Fildelare kan sägas upp

Permalänk
Melding Plague

Fildelare kan sägas upp

Regeringen släppte igår utredningen "Musik och film på Internet - hot eller möjlighet?" som säger att en bredbandsavgift inte är önskvärt. Rapporten föreslår även en förändring i lagen som gör det möjligt för bredbandsleverantörer att stänga av användare som fildelar upprepade gånger om upphovsrättsinnehavarna kräver det.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till dumpster för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Inaktiv

ja hur får domå reda på att man fildelar? trafiken går enkelt att kryptera.

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak som Nuukeer.. Hur ser ISPn att någon fildelar? Säg att någon laddar ner/ laddar upp upphovsrättskyddat matrial via utorrent, och en tracker som TBP, kan ISPn se exakt vilka filer som skickas? Det är ju bara tusentals små bitar..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Så öppen var statsminster Reinfeldts regering. Var det inte han som sa ""Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration" Så mycket var det uttalandet värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja hur får domå reda på att man fildelar? trafiken går enkelt att kryptera.

Är väl inget svårt om branshen själva lägger ut sitt material, som där stog att dom kunde göra. Då ser dom ju IP från dom som laddar deras material. Detta låter dock väldigt bakvänt, att lägga ut sitt material för att förhindra fildelning

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Funderar på samma sak som Nuukeer.. Hur ser ISPn att någon fildelar? Säg att någon laddar ner/ laddar upp upphovsrättskyddat matrial via utorrent, och en tracker som TBP, kan ISPn se exakt vilka filer som skickas? Det är ju bara tusentals små bitar..

Jo precis. :-/ Det enda som internetleverantörerna kan se är ju hur mycket data som skickas och tas emot. De kan ju inte se om man laddar ner en porrfilm, en lagligt köpt film eller ett nytt piratkopierat spel t.ex.

Är ju inte alltför insatt i ämnet men det jag tänker på är att de kan lura oss användare att installera något slags spionprogram som skickar information om vad man lagrar på datorn. Det är enda sättet jag kan tänka mig skulle fungera för dem att ta reda på om man fildelar olagligt eller ej. Men det låter ju inte heller så speciellt lagligt för dem att installera någon form av spionprogram? Eller är jag helt ute o cyklar nu?

Och dessutom som du nämnde där... data kan krypteras. Det kommer säkert dyka upp några bättre o mer avancerade fildelningsprogram.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Gut Straße fokks!

Permalänk
Medlem

Suck... sicken skit de hittar på.

"Om denna lagförändring klubbas kan det göra så att lobbyorganisationerna mot fildelning världen över ökar sin aktivitet med att locka användare att ladda ner filmer via Bittorrent eller Direct Connect, och sedan haffa dem."

Naturligtvis. Detta är för bolagen inte en fråga om rättvisa utan inkomst. Att låta komersielt intresserade organ som APB och IFPI sköta denna bit med att anmäla folk kommer det att missbrukas grovt för att garantera pengaflödet.

Permalänk

Man kan inte vilka filer man laddar ner utan man ser nedast paket. ISP ser ju så klart volymer av paket och att något tankas elelr tankas upp men vad som tankas är en djupare historia som tar tid att få fram, såvida man inte tankar det dom har lagt upp för att dom ska haffa en.

Tur man har blixtvik och jag ska inte berätta varför.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Om pirater krypterar och gör sig mer anonyma så går det samtidigt bättre för piratsabotörerna. D.v.s. de som sprider sina virus, trojaner och allt möjligt mot dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som garvar till när jag läser det här uttalandet av Bertil Kjellberg (M) i DN?

Citat:

- De vet vad som försiggår i deras nät och det är inga finniga tonåringar som ska jagas, utan de som gör det systematiskt och i stor omfattning.

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte just finniga tonåringar som tankar systematiskt och i stor omfattning? Så var det när jag gick på högstadiet och gymnasiet i alla fall...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm ... då borde det även vara så att om man kopierar någon upphovsrättskyddad bok på papper och postar den med posten till en kompis, så kans man bli avstängd så att man itne kan få någon post mer till hemmet? Det är ju samma sak.

Sannslös galenskap är vad det är.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Big deal. Kryptera och sopa igen spår, PG, WLAN, proxy, mobilt och torrent. Vill de få fatt i en så får de anstränga sig. Slösa mer resurser per haffad pirat = förlust för dem.
Själv delar jag bara open source och fri programvara sedan en tid tillbaka, inte för att jag är skrajsen eller så, utan för att jag vill hjälpa till och sprida bra saker, informera och så vidare.. Men jag vill inte att ISPn eller någon lobbyist ska se vad jag fildelar, inte ens nu.

Kul graf för övrigt, första gången jag sett någon sammanfattning över industrins förluster och vinster öht. Tänk att de har sådan koll.
Intressant btw att kurvan för digital försäljning ser ut att ha större acceleration än kurvan för CD-försäljningens deacceleration, är det bara jag som är partisk och behöver andra glasögon?

Gällande regeringen.. well, tider förändras. Men jag tror inte förslaget går igenom. Liberaler förblir liberaler, i hjärta och hjärna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har du någonsin läst en bok över telefon?
Akta dig dem kanske stänger av telefonen!

Om man jobbar hemifrån med hjälp utav internet som många gör idag så kommer dem säkert få undantag, dvs nästan alla.
Vilket gör lagen meningslös!

(Om man åker dit för fortkörning. över 30km/h kan man få tillbaka kortet snabbare om företaget man jobbar för kan bevisa att man behöver det i tjänsten)

Permalänk
Medlem

För det första, hur har de tänkt att någon ska ha resurser att kolla vad alla tankar ner och för det andra, vem kommer någonsin behöva 24Mbit och liknande uppkopplingar om man inte kan fildela...

Permalänk

Så tekniskt sätt skulle då Telenor kunna stå som ansvariga om jag ringer och bombhotar nån kompis? Tänk va med bullshit per telefon som skulle kunna slopas om telefonleverantörerna skulle börja avlyssna och framför allt till folks kännedom..

Eftersom att ISP´n tydligen har både ansvarsroll över cyberrymden torde det kunna bli lika likadant mobilt?

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

"C hotar stoppa nytt fildelningsförslag."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=688598

Förslaget röstas nog ner av Riksdagen. Eller att förslaget inte ens kommer upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
"C hotar stoppa nytt fildelningsförslag."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=688598

Förslaget röstas nog ner av Riksdagen. Eller att förslaget inte ens kommer upp.

Verkar som det blir sans och balans av det hela när politikerna granskar vad en enmansutredare kommit fram till

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk

"- Det är viktigt att slå vakt om upphovsrätten, men att blanda in en tredje part är att gå för långt. Om man jämför med att föreslå att Posten skulle stoppas att leverera piratkopierade böcker så ser man hur absurt det är..."

Huvet på spiken...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen har väl inte vikande försäljning av musik-CD med saken att göra. Personligen tycker jag IFPI gör bort sig när de visar den typen av statistik.

Har det inte slagit IFPI att företagen den representerar massproducerar mer och mer skräp som de förväntar att alla ska köpa med hull och hår?

Hur många nyare album är tillräckligt bra för att hålla sin plats i skivsamlingen en längre tid?

Inspelningarna har dessutom blivit sämre och sämre, med skumma mixningar som blir olidliga i bättre HIFI system (inte så konstigt att många nöjer sig med mp3 filer, lagliga eller olagliga), så hur stor är egentligen motivationen att lägga upp en större summa pengar för skräpinspelningar?

Är de inte smarta nog att förstå att många populärmusik lyssnare, med något lite hum om hur ett PC operativ system fungerar, helst undviker DRM, så varför blir de så förvånade över försäljningssiffrorna?

... som musikälskare blir man tröttare än trött på det hela.

Permalänk
Medlem

Igår på aktuellt tror jag det var så var det lite munhugg emellan BBB's VD och film2home's VD.... gick till film2homes site för o kolla och visa sig att film2home var en väldigt sorlig historia,
Man kan alltså hyra eller Köpa DRM skadade filmer, dom man köper går inte att kopiera nånstans, kvaliten hur den är blev man inte upplyst om men säkerligen inte DD eller DTS ljud, iallafall, priset för detta elände var på tok för högt
Faktiskt fullt begripligt att folk tankar och fildelar, finns ju inget vettigt alternativ emellan tanka gratis, fildela > köpa film, musik på CD/DVD till hutlösa pengar
Film2home + liknade tjänster kunde blivit bra med bra priser, bra kvalite samt viktigast av allt INGET DRM

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

hehe fixa lite saker som gör er syselsatta så bojkottar alla på Sweclockers inteernet i en månad och ser vad som händer^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Sedan att alla andra brancher inom digital mediaindustri har stigit till rekordhöga försäljningssiffror är tydligen inget som lyfts fram.. Undra varför.. Mycke vill ha mer?

Permalänk

Ännu ett slag i luften. Det finns bara ett sätt att stoppa fildelning. Stäng ner internet.
Dock så stoppar det ju inte pirat kopieringen.. de borde förbjuda datorer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Så öppen var statsminster Reinfeldts regering. Var det inte han som sa ""Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration" Så mycket var det uttalandet värt.

Det här är en utredning, inte ens ett lagförslag.

Återigen är det någon idiot som försöker flytta utredning och liknande från polisen till någon annan(ISP, media intresseorganisation).
Polisen ska utreda och hantera olagligheter INTE någon jäkla internet leverantör eller intresseorganisation, även om det känns bättre med en ISP än intresseorganisation.

Dessutom en ISP har redan möjlighet att stänga av folk för olagligheter som fildelning eller liknande bara det att de inte har en SKYLDIGHET att kontrollera och åtgärda olagligheter hos sina kunder.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

är det inte ett hot mot privatlivet. om någon lobby organistation ska kolla vad du laddar ner osv. fins det inte en stor risk att den informationen missbrukas eller hamnar i orätta händer?. och vem ska övervaka övervakarna? osv. vill dom få bukt med fildelandet får dom hitta på ett enkelt och billit lagligt alternativ som är säkert.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Inaktiv

Jag fundera på en sak, om man ska kontrollera all trafik till och från en anslutning för att kunna urskilja vad som är olagligt och lagligt är man väl ute på farligt och extreeeeemt djupt vatten?

Det vore väl att likställa med att Posten öppnar och läser alla brev, Teleoperatörer lyssnar på all samtalstrafik, TV-operatörer kontrollerar vilka program man tittar på, Banken kontrollerar vilka inköp som görs via internet/bankkort och allt detta för att kunna stänga av användaren från tjänsterna om det begås några olagliga handlingar?

Känns jävligt illa.

Permalänk

Ja, det är ett brott mot Demokratin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
För det första, hur har de tänkt att någon ska ha resurser att kolla vad alla tankar ner och för det andra, vem kommer någonsin behöva 24Mbit och liknande uppkopplingar om man inte kan fildela...

Kör man egna servrar i clan matcher så behöver man minst 10 upp och ned.
Men hela saken är idiotiskt. När börjar vi få kameror i badrummet så att vi killar inte kissar brevid toalettstolen också.
Det börjar bli väldigt mycket "storebror kollar vad du gör".
Jag gillar det inte. Det måste väl finnas bättre lösningar än detta.
Jo jag vet en. Förbjud Internet. Problemet löst!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.