Studentflak? Vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Studentflak? Vad tycker ni?

Edit: Det verkar faktiskt finnas speciella trafikregler som Sebastian påpekat i tråden (se inlägget med länk).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2618&a=658001
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1087672,...

Så nu har några i år igen skadat sig när de åkt runt på traktorvagnsflak eller lastbilsflak. Någon som minns när någon senast dog? Årets "säsong" är ju inte ens över ännu så den frågan kanske tyvärr får ett annat svar snart.
Relativt hur många studenter som är ute och åker på "studentflak" per år och totala antalet olyckor med fordon så borde det vara procentuellt rätt högt?

Jag tycker (om det inte finns idag?) att det ska finnas kvar, men formella säkerhetsföreskrifter och ingen borde köra studenter utan att uppfylla säkerhetskraven.
Vad det står på aftonbladet så har ett skyddsräcke för just det här evenemanget brakat samman. Låter som något halvtaskigt bygge.
Ställ studenterna i kärror/lastbilar med normala lämmar som tål att hålla tillbaka ett helt gruslass, ska väl hindra studenter från att ramla av också!

Men hur som helst, jag är absolut emot att helt förbjuda de här evenemangen. Vi får för mycket förbud mot minsta lilla i det här landet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Såg ett par lastbilar idag med 30-40 studenter på varje flak, känns rätt läskigt om det händer något. Inga förbud, men tydligare och skarpare regler, helt klart.

Permalänk
Medlem

Att förbjuda studentflaken är omöjligt, det har funnits så länge att det blivit en tradition, och att man dricker på studenten är väl heller inte helt ovanligt

Ska man ha 5-20 fulla 18-19åringar på ett flak ska man också se till att det håller och att det inte är något fulbygge. Men det är omöjligt att kontrollera allihop. Det borde vara personen som hyr ut/äger/kör fordonet att se över säkerheten.

Man kan införa regleringar för maxantal på släp/flak samt hastighetsbegränsningar (det borde vara självklart att man inte drar på fullt med folk därbak) Men totalförbud kommer inte att fungera.

Intressant att se hur dn lägger upp sin artikel jämfört med aftonbladet, dom skriver i rubriken att hela flaket välte och i texten att det rasat ihop, när det i verkligheten är ett skyddsräcke som gett vika.

Edit: Underlig meningsbyggnad

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en lista med säkerhetsföreskrifter som måste uppfyllas för kärrorna/fordonen. Låt sedan besikningen kontrollera att kärrorna uppfyller stallda krav och låt dem sedan skriva ut ett giltighetsintyg som vara i ca fem dagar eller något.

Priset för besikningen kan ju klassen skramla till men summan borde vara subventionera, det är ju trots allt stundenten. Visst det blir en belastning för besikningen som kan bli svår att klara av, men avsett en dag eller två då veckan innan studenten på besiktningen där avslutningarna skall hållas. Många kommer inte gilla ett sådant förslag men lite får man ju ställa upp på som samhälle, det är ju en tradition och en rätt stor grej för studenterna. Och då borde ju kärrorna åtminstonde klara av en viss grundsäkerhet samtidigt som besiktningen kan avgöra max antal personer som får färdas på kärran inom en viss säkerhetsram.

Förslaget må inte vara perfekt men det är ju allafall bättre än att låta folk färdas på livsfarliga kärror. På studenten skall man festa o ha kul inte ligga krossad under ett traktorsläp

Permalänk

Jag röstade på alternativ nummer 2 eftersom det inte fanns ett alternativ som sa att man ville låta lagarna vara som de är idag. Det finns redan idag säkerhets-föreskrifter, problemet är bara att de inte efterföljs.

Trafikregler för studentflak & karnevalståg

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Glömsk

Hur mycket politiker tror att de står över naturens lagar kan man aldrig legalisera bort olyckor. Givetvis kan man inte hålla på och detaljreglera varenda evengemang bara för att någon gjort illa sig tidigare. Jag menar, vad är poängen? Det är ju uppenbarligen att det handlar om olyckor, alltså att chauffören inte medvetet försökt skada människor. Även om man inför något specialkörkort för "den som fraktar människor i flak" kommer det att ske olyckor likt dessa.

Dessutom är det väl fullkomligt uppenbart att folk kommer skada sig om man står på ett bilsläp, berusad? Det är samma risker man får ta som när man leker med raketer på nyår och dylikt.

Så nej, inga förbud eller lagar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag röstade på alternativ nummer 2 eftersom det inte fanns ett alternativ som sa att man ville låta lagarna vara som de är idag. Det finns redan idag säkerhets-föreskrifter, problemet är bara att de inte efterföljs.

Trafikregler för studentflak & karnevalståg

Läste vidare längre ner på ekot:s nyheter och fick se det. Skyller på att jag inte kollar svenska nyheter hela tiden
http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/nyheter/artikel.asp?Art...
Synd för då missades det ett alternativ. Kanske så nollställa omröstningen av någon moderator som lägger till alternativet om att låta lagar och regler vara som de är idag (dvs icke helt "fria")?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Finns väl redan säkerhetskrav?
Klart som fan studenter ska få åka flak, det är ju kanonskoj ;D

Permalänk
Testpilot

Är bra som det är, man får väl ta det lugnt för fan och inte åka med vagnar från 1800-talet.

Jag gillar den här delen av lagen:
Föraren ska ha fyllt 21 och ha körkort med rätt behörighet sedan två år. För traktor med släp krävs dock B-körkort.
Föraren vi hade till vårat flak (som var just traktor med släp) var yngre än oss och hade enbart traktor-kort

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vänner! Låt oss lagstifta mot allting som potentiellt kanske eventuellt är farligt!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuzze
Finns väl redan säkerhetskrav?
Klart som fan studenter ska få åka flak, det är ju kanonskoj ;D

Håller med, vi svenkar är ju mästare på att införa lagar mot allt som kan innebära en risk.

Problemet är att ett liv utan risker inte är något liv. Att ha roligt innebär rätt ofta att man tar risker.

Snart kommer största risken vara att svenskar dör av tråkighet

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Detta kanske är lite väl off-topic, men jag förstår inte riktigt vad det är som firas.

Det är ju ingen bedrift att klara av gymnasiet. Det är ju inte ens slut på studierna, i stort sett alla pluggar ju vidare.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Detta kanske är lite väl off-topic, men jag förstår inte riktigt vad det är som firas.

Det är ju ingen bedrift att klara av gymnasiet. Det är ju inte ens slut på studierna, i stort sett alla pluggar ju vidare.

Det är mest för att fira att man har lidit sig igenom grundskolan och gymnasiet och slipper sätta sig i en sådan pest och pina till skolbänk igen. Att plugga på högskola är inte alls samma sak. Man tar steget in i vuxenvärlden och blir mer självförsörjande och självständig. Så det är sannerligen någonting att fira. Dessutom är det skoj!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Det enda pinsamma är ju att studenterna kastar öl/sprutar vatten på folk, har de inget bättre för sig?

Permalänk
Medlem

Jag var med när räcket brakade i Nacka förra sommaren, den lastbilen hadde vanliga skitplankor medans den jag var på hadde balkar runt om
förbjuda icke men skärpta regler, tex att polisen får skicka av allt folk och chaffisen blir utan som ersättning är bra regler för att få bukt på problemen.

Permalänk
Medlem

"Ett flak på Sankt Eriksgatan uppgavs ha vält, men även i den olyckan verkar det ha varit ett skyddsräcke som gått sönder. Totalt åtta personer skadades där enligt polisen. Det handlade mestadels om skrubbsår och någon fraktur."

Det var natur klassen i min skolas flak .. Tur att man gick sam.