Permalänk
Medlem

Jag fick åka hem för mitt BMI var 17.4

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Gjorde min tjänstgöring i flottan.:)
Var förlagd på HMS Visborg som minmatros gruppbefäl.
Hemmahamn i Berga.
Åkte på 3 utlandsresor under tjänstgöringen:
Helsingfors,SydTyskland och Estland.
Vi hade kungen och drottningen ombord på resan till Estland,det var första officiella stadsbesöket när dom precis öppnat gränsen.
Trivdes som fan,hade kockar från Operakällaren ombord,så käket var enormt gott:D

EDIT: låg inne 91-92..Smeknamn "Löken" efter mitt efternamn(Lövkvist)

Hoppla! Jag låg som PB MoTe (motortekniker) på Älsvborg 90-91.
Vi hade också grymt bra käk, men i övrigt var lumpen mest apskit. Kan bero på att jag inte kom överens med chiefen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har gjort lumpen.
Var Livsmedelsman på MekB19 i boden och jag muckade 2001.
Var så grymt skönt. Vi hängde med kockarna inom koktältsområdet och for iväg nån gång då och då för att antingen hämta råvaror eller för att köra ut mat till andra kompanier. Grymt slappt att köra runt med lastbilen

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Yes Lumpen 2000-2001 LV6 Halmstad Sambandsman/Förare på Ledningspluton

Permalänk
Medlem

Japp!
Gjorde LUMPEN som motormekaniker ombord på HMS Belos (Ubåtsräddningsfartyg) under 2006. Hemmahamn Karskrona.
Var med på två skarpa uppdrag; Bärgning av StrB90 utanför Utö, samt bärgning av ett civilt flygplan söder om Trelleborg.
Och så lyckades jag dra på mig en knäskada också

Slutbetyg 10(JA)/9/9

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte gjort lumpen. Fick inte ens mönstra pga mitt handikapp. Hade lätt gjort lumpen om jag inte hade haft det.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Nej, jag är övertygad om att jag vid värsta sortens krigssituation gör ett bra mycket bättre jobb som återuppbyggare än som förstörare.

Nog för att det finns vissa saker som skulle kunna vara intressant (exempelvis informationshantering, fast i Sverige lär den väl knappast vara särskilt högteknologisk?), men frågan är hur lätt det är att få gå lumpen inom något sådant område. Gäller ju att det man övar för också är användbart. Tänk bara på de som gjorde lumpen som kryptörer under kalla kriget - de är fullständigt meningslösa i en modern krigssituation.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nej, kände att jag hellre pluggade ett år.

Permalänk
Medlem

semi-gjorde den..blev hemskickad pga skada i tjänst.
Fick en redig summa pengar iaf och chans att hoppa ut i arbetslivet

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Ja gjorde lumpen! Var väldigt intresserad innan men på mönstrings kontoret sjunk det mesta undan och ja valde ett intressant ställe, flygmekaniker på F16. Oj va fel ja hade, alltså det var mycket bra men ja ångrar att ja inte satsa på nå mer spännande. Ja fick ut en yrkeskunskap vilket i sig inte är helt fel, om man hade velat bli mekaniker dvs. Det var så ja tänkte då, "det här kan ja lära mig något av" Men ja har idag inget intresse av en sådan yrkesinriktning, men det visste ja ju inte då.. Lumpen för mig är inte om jobb utan det är ett ställe att lära sig om medmänniskor, tålamod och livet. Låter kanske konstigt men ja märker rätt snabbt med nya anställda på firman ja jobbar på om dom kommer från skolan eller lumpen.

Även om ja tycker ja valde fel tjänstgöring så ångrar ja inte att ja gjorde "skiten" tvärtom ja är glad och stolt att ja gått igenom den sista mansriten i vårt moderna samhälle. Ja är helt övertygad om att ja är en bättre person efter ja stått ut med en hel pluton av olika personer ja överhuvudtaget inte skulle kunna klarat av i det civila livet. OM ja inte gjort lumpen!

Att på så kort tid få lära så mycket om folk(vänner) och lära känna sig själv kan man inte göra nån annanstans. Därför tycker med dagens låga intagnings siffror att man ska satsa på att komma med, det var en merit när ja gjorde det. Och det är personer som ja, som kanske kollar extra på din resume om du gjort lumpen eller inte! Jobba och bli trött på det hinner man endå, tro mig. Du har inte bråttom!

Permalänk
Hedersmedlem

Mönstrade -98. Hade i det läget tidigare varit med i två år i flygvapenungdom samt ett år i FBU. Där hade jag bl.a. redan vid 16 års ålder skjutit med AK5 och prickat guldmedalj vid två tillfällen. Vidare hade jag gjort allting de flesta får göra vid grundutbildningen.
Fick hyffsade resultat på mönstringen och hamnade på en befattning att bygga radiolänkar och sätta upp kommunikationsposter i tio månader. Hade nog varit jäkligt kul om de inte bestämde sig för att skära ner där och omplacerade mig då till grundutbildningen i norrtälje i tre månader. Då sket jag i det då jag redan gjort den resan redan när jag var 15 år...

Det hela blev således lite av ett antiklimax för mig...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej, jag är övertygad om att jag vid värsta sortens krigssituation gör ett bra mycket bättre jobb som återuppbyggare än som förstörare.

Förstörare?! Läs->Försvarsmakt. Även om vi nu inte har kapaciteten att försvara hela landet under en invasion så står vår uppgift fortförande klar, att försvara folket. Återuppbyggnad sker i vilket fall ändå inte förrän krigandet är slut. Så varför inte hjälpa till att få det gjort så fort som möjligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Fick hyffsade resultat på mönstringen och hamnade på en befattning att bygga radiolänkar och sätta upp kommunikationsposter i tio månader.

Radiolänk-man på S1 låter det som, precis den befattningen och utbildningen jag fick Reka höga områden för att sedan bränna ut med lastbil och en mobil mast med radiolänk att upprätta på platsen, varpå läger och värn byggs runtom så vi kan försvara platsen och bo där så länge det krävs.

Jag hade denna befattningen under kaoset i småland. Det kändes ruskigt mäktigt att åka in skarpt mitt i städerna och upprätta dessa 45m höga komunikations-poster mitt på bakgårdarna bland höghus, skolor och vanligt folk

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jag hade denna befattningen under kaoset i småland. Det kändes ruskigt mäktigt att åka in skarpt mitt i städerna och upprätta dessa 45m höga komunikations-poster mitt på bakgårdarna bland höghus, skolor och vanligt folk

Kommer inte ihåg exakt vart det var, men radiolänkman var jag! Vad missade jag mer för roligt?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ville inte göra lumpen, och fick inte göra lumpen pga av "sociala problem" eller va det stog i papprena

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

7.7.2008 åker jag ner till ekenäs och Nylands Brigad. Får se vad jag hamnar på, kommer att söka till Kustjägarkompaniet eller Granatkastarkompaniet.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Kommer inte ihåg exakt vart det var, men radiolänkman var jag! Vad missade jag mer för roligt?

Det finns lite olika utrustningar man får sätta upp. Jag var med i chefsgruppen och fick då lära mig lite av varje. Det som fanns inom vår pluton var två olika sorters radiolänkar som hissas upp mobila master (35m eller 45m) som vi själva körde ut till noga rekade platser.

Sen hade vi ett gäng som fick klättra runt i de hundra meter höga tornen som finns utplacerade överallt i Sverige som bildar ett sorts stamnät för kommunikation inom försvaret. Dom hade uppgiften att hissa upp olika sorters sändare/mottagare i form av paraboler (aka helikopter-minor ) och dylikt i dessa torn. Jäkla ballt då man fick klättra och hänga utanför i linor och grejer, om man inte är höjdrädd då såklart.

Sen hade vi även kabel-gruppen, vilket var den mindre roliga befattningen då det mest handlar om att springa genom skogarna med en gigantisk rulle kabel som skall fästas uppe i träd och grejer. Dom hade det nog hårdast av alla och fick alla så kallade bajsmackor under övningarna.

Vi hade även utbildningar och användning av hemlig mjukvara och dylikt som innehöll ruskigt detaljerade kartor över hela landet där all militär utrustning och aktivitet finns utmärkt, samt all möjlig information om landskapen så man kunde skapa virtuella stråk mellan exakta koordinater inför övningar och dylikt. Där kunde man sitta och rota runt dag och natt efter intressanta grejer

Det finns mycket ny utrustning också, men vi fick tyvärr inte tillgång till den under vår utbildning. Från början så var det tex tänkt att jag skulle vara med i en grupp som tog kontakt med satelliter och grejer Tårögd blev man blev när dom skippade det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vi hade även utbildningar och användning av hemlig mjukvara och dylikt som innehöll ruskigt detaljerade kartor över hela landet där all militär utrustning och aktivitet finns utmärkt, samt all möjlig information om landskapen så man kunde skapa virtuella stråk mellan exakta koordinater inför övningar och dylikt. Där kunde man sitta och rota runt dag och natt efter intressanta grejer

[ironi]Hmmm... jaha då låter det ju som att man gjorde ett bättre val att läsa på komvux och jobba extra på ICA istället...[/ironi]

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X