Permalänk

Störande högfrekvent datorljud

Undrar om någon vet vad det kan vara som låter i min dator.

Ljudet är ett irriterande ganska lågt dock högfrekvent ljud som låter ganska konstant.. ibland kan det försvinna om man t.ex. stänger ner eller öppnar ett fönster.
Ett annat sätt att få det att försvinna är att ta tag i ett fönster och röra runt det så datorn får jobba lite.

Kan säga att det antagligen inte är någon fläkt, kanske någonting på grafikkortet eller liknande.. mycket underligt tycker jag iaf, har försökt lyssna vart det kommer ifrån men inte kunnat lokalisera det tillräckligt.

Mycket tacksam om någon kan ge mig ett bra svar på detta irriterande problem!

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara nätagget?

Min svärfars dator (fujitsu siemens) har ett högt pipande/gnällande ljud som blir tyst enbart när man scrollar med musen. Jag kan förstå de som inte tror på mig när jag skriver detta men det är helt sant. Att det garanterat är agget vet jag inte säkert då jag inte testat med nåt annat eller så, men jag tycker det verkar så.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Sådanna högfrekventa ljud brukar komma från kondensatorer på antingen nätagget eller grafikkortet (möjligen moderkortet också).
Sök så hittar ni nog flera trådar om det..

Visa signatur

---

Permalänk

Jag är ganska säker på att det inte är nätagget, då det är ett ganska tyst dyrt nätagg som jag köpte.
Men att det kan vara kondningar låter som en förklaring... får se vad man kan hitta om det och vad som går att göra åt det!

Permalänk

Tysta och dyra nätagg kan också lida av problemen men troligen är det ifrån moderkort eller grafikkort. Kondensatorer kan göra så när de är billiga eller måndagsexemplar. Inte mycket går att göra så vitt jag vet. Några har lagt smältlim på kondningarna som låtit andra har köpt nya delar. Ta kontakt med försäljaren av komponenten som låter och fråga vad deras policy är.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if