Permalänk
Medlem

Var hittar jag drivrutiner!?

ny på sweclockers så jag är inte säker på att det här blev rätt område för den här frågan men det är som det är...

Nu e de så att jag har formaterat om min dator men jag får inte fart på mina högtalare.. gjorde något liknadne för ett tag sen å då kommer jag ihåg att jag laddade ner drivrutiner till dom så fungerade allt sen.. men nu så kan jag inte hitta något och har inte en aning om vart jag ska leta!?

Det är ett dell högtalar system jag använder och det bör nog vara omkring 3 år gammalt nu.. jag vet inte vad dom heter, men jag har hittat på ett par siffer bokstävs kombinationer som skulle kunna vara något.. men eftersom att jag inte är så påläst så vet jag inte om jag hittat något av värde..

hur som helst så vore jag tacksam för all hjälp och information om vart jag kan hitta nya drivrutiner till mina högtalare (eller om det är ljudkortet som ska ha dom!?) jag kan få..

//Bass

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

moderkortet ska vara ett CRT / MG - EUROPEAN-17IN E773P CRT MIDNI, osäker på om det är namnet på moderkortet, kollade upp vilka delar jag hade i min burk på dell, men jag fick bara en lång lista på namn utan någon specifikation på vad det var för något..

ljuskortet är i alla fall integrerat på det.. datormodellen är en dell dimension 8300

Permalänk

Kolla på Dells hemsida, gå in på Support -> Downloads, så kan du välja vilken datormodell du vill ha drivrutiner till, i ditt fall Dimension 8300. Så får du en lång lista på grejor, där ska du nog kunna hitta nåt som hjälper dig.

EDIT: Antar att det är "Analog Devices ADI 198x Integrated Audio" som du ska ladda ner.

Permalänk
Medlem

glömde nämna att jag provat det där från dells hemsida.. tyvärr så fungerar inte det av nån anledning.. efter att jag installerat det och startat om datorn så uppstår något fel och datorn startas om igen och igen till man stänger av den!?

EDIT: har inte provat någon av de 2 ljud-patch/Upgrade filerna men jag tycker att det borde vara den du nämnde som skulle funka om någon av dom gör det..

Permalänk

Hur ser det ut om du kollar i Enhetshanteraren?

Finns det maskinvara som frågetecken? Om inte, så är det antingen installerat (isåfall får du kolla under ljudenheter), eller så är det integrerade inaktiverat i BIOS (isåfall får du helt enkelt aktivera det).

Mycket mer vet jag faktiskt inte, är dock inte så kunnig (än )

EDIT: Har du uppdaterat till senaste BIOS versionen?

Permalänk
Medlem

ok.. nu känner jag mig dum men enhetshanteraren!? var hittar jag den!? Det finns i alla fall ingeting under ljudenheter och den senaste BIOS versionen har jag inte..

Permalänk

Den Här Datorn -> Egenskaper -> Fliken Maskinvara -> Enhetshanteraren.

Testa att ta ner den senaste BIOS versionen från Dells hemsida, från just den lista som du hämtade ljud-drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Uppgradera XP med alla patchar och även Windows Installer 3.1 för det kan vara därför du får eviga omstarter så bums till http://windowsupdate.microsoft.com/ innan du installerar drivrutinen för ljudkortet.

Permalänk
Medlem

ok nu så har jag uppdaterat BIOS och hittat på enhetshanteraren
jag har 2 st frågetecken Ethernet-styrenhet och Ljudstyrenhet för multimedia..

tyvärr så har jag inte lyckats uppdatera XP något eftersom att jag måste aktivera mitt windows för att kunna göra det.. och jag lyckas inte med det för min produkt nyckel accepteras inte av någon anledning!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bass
jag måste aktivera mitt windows för att kunna göra det.. och jag lyckas inte med det för min produkt nyckel accepteras inte av någon anledning!?

Laglig kopia?
Vad står det när du försöker aktivera den?
OEM produkt?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

tyvärr så har jag inte lyckats uppdatera XP något eftersom att jag måste aktivera mitt windows för att kunna göra det.. och jag lyckas inte med det för min produkt nyckel accepteras inte av någon anledning!?

Kontakta M$ om du har en laglig kopia för din nyckel kan ha blivit svartlistad eller så är det andra orsaker till att du inte kan aktivera men kontakta M$ så får dom lösa det åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

ta ner den senaste chipset-drivrutinen och installera.....

http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applo
ta ner den senaste chipset-drivrutinen och installera.....

http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?...

ok gjort det nu.. vad gör jag sen!? testar att installera ljudkort drivrutinerna igen eller!?