Permalänk
Medlem

Det är skrämmande att problemet uppkommit med så stor geografisk spridning. Med tanke på inläggskrivarnas olika härkomst. Snacka om känsligt system. Så här kan det ju inte hålla på. Jag betalar över 400 spänn i månaden för att skiten ska funka.

Sedan så är det ju faktiskt 2007. Internet är betydligt viktigare och behövligt än TV. Det är ju inte något man använder på skoj, utan det är ett nödvändigt medie. Ändå är det problemen med TV-nätet som skapar de stora TV-reportagen. Detta verkar de inte tycka är hela världen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Vi har fortfarande för mycket gamlingar som bestämmer i världen bestämmer över nyheterna osv, Såna där som fortfarande säger att "IT är bara en flyga den kommer gå över" Så dom är inte allt för intresserade. Det är också en av anledningarna till att det går så segt att bygga ut stadsnät överallt. För mycket "Dator hatare" helt enkelt.

Kan ju också tillägga att en gång i tiden slutet av 90 talet tror jag det var, så var Sverige 1:a i världen när det gäller IT, nu ligger vi lååååångt ner, 19:e eller något sist jag kollade. :/

Det gör ont!

Permalänk
Medlem

Det var inte meningen med en dubbel post.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schnitz
Det är skrämmande att problemet uppkommit med så stor geografisk spridning. Med tanke på inläggskrivarnas olika härkomst. Snacka om känsligt system.

Nu spekulerar jag bara, men det ligger nära till hands att tro att en misslyckad firmwareuppgradering av modemen är orsaken till problemen. Nu försöker man återställa det hela, men det är inte så lätt eftersom modemen man ska återställa inte längre fungerar som de ska.

Permalänk
Medlem

Kanske det.

Någon gång i framtiden (Hoppas innan jag dör) Så ska vi alla ha "fiber" alla fall. Så slipper vi allt med MoDem att göra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Nu spekulerar jag bara, men det ligger nära till hands att tro att en misslyckad firmwareuppgradering av modemen är orsaken till problemen. Nu försöker man återställa det hela, men det är inte så lätt eftersom modemen man ska återställa inte längre fungerar som de ska.

Om så är fallet, är det utsiktslöst att försöka nollställa mjukvaran själv, eller kommer bara den "trasiga" versionen att laddas igen från modemets backup?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Om så är fallet, är det utsiktslöst att försöka nollställa mjukvaran själv, eller kommer bara den "trasiga" versionen att laddas igen från modemets backup?

Vissa modem har ett eget "grafiskt gay interface" som du kan ansluta till, och upgradera själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samza
Vissa modem har ett eget "grafiskt gay interface" som du kan ansluta till, och upgradera själv.

najs utryck

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Vissa modem har ett eget "grafiskt gay interface" som du kan ansluta till, och upgradera själv.

Det tror jag inte detta har, men ibland brukar man ju kunna åstadkomma liknande genom diverse fysiska manövrar på modemet. Äh, tills vidare får de lösa skiten åt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samza
Vissa modem har ett eget "grafiskt gay interface" som du kan ansluta till, och upgradera själv.

Att själv försöka uppgradera ett modem vars firmware är anpassad av ens ISP är ingen bra idé. Och nu är det ju alls säkert att det är felaktig firmware som är orsaken till problemen i det här fallet, det var bara en spekulation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
najs utryck

Japp jag utrycker mig så för jag gillar inte grafiska interface.
Telnet/console ska det vara

Text > bilder+knappar.

Btw, Inte alltid säkert att mjukvaran är speciellt anpassad av din ISP. Om du dock vet att din är det, så ja då är det dumt att ändra själv.

Permalänk
Medlem

Samma visa idag oxå!.......
Var 4de minut,i dalarna.
Hinner knappt skriva innlägg emellan..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Nu verkar det fungera här (Malmö, postnummer 211 33). Fast det kanske bara var ren tur att mitt modem råkade vara online när B2B försökte uppdatera det med en fungerande firmware.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tappat kontakten på snart en och en halv timme.
Har ni andra fortfarande problem (kl 20.35 här)

Någon som vet hur man själv kan kolla mjukvaru ver i modemet?

Permalänk

Fortfarande problem för mig i Stockholm/Huddinge

Någon som vet om det hjälper att resetta modemet med reset knappen?

Permalänk
Medlem

tappar fortfarande i trelleborg
var 4e min..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

funkar inte för mig heller i göteborg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krasharen
Fortfarande problem för mig i Stockholm/Huddinge

Ok. Jag är i kungsängen där all teknik ofungerar.
Började med strömavbrott i 10 timmar. När elen kom tillbaka var jag utan kabeltv och så fungerade bbb's bredband skit åxå.
Underbar helg.

Permalänk
Medlem

Tappar fortfarande kontakt var fjärde minut, bor i Stockholm (Segeltorp/Huddinge) :[

Permalänk

forfarande var 4e minut här oxå..... suck

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Funkat i över en timme nu, hoppas det håller i sig!

Bor i Linnéstan, Göteborg.

Permalänk

Det ska bli intressant att se om B2B kommer med en förklaring om vad som egentligen hände och vad som orsakade de stora driftstörningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Att halva vår verksamhet stod stilla verkade de inte bry sig om heller.

Om man har en sådan känslig verksamhet så ska man ha minst två olika sätt att få bredband. Själv har jag stadsnätet som första, ADSL som andra, uppringt analogt internet som tredje(manuellt), GPRS som fjärde(manuellt) och GSM data som femte(manuellt). Där jag jobbar har man mer än tre reservvägar, men dom jag känner till är fiber från två olika håll samt DSL. Skulle inte förvåna mig om den fjärde är via GPRS/UMTS.

Man dimensionerar reservsystemen efter den förlust som verksamheten kan lida av vid eventuell förbindelseförlust.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Någon som vet hur man själv kan kolla mjukvaru ver i modemet?

Hälsa på modemet på http://192.168.1.1/status/prodinfo.htm
Inloggningen till min(x5258) är iallafall admin och qwerty.
Inloggning till min gamla(x5222) var admin och admin.
För kännedom så ligger administrationsdelen på 192.168.1.0/24 nätet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krasharen
Någon som vet om det hjälper att resetta modemet med reset knappen?

Knappen är fimpad iallafall i 2.00B2T05.5258A+ versionen. Fungerar kanske i din.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Jag testade till sist att bruka reset-hålet på modemet, och när det skedde med strömmen av så gjorde det ingen skillnad, men att köra reset med strömmen (tryck in nål/motsvarande tills det knäpper och håll in några sekunder) på kan ha hjälpt, för nu fungerar modemet fortfarande utan avbrott.

Det kan också vara så att BBB lyckats få in en uppdatering däremellan, men det kan vara värt ett test ändå för de som fortfarande har problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Om man har en sådan känslig verksamhet så ska man ha minst två olika sätt att få bredband. Själv har jag stadsnätet som första, ADSL som andra, uppringt analogt internet som tredje(manuellt), GPRS som fjärde(manuellt) och GSM data som femte(manuellt). Där jag jobbar har man mer än tre reservvägar, men dom jag känner till är fiber från två olika håll samt DSL. Skulle inte förvåna mig om den fjärde är via GPRS/UMTS.
Man dimensionerar reservsystemen efter den förlust som verksamheten kan lida av vid eventuell förbindelseförlust.

Det man normalt kan förvänta sig är att folk ringer tillbaka när de lovat. Det gjorde de inte på hela första veckan. När jag bad att få telefonnummer till nån som kunde ta lite ansvar osv så ville de inte lämna ut det. Jag ber någon ringa tillbaka till dig (vilket de inte gjorde).

Givetvis ska man satsa på dubbla uppkopplingar om man har något affärskritiskt. Men att nätet är nere i stort sett hela tiden i 3v behöver man inte ha något riktigt affärskritiskt för att det ska sätta käppar i hjulet för verksamheten. Man förväntar sig att kunna läsa lite mail, kanske kunna vara uppkopplad via vpn lite mer än 20 sek åt gången för att göra vissa saker.

Och det enda bemötanade man får är att "det ser ok ut från vår sida så leta fel i din egen utrustning" Man talar om för dem vad man tror är fel (och som visar sig vara fel i slutändan) men de lyssnar inte, vill inte hjälpa till, lovar att höra av sig men gör inte det osv. Har aldrig blivit så oproffisionellt bemött någon stans.

Permalänk
Medlem

mitt fungerar nu verkar det som..
fast ligger på 65 ping i quake3 och får laggspikar på 300
vem hade förväntat sig att det skulle fungera bra när det väl kom igång?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Rullat i 30 min här nu, verkar vara fixat då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Det man normalt kan förvänta sig är att folk ringer tillbaka när de lovat. Det gjorde de inte på hela första veckan. När jag bad att få telefonnummer till nån som kunde ta lite ansvar osv så ville de inte lämna ut det. Jag ber någon ringa tillbaka till dig (vilket de inte gjorde).

Givetvis ska man satsa på dubbla uppkopplingar om man har något affärskritiskt. Men att nätet är nere i stort sett hela tiden i 3v behöver man inte ha något riktigt affärskritiskt för att det ska sätta käppar i hjulet för verksamheten. Man förväntar sig att kunna läsa lite mail, kanske kunna vara uppkopplad via vpn lite mer än 20 sek åt gången för att göra vissa saker.

Och det enda bemötanade man får är att "det ser ok ut från vår sida så leta fel i din egen utrustning" Man talar om för dem vad man tror är fel (och som visar sig vara fel i slutändan) men de lyssnar inte, vill inte hjälpa till, lovar att höra av sig men gör inte det osv. Har aldrig blivit så oproffisionellt bemött någon stans.

Jag håller med att dom kunde ha skött det lite snyggare, frågan är om Era problem uppstod nu under semestermånaderna.

Däremot så måste jag säg att så fort man som egenföretagare eller större börjar göra sig beroende utav t.ex e-post så gäller det att t.ex skaffa sig en reservväg(behöver inte vara något dyrt till en början), t.ex bredband via mobiltelefonen om där finns täckning där man håller till, samt reservkraft och/eller bärbara burkar(helt beroende på verksamheten, egenföretagare som har kontoret hemma klarar sig med en bärbar samt bredband via ADSL och 3G).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

testade me att trycka in reset hålet, varit ansluten i 15min nu så är ju bättre, kanske tom funkade

varför testade man inte det tidigare??

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Jag håller med att dom kunde ha skött det lite snyggare, frågan är om Era problem uppstod nu under semestermånaderna.

Däremot så måste jag säg att så fort man som egenföretagare eller större börjar göra sig beroende utav t.ex e-post så gäller det att t.ex skaffa sig en reservväg(behöver inte vara något dyrt till en början), t.ex bredband via mobiltelefonen om där finns täckning där man håller till, samt reservkraft och/eller bärbara burkar(helt beroende på verksamheten, egenföretagare som har kontoret hemma klarar sig med en bärbar samt bredband via ADSL och 3G).

Mej det var över ett år sen. kan ha varit två år. De garanterade oss en upptid på över 99.X % har jag för mig (kan varit 98.X eller 97.X med)
Vi låg väl på 3% eller nått. Att de får problem ibland kan jag acceptera, att det varar en dag lika så men inte att de inte ens vill hjälpa till på 3 veckor.

Edit:

Kollar i mailkonversation och ser att jag rapporterade felet första gången 2005-02-16.

Det var löst 2005-05-02 så det det var mer än en månad.