Apple lanserar nya Ipod-modeller

Permalänk

Kommer precis hem från New York med en 30gig video i bagaget. Skit tänker jag när jag ser de nya modellern speciellt ipod touch, attans att de inte var nån månad snabbare så man kunde tagit hem en sådan istället :/. Så nu sitter man här å velar om man ska sälja sin splitt nya 30gig å vänta på touchen här hemma och betala dyrt jämfört med vad man gav för 30gigaren. Eller ska man behålla denna man köpt? lite väl onödigt med touch när man redan har tex w-lan på telefonen (n95) dock smidigare att surfa på nya ipoden(blev lite småkär i iphone måste jag säga). Nån som är sugen på en ny svart 30gig med belkin hårt skal samt griffin itrip? :S lite kluven här.

Visa signatur

Tre överhuvudtaget? Och isåfall LG u8138 eller motorola E1000?

Permalänk
Avstängd

Nya iPod nano är skitful. Tjock den är.
De borde ha samma design som förra generation nano, fast tåligare, mindre repor, och ha stöd för Ogg Vorbis och FLAC.

Nya iPod Touch påminner om iPhone.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Första riktigt dåliga lanseringen från Apple på ett bra tag... kanske början på slutet?
Nanon ser ju hemsk ut, Touchen bara skriker brist på idéer när det är 95% samma som en iPhone och alla verkar rätt allmänt trötta på iPod hysterin...

Hade jag apple aktier skulle jag dumpa dom nu allafall

Permalänk
Medlem

Den nanon var fanimej ful. Dags att lägga vantarna på gammla modellen innan det är kört!

Permalänk
Medlem

Jag som läste senast igår att det skulle finnas en 32gb för 399$ =(

Permalänk

iPod Touch var ball och ännu snyggare än iPhone. iPod Nano, mnjae, jag är inte så impad, jag gillade Nanon som den var men ska väl egentligen inte uttala mig innan jag sett den i verkliga livet. iPod Classic - den som muttrade över hårddiskstorleken - det är precis vad många vill ha, en portabel (rejäl) hårddisk och mediaspelare, kanon för exempelvis fotografer och folk som tar med sig tunga jobb.

uid313, vad menar du när du säger "som förra generation nano, fast tåligare, mindre repor"? Den är ju i aluminium?

Grizzok, verkar "alla" trötta på iPod-hysterin? De ökar ju sin försäljning hela tiden, blanda inte ihop (i sammanhanget) pluttiga Sverige med USA.

Permalänk
Inaktiv

iPod touch + Linux ==

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Jag som läste senast igår att det skulle finnas en 32gb för 399$ =(

Bättre än så:

Citat:

Steve Jobs passade även på att lansera en röd Ipod Shuffle (1 GB) och uppdaterade versioner av den gamla Ipod Classic. Dessa ska nu gå att få med riktigt stora hårddiskar på 80 GB ($249) respektive 160 GB ($349).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
För att inte tala om touchscreen och webbläsare, och med största sannolikhet möjlighet att skapa egna program.
Om jag köper en så är det bara delvis som musikspelare, det går inte riktigt att jämföra med andra "vanliga" MP3-spelare.

iofs så har väl sony redan något liknande, sk "mylo" som har wifi och massa annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nya iPod nano är skitful. Tjock den är.

Tjock? Allvarligt?
Förra modellen var 0.27" och nya är 0.26".
6.5mm är väl inte mycket? K750i känner väl de flesta till och den är ju tjockare än tre Nanos staplade på varandra.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

vad många som klagar på utseedet, så farligt är det väl inte? bara som en förkortad version av classic

Permalänk
VR-fantast

Vad är det för fel på knappar?
Flottig display ftw?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
iPod Touch, mmmmm. Jag räknar stenhårt med att det går lika bra att hack-programmera den som iPhone, isåfall lär jag köpa en

Haha, det är humor

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på en iPod Touch faktiskt, men det är ju en del pengar för en liten student....

Permalänk

Jag hade tänkt köpa en iPod Nano, men den föregående var ju betydligt snyggare och slankare, tycker jag. iPod Touch verkar riktigt fin dock. Flashig pryl med skönt gränssnitt, och sen behöver jag ju inte en sådan telefon ändå. Kanske en sådan i framtiden.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Vad är det för fel på knappar?
Flottig display ftw?

Det undrar jag också! Touchskärmar är en styggelse utan någon som helst taktil återkoppling. Därtill kladdar man ner skärmen!

Det är bara whoo-hoo-teknik, det ska vara "ballt" och "coolt". Ergonomiskt är det inte, ekonomiskt är det inte, speciellt smidigt är det inte. Det är bara ett exempel på teknik som kommer ur "eftersom det går, så måste det vara modernt". Touchskärmar/knappar har funnits i 30 år och är inte det minsta moderna. De är sämre vad beträffar återkoppling, ergonomi och funktion än vanliga knappar.

Bristen på taktil återkoppling gör att man måste titta på skärmen så fort man ska använda enheten, byta låt etc. Man kan inte känna sig fram till rätt knapp, utan måste titta. Vad är det för modernt och bra med det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tyckte inte alls om designen på nya Nanon först, men nu vet jag inte riktigt längre. Den är väl okej, men inte mer. 1G Nano (som jag för övrigt har) var den klart bästa designmässigt.

Touch och Classic var fina dock, men nog saknar jag den vita färgen lite.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det undrar jag också! Touchskärmar är en styggelse utan någon som helst taktil återkoppling. Därtill kladdar man ner skärmen!

Det är bara whoo-hoo-teknik, det ska vara "ballt" och "coolt". Ergonomiskt är det inte, ekonomiskt är det inte, speciellt smidigt är det inte. Det är bara ett exempel på teknik som kommer ur "eftersom det går, så måste det vara modernt". Touchskärmar/knappar har funnits i 30 år och är inte det minsta moderna. De är sämre vad beträffar återkoppling, ergonomi och funktion än vanliga knappar.

Bristen på taktil återkoppling gör att man måste titta på skärmen så fort man ska använda enheten, byta låt etc. Man kan inte känna sig fram till rätt knapp, utan måste titta. Vad är det för modernt och bra med det?

Det är inte riktigt sant. Även om du inte får någon taktil stimulering skulle det kunna gå att utforma ett gränssnitt så att man exempelvis kan byta låt eller mixtra med volymen utan att titta (tänk mouse gestures). Eftersom Apples touchscreen kan ta emot flera tryckningar samtidigt så är möjligheterna oändliga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd

MBY: Bara om man löser det som Apple har gjort. Sony Ericssons flaggskepp inom telefoni har både touch (med penna dessutom, så man slipper eländet med flott) och fungerande snabbknappar för musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har faktiskt haft en Ipod Video några månader, var stort misstag att skaffa den Apple är bra på marknadsföring och snygg utsida, tyvärr är insidan värre.
Halvdåligt ljud, man tvingas mer eller mindre använda Itunes för att föra över MP3 låtar.
Alldrig mer en Ipod, när det finns andra bra MP3/MP4 spelare med BRA ljud

Köpte du en ipod utan att veta att itunes krävdes för att föra över låtar?
Det som påverkar ljudkvaliteten mest är vilka hörlurar man använder och lurarna som följer med iPod är inte särskilt bra. Jag föreslår att du bytar lurar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

gillar man inte itunes funkar winamp också med ipod.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Bättre än så: Steve Jobs passade även på att lansera en röd Ipod Shuffle (1 GB) och uppdaterade versioner av den gamla Ipod Classic. Dessa ska nu gå att få med riktigt stora hårddiskar på 80 GB ($249) respektive 160 GB ($349).

Mja, fast grejen var ju att jag ville ha en tunn flashminnes nano på 32gb, inte en tjock hårddiskbaserad ipod. Tunn och snäll ftw

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tjock? Allvarligt?
Förra modellen var 0.27" och nya är 0.26".
6.5mm är väl inte mycket? K750i känner väl de flesta till och den är ju tjockare än tre Nanos staplade på varandra.

Jag menade "bred". Jag gillade förra designen bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
uid313, vad menar du när du säger "som förra generation nano, fast tåligare, mindre repor"? Den är ju i aluminium?

Syftade på designen hos förra generationens nano. Den nya är bred, gillar inte den.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att spara vart man lyssnar med en Ipod för att sedan lyssna någon annan stans och sen gå tillbaka dit man sparat?
(en funktion som jag tycker vore bättre än touchscreen, wifi och annat krimskrams)

Permalänk

en sån funktion hadde jag gärna haft också

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nån som vet om det går att spara vart man lyssnar med en Ipod för att sedan lyssna någon annan stans och sen gå tillbaka dit man sparat?

Ljudbok? m4b... (samma format som m4a/AAC men annan metadata…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

gillade inte heller designen på nya nanon, förän ja såg de riktiga bilderna, o måste säga att jag nor måste svänga om, kanske inte super fin, men inte så ful som ja först trodde. o att kalla den tjock tunnare o de får problem me att få plats me hörlurskontakten

o nya touchen, verkar ju grym. o priserna på den va ju riktigt bra.

???

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är inte riktigt sant. Även om du inte får någon taktil stimulering skulle det kunna gå att utforma ett gränssnitt så att man exempelvis kan byta låt eller mixtra med volymen utan att titta (tänk mouse gestures). Eftersom Apples touchscreen kan ta emot flera tryckningar samtidigt så är möjligheterna oändliga.

"jomenlixom"

Visst, men poängen är att en ny eller annorlunda teknik ska vara bättre, speciellt som den är dyrare att implementera. Inte lika bra eller "nästan" lika bra.

En knapp har fortfarande överlägsen taktil återkoppling, och att det "skulle kunna gå" att utforma ett touchgränssnitt så att man inte behöver titta är ju inget argument. Det är bara en undanflykt, ett försvar för teknik som inte är påkallad.

Knappar behöver man inte "utforma" på något dyrt eller komplicerat sätt. Knappar har taktil återkoppling av helt naturliga skäl. Däremot kan en knapp vara bra eller dåligt designad.

Att möjligheterna är "oändliga" är ju tämligen ointressant. Vad som är intressant är om man kan göra det man ska. Vidare är möjligheterna med en(!) knapp oändliga. Man kan trycka en gång, två gånger, tre gånger....

Givetvis innehåller ett vettigt gränssnitt fler än en knapp, men med ett fåtal knappar kan man mata in så många kombinationer att det inte finns byte i världen att implementera funktioner för...

Flera tryckningar samtidigt? Jaha, nu ska man börja använda båda händerna OCH titta på skärmen för att göra något vettigt? Vilken medeltid! Sedan ska man tydligen åma sig med olika handrörelser också...

Näe. Det är inget fel med touchscreen, men det är ett komplement till en knappsats, ingen ersättare. Precis som musen är komplement och inte ersättare till tangentbordet.

På vissa områden kan det vara försvarbart med bara touchscreen, t.ex. handdatorer. Men dessa opererar man med en stylus. Ska man behöva använda en stylus till en MP3-spelare eller mobiltelefon? Det är ju ett tillbakasteg! Bättre då med en toucharea som hos bärbara datorer där man kan röra en pekare. Fast, det är ju bara flashigheter. Ohotat bäst är förstås knappar med god kvalité.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

kan vi inte bara ensas om att det är en smaksak och att både touch gränssnitt o knappar har sina fördelar o nackdelar. ipod classic finns kvar. gillar man inte ipod alls, köp nått annat, finns ingen som tvingar en att köpa nått amn inte gillar, inte i sverige i alla fall. men respektera att andra inte behöver tycker lika.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Okej, nu blir jag galen. Köpte en iPod på 80GB för 3.4k för en månad sen, och nu kan man köpa en på 160GB för 200 spänn mindre? Officiellt sämst.

Iof så är den nya "ipod classic" löjligt ful.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar