Speldator ~7k Behöver hjälp!
Hej!
Det är dags för mig att slänga ut den (4 år) gamla burken och köpa en ny. Har kollat på lite olika alternativ men hittar inget som verkar passa mig. Jag är helt lost i datordjungeln. Vet lite om grafikkort och processor men inget om moderkort osv.
Jag är inte så bra på överklockning så det kanske man ska ta med i beräkningarna.
min budget är runt 7000 (exklusive skärm och operativsystem). Kan lägga lite extra men letar efter något runt 6-7k.
Det jag behöver är:
1. En dator som klarar nya spel. Jag har aldrig haft behov att spela de nyaste spelen på de högsta inställningarna, utan framförallt vill jag klara av de nya spelen utan att lida grafik och lagg-mässigt.
2. Jag kommer köra XP på datorn tills vidare (kanske fixar vista när det blir lite vettigare).
3. Med min budget kommer jag säkert bli sugen på att uppgradera ett par saker inom 3 år. I princip kommer jag väl vilja ha möjligheten att byta grafikkort och öka minnet.
4. En dual core processor vore trevligt, minne vill jag ska vara minst 2048MB, och en hårddisk på ca 300 GB om möjligt. En DVD-brännare ett måste!
Jag bygger gärna själv
Har hittat den här:
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10274
tar man bort operativsystemet hamnar man precis där jag vill vara!
(nu vet jag inte om det innebär några problem. På hemsidan står det" PC Utan OS, White Box PC Skall endast användas i PC Produktion" Någon som vet mer?)
Dessutom vet jag inte om processorn kanske är lite klen? värt att satsa på en bättre?
Jag vet inte om den är bra eller prisvärd alls. Finns det några andra tips?
Tack på förhand
[EDIT]
min nuvarande dator har följande:
1GB RAM
ATI Radeon x800 128MB (nått 9800 grej också)
180GB hd
Intel Pentium 4 CPU 3.00GHz
har svårt med en uppgradering eftersom moderkortet inte har PCI-express