Permalänk
Medlem

Vad krävs för att faxa?

Jag funderar på att köpa en multiskrivare, eller vad det heter, men skrivare, scanner, kopiator och fax osv. Vad behöver jag för att kunna skicka och ta emot fax med denna? Just nu har jag Lidnet, en lokal bradbandsleverantör, samt deras IP-telefoni. Behöver man något slags abbonemang för att få ett faxnr osv. Vet inte mycket om detta, hur går det till?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det behövs inget modem, om du inte vill kunna skicka fax från datorn.
Jag vet inte riktigt hur IP-telefoni och fax fungerar ihop...

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Om du kör med telefonadapter och vanlig telefon borde mitt alternativ gälla. Men säkrast är kanske att fråga leverantören.

Hur fungerar annars LidNet? Jag funderar på att byta till dom.

Permalänk
Medlem

Supporten är obefintlig. Men när man väl fått igång allt så fungerar det, har inte märkt några problem. Men det är just att få igång det som tar tid p.g.a. obefintlig support.

Jag funderar på att teckna ett telefonabbonemang, finns det något där man endast betalar för samtalstid och inte fast kostnad? Hade inte tänkt att faxa via datorn. Vill bara kunna ta emot fax samt skicka med faxmaskinen.

Permalänk
Medlem

Hopp, då kanske man ska ligga kvar på Bahnhof ett tag till..

Faxnummer behövs igentligen inte om det är enstaka fax du ska skicka, och som du kan styra när de ska komma/skickas. Det går lika bra med ditt ordinarie nummer. Men är det för ett företag/förening etc är det ju en helt annan sak.

Är det någon lite dyrare med inbyggt modem mm du har tänkt dig? Tittar man på tillverkarnas modeller så verkar just faxfunktinen vara på väg bort.

Telefonabbet är kanske lämpligt att ta i en ny tråd. Men du kan nog alldrig komma ifrån nätavgift på vanlig telefoni...

Permalänk
Medlem

Är så att jag precis införskaffat en multiskrivare. HP Officejet 5610 All-in-One. Vill då kunna använda faxen till företaget för att kunder ska kunna faxa till mig men även jag till dem. Kan jag använda faxen utan teleabbonemang eller jag förstår inte riktigt vad du menar med faxnr? Kan vara en tillfällig lösning så jag åtminstone kan skicka fax.

Permalänk
Medlem

Faxnummer är ett helt vanligt telefonnummer där det är faxen som svarar. Men är det ett företag som ska skötas och det kan komma fax när som helst, är ett särskillt nummer till faxen det enda vettiga.

Permalänk
Medlem

Är den vanliga telefonen blockerad annars eller varför bör jag ha separat nr? Funderade också på om det finns förgreningsdosor till telefonuttag? Det skulle vara ett alternativ för att köra med min befintliga ip-telefoni.