Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Wiho !

Danke!

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Wiho !

Danke!

De nada

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Wh00t? (out of languages) ^-^

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wh00t? (out of languages) ^-^

*skratt*....Bon chance!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yeah, I love bon bons!

Funderar på en sak.
Med tanke på att jag köper rätt så bra grejor och bl.a 4 GB RAM...
Ska jag köra Vista eller XP?

Har nämligen hört att Vista utnyttjar RAM bättre än vad XP gör.
Förslag på vad som kan vara bäst nu innan nya delarna anländer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Yeah, I love bon bons!

Funderar på en sak.
Med tanke på att jag köper rätt så bra grejor och bl.a 4 GB RAM...
Ska jag köra Vista eller XP?

Har nämligen hört att Vista utnyttjar RAM bättre än vad XP gör.
Förslag på vad som kan vara bäst nu innan nya delarna anländer?

Oj...det Där är en hel vetenskap...Kan det inte så bra. Men det är verkligen en bra fråga. Jag tror/misstänker att beronde på vilken version utav Vista/XP, så kan Inte systemet tillgodogöra sig alla 4GB, utan den "läser" bara 3...utav ngn anledning. Men dubbelkolla med ngn som kan detta bättre. Hör med headcleaner, som kan Mycket Om Mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För vad jag har hört av folk på mIRC, som använder sej utav just Vista, är att den slukar precis allt RAM-minne man har i datorn. Sedan när du öppnar, låt oss säga Adobe Photoshop, så använder den det minnet helt automatiskt.
Med andra ord går inte en droppe (eller i detta fall MB) till spillo.

Ungefär så uppfattade jag det hela.

Det jag dock tvivlar på, är att Vista har tillgång till alla spel.
Och då vänder jag blicken mot de mer äldre spelen såsom F.E.A.R,
Command & Conquer (hela generationen) och t.ex Ghost Recon.
Har ingen lust att fixa nya spel...
NU ÄR... VAR KLOCKAN 13:37 <3 ^____^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WinXp (32bitars) utnyttjar bara 2.93Gb
WinXp 64-bitars tror jag utnyttjar mer (vet inte hur mkt)

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Då har jag tre alternativ.

1. Windows XP SP2 (32-bitars)

2. Windows XP SP2 (64-bitars) <-- (har dock inte laddat ner någon 64:a ännu)

3. Windows Vista 'Ultimate' X64

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
WinXp (32bitars) utnyttjar bara 2.93Gb
WinXp 64-bitars tror jag utnyttjar mer (vet inte hur mkt)

Jag är inte så säker på detta med Vista...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte jag heller, om jag skall vara helt ärlig.

De jag pratar med på mIRC säger att om jag skall ha 64-bitars XP, å andra sida, så vore det lika bra att jag installerade Vista direkt.

Har aldrig kört på 64-bitars innan, så jag vet inte riktigt.
Vista eller 64-bitars står det mellan :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, det var verkligen informativt

"• Windows Vista 32-bit klarar av att hantera ~3,12 GB RAM.
• Windows Vista 64-bit klarar av att hantera 4 GB och mer.
[Home Basic 8 GB, Home Premium 16 GB, Business/Enterprise/Ultimate 128 GB]

Installerar man mer än minne än vad Windows klarar av att hantera kan datorn bara använda minnet upp till den övre gränsen, resten går förlorat. För att kunna använda ~4 GB och mer måste processorn, moderkortet och operativsystemet stödja 64-bit adressing. Windows 2000/2003/XP har samma begränsningar som Vista."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade ju Vista ultimate X64.
Så jag antar att det får bli Vista på datorn.
Och då är jag faktiskt lite emot det beslutet själv, med tanke på att kanske många program samt spel går förlorade. :/

Visa signatur

Permalänk

varför inte köra en dual boot då och ha både xp och vista på datorn? så kan du använda det ena eller det andra beroende på vad du ska göra.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Well, mest för att jag inte har den blekaste hur dual boot fungerar.
Och kanske för att jag inte vet hur man fixar det ^-^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan också dessvärre räkna med att vissa benchmark program och testprogram/kontrollprogram inte funkar med Vista, vilket jag själv kom på. Och efter ett väldigt långt övervägande, så bytte jag tillbaka från Vista Ultimate till XP Pro 32-bit... :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skall installera XP SP2-64 bitars och sedan Vista.
Får se vilken jag tycker bäst om därefter.
Så mycket jobb det kommer bli :/

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1128551,00.htm...
Jag diggar den mannen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skall installera XP SP2-64 bitars och sedan Vista.
Får se vilken jag tycker bäst om därefter.
Så mycket jobb det kommer bli :/

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1128551,00.htm...
Jag diggar den mannen

Haha.

För att köra dualboot. Installera Windows XP på en partition, och installera Windows Vista på en annan partition, så enkelt är det. När du startar upp datorn kommer du få välja mellan att starta med XP eller Vista.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Okej, tack

Ta en titt på dina meddelanden också Lossah!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Haha.

För att köra dualboot. Installera Windows XP på en partition, och installera Windows Vista på en annan partition, så enkelt är det. När du startar upp datorn kommer du få välja mellan att starta med XP eller Vista.

Det verkar ju smart, bra tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo! Fast dom påstår inne på mIRC att 64-bitars versionen av XP bara är skräp. Finns för lite program samt drivrutiner tillgängliga, enligt nån person.
Och dom säger också att det är lika bra att köra 64-bitars versionen av Vista istället. :/

BLAAH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen,
hur går det? ..och när tror du att dina saker kommer? Nästa vecka kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dra upp FSB:n max sen multipliern på max sen volten på lägsta (eller auto)

startar den inte då, jaa då är det helt enkelt skit du har köpt så då är det bara att lämna tillbaka skiten och köpa rejäla grejjer!

nämen var bara tvungen att skämta upp tråden lite förlåt tihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Hej igen,
hur går det? ..och när tror du att dina saker kommer? Nästa vecka kanske?

Jag tippar på det!
Preliminärt 30/7 står det på leveransen.
Men det återstår att se!

På torsdag eller fredag tippar jag på att jag får min stora godislåda :]

Ännu en fundering:

FSB 500 x Multipeln 6 = 3000 Mhz + 200 Mhz till RAM-minnena, right?
Men då arbetar väl inte minnen och processor i 1:1 längre..?
Och om man nu vill överklocka processorn, lindrigt, och få upp RAM:et några hundra Mhz mera, hur ska man då överklocka för att få dom till 1:1...? :I

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst tråden och förstått att om man vill ha 1:1 (just nu är dem 12:8 enligt Everest) med 3ghz på CPU och minnena i 1Ghz så ska man ha FSB 500 och multipel 6. Men jag får det inte att fungera.

I datorn har jag
- Intel Core2Duo E6600
- ASUS P5B-Plus Vista Edition
- 4x Kingston HyperX 1024mb

Jag tror att jag har hittat var man ändrar multipeln på mitt moderkort, som jag har satt till 6
http://static.pici.se/pictures/MJCfjWjVC.jpg

Och sen i JumperFree Configuration ändrar jag resten
http://static.pici.se/pictures/mpJfpcnTg.jpg

Men när jag sparar inställningarna så får jag bara en svart skärm, nada.

Är en n00b om man säger så inom överklockning

Uppskattar all hjälp jag kan få för att få det fungera!

Permalänk

fsb 500 är ganska högt. testa med
- vFSB (FSB Termination Voltage) 1,3
- vMCH (NB VCore) 1,5
- vICH (SB VCore) 1,05

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Okej testade det du sa men gick inte. Då får jag helt enkelt testa vidare med mindra inställningar

Permalänk
Medlem

Kan någon viska i mitt öra hur jag får minnen och processor att arbeta i 1:1, utan att behöva överklocka processorn direkt till 3.6 Ghz?

Vill nämligen också försöka överklocka mina minnen med 50-200 Mhz, om det är möjligt!

FSB 450 x multipeln 8 = 3600 Mhz + 100 mhz RAM.
MEN då är min processor hårt överklockad. Vill inte gå så långt direkt.
Vill ha lägre, någonstans vid 2800-3200 Mhz, om det går.

Tack

Visa signatur