitt spel till att fungera efter att ha installerat v1.0004 patch. Står bara detta när man ska starta:

Det går inte att hitta procedurstartadressen ??0scope@luabind@@QAE@V$auto_ptr@Uregistration@detail@lubind@@@std@@@Z i DDL-filen

Vet nån vad det är som är fel?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det som rent tekniskt händer är att motorn även räknar på hur ljuset studsar och ska projiceras på olika ytor. Jag kommer inte ihåg kommandot exakt men det ligger under r2_gi (så tabba vidare bara) så kommer du till photons. Har för mig att den är inställd på 16, alltså 16 studsar åt alla håll från en ljuskälla. Det kan bli tungt att öka, men bättre skillnad börjar märkas uppåt 32. Det märks att funktionen endast är ett testförsök, för det kostar mer än det smakar helt klart.

Ytor blir generellt mycket ljusare med global illumination. Sedan har spelet krångel att räkna ut ljuset från din pannlampa i och med att den källan rör sig hela tiden, så det blir ofta lite flimrande från mörkt till ljust på vissa objekt.

Ja jag vet hur saker och ting fungerar, men jag skule vilja se lite screenshots, eller datorn kanske inte exploderar om jag sätter på det på mitt spel? Blir effekten som crysis ambient mapping?

EDIT: Nu har jag prövat. Så fort man satte på ficklampan så kröp spelet fram i 4 fps cirka, men det syns helt klart att det finns indirekt ljus.

Permalänk
Medlem

behöver man ha stalker shadows of chernobyl för att kunna lira clear sky? Eller är det en stand alone expansion?

Tack

Permalänk
Medlem

Nåt som jag tycker är dumt är att man får Penga-slutet vid futtiga 20 000 vad nu det är för valuta. Är ju hur enkelt som helst att skrapa ihop.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

50k tror jag det är. och ja det slutet fick jag först.. blev så arg..

Permalänk
Medlem

håller med - man får köpa upp en massa saker och lagra i en lämplig låda om man går vidare norrut, man kommer ju inte tillbaka iallafall... men om man vill spela vidare därifrån och gå neråt igen så...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

skojar ni 50k hehe
råkade ligga på måttliga 500k då jag klarade det första gången
utforskar för mycket jag vet

Permalänk

Är det nån som vet vad man har bultar till? Trycker på 8 så har man bultar, så kan man kasta dem.

Vet inte vad man har dem till :S

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Nåt som jag tycker är dumt är att man får Penga-slutet vid futtiga 20 000 vad nu det är för valuta. Är ju hur enkelt som helst att skrapa ihop.

Alla slut du får av monoliten är ju falska ivf, och leder bara till att du är fucked.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Är det nån som vet vad man har bultar till? Trycker på 8 så har man bultar, så kan man kasta dem.

Vet inte vad man har dem till :S

Du kastar dem för att utlösa anomalies, så du kan springa förbi eller ser var det är säkert att gå. användbart om man måste smyga sig in nånstans där det är trångt mellan dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Du kastar dem för att utlösa anomalies, så du kan springa förbi eller ser var det är säkert att gå. användbart om man måste smyga sig in nånstans där det är trångt mellan dem.

Jaha, det ska jag testa. Tack för rådet!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Alla slut du får av monoliten är ju falska ivf, och leder bara till att du är fucked.

Du har rätt! Tänkte inte så långt.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Det har kommit en ny patch, 1.0005 .

http://www.fz.se/spel/?id=497

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Wohooo !!

Eftersom patch 1.0004 introducerade saftiga buggar (massor av saker och fiender spawnade inte) så är detta goda nyheter !
Ska genast ladda hem.
Tack för tipset !

Edit : crap. De hade inte gjort ett dugg för att rätta till bugen..
Jaha, då får man väl hoppas på 1.0006 då...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Låter crap, hoppas att det blir bättre.

Väntar på Clear Sky nu

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Hmm är nu på annan plats än hemma, men fixar denna patch problemet med grässkuggorna?

Permalänk
Medlem

Har någon hunnit nå den där grejen som "kallar" en? Där det är extremt radioaktivt? Nära slutet?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Har någon hunnit nå den där grejen som "kallar" en? Där det är extremt radioaktivt? Nära slutet?

Ja, typ alla har väl det. Det är monoliten som kallar på en.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Har någon hunnit nå den där grejen som "kallar" en? Där det är extremt radioaktivt? Nära slutet?

Jodå, så länge sen att det nästan står i historieböckerna... men den ska man inte till överhuvudtaget om man ska ha en bra slut... Oops, spoiler

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Bästa slutet e ju helt klart det enda "riktiga"... efter helvetes slagen på hustaken

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Jag har inte spelat färdigt! Har bara kommit till Red Forest, måste skaffa nytt nätagg för att kunna spela annars hackar spelet fast bara.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Tycker kartan du har framför dig är en av de läskigaste i hela spelet tsm med agroprom underground. Det är en ny typ av (farligare och läskigare) bloodsuckers du kommer att träffa på. Eller ja, de är lite olika från de vanliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tycker kartan du har framför dig är en av de läskigaste i hela spelet tsm med agroprom underground. Det är en ny typ av (farligare och läskigare) bloodsuckers du kommer att träffa på. Eller ja, de är lite olika från de vanliga.

Fan, sa fel karta. Det var Army Warehouses (innan Red Forest).

Jag har stått bredvid Romka Stern rätt s å länge (killen med konstiga gula dräkten med rör)

Klockan var typ 03.00 på natten och åskade samtidigt, vågade inte gå nånstans. Skulle hämta granatkastaren i en lämnad by, när man kommer dit så hör man bloodsuckers, de är osynliga åsså. Hade lite problem att döda dem men lyckades till slut. Har kommit fram till att jag ska hjälpa ett team mot något annat.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Fan, sa fel karta. Det var Army Warehouses (innan Red Forest).

Jag har stått bredvid Romka Stern rätt s å länge (killen med konstiga gula dräkten med rör)

Klockan var typ 03.00 på natten och åskade samtidigt, vågade inte gå nånstans. Skulle hämta granatkastaren i en lämnad by, när man kommer dit så hör man bloodsuckers, de är osynliga åsså. Hade lite problem att döda dem men lyckades till slut. Har kommit fram till att jag ska hjälpa ett team mot något annat.

Gör första uppdraget åt dutybasen på den kartan, kom tillbaka för reward men gör INTE andra eller senare uppdrag,- spring nu in till lukash' tillhåll, och hör hur en mur sprängs: nu ska du skjuta sönder låset på en dörr där det stod en freedomgubbe förr (innan dutysoldater började strömma in i hålet i muren) och ta allt som finns där inne. Det finns 2 stashar därinne fulla med västar och annat gött och massa andra saker, ta precis allt och dumpa sakerna i ett närbeläget rum (gubben som vaktade kommer tillbaka sen vilket gör att du blir instängd om du råkar bli kvar där) det är bland annat en bulldog, full med ammunition du bör ta, som du kan använda i ett uppdrag åt nån.

Permalänk

ELLER, så går man med in med Duty soldaterna och dödar alla freedom killar, sen kan man plocka på sig allt det där och alltid få hjälp av duty killarna (nice frammåt slutet av spelet att få hjälp av dom )

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

jag har en fråga, man kan joina andra "sidor" i spelet va? Jag har missat extremt mycket på att bara köra , "ja jag hjälper dig på den goda sidan" spelet rakt igenom. Jag har nu börjat titta runt, och i Duty's bas i Baren finns ett hemligt rum, eller man kan bara inte komma in dit.

På kartan ser man att en gubbe med gul ikon finns där, efter att jag har räknat lite så fattas det dock en i "Contacts" listan där man ser alla i närheten.

Jag kom på ett sätt att komma in dit, genom att slänga ner en granat i baren och döda Han som välkomnar en, då går två gubbar Bzerk och börjar skjuta mig när jag ruschar ner i baren, han i rummet har försvunnit. Samma sak om man försöker döda ledaren av Duty, han försvinner också.

Jag försöker leta efter andra väldigt mer alternativa slut än de som finns, jag har tillochmed en Vänlig militär som går hit o dit ^^ . Hur jag fick honom att bli min vän säger jag inte xD.

There is more than the eye (and the guides) can see in S.T.A.L.K.E.R

Permalänk
Medlem

ja man kan spela på ett antal sätt

neutral STALKER - vän med bägge sidorna eller gå med i någon av dem (och bli beskjuten av den andra)

allt har inverkan hur du gör - välj tidigt i spelet och spara i fler aomgångar - då kan man alltid gå tillbaka och spela andra sidan när man vill det

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Gör första uppdraget åt dutybasen på den kartan, kom tillbaka för reward men gör INTE andra eller senare uppdrag,- spring nu in till lukash' tillhåll, och hör hur en mur sprängs: nu ska du skjuta sönder låset på en dörr där det stod en freedomgubbe förr (innan dutysoldater började strömma in i hålet i muren) och ta allt som finns där inne. Det finns 2 stashar därinne fulla med västar och annat gött och massa andra saker, ta precis allt och dumpa sakerna i ett närbeläget rum (gubben som vaktade kommer tillbaka sen vilket gör att du blir instängd om du råkar bli kvar där) det är bland annat en bulldog, full med ammunition du bör ta, som du kan använda i ett uppdrag åt nån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
ELLER, så går man med in med Duty soldaterna och dödar alla freedom killar, sen kan man plocka på sig allt det där och alltid få hjälp av duty killarna (nice frammåt slutet av spelet att få hjälp av dom )

Får se vilket jag kan göra! Jag vet att när jag höll på spela med mitt förra system (Celeron D 2,93ghz, 1gb ram, GeForce 6600GT) då gick jag i basen där ni ser siffor som 3, 4 osv. Jag gick in i ett rum där en soldat sov och jag knivade honom. Då fick jag ett nytt vapen GP 37. Efteråt crashade mitt system så köpte jag ett nytt.
Jag har varit i byn "9" för att hämta bulldog 6 sen har jag gått till "8" och dödat en snubbe där (som jag inte skulle göra egentligen) och nu är jag på "11".

Ska man inte tillbaka till leveln "Bar" och lämna Bulldog 6 till ett team?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

jo det ska du - om du har fått en "beställning" på en Bulldog...av Duty's

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...