Permalänk

HTPC bygge tips

Har tänkt mig följande komponenter:
Processor: E4300
Moderkort: Asus P5L-VM 1394
Grafik: Gainward GeForce 8500GT 256MB (osäker om jag skall ha passiv kylning)
Minnen: 2gb Corsair TWIN2X 5400 DDR2
HD: 2x Seagate Barracuda 320GB
Ljudkort: Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1

Har dock ingen tidigare erfarnhet av HTPC byggen och undrar lite över prisvärda tv-kort & lådor.
Vilke programvaror är bra förresten?

Permalänk
Avstängd

ser bra ut. funkar till allt vill jag lova dig.något som är trevligt ibland är optisk ut. så ett ljudkort med optisk ut är nog kanske att satsa på ist. annars ser allt fint ut.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Vet inte vad du ska göra med htpcn, men om det där grafikkkortet är likla bra på hd video som dom säger, skulle jag tagit en core 2 duo för bärbar dator ist för 4300

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vet inte vad du ska göra med htpcn, men om det där grafikkkortet är likla bra på hd video som dom säger, skulle jag tagit en core 2 duo för bärbar dator ist för 4300

Menar du T-Serien? Den är dyrare och kräver 479 moderkort som är dyrare.
Någon som erfarenhet/kan rekommendera något bra Barebone Chassi med bra tillbehör`?

Permalänk

Du gör samma misstag som jag gjorde i sommras. Jag snöa in på hårdvara och glömde hur jag skulle använda min HTPC. Kolla på fjärrkontrollerna som krävs för att köra det hela. Jag stod ut i fyra månader innan jag i december bytte spår och använde logiken.
Så kolla mjukvara och fjärrkontroller. Sen titta på vad för hårdvara du skall ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Du gör samma misstag som jag gjorde i sommras. Jag snöa in på hårdvara och glömde hur jag skulle använda min HTPC. Kolla på fjärrkontrollerna som krävs för att köra det hela. Jag stod ut i fyra månader innan jag i december bytte spår och använde logiken.
Så kolla mjukvara och fjärrkontroller. Sen titta på vad för hårdvara du skall ha.

Nja, komponenterna jag har skrivit är jag ganska säker på.
Det är det som saknas som jag vill veta...
Tillägas skall jag väll säga att jag användningsområdet är uppspelning och inspelning av tv/filmer på tv´n.
Även musik och viss surning kan förekomma.

Så jag undrar gällande bra lådor, fjärkontroller, tv-kort.. osv.

Så hemskt tacksam för alla tips gällande detta.

Permalänk

Vilket OS skall du köra med?
Har du sett vad för fjärrkontroller som krävs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vilket OS skall du köra med?
Har du sett vad för fjärrkontroller som krävs?

Skall köra med vista Home premium, med media center hade jag tänkt.
Eller om det finns något bättre program så kör jag gärna med det..
Fjärkontroll är jag osäker på.. finns ju vissa chassin där tex fjärrkontroller ingår osv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Skall köra med vista Home premium, med media center hade jag tänkt.
Eller om det finns något bättre program så kör jag gärna med det..
Fjärkontroll är jag osäker på.. finns ju vissa chassin där tex fjärrkontroller ingår osv..

Har du provkört med fjärrkontroll hos någon?
Jag bytte OS och hårdvara efter jag testat.