Permalänk
Medlem

Annars är de bara ta ur det lilla batteriet på moderkortet nåra minuter så nollställs bios ändå. I alla fall på mitt om man vill.

Om du inte ger den tillräckligt med ström så startar den kanske inte, eller så är den väldigt instabil i windows. Startar om sig själv etc, bara höja ett hack på Vcore, köra lite orthos eller andra test o se om den klarar det utan större fel etc.

Själv får jag 15-16s i superPI 1m men när ja sänkte volten några hack så hamna ja på 26s plus datorn var megaslö. Så då får man höja lite.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Man vill aldrig köra AUTO och jag repeterar aldrig! Auto innebär helt enkelt att att bios väljer själv vad de tycker är lämpligt och de vill man absolut inte. Ställ alltid in manuellt allt eftersom. Däremot minnena kan ha diverse allehanda inställningsmöjligheter och en del av dessa är helt acceptabelt att köra på AUTO.
Du kommer till detta sen. Ge dig på processorn först.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Okej

"X -DRAM Spec. (CPU : DRAM)
Detta är förhållandet mellan CPU och Dina RAM-minnen.
DU har PC6400 minnen som normalt arbetar i 800Mhz, försök att hamna så nära 800Mhz som du kan utan att överklocka dina minnen, när du är nöjd med din överklockning på CPU och känner att den är stabil, då kan du först börja testa vad dina minnen klarar av."

Vad exakt menas?
Ibland hamnar jag plötsligt på helt nya nivår någonstans som jag verkligen inte förstår :I

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

alltså man vill hellst köra processor och minnen i samma hastighet. har du 1:1 så jobbar dom ultimat. Och går minnena i 800mhz som PC6400 minnen hellst ska göra och processorn i 400x? så ska det vara bäst. Går dom osynkat tex 2:3 så jobbar inte båda komponenter i samma hastighet = att nån får vänta på den andre osv.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Detta kanske låter dumt, men om både minnen och processor hellst skall gå i samma hastighet, då kan man väl inte överklocka processorn speciellt mycket?
Jag vet inte riktigt hur ni tänker, om FSB:n skall hamna på 800 Mhz också? Eller är det något jag missförstår :/

Godmorgon förresten

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Detta kanske låter dumt, men om både minnen och processor hellst skall gå i samma hastighet, då kan man väl inte överklocka processorn speciellt mycket?
Jag vet inte riktigt hur ni tänker, om FSB:n skall hamna på 800 Mhz också? Eller är det något jag missförstår :/

Godmorgon förresten

Morrnmorrn...

När man menar att minnen och processor ska jobba i samma hastighet menar man FSB eller HTT (visst var det med ett t nu va? :S). vi kallar det FSB för enkelhetens skull.

Ex: processorns hastighet = fsb*cpumultiplier, men minnenas hastighet = fsb*memorymultiplier. Multiplierna kan (läs är) olika men "hastigheten ( i avseende på fsb'n) är samma. Då bussen (fsb) håller samma hastighet slipper någon av komponenterna "vänta" på den andra. Detta är det som kallas 1:1 ratio.

hade du däremot kört minnena i säg 5:6 betyder det att om fsb = 200 körs processorn med fsb[200]*multiplier medan minnena arbetar i fsb[200*5/6 = 166] alltså kommer processorn få vänta på minnena eftersom de inte arbetar i samma hastighet.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Godmorgon.
CCMOS1: Jag kikade ju i din manual till kortet och där så såg jag CCMOS1, vilken färg den lilla plastbiten har vet jag inte riktigt eftersom bilderna i manualen var svarta. Men här har du iaf en bild.
Där som jag har ritat en röd cirkel ska Clear CMOS sitta.
OM du nu skulle behöva resetta BIOS så ska du flytta den lilla plastbiten ett steg å höger och sedan tillbaka till sin ursprungliga plats.

För att minnen och CPU ska kunna "prata" med varandra på ett så nära optimalt sett som möjligt så är alltid ett 1:1 förhållande bäst.
För att detta ska ske så måste din FSB vara hälften av dina minnen (400x9=3600Mhz och dina minnen 400x 2 =800Mhz), nu kommer dina minnen och CPU att läsas i 1:1.
(Jag antar att du har förstått att dina minnen gångras med 2 (400Mhz x 2 = 800Mhz).
Men detta är absolut inget måste, utan du kan välja vilket förhållande du vill, eller det förhållande som ditt moderkort tillåter.
I SoftMenu Setup
x - DRAM Spec. (CPU : DRAM) -> Här kan du välja om du vill att dina minnen ska köras i 1:1 förhållande eller välja en lägre minnesklock, tex. 667Mhz, 800Mhz, 533Mhz osv (vet inte exakt vilka val du kommer att ha).

Vi krånglar till det för dig ytterligare med lite huvudbry, vi säger att du vill klocka din cpu till 3600Mhz (FSB 400 x9 = 3600Mhz), men du vill klocka dina minnen utan att behöva gå ännu högre i CPU hastighet.
x - Multiplier Factor -> här kan du ställa din multipel manuellt, så för att uppnå en högre klock på minnena utan att behöva klocka din CPU så kan du sänka din multipel och istället höja FSB:n ytterligare.

EXempel 1. - Som du hade det från början. EDIT: eller så som du hade i ditt exempel menar jag.
FSB 400Mhz och Multipel 9 = 3600Mhz Ingen överklock på minnen. (800Mhz)
EXempel 2. - Överklock på minnen med 100Mhz
FSB 450Mhz och multipel 8 = 3600mhz Överklock på dina minnen med 50x2Mhz (900Mhz)

NU så läser inte dina minnen och CPU i 1:1 förhållande längre.

NU har jag försökt att förklara HUR du gör för att klocka dina minnen utan att behöva klocka din CPU ytterligare. FÖr mig så är detta självklart men för en annan kan du vara rena grekiskan och inga frågor är dumma frågor så fråga på.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

här pratas det på ordentligt ser jag. hur som helst, jag tror att det hela kommer klarna när du fått dina grejer och kan gå in och känna på bios. då blir det nog en hel del "aha!" från din sida.

för du har inte fått sakerna än va?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tråden borde byta namn till: OC-School for beginners

Den är en utav de mest informativa jag någonsin läst...Pedagogiken flödar ordentligt här, önskar jag kunde formulera mig så bra som Ni

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Själv har jag blivit klassad lika pedagogisk som en död apa.

Har du inte ens fått sakerna?
Ja ja, då har du ju iaf. lite att gå på nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite sur och tvär faktiskt.

Jag satt och skrev ett långt inlägg om hur jag faktiskt började förstå saker och ting som ni förklarat för mej. Men så, när jag minst anade det, så fick jag strömavbrott och alla bara dog!! Ungefär så, i alla fall!

Nåja, får skriva om en bit och hoppas på det bästa!

Som sagt, jag förstår en del nu
Låt mej få demonstrera mina oerhörda kunskaper inom IT och överklockning:

Om jag ökar FSB till 400 och multiplicerar det med multipeln, som för övrigt råkar vara 9 på Q6600 processorn. Då får jag en hastighet på totlat 3600 Mhz. Inte illa pinkat. Då eftersom jag har höjt FSB:n till 400, så ligger jag jämns med minnet -> 1:1. Eftersom 400 gånger två är 800 mhz, vilket dessa Pc 6400 minnen råkar ligga på! Ungefär så har jag uppfattat alltihopa!

Det jag dock inte lyckas pussla ihop är när man sänker multipeln till 8 och tar, som Schattiz sa, 450*8 = 3600 + 100mhz överklock på minnen.
Var kommer dessa 100Mhz överklock från?

Och en ännu mer intressant fråga för mej är :
Tror ni verkligen att detta Fatal1ty kort samt processor klarar en överklockning så att minnet ligger 1:1 ?
Tack för alla braaiga svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är jag lite sur och tvär faktiskt.

Jag satt och skrev ett långt inlägg om hur jag faktiskt började förstå saker och ting som ni förklarat för mej. Men så, när jag minst anade det, så fick jag strömavbrott och alla bara dog!! Ungefär så, i alla fall!

Nåja, får skriva om en bit och hoppas på det bästa!

Som sagt, jag förstår en del nu
Låt mej få demonstrera mina oerhörda kunskaper inom IT och överklockning:

Om jag ökar FSB till 400 och multiplicerar det med multipeln, som för övrigt råkar vara 9 på Q6600 processorn. Då får jag en hastighet på totlat 3600 Mhz. Inte illa pinkat. Då eftersom jag har höjt FSB:n till 400, så ligger jag jämns med minnet -> 1:1. Eftersom 400 gånger två är 800 mhz, vilket dessa Pc 6400 minnen råkar ligga på! Ungefär så har jag uppfattat alltihopa!

Det jag dock inte lyckas pussla ihop är när man sänker multipeln till 8 och tar, som Schattiz sa, 450*8 = 3600 + 100mhz överklock på minnen.
Var kommer dessa 100Mhz överklock från?

Och en ännu mer intressant fråga för mej är :
Tror ni verkligen att detta Fatal1ty kort samt processor klarar en överklockning så att minnet ligger 1:1 ?
Tack för alla braaiga svar

Om du nu ändrar FSBn från 400 till 450. Så får du en ökning med 50. Eftersom du har en multiplier på 2x på minnet, så blir det alltså 2x450MHz på dina minnen. M.a.o 2x50MHz extra som tillförs till dina redan 800MHz.
Slutresultat på hastigheten/minnen <--> 900MHz

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Det där låter logiskt för dej och alla er andra kanske, men knappast för mej!
Överklockning kanske inte ska vara så lätt att förstå!

Jag förstår liksom inte vart denna 2x multipeln på minnet kommer ifrån.. Är det för att jag gjorde en multipel på 8 istället för 9, som är orginal?

Om jag gör om multipeln till 6 (om det går) och har en FSB på 600, får jag ytterligare mer överklockning på RAM-minnet då? Liksom, bara en dum tanke (A). Någon får gärna vidareutveckla detta, så att jag förstår fullt ut!
Eller behövs det inte mer än 900Mhz på minnet? I så fall bör det inte förklaras speciellt mycket. Bara att köra på 450 *8 = 3600 + 100Mhz ytterligare på minne.

Frågan kvarstår dock : klarar min processor samt moderkort detta med 1:1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Frågan kvarstår dock : klarar min processor samt moderkort detta med 1:1? [/B]

Det enda sättet för Dig att får reda på Just det svaret är att testa. På eget bevåg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bra idé kan ju vara att inte försöka slå några världsrekord det första du gör.
Sätt upp små mål som du ska nå, tex ~2.6Ghz(FSB:289), ~2.8Ghz(FSB:311), ~3.0Ghz(FSB:333), ~3.2Ghz(FSB:355) och arbeta dig uppåt tills du är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, jag skall försöka!

http://www.overclock3d.net/reviews.php?type=3&id=186&page=1&d...

Efter att ha läst den recensionen om moderkortet jag för tillfället har valt,
så ångrar jag mej lite. Visst, jag kan fortfarande ångra mej, eftersom
beställningen än så länge inte har genomförts.
Men innan jag ändrar mej, så behöver jag lite rekommendationer från er.
Läs gärna någon/några sidor om kortet, och se om ni kanske förstår bättre
än vad jag gör!

Tacksam för svar ang. just detta inom kort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord på vägen...
m-ATX, brukar generellt vara dåliga på att överklocka...Såvida inte du skall ha kortet i en desktop eller dylikt, föreslår jag dig att inhandla ett ATX-kort istället. Några små ord/recensioner på komplett rörande detta kort ( Abit ):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332419

m-ATX Gigabytes G33 kort har däremot fått hyfsade resultat när det gäller överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill försöka få tag på ett bra kort som presterar bra och är vänlig när det gäller överklockning. Det jag läste i recensionen om moderkortet jag valt gjorde mej, ärligt talat, ganska besviken. Hade förhoppningar om att Fatal1ty ännu en gång skulle prestera bra, vilket dom i vanliga fall brukar. Kanske inte gällande just detta kort.

Kan någon länka ett bra kort från datorbutiken som inte stiger över 1500 kronor och som är kompitabel med Quad processorer? Vill nämligen inte spräcka budgeten allför mycket. Men smakar det så kostar det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag gör om multipeln till 6 (om det går) och har en FSB på 600, får jag ytterligare mer överklockning på RAM-minnet då? Liksom, bara en dum tanke (A). Någon får gärna vidareutveckla detta, så att jag förstår fullt ut!

Vågade mig inte på att förklara, så jag tog bort en hel del ;). Men kan låta detta stå kvar:
Japp, sänker du din multipel till 6 och ökar FSB till 600 så kommer du överklocka minnena. Då minnena fortfarande kör med 2 som multipel kommer dom ligga på 1200Mhz(2x600), alltså en överklockning på 400Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill försöka få tag på ett bra kort som presterar bra och är vänlig när det gäller överklockning. Det jag läste i recensionen om moderkortet jag valt gjorde mej, ärligt talat, ganska besviken. Hade förhoppningar om att Fatal1ty ännu en gång skulle prestera bra, vilket dom i vanliga fall brukar. Kanske inte gällande just detta kort.

Kan någon länka ett bra kort från datorbutiken som inte stiger över 1500 kronor och som är kompitabel med Quad processorer? Vill nämligen inte spräcka budgeten allför mycket. Men smakar det så kostar det...

Ett moderkort med P35 är att föredra, själv så förespråkar jag Gigabyte P35-DS4. Men det finns ju fler bräden med P35-chipet, vilket jag hoppas andra här på forumet kan hoppa in och tipsa om.
Annars så kan du ju även kolla in tråden om just moderkort. Där diskuteras det hej vilt mellan medlemmarna och dess moderkort. Kvalité och överklockningsvänlighet är två röda trådar bland dessa diskussioner.

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst en del trådar nu, om just vilka moderkort som är bra.
Sägs mycket om p35 samt 650i och 680i. Själv så har jag ångest, eftersom jag inte vet något om dessa moderkort sedan tidigare.
Vet varken om de presterar bra och är överklockningsvänliga.
Kan ingen ta en titt på datorbutiken och kolla på lite bra kort..?
Vore lättast så.

Dock så vill jag inte ta upp eran tid om ni har andra, viktigare saker för er.
Tack!

Hittade denna nu.
På komplett sägs den vara bra gällande just överklockning och den verkar allmänt trevlig och fin (A) Kommentarer...?

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sägs mycket om p35 samt 650i och 680i. Själv så har jag ångest, eftersom jag inte vet något om dessa moderkort sedan tidigare.
Vore lättast så.

Tack!

Snabbaste och bästa sättet att få ett välgenomtänkt svar till denna fråga, gör du här:

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

I denna tråden som frekventeras utav Eliten utav de som kan mycket Om mycket, kan du få dina svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seriöst, ska jag sitta och leta igenom 45 sidor tills det står något om just moderkort!? *ohboy* ^__^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Seriöst, ska jag sitta och leta igenom 45 sidor tills det står något om just moderkort!? *ohboy* ^__^

*skratt*...nej, inte alls. Lägg upp en tråd om det du vill veta.

Annars så kan jag rekomendera Starkt just detta kort Gigabyte P35-DS4, speciellt nu, om jag förstår rätt, att revision 2 är ute på kortet.
Kortet är Väldigt klockvänligt, och du har massvis med inställningar i bios att tweaka med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vore lättast så.

Tack!

Hittade denna nu.
På komplett sägs den vara bra gällande just överklockning och den verkar allmänt trevlig och fin (A) Kommentarer...?

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35-...

Du hittar massvis med information om Gigabyte P35 DS4 på Sweclockers forum, och behöver du hjälp kan jag garantera till 100% att du får det, då väldigt många har moderkortet här på Swec. Inklusive mig. Det är ett riktigt bra moderkort och det som är så jäkla skönt är att man aldrig behöver oroa sig för att det blir för varmt på någon komponent på kortet (inte graffe, CPU osv, då. ;D).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Härligt! Och tack ännu, ännu, ännu, ännu, ännu en gång för alla fina förslag, tips och hjälpsamma svar! Det uppskattas verkligen!

Jag kan dessutom meddela att jag snart är en stolt ägare till P35 DS4!
Kollade in bilder på kortet och det ser riktigt fint ut! Har aldrig tidigare haft så här moderna prylar i datorn. Inte trodde jag att moderkortet hade kylflänsar och sådant nuför tiden Man lär sej något nytt varje dag. (Man lär sej dock en hel del extra om man sitter på Sweclock)

Jag är glad för tillfället, men får ta smällen senare när räkningen kommer.
Översteg den med tusen kronor, men smakar det så...

Finns det något du kan tipsa om redan nu, som jag bör tweaka på kortet när jag installerat det och datorn brummar igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strunta i att klocka minnena till en början, men du kan köra lägre klock på processorn och inte överklocka minnena.
tex dessa hastigheter kan du köra med minnena i full speed (800mhz):

Fsb 400 x multipel 6= 2400ghz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 7= 2800mhz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 8= 3200mhz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 9= 3600mhz, minnena går i 800mhz.

Och i alla dom hastigheterna går minnena och processor med 1:1. Minnenas hastighet är alltid FSBx2= det dom kör i, tex dina minnen då. Orginal kör minnena i FSB 266 x 2 = 532mhz. Men eftersom du har PC6400 minnen som ska klara 800mhz (FSB 400x2) så kan du köra i hastigheterna ovan jag radade upp.

Hoppas det hjälper ytterligare. Försökte förklara så bra jag kunde nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Härligt! Och tack ännu, ännu, ännu, ännu, ännu en gång för alla fina förslag, tips och hjälpsamma svar! Det uppskattas verkligen!

Jag kan dessutom meddela att jag snart är en stolt ägare till P35 DS4!
Kollade in bilder på kortet och det ser riktigt fint ut! Har aldrig tidigare haft så här moderna prylar i datorn. Inte trodde jag att moderkortet hade kylflänsar och sådant nuför tiden Man lär sej något nytt varje dag. (Man lär sej dock en hel del extra om man sitter på Sweclock)

Jag är glad för tillfället, men får ta smällen senare när räkningen kommer.
Översteg den med tusen kronor, men smakar det så...

Finns det något du kan tipsa om redan nu, som jag bör tweaka på kortet när jag installerat det och datorn brummar igång?

För att få fler minnesinställningar, tryck CTRL + F1 i den här menyn:
http://www.legionhardware.com/pic.php?image=/Pics/Gigabyte_P3... - skärmen kommer blinka till och du kommer se fler inställningar, mer om det senare.

På bilden, in i Advanced BIOS Features.
http://www.legionhardware.com/pic.php?image=/Pics/Gigabyte_P3...

Under H.D.D S.M.A.R.T Capability, har jag satt allting på Disable, förutom Full Screen Logo SHOW.

Använder du ett annat ljudkort än det som är integrerat, Disable Azalia Codec.

Här är det intressanta. MB Intelligent Tweaker.

CPU Host Control är som du ser Disabled, gör den Enable.

CPU Host Frequency är FSB.

PCI Express Frequency: 100MHz (kan ju dock behöva ändras, men ta 100 till att börja med)

C.I.A 2 ska vara Disabled.

System Memory Multiplier: http://www.oc.com.tw/article/0610/imgs/gigabyte_ga_965P_ds4_0...

Inte riktigt sådär kommer det se ut, men på ett ungefär. 2.0 = 1:1. 2.0 finns i mitten någonstans (fler har haft problem att hitta den. )

High Speed DRAM DLL Settings: Option 1

DRAM Timing Selectable: Manuel. Precharge Delay, sätt till 12, minns inte riktigt vad du hade för minnen dock, står i tråden vet jag iaf. Ändra till dina inställningar helst, det kan du ju dock pilla på hur du vill själv.

= CTRL + F1
System Voltage Optimized, där har vi "menyn" vi får fram med Ctrl + F1.
...även där, kan du pilla på vad som passar dig bäst och vad som behövs.

Hoppas du förstår.

Rätta mig om jag har fel någonstans.

EDIT:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... - du ser ju även där vad som ska vara av eller på.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=643&p=2 - där är guiden.

Processorkylare som passar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Stor tråd om P35 DS4:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Strunta i att klocka minnena till en början, men du kan köra lägre klock på processorn och inte överklocka minnena.
tex dessa hastigheter kan du köra med minnena i full speed (800mhz):

Fsb 400 x multipel 6= 2400ghz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 7= 2800mhz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 8= 3200mhz, minnena går i 800mhz.

Fsb 400 x multipel 9= 3600mhz, minnena går i 800mhz.

Och i alla dom hastigheterna går minnena och processor med 1:1. Minnenas hastighet är alltid FSBx2= det dom kör i, tex dina minnen då. Orginal kör minnena i FSB 266 x 2 = 532mhz. Men eftersom du har PC6400 minnen som ska klara 800mhz (FSB 400x2) så kan du köra i hastigheterna ovan jag radade upp.

Hoppas det hjälper ytterligare. Försökte förklara så bra jag kunde nu.

Tack, skall ta fram anteckningsblocket, som så flitigt har blivit fylld dom senaste timmarna här på Sweclockers! Jag förstår en del angående FSB, multipeln samt liite, liite av hur man överklockar RAM.

lossah,
"Inte riktigt sådär kommer det se ut, men på ett ungefär. 2.0 = 1:1. 2.0 finns i mitten någonstans (fler har haft problem att hitta den. )"

Betyder det att jag skall välja 2.0 där ?
Eller berättade du det bara för att vara snäll? (A)

Och

"DRAM Timing Selectable: Manuel. Precharge Delay, sätt till 12, minns inte riktigt vad du hade för minnen dock, står i tråden vet jag iaf. Ändra till dina inställningar helst, det kan du ju dock pilla på hur du vill själv."

Jag skall ha PC 6400 minnen "Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme"... Några förslag på vad jag skall ställa in då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, skall ta fram anteckningsblocket, som så flitigt har blivit fylld dom senaste timmarna här på Sweclockers! Jag förstår en del angående FSB, multipeln samt liite, liite av hur man överklockar RAM.

lossah,
"Inte riktigt sådär kommer det se ut, men på ett ungefär. 2.0 = 1:1. 2.0 finns i mitten någonstans (fler har haft problem att hitta den. )"

Betyder det att jag skall välja 2.0 där ?
Eller berättade du det bara för att vara snäll? (A)

Och

"DRAM Timing Selectable: Manuel. Precharge Delay, sätt till 12, minns inte riktigt vad du hade för minnen dock, står i tråden vet jag iaf. Ändra till dina inställningar helst, det kan du ju dock pilla på hur du vill själv."

Jag skall ha PC 6400 minnen "Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme"... Några förslag på vad jag skall ställa in då?

Sätt på manual. Allting som det står default, förutom det jag skrivit. Precharge Delay, som ska vara 12 istället för 18.

Du har för övrigt likadana minnen som mig. Så du måste också öka DDR 2 Overvoltage med 0.1V, för att köra i 1.9V, som minnenan ska köras i.

Visa signatur