1000BASE-CX till 1000BASE-T adapter?

Permalänk
Medlem

1000BASE-CX till 1000BASE-T adapter?

Har en 1000BASE-CX Gbic jag gärna skulle vilja ansluta till en vanlig RJ45 port på en annan switch. 1000BASE-CX standarden använder sig av en DB-9 kontakt.

Jag har tittat på lite pin konfigurationer både på en RJ45-kontakt och en DB-9 konfigurerad för 1000BASE-CX standarden och det ser ut som om det är 4 pinnar på DB-9an som används (+tx,+rx,-tx,-rx) precis som på en RJ45a, jag undrar helt enkelt om man bara kan tillverka en egen kabel med DB-9 i ena änden och en Rj45a i andra änden eller om man behöver något mer sofistikerat för att det ska funka?

Permalänk
Medlem

Ja det går aldeles utmärkt att göra egen kabel :), Ja eller vet inte om det funkar för exakt det, har dock gjort kablar med DB-9 i ena änden och RJ45 i andra och kört mellan router och dator flera gånger, så borde inte vara problem med det där.

Permalänk
Medlem

Tittar man på http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet så ser det ut som det inte kommer fungera.

1000Base-T använder 4par i kablen, för överförningen, och CX 2par.
dock är den kanske kompatibel med 1000Base-TX som verkar använda 2par.

//erik

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att funka, du har fyra hybrider i t som kan skicka och ta emot samtidigt i 250 mbps och två stycken par i cx för att skicka och ta emot i 1000 mbps.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Då var det som jag befarade. Tackar så mycket för svaren iaf!