Synpunkter på datorköp runt 10 000

Permalänk

Synpunkter på datorköp runt 10 000

Hallå!

Jag är i färd med att köpa en dator för 9-10 tusen som ska användas till spel, musik, allmänt filmtittande och surfande. Samtidigt vill jag att den ska vara hyfsat framtidssäker.
Dessa delar har jag valt ut hittills:

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX 1 549:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 370:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX DHX 2048MB/2GB(2x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz 1249:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Antec Case Perfomance One P180B BLACK/SVART without PSU/utan nätagg. 1295:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin 949:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2 950:-
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Totalt: 8362:-

Jag är jäkligt tacksam på synpunkter på vad jag jag skulle kunna spara in på eller tvärtom.
Är lite fundersam på nätaggregatet. Har varit inne och kollat lite olika kombinationer på:
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Ska man kanske ha ett hetare nätaggregat för att vara mer framtidssäker med kommande uppgraderingar av grafikkort?
Appropå dessa, Har inte valt ett grafikkort än men har tänkt mig något på ca 1500-2000 kr. Vilket hade ni då satsat på?

Tacksam för alla typer av svar!

Permalänk
Medlem

Fint paket du har satt ihop. Några saker skulle dock kunna ändras. Beroende på hur mycket/om du ska klocka kanske det är värt att ta lite billigare minnen. Corsair PC6400 CL5-minnen för 990:- presterar lika bra som dom du valt, men du skulle till och med kunna ta Corsair's PC5400 C4-minnen och ändå kunna klocka till 3Ghz+. Fast du kanske vill ha mer bandbredd till QuadCoren.
För en dator i den prisklassen vill jag inte rekommendera annat än 8800GTS 320MB. Absolut mest prisvärt.

Jag gillar att du valt P5W DH Deluxe. Mycket fint kort. Vill du komma undan lite billigare så kan du ju ta exempelvis en E6750 parad med ett P35-moderkort så att du kan uppgradera till någon av Intels kommande 4-kärniga processorer om det skulle visa sig nödvändigt i framtiden. I nuläget används oftast inte 4 kärnor effektivt sålänge du inte kodar film och musik eller dylikt. Men då får du ju å andra sidan inte åtnjuta alla extrafunktioner och lyx på P5W DH Deluxe. För att få den standarden på P35-kort klättrar man ju en bit över 2000:-.

Nätaggregatet lär räcka sålänge du inte ska driva ett ultra high-end SLI system eller nått. Fast det kanske räcker då också...
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36066

Såhär skulle det kunna se ut.

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
ASP5WDHDLX 1 549:- 1 549:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R 2 370:- 2 370:-

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:- 1 295:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W 949:- 949:-

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD501LJ 910:- 910:-

XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
XFXGF88GTS-320 2 660:- 2 660:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800 990:- 990:-

Totalpris 10 723:-

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Tack för ditt utförliga svar!
Klockning har jag inte tänkt på särskilt mycket, men det är klart att man vill ha möjligheten. Men hur som helst, jag har dock ett par frågetecken kvar.

Moderkortet, Asus P5W DH Deluxe, är inte det rätt framtidsäkert precis soom P35? Quadcoren köper jag egentligen endast för att den i stort sett kostar som Dual. Jag vet att det diskuteras i mängder av trådar huruvida man ska ha Q6600 eller E6850, trots det är det svårt att skaffa sig en bild om vilken man ska ha. Vad anser ni i mitt fall?

Quad:en har ju iofs en FSB på 1066, hur yttrar sig detta i jämförelse mot Duo:n som har 1333?
Är det hugget som stucket att köpa Samsung eller Seagate Barracuda hårddisk?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Den extra frekvensen har visat sig ge en hel del men fördelen med att välja 1066MHz är överklockningen som ger fler valmöjligheter och det moderkortet är en bra klockare (har jag läst).

Ja vilke märke på håddisken är alltid svår att svara på men vill du ha överföringhastighet är Samsung nummer ett medans Seagate är jämnare över det hela.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja vilke märke på håddisken är alltid svår att svara på men vill du ha överföringhastighet är Samsung nummer ett medans Samsung är jämnare över det hela.

Hur menar du nu? Vilken är bättre på vad?

Permalänk
Hedersmedlem

Oops! Fixat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Tack för ditt utförliga svar!
Klockning har jag inte tänkt på särskilt mycket, men det är klart att man vill ha möjligheten. Men hur som helst, jag har dock ett par frågetecken kvar.

Moderkortet, Asus P5W DH Deluxe, är inte det rätt framtidsäkert precis soom P35? Quadcoren köper jag egentligen endast för att den i stort sett kostar som Dual. Jag vet att det diskuteras i mängder av trådar huruvida man ska ha Q6600 eller E6850, trots det är det svårt att skaffa sig en bild om vilken man ska ha. Vad anser ni i mitt fall?

Quad:en har ju iofs en FSB på 1066, hur yttrar sig detta i jämförelse mot Duo:n som har 1333?
Är det hugget som stucket att köpa Samsung eller Seagate Barracuda hårddisk?

Tack!

P5W DH Deluxe stödjer inte Intels kommande processorer med 45nm-tillverkning. Det gör dom nya P35-moderkorten. Så om du av någon anledning planerar att uppgradera processorn inom låt oss säga dom närmsta 2-3 åren så är det P35 du ska gå på. Men för att få samma högsa standard på P35-moderkorten som på P5W Dh deluxe måste du gå upp en hel del i pris.

För att kommentera prestandaskillnaden mellan 1066 och 1333mhz buss så citerar jag Anandtech:

"Despite theoretical showings on paper, the 1333MHz FSB appears to do very little for performance even when feeding four of Intel's fastest cores. The Core 2 Extreme QX6850's performance is nothing to scoff at, but given its price tag we'd strongly recommend one of the cheaper quad-core offerings. With the Q6600 coming in at $266, it's tough to resist."

Om du vill köpa grejerna nu och sedan behålla dom tills du köper nytt system så skulle jag köra på Q6600. Om du däremot plenerar uppgradering om ett par år så skulle jag gå på E6750 eller E6850.
Q6600 brukar inte vilja klockas högre än till lite drygt 3Ghz. Dubbelkärniga kan gå lite längre. Så ska du klocka och köra dubbelkärnigt så är väl E6550 ett bra val. Tillsammans med en bra kylare, fint moderkort samt PC6400-minnen ska väl 3,5Ghz+ inte vara en omöjlighet.

När det gäller dagens spel är det ju framför allt klockhastigheten som har betydelse, inte antal kärnor.

Skriver undertiden jag tänker, men hoppas det är någolunda sammahängade och förståligt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Skumt men jag kan ha sett prestanda på överklockade 1333MHz processorer för där skiljde det mer än 5%.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Fint paket du har satt ihop. Några saker skulle dock kunna ändras. Beroende på hur mycket/om du ska klocka kanske det är värt att ta lite billigare minnen. Corsair PC6400 CL5-minnen för 990:- presterar lika bra som dom du valt, men du skulle till och med kunna ta Corsair's PC5400 C4-minnen och ändå kunna klocka till 3Ghz+. Fast du kanske vill ha mer bandbredd till QuadCoren.
För en dator i den prisklassen vill jag inte rekommendera annat än 8800GTS 320MB. Absolut mest prisvärt.

Jag gillar att du valt P5W DH Deluxe. Mycket fint kort. Vill du komma undan lite billigare så kan du ju ta exempelvis en E6750 parad med ett P35-moderkort så att du kan uppgradera till någon av Intels kommande 4-kärniga processorer om det skulle visa sig nödvändigt i framtiden. I nuläget används oftast inte 4 kärnor effektivt sålänge du inte kodar film och musik eller dylikt. Men då får du ju å andra sidan inte åtnjuta alla extrafunktioner och lyx på P5W DH Deluxe. För att få den standarden på P35-kort klättrar man ju en bit över 2000:-.

Nätaggregatet lär räcka sålänge du inte ska driva ett ultra high-end SLI system eller nått. Fast det kanske räcker då också...
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36066

Såhär skulle det kunna se ut.

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
ASP5WDHDLX 1 549:- 1 549:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R 2 370:- 2 370:-

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:- 1 295:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W 949:- 949:-

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD501LJ 910:- 910:-

XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
XFXGF88GTS-320 2 660:- 2 660:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800 990:- 990:-

Totalpris 10 723:-

varför inte cl4-minnen? de klockar ju bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
varför inte cl4-minnen? de klockar ju bättre.

För att jag redan är 700kr över budgeten Dessutom lär du kunna dra ner Cl5-minnena till Cl4 som dom är också.
Men det skulle inte vara för klockning utan för prestandaförbättring med lägre timings.
Du lär ändå inte kunna klocka upp den prollen i över 3,6Ghz

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

CL4 minnen kanske är värt att ha ändå, eller? dom är väl inte så värst mycket dyrare har jag för mig. En annan sak angående minnen som jag fått upp ögonen för är deras busshastighet. Såg att standard P35 moderkorten inte stödjer lika snabba minnen är detta nått att bry sig om eller har jag fått allt om bakfoten?

En annan grej jag funderat på är att satsa på ett P35 moderkort, vilket är då och rekommendera? Eller är det egentligen i dags läget bättre att köpa ett P5W (inte lyx) och vänta på Intels nästa chipset G38 (tror jag det heter). Q6600 borde väl hålla måttet i 3 år iaf.?

En fråga till Nandi:

Varför är "Antec Case Performance One P182" än P180B?

Tack för alla svar killar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
CL4 minnen kanske är värt att ha ändå, eller? dom är väl inte så värst mycket dyrare har jag för mig. En annan sak angående minnen som jag fått upp ögonen för är deras busshastighet. Såg att standard P35 moderkorten inte stödjer lika snabba minnen är detta nått att bry sig om eller har jag fått allt om bakfoten?

En annan grej jag funderat på är att satsa på ett P35 moderkort, vilket är då och rekommendera? Eller är det egentligen i dags läget bättre att köpa ett P5W (inte lyx) och vänta på Intels nästa chipset G38 (tror jag det heter). Q6600 borde väl hålla måttet i 3 år iaf.?

En fråga till Nandi:

Varför är "Antec Case Performance One P182" än P180B?

Tack för alla svar killar!

Ne, ta Cl4-minnen, såg nu att det bara skiljde 50kr. För en Q6600 blir busshastigheten 266mhz oklockat, och minnena går då i 533mhz (PC4200). Utrymmet uppåt är för klockning. På vissa moderkort går det att köra minnet osynkat så du kan köra det snabbare än PC4200 även utan klockning för att få några procents bättre prestanda. Så när du sätter i PC6400-minnen tillsamans med en Q6600 så kommer dom antagligen ställas till PC4200-hastighet automatiskt. Så alla moderkorten stödjer snabbare minnen, men hastigheten ställs ner sålänge du inte klockar eller pillar i bios.

Jag gillar P5W Q6600-kombon.
Gigabytes GA-P35-DS4 sägs vara grymt vad gäller klockning. Men du får ju ingen av den "lyx" som finns på P5W dlx. Vad jag vet finns inget "vanligt" P5W, men du kanske syftar på P5B.
Men med en Q6600 behöver du ju inget nytt chipset för den tänker du väl inte byta ut snart? Som du säger bör den duga i minst 3 år, speciellt om du klockar den till ~3Ghz. Förstår inte riktigt varför du skulle köpa ett moderkort för 1000kr nu, och sedan vänta in X38 för att då köpa ännnu ett moderkort för minst lika mycket pengar när du ändå inte behöver ny processor.

Citat:

En fråga till Nandi:

Varför är "Antec Case Performance One P182" än P180B?

Vet inte riktigt vad du menar. P182 är lite nyare. Men nästan identiskt med P180. Ta vilket du vill. Jag tror dom kostar lika mycket.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
För att jag redan är 700kr över budgeten Dessutom lär du kunna dra ner Cl5-minnena till Cl4 som dom är också.
Men det skulle inte vara för klockning utan för prestandaförbättring med lägre timings.
Du lär ändå inte kunna klocka upp den prollen i över 3,6Ghz

för 50 kronor ökad kostnad kan du väl ändå ta CL4 för de är riktigt fina minnen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Ne, ta Cl4-minnen, såg nu att det bara skiljde 50kr. För en Q6600 blir busshastigheten 266mhz oklockat, och minnena går då i 533mhz (PC4200). Utrymmet uppåt är för klockning. På vissa moderkort går det att köra minnet osynkat så du kan köra det snabbare än PC4200 även utan klockning för att få några procents bättre prestanda. Så när du sätter i PC6400-minnen tillsamans med en Q6600 så kommer dom antagligen ställas till PC4200-hastighet automatiskt. Så alla moderkorten stödjer snabbare minnen, men hastigheten ställs ner sålänge du inte klockar eller pillar i bios.

Jag gillar P5W Q6600-kombon.
Gigabytes GA-P35-DS4 sägs vara grymt vad gäller klockning. Men du får ju ingen av den "lyx" som finns på P5W dlx. Vad jag vet finns inget "vanligt" P5W, men du kanske syftar på P5B.
Men med en Q6600 behöver du ju inget nytt chipset för den tänker du väl inte byta ut snart? Som du säger bör den duga i minst 3 år, speciellt om du klockar den till ~3Ghz. Förstår inte riktigt varför du skulle köpa ett moderkort för 1000kr nu, och sedan vänta in X38 för att då köpa ännnu ett moderkort för minst lika mycket pengar när du ändå inte behöver ny processor.

Vet inte riktigt vad du menar. P182 är lite nyare. Men nästan identiskt med P180. Ta vilket du vill. Jag tror dom kostar lika mycket.

Jag förstår precis vad du menar, det känns inte som att man vinner nånting på att köpa ett nytt chipset om man inte ska ha ny processor ju..
Typiskt, just som man har bestämt sig har de slut på Q6600 på db..

Nu har jag också börjat läsa in mig lite på klockning
Detta ska allstå vara ett hyfsat bra klocksystem? Men man behöver förmodligen lite diverse fläktar eller passiva kylgrejer och så antar jag.

i alla fall,

Tack för all hjälp!

EDIT

Förresten vad för slags kylning hade ni rekommderat till detta system? Jag vet jag bara frågar och frågar men jag kan ju ingenting!

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whitelight
Jag förstår precis vad du menar, det känns inte som att man vinner nånting på att köpa ett nytt chipset om man inte ska ha ny processor ju..
Typiskt, just som man har bestämt sig har de slut på Q6600 på db..

Nu har jag också börjat läsa in mig lite på klockning
Detta ska allstå vara ett hyfsat bra klocksystem? Men man behöver förmodligen lite diverse fläktar eller passiva kylgrejer och så antar jag.

i alla fall,

Tack för all hjälp!

EDIT

Förresten vad för slags kylning hade ni rekommderat till detta system? Jag vet jag bara frågar och frågar men jag kan ju ingenting!

tack

Du skulle kunna skaffa en extra 120mm till chassit. Sedan skulle du ju kunna köra på en Scythe Infinity eller Mine om du vill komma undan hyffsat billigt. Q6600 är ingen superklockare. Du kommer högre med dubbelkärniga. Men 2,8-3Ghz ska inte vara omöjligt och det räcker ju långt. Vill du lägga lite mer så är ju Thermalright Ultra-120 (extreme) parad med en bra 120mm-fläkt ett bra val, men frågan är om det är nödvändigt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Lånar tråden lite.

Kommer köra på ett identiskt system, men med ett 8600 eller dyl. grafikkort (har ändå aldrig tid att spela).

Funderar dock på om det inte kan vara värt att satsa på 4g RAM istf 2, och dra en beställning på x64Vista när man ändå är på gång.

Finns det någon nackdel med att köpa 4x1024mb istf 2x2048, förutom att man får skrota 2gb vid en eventuell uppgradering (varken db eller komplett verkar ha några 2x2gig-paket i lager)?

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Till exempel.

Edit: Är alltså ute efter att bygga ett "windows-monster" och inte någon spelmaskin.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är större chans att det blir problem och att man får ett mindre stabilt system med 4 moduler och så har det alltid varit även om det inte alls är så illa nu förtiden. Men skall du välja 4 moduler så är ett 4 x 1024 kit klart tryggare än 4 lösa moduler.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ok, tackar. Sjukt irriterande att det inte finns några vettiga 2x2048-kit att beställa, mitt tålamod tog slut någon gång i förra veckan :>.

Permalänk

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
ASP5WDHDLX 1 549:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R 2 370:-

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W 949:-

Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2 950:-

Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express 3 480:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 1 040:-

Kylning:

Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket 775 / AMD 549:-

med en sån här på:

Noctua NF-S12-1200 Sound-optimised 17dB(A) 81m3/h 1200RPM beige/brown 3/4pin 189:-

samt denna fläktkontroller: Zalman ZM-MFC1 Fan Controller 269:-

Totalt: 12640 :-

Blev lite dyrare än tänkt, men det kanske det är värt?

En sista fråga, minnena är redan tillräckligt kylda va?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut och nej minnena behöver ingen extra kylning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Har precis beställt ett liknande system men med en WD500gig disk, ingen extra cpu-kylning och ett asus 8600.

Tackar ödmjukast för infon i den här tråden som fick mig att välja bort ett p35-kort vilket resulterade i ~1k lägre totalpris :>.