Apple lanserar nya Ipod-modeller

Permalänk
Medlem

i know, borde inte skrivit inlägget, men blir så trött på allt detta "jag vet bäst för allt o alla"

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Har du frågat dem vad de tycker är så bra med dem då? Har du frågat om de har jämfört med andra liknande produkter från andra företag? Jag har, och svaret har i regel varit nej. Min följdfråga har då varit "hur kan du då tycka den är bra?" och då är det tyst.

Men herrejävlar, hur gammal är du? Jag behöver inte fråga mina vänner och bekanta varför de gör aktiva val (vare sig det är PC, Mac, iPod, iriver eller whatever), behöver du verkligen göra det? Är de nöjda finns det ingen anledning att diskutera deras val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Tycker du det är roligt? Tycker snarare det är tragiskt med paranoida mac fanboys som tror att det finns en apple-hatar falang. (Falang från vad btw?)
Om jag hade efterstävat efter att vara inne, som du kallar mig. Hade jag köpt en ipod och flamsat omkring med de andra ipod ägande tonåringarna..

Och ja, det har slagit mig att vissa tycker att iPod är bra, oavsett vad andra tycker. Annars hade de fattat bättre och inte köpt skiten.

Wow, stor pojk med tunga argument. Ja, det finns folk som per automatik alltid hoppar på med osakliga (i vissa fall, som i ditt, rent osmakliga) argument när det gäller Apple, deras produkter och deras kunder, du är bevisligen en av dem. Gratulerar. Bör tilläggas att det finns folk som är åt det andra hållet också (läs Microsoft-hatare) men det diskuterar vi inte här.

Falang av datoranvändare/Mp3-spelaranvändare/mobiltelefonanvändare förstås, det är ganska uppenbart.

Men, som tur är står det dig ju fritt att låta bli att vare sig läsa om Apples produkter (i nyheter och forum) eller inte köpa dem, då slipper du ju konfronteras med oss "paranoida mac-fanboys"...

Permalänk
Medlem

Ok, ni som tycker att Ipod är för fjortsar, en dålig spelare mm, visa ett bättre alternativ, vi kan ta till den jag just beställde, Nano 8GB

Om ni lyckas lovar jag genast att avbeställa, men jag är mycket tveksam till att ni kommer att lyckas

Permalänk
Medlem

Meizu M6

Köp inte Apple, dem har relativt inte så jättebra ljud. Men tack och lov finns det en mp3-spelare både har bättre ljud och är snyggare. MEIZU M6.

Har själv haft denna underbara produkt i ett år och den funkar fortfarande lika bra, utan något klabb alls. Tillsammans med ett par koss de plug eller koss sparky är den oslagbar.

Så köp Meizu M6 nu!

Visa signatur

Roobban

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det roliga är ju att du levererar ännu ett bevis å¨ denna "falang" och hur omedvetna denna "falang" är om det. har du nån gång skrivit nått annat än negativt om apple t.ex. och har du nån gång kritiserat en apple produkt, utan att väga in personliga åsikter om vad som är bra och vad som inte är bra?

du tycker kanske att ljudet i en ipod suger, jag tycker inte att ljudet suger utan är bra.
du tycker kanske att itunes suger, jag tycker inte att itunes suger.

så som du ser det då, så är jag en idiot o en fjortis, eftersom jag äger en ipod och använder itunes. måste säga att jag inte förstår hur man kan vara så trångsynt o inte förstå att vi alla har olika smak. bara för att DU inte gillar ipod, så behöver det inte betyda att alla andra oxå bör ogilla ipod, annar är de idioter.

notera att jag inte är emot att du inte gillar ipod. du får mycket väl ogilla ipod, det jag motsätter mig är att du, tillsammans me några till, kallar alla som gillar ipod eller apple produkter för mer eller mindre idioter, eller att de inte vet sitt eget bästa.

att snacka om sitt eget bästa är en sak, men att börja ge sig in o bestämma vad som är det bästa för andra, då är man ute på djupt vatten.

för övrigt alltid samma personer som tycker sig veta vad som är bäst för allt o alla.

du kan alltså inte acceptera att andra tycker den är bra? du menar alvarligt talat att du tycker att bara för att du tycker den är skit, så måste den vara skit för alla andra?

som jag ser det, så har du bestämt dig för att ipod är skit, och därmed är den skit för alla.

Damodred: det har inte slagit dig att de flesta inte hör SÅ stor skillnad mellan olika spelare eller bryr sig så mycket om ljuder är bra, eller riktigt bra. har själv ägt iaudio, itiver, creative o nu apple spelare, tycker personligen inte att ljudet skiljer SÅ mycket att det talar för nån av spelarna, därmot så tycker jag att ipoden är snyggast och har överlägset bäst navigations system, därför föredrar ja ipod. och ipod har inte dåligt ljud, inte enligt mina kriterier och jag kan ju garantera att ja inte ä ensam om att tycka så.

har för övrigt en kompis som tycker att ALL mp3 låter skit och han tycker ljudet ska komma från en SACD och genom en rörförstärkare, samtidigt som ja inte hör sådan stor skillnad. så smaken ä verkligen som baken, delad. och vi har alla en egen.

Å herregud, nu är mac korsfararna igång igen, gud behjälpe mig.
Till att börja med.
1. Slå upp ordet "falang" i en ordbok. Var kommer denna beryktade falang ifrån? Jag är nyfiken.
2. Att påstå att jag skrivit att folk som är ipod ägare är fjortisar och idioter är ren lögn. Var skrev jag det?
3. Jag har inte skrivit att alla andra bör ogilla ipod bara för att jag gör det.
4. "notera att jag inte är emot att du inte gillar ipod" - Är det därför du skriver en halv novell? (Vi säger väll att det är noterat...)
5. Åter igen, jag har inte kallat ipod ägare för idioter, vad får du allt ifrån?
6. Detta är första gången någonsin jag skriver något negativt om Apples produkter, i detta, och alla andra forum.
7. Jag väger inte in några personliga åsikter kring ipod då jag tycker det helt befängt att ha hat känslor för prylar. Jag kritiserar produkten för att den är överskattad.

Vad är det du vill framföra mellan dina falska påståenden? Att alla får tycka vad dom vill?
Ja men herregud, låt mig får tycka vad JAG vill isf.
Jag är inte här för bestämma vad folk skall tycka, utan utrycker vad JAG tycker om ipod.

Så sluta komma med dina tomma argument och falska påståenden.
Och ge mig någon konkret kritik gällande varför ipod är så bra ist för snacka massa skit. Tack.

Citat:

Wow, stor pojk med tunga argument. Ja, det finns folk som per automatik alltid hoppar på med osakliga (i vissa fall, som i ditt, rent osmakliga) argument när det gäller Apple, deras produkter och deras kunder, du är bevisligen en av dem. Gratulerar. Bör tilläggas att det finns folk som är åt det andra hållet också (läs Microsoft-hatare) men det diskuterar vi inte här.

Jo, för att dra in åldern i en den här diskutionen, vilket inte kunde vara mer orellevant (och osmakligt), får dig att verka väldigt vuxen.

Du säger, du antar inte, utan du rakt av säger att jag BEVISLIGEN per automatik alltid "hoppar på" Apple och deras produkter med osmakliga argument.
Detta bygger du på att jag har kritiserar EN av Apples hundratals produkter?
Jag kan berätta för dig att detta är första gången jag kritiserat en Apple produkt någonsin.
Vem är det som per automatik är osaklig, egentligen?

Jag antar att du tillhör de så kallade "Microsoft-hatarna".
Till skillnad från dig är fäster jag mig inte vid en pryl och försvarar den utan argument (presic som din vapendragare).
Och gör påhopp, som om jag skulle tillhöra någon grupp/falang som har gett mig inför att hata allt apple gör.
Så är inte fallet, jag tycker det finns bra saker som Apple gör.
Men ni har tydligen bestämt er att jag är en "ond mac hatare" bara för att jag ger kritik till en av era älskade apple avkommor.
Ni är två är riktigt sorgliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Å herregud, nu är mac korsfararna igång, gud behjälpe mig.
Till att börja med.
1. Slå upp orde falang i en ordbok. Var kommer denna falang ifrån? Jag är nyfiken.
2. Att påstå att jag skrivit folk som är ipod ägare för fjortisar och idoter är ren lögn. Var skrev jag det?
3. Jag har inte skrivit att alla andra bör ogilla ipod bara för att jag gör det.
4. "notera att jag inte är emot att du inte gillar ipod" - Är det därför du skriver en halv novell?
5. Åter igen, jag har inte kallat ipod ägare för idioter, vad får du allt ifrån?

Vad är det du vill framföra mellan dina falska påståenden? Att alla får tycka vad dom vill?
Ja men herregud, låt mig får tycka vad JAG vill isf.
Jag är inte här för bestämma vad folk skall tycka, utan utrycker vad JAG tycker om ipod.

Så sluta komma med dina tomma argument och falska påståenden.
Och ge mig någon konkret kritik gällande mina argument ist för massa skit snack. Tack.

Du självkritik och Macägare går inte ihop så är det bara tyvärr!

Permalänk
Medlem

Re: Meizu M6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ok, ni som tycker att Ipod är för fjortsar, en dålig spelare mm, visa ett bättre alternativ, vi kan ta till den jag just beställde, Nano 8GB

Om ni lyckas lovar jag genast att avbeställa, men jag är mycket tveksam till att ni kommer att lyckas

jag tycker inte de är kassa. men av olika anledningar trivdes jag inte helt med min iPod, ljud var inte primärt en av dem. och nu har jag en S/E-nalle som musikspelare, och den låter ännu sämre.

så jag ska satsa på en sån här istället: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=197684

riktigt bra ljud, (iaf förra modellen) grym batteritid, smidig och kul navigation, (om än inte lika bra som iPod) OGG!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roobban
Köp inte Apple, dem har relativt inte så jättebra ljud. Men tack och lov finns det en mp3-spelare både har bättre ljud och är snyggare. MEIZU M6.

Har själv haft denna underbara produkt i ett år och den funkar fortfarande lika bra, utan något klabb alls. Tillsammans med ett par koss de plug eller koss sparky är den oslagbar.

Så köp Meizu M6 nu!

relativt har de utmärkt ljud. (relativt = relaterat till nått annat. vilket bör vara alla andra MP3-spelare i detta fall)

sen tycker jag även det är lite skevt att ta en nära exakt kopia på en produkt som ett exempel på bättre design än produkten man menar den är bättre än. men det kanske bara är jag som ser den ironin..

men visst är Meizu bra spelare ljud och funktionsässigt. bättre än iPod, designstöld och kreativ död till trots.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Hakke: Jag är, förhoppningsvis, yngre än du. Jag har ett stort pryl och musik- intresse. Därför frågar jag av nyfikenhet, jag förstår att du inte gör det, du som ser en mac som möbel. Enligt mig är det oansvarigt att lägga upp en massa pengar på prylar utan att jämföra med andra liknande produkter från andra företag. Du kanske är någon rik människa men jag vill gärna köpa det bästa jag har råd med. Så när jag blir gammal hoppas jag att jag inte blir lika bitter och ensidig som du är

Sedan skrev jag ju

Citat:

Har du frågat om de har jämfört med andra liknande produkter från andra företag? Jag har, och svaret har i regel varit nej

Då har man knappast gjort ett aktivt val utan snarare fallit för grupptrycket, varit lat eller helt enkelt inte orkat bry sig utan bara plockat första bästa.

Jens: Jo det har, tyvärr, slagit mig allt för många gånger. iPoden som sådan kanske är bra men många av Apples andra produkter (som vi tog upp i någon annan tråd t,ex) är på papperet inte det. Jag är nog snarare närmre din kompis. Jag gillar verkligen en bra rörförstärkare och vinyl men just SACD slog aldrig för mig. Jag vill egentligen bara att varje individ tänker till lite vid val av musikmaskin och inte bara köper grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Å herregud, nu är mac korsfararna igång igen, gud behjälpe mig.
Till att börja med.
1. Slå upp ordet "falang" i en ordbok. Var kommer denna beryktade falang ifrån? Jag är nyfiken.
2. Att påstå att jag skrivit att folk som är ipod ägare är fjortisar och idioter är ren lögn. Var skrev jag det?
3. Jag har inte skrivit att alla andra bör ogilla ipod bara för att jag gör det.
4. "notera att jag inte är emot att du inte gillar ipod" - Är det därför du skriver en halv novell? (Vi säger väll att det är noterat...)
5. Åter igen, jag har inte kallat ipod ägare för idioter, vad får du allt ifrån?
6. Detta är första gången någonsin jag skriver något negativt om Apples produkter, i detta, och alla andra forum.
7. Jag väger inte in några personliga åsikter kring ipod då jag tycker det helt befängt att ha hat känslor för prylar. Jag kritiserar produkten för att den är överskattad.

Vad är det du vill framföra mellan dina falska påståenden? Att alla får tycka vad dom vill?
Ja men herregud, låt mig får tycka vad JAG vill isf.
Jag är inte här för bestämma vad folk skall tycka, utan utrycker vad JAG tycker om ipod.

Så sluta komma med dina tomma argument och falska påståenden.
Och ge mig någon konkret kritik gällande varför ipod är så bra ist för snacka massa skit. Tack.

"Tycker snarare det är naiva otekniska människor som köper ipoden. Men självklart inte alla."

"Och ja, det har slagit mig att vissa tycker att iPod är bra, oavsett vad andra tycker. Annars hade de fattat bättre och inte köpt skiten"

det kallar jag att idiotförklara nån. att köper man skiten är man en idiot, för vem köper annars skiten så som du så fint skrev det.

sista citatet där, menar du att om jag tycker att ipod är bra, medans andra tycker att den är skit, så som du i detta fall, så ska jag ändra mig och tycka att den är skit oxå, är det vad du menar?

för övrigt bör ja ju nämna att det inte vad jag som tog upp ordet falang. så frågan är vem som ska slå upp det

o grattis, du har just skrivit en novell ud med, även om du var tvungen att göra det som en lista. vad gör det dig till då?

hade du förstått vad jag skrev och menade, så hade du förstått att vad jag är emot, är hur du målar upp det. är dessutom jävligt trött på ordet fanboy, ibland kan amn ställa sig frågan vem som egentligen är fanboys här. och vem äre som snackar skit här? har inte sett dig nämna nån som helst konkret fakta varför det är skit.

och varför ipod är bra, personligen tycker jag att de håller bra kvalitet, bra ljud, bra menysystem, bra integration med itunes. ett bra paket helt enkelt, men det är vad jag tycker. vet att du inte tycker lika. du tycker säkert att ljudet t.ex. är dåligt. men vad är bra ljud, definiera gärna vad bra ljud är. notera att definitionen bör täcka alla smaker, vilket lär bli svårt. men du kanske bara dissar den för att så många har den? ungefär som att många i sverige har en volvo. då äre ju coolare att ha den där lilal speciella grejjen som ingen annan har, eller i alla fall väldigt få har. säg att iriver skulle sälja jäkligt bra, så som ipod gör, skulle det inte vara samma sak då? då skulle det ju kunna låta såhär:

Jag ser iriver eller iaudio som en mode fluga, som till en början var mer "exklusiv" men har nu blivit mera volvo över den.
Varför vill så många ha den? Designen så klart, plus att "alla andra har ju den". Vilket säger en del om hur långt folk tänker.. eller inte.

Damodred: de flesta vill bara lyssna på musik tror faktiskt inte de flesta som köper mp3 spelare har så höga krav på ljud, ipodens ljud är bra, men de blir säkert "slagna" av andra märkens spelare. frågan är som sagt bara hur viktigt det är att det låter super super super bra. om du förstår vad jag menar. de flesta tycker att volvo är en bra bil även om det inte är världens snabbaste bil, inte har nå annmärkningsvärd prestanda och som inte sticker ut. medans andra vill ha en sportbil som snabb, har prestanda, sticker ut osv. dock är den klicken av människor rätt liten. andelen på detta forum, som verkligen brinner för saker me "prestanda" och har ett intresse för teknik som gemeneman inte har, är nog rätt stort och inte representativt för hur det ser ut där ute på marknaden. men det betyder ju inte att man behöver klanka ner på dem som väljer att köpa "volvon" (bra ord för att säga/ta "svensson vägen" )

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
"Tycker snarare det är naiva otekniska människor som köper ipoden. Men självklart inte alla."

"Och ja, det har slagit mig att vissa tycker att iPod är bra, oavsett vad andra tycker. Annars hade de fattat bättre och inte köpt skiten"

det kallar jag att idiotförklara nån. att köper man skiten är man en idiot, för vem köper annars skiten så som du så fint skrev det.

sista citatet där, menar du att om jag tycker att ipod är bra, medans andra tycker att den är skit, så som du i detta fall, så ska jag ändra mig och tycka att den är skit oxå, är det vad du menar?

för övrigt bör ja ju nämna att det inte vad jag som tog upp ordet falang. så frågan är vem som ska slå upp det

o grattis, du har just skrivit en novell ud med, även om du var tvungen att göra det som en lista. vad gör det dig till då?

hade du förstått vad jag skrev och menade, så hade du förstått att vad jag är emot, är hur du målar upp det. är dessutom jävligt trött på ordet fanboy, ibland kan amn ställa sig frågan vem som egentligen är fanboys här. och vem äre som snackar skit här? har inte sett dig nämna nån som helst konkret fakta varför det är skit.

och varför ipod är bra, personligen tycker jag att de håller bra kvalitet, bra ljud, bra menysystem, bra integration med itunes. ett bra paket helt enkelt, men det är vad jag tycker. vet att du inte tycker lika. du tycker säkert att ljudet t.ex. är dåligt. men vad är bra ljud, definiera gärna vad bra ljud är. notera att definitionen bör täcka alla smaker, vilket lär bli svårt. men du kanske bara dissar den för att så många har den? ungefär som att många i sverige har en volvo. då äre ju coolare att ha den där lilal speciella grejjen som ingen annan har, eller i alla fall väldigt få har. säg att iriver skulle sälja jäkligt bra, så som ipod gör, skulle det inte vara samma sak då? då skulle det ju kunna låta såhär:

Jag ser iriver eller iaudio som en mode fluga, som till en början var mer "exklusiv" men har nu blivit mera volvo över den.
Varför vill så många ha den? Designen så klart, plus att "alla andra har ju den". Vilket säger en del om hur långt folk tänker.. eller inte.

Damodred: de flesta vill bara lyssna på musik tror faktiskt inte de flesta som köper mp3 spelare har så höga krav på ljud, ipodens ljud är bra, men de blir säkert "slagna" av andra märkens spelare. frågan är som sagt bara hur viktigt det är att det låter super super super bra. om du förstår vad jag menar. de flesta tycker att volvo är en bra bil även om det inte är världens snabbaste bil, inte har nå annmärkningsvärd prestanda och som inte sticker ut. medans andra vill ha en sportbil som snabb, har prestanda, sticker ut osv. dock är den klicken av människor rätt liten. andelen på detta forum, som verkligen brinner för saker me "prestanda" och har ett intresse för teknik som gemeneman inte har, är nog rätt stort och inte representativt för hur det ser ut där ute på marknaden. men det betyder ju inte att man behöver klanka ner på dem som väljer att köpa "volvon" (bra ord för att säga/ta "svensson vägen" )

Du sätter återigen ordet idiot i mun. Då det fortfarande handlar om din tolkning.
Men om du tycker att ordet idiot passar på någon som köper något i blindo så får du tycka det.
Men det är inte ordet jag skulle använda så snälla sluta upp med att säga vad jag menar och tycker.
Gällande sista citat vet jag inte hur du kan få det till att jag vill få dig att tycka som mig.
Gällande ordet fallang antar att det var din apple-älskar-kompis (se så fint jag undvek det hemska ordet fanboy ) som började använda det.

Men att börja måla upp mig som en "apple hatare" då jag inte gillar en av deras produkter är ju ganska konstigt beteende.
Snacka om att hugga på allt som rör sig och sätta sig i försvarsställning.
Är det så att du har svårt att höra kritik kring Apple?
Känner du dig kränkt som Apple användare då jag skriver som jag gör?
Jag får en stark kännsla av "vi och dom" så fort ni började kritisera mig.
Är det lite så du känner som mac ägare, lite bättre än alla andra?
Du är ju inte en sådan där dum PC ägare, eller hur?

Sedan gällande "volvo" biten du tycks hänga upp dig på.
Du försöker med andra ord få det till att jag är anti bara för att många köper den och jag vill vara cool då jag är orginell?
Jag hoppas du själv hör hur du låter, för det där orkar jag inte ens kommentera.

I båda fallen bryr sig folk om vad andra tycker. Dock så skiter jag fullständigt om den pryl jag väljer är mainstreem eller anonym.
Jag bryr mig om pris/kvalite. Jag anser att det finns bättre mp3 spelare just gällande pris/kvalite som tex har nämts tidigare i tråden.
Jag är inte slav under ett märke, och jag tycker man gör sig själv otjänst om man gör så.

Så kan vi droppa detta nu? Jag tycker en sak, du en annan. Det är en objektiv fråga.
Du som tydligen är en sådan stark försvarare av att folk skall få tycka som dom vill?
Det är bara att acceptera att det finns folk som inte tycker ipod är bra pga ljud kvaliten?
Inte för att den är mainstreem och inte för att jag fått för mig att hata allt som apple gör.
Inte för att jag vill vara cool och orginell.
Konstigt va?

Permalänk
Avstängd

Jonathan82: Jag tror han menar mig mer än dig. Jag kan erkänna att jag är litet av en applehatare. Inte så mycket för deras produkter som sådana utan för deras fanatiska kundbas.

Jens: Termen "bra" kan jag hålla med om varierar beroende på vem man frågar. Om vi pratar ljudtermer så vill jag påstå att iPod av olika slag med följande generationer av uppdateringar är väldigt neutrala. Kanske små tendenser åt det vassa hållet utan att för den delen sticka ut. Creative Zen, som jag har som personlig favorit, upplever jag som ett varmare ljud med en något mer djup och balanserad botten. I mina öron ska bas kännas, inte höras. Visst det är svårt att lyfta fram i en mp3- spelare men Creative kommer nära.

Så jag hoppas inte jag har sagt att iPods låter dåligt på allt för många ställen utan vill återigen lyfta fram att man bör lyssna och testa flera alternativ innan man bestämmer sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jonathan82: Jag tror han menar mig mer än dig. Jag kan erkänna att jag är litet av en applehatare. Inte så mycket för deras produkter som sådana utan för deras fanatiska kundbas.

Jens: Termen "bra" kan jag hålla med om varierar beroende på vem man frågar. Om vi pratar ljudtermer så vill jag påstå att iPod av olika slag med följande generationer av uppdateringar är väldigt neutrala. Kanske små tendenser åt det vassa hållet utan att för den delen sticka ut. Creative Zen, som jag har som personlig favorit, upplever jag som ett varmare ljud med en något mer djup och balanserad botten. I mina öron ska bas kännas, inte höras. Visst det är svårt att lyfta fram i en mp3- spelare men Creative kommer nära.

Så jag hoppas inte jag har sagt att iPods låter dåligt på allt för många ställen utan vill återigen lyfta fram att man bör lyssna och testa flera alternativ innan man bestämmer sig.

Jo det verkar lite fanatiskt då de tycks ta kritik på en produkt så himla personligt.
Med person påhopp och generaliseringar som följd.
Tråkigt med sådana människor då de snarare gör märket en otjänst.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga en sak; har faktist bara sett dessa diskutioner på detta forum och Engadget. Två sidor där den bästa tekniken står högst i kurs.

Permalänk

jonathan82, ja, du idiotförklarar folk på sättet du skriver, att du är omedveten om det är anmärkningsvärt, du kanske skulle fundera på hur du formulerar dig.

Damodred, om de är nöjda med sin produkt finns det väl ingen anledning att ifrågasätta det? Jag bryr mig inte om mina vänner använder iriver, iAudio, iPod, Creative, Meizu eller någon noname-pryl inköpt på Clas Ohlson, är de nöjda med produkten de har är jag glad.

Ljuddebatten är gammal och uttjatad, det finns mängder med siter som påvisat att iPoden levererar ett bra ljud.

Nej, man är inte en naiv oteknisk människa om man köper en iPod, de som påstår det däremot är ignoranta och har något märkligt behov av självhävdelse, vad nu det ska vara bra för.

Damodred, jag är varken bitter eller rik, tvärtom, jag är en glad och uppsluppen filur med god ekonomi.

Permalänk
Inaktiv

kan ipod touch vara som en pda ungefär? med tanke på wifi o allt. hoppas det kommer 3rd party program som går att installera, för då köper jag den. men den kan nog inte ersätta min iaudio vilket är tråkigt. undrar om den stödjer ogg/flac som är riktigt bra format?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
kan ipod touch vara som en pda ungefär? med tanke på wifi o allt. hoppas det kommer 3rd party program som går att installera,

undrar om den stödjer ogg/flac som är riktigt bra format?

kanske, men Apple vill nog hålla koll på vad. (samma som med iPhone, vilken jag tror har identisk hårdvaruspec utöver telefondelan, alltså)

nix. (inga överraskningar här inte) dock är faktiskt AAC ett bra format också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
jonathan82, ja, du idiotförklarar folk på sättet du skriver, att du är omedveten om det är anmärkningsvärt, du kanske skulle fundera på hur du formulerar dig.

Damodred, om de är nöjda med sin produkt finns det väl ingen anledning att ifrågasätta det? Jag bryr mig inte om mina vänner använder iriver, iAudio, iPod, Creative, Meizu eller någon noname-pryl inköpt på Clas Ohlson, är de nöjda med produkten de har är jag glad.

Ljuddebatten är gammal och uttjatad, det finns mängder med siter som påvisat att iPoden levererar ett bra ljud.

Nej, man är inte en naiv oteknisk människa om man köper en iPod, de som påstår det däremot är ignoranta och har något märkligt behov av självhävdelse, vad nu det ska vara bra för.

Damodred, jag är varken bitter eller rik, tvärtom, jag är en glad och uppsluppen filur med god ekonomi.

Ge mig länkar till dessa mängder med siter som påvisar att ipod leverarar bra ljud.

Det är förresten lite komiskt att du tycker att jag borde tänka på hur jag skall formulera mig.
Då det är du som anklagat mig för saker du har hittat på.

Både du och din mac kompis får det att låta som det är någon självhävdelse genom att jag kritiserar ipod.
Jag tycker det är ni som är ignoranta då ni inte kan förstå att det finns personer som inte fattar varför det är en sådan "hipe" kring en vara som inte är särskilt bra.

Sedan kallar jag inte folk som köper ipod för idioter.
Det verkar som ni absolut vill ha en benämning från mig hurvida jag kallar de som köper en ipod av följande anledningar:

Den är populär, de tycker den ser fin ut, köper den för att visa upp, köper den då de inte vet något om någon annan mp3 osv..

Jag tycker inte de är idioter. Och vi har säkert alla någon gång köpt något av överstående anledningar.
Jag tycker bara det är synd att denna vara har blivit så överskattad då det finns bättre.

Permalänk
Medlem

Bullshit.
Hur definierar ni dåligt ljud, hur har ni jämfört? Fan vad irriterande, köper ni/du dyra optiska digitala sladdar också t.ex. rca, optisk, hdmi etc, ja eller rent ut sagt vanliga analoga rca, det kan jag slå vad om. Finlysnande ljudbajsare har jag svårt för när det mesta är just bull. iPod håller så vitt jag vet en låg brusnivå och håller sig till de europeiska max värdena för hur stark signal den sänder ut. Kanske saknar den ev ljudförbättrande (försämrande) funktioner som Mega Bas etc, jag vet inte. Är rätt ointresserad egentligen men jag vet att mycket vad gäller ljud och HI FI etc är djävla dynga. Jag har lyssnat på iPodar och andra mp3 spelare och kan inte påstå att den ena låter bättre än den andra, de skiljer sig och vissa är dåliga, men iPod håller så vitt jag vet hög kvalité på ljudet, måhända är man inkompetent och kodar sina mp3or i låg bit rate eller nå, jag vet inte.

Jag har hur som helst svårt för iPodar då de inte har drag and drop utan kräver iTunes, likt Sonys mp3 spelare och fler med dem, dock har t.ex. Sony börjat inse nackdelen med detta system och frångår detta i och med vissa kommande modeller.

Fan jag vet inte var jag vill komma, blir bara irriterade över småbarn som vräker ur sig termer likt fjortis. Dylik terminologi talar vad mig anbelangar för att användaren är ung, dum och sugen på att jag vet inte. Arghh. Stop it, väx upp, börja jobba med ljud och video eller nå och inse att format, bitrate, konfiguration, brusförhållande, element är avgörande i kontrast till sladdar, tillverkare, näsvishet, image etc.

Touchskärmar är för övrigt lämpliga för att spara plats för t.ex. större skärm, som jag gärna har med mig på alla resor och då gärna laddad med något trevligt TV program eller någon tutorial, film går nog bort. Men vist någon till knapp kunde de kostat på sig.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kanske, men Apple vill nog hålla koll på vad. (samma som med iPhone, vilken jag tror har identisk hårdvaruspec utöver telefondelan, alltså)

nix. (inga överraskningar här inte) dock är faktiskt AAC ett bra format också.

nja, undrar om det kommer 3rd party operativ/firmware till dessa som knakse ger stöd för dessa format? vill inte köra med AAC/MP3. då kanske man måste hitta någon liknande som har denna funktionalitet men stöd för flac/ogg? för ogg är ett rätt vanligt format nuförtiden och är ersättaren till mp3. den stödjer åtminstone wav...

Permalänk
Medlem

Classic har tydligen en uppdaterad mjukvara. finns den till g5.5 (video 30gb)?

Permalänk
Avstängd

Gerthoi: Du har nog bara drabbats av lättare tondövism om du inte hör skillnader, det finns givna skillnader i alla de saker du har nämnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Ge mig länkar till dessa mängder med siter som påvisar att ipod leverarar bra ljud.

exempel: tidningen Bild & Ljud nr4/2005, testaren Lasse Svendsen tyckte iPod shuffle var ett såpass gott alternativ att han ville ha 2, en för okomprimerad HiFi och en med blandbanden i MP3. i samma tidning hade han även lite kritiska synpunkter på ljudkaraktären i förstärkaren MA6900 från McIntosh (pris 1 nolla mer än modellnamnet) men den gillades i stort sett ändå lite av samma anledningar som iPoden ifråga.*

så, allt är relativt som jag så ofta brukar påpeka på detta hygge..

*(ja, jag är även medveten om att just shuffles ljudbild skiljer sig lite från de andra modellerna då jag även har en sån och har haft en nano. men det är en sak i sig ändå, generaliseringarna här)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
nja, undrar om det kommer 3rd party operativ/firmware till dessa som knakse ger stöd för dessa format? vill inte köra med AAC/MP3. då kanske man måste hitta någon liknande som har denna funktionalitet men stöd för flac/ogg? för ogg är ett rätt vanligt format nuförtiden och är ersättaren till mp3. den stödjer åtminstone wav...

jo Linux lär ju säkert några tokar fixa in på den så småningom, men att Apple skulle godkänna just dom sakerna du efterfrågar lär inte hända. men nån kanske kan haxxa sig förbi det med, jag vet inte hur det ser ut för iPhonen där men man kan förvänta sig liknande utveckling.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Bullshit.
Hur definierar ni dåligt ljud, hur har ni jämfört? Fan vad irriterande, köper ni/du dyra optiska digitala sladdar också t.ex. rca, optisk, hdmi etc, ja eller rent ut sagt vanliga analoga rca, det kan jag slå vad om. Finlysnande ljudbajsare har jag svårt för när det mesta är just bull. iPod håller så vitt jag vet en låg brusnivå och håller sig till de europeiska max värdena för hur stark signal den sänder ut. Kanske saknar den ev ljudförbättrande (försämrande) funktioner som Mega Bas etc, jag vet inte. Är rätt ointresserad egentligen men jag vet att mycket vad gäller ljud och HI FI etc är djävla dynga. Jag har lyssnat på iPodar och andra mp3 spelare och kan inte påstå att den ena låter bättre än den andra, de skiljer sig och vissa är dåliga, men iPod håller så vitt jag vet hög kvalité på ljudet, måhända är man inkompetent och kodar sina mp3or i låg bit rate eller nå, jag vet inte.

Jag har hur som helst svårt för iPodar då de inte har drag and drop utan kräver iTunes, likt Sonys mp3 spelare och fler med dem, dock har t.ex. Sony börjat inse nackdelen med detta system och frångår detta i och med vissa kommande modeller.

Fan jag vet inte var jag vill komma, blir bara irriterade över småbarn som vräker ur sig termer likt fjortis. Dylik terminologi talar vad mig anbelangar för att användaren är ung, dum och sugen på att jag vet inte. Arghh. Stop it, väx upp, börja jobba med ljud och video eller nå och inse att format, bitrate, konfiguration, brusförhållande, element är avgörande i kontrast till sladdar, tillverkare, näsvishet, image etc.

Touchskärmar är för övrigt lämpliga för att spara plats för t.ex. större skärm, som jag gärna har med mig på alla resor och då gärna laddad med något trevligt TV program eller någon tutorial, film går nog bort. Men vist någon till knapp kunde de kostat på sig.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja då din text är i fullständigt kaos. Du var inte berusad då du skrev detta inlägget?

Hmm.. finlyssnande ljudbajsare? Jadu.
Jag vet inte vilka som innefattar den kategorin men jag tror knappast man behöver vara en för att tycka att det finns andra mp3 spelare som har bätte ljud än ipoden.

Du skriver att du är irriterad över småbarn som vräker ur sig termer likt fjortis.
Menar du småbarn som använder termer som "ljudbajsare"? (barn pratar bajs vad jag vet)
Du ger verkligen ett omoget intryck. Jag tycker det är du som skall växa upp.

Jag och många andra tycker att det finns mer prisvärda spelare, get over it.

Permalänk
Medlem

He he, svar på tal fick man. Tja jag är rätt trött och förvirrad i vanlig ordning. Och jag skrev inget om att man inte kan höra skillnad, borde dock kanske varit tydligare med att pointera meningen jag strävade efter d.v.s att ljudet varken är bättre eller sämre, däremot ej det samma, smaksak kort sagt.

D.v.s. ” Jag har lyssnat på iPodar och andra mp3 spelare och kan inte påstå att den ena låter bättre än den andra, de skiljer sig och vissa är dåliga, men iPod håller så vitt jag vet hög kvalité på ljudet”
”de skiljer sig och vissa är dåliga”

Jo jag var otydlig, hatten av.

jonathan82
Har inte sagt något om mer prisvärda spelare, eller något om att iPod skulle vara något att ha över huvud taget, att dock klanka ned på ljudets kvalité (poinetera är viktigt så jag skrev inte karaktär, utan kvalité d.v.s. brusförhållande, frekvensomfång, bas kontra diskant kontroll etc, karaktär liktydigt med smak d.v.s. personlig sådan) på den är bara dumt. Ähh skit e samma, jag kan omöjligt ta dig på alvar.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Citat:

Har inte sagt något om mer prisvärda spelare, eller något om att iPod skulle vara något att ha över huvud taget

Nu är det min tur att säga bullshit:
..iPod håller så vitt jag vet hög kvalité på ljudet

Citat:

att dock klanka ned på ljudets kvalité (poinetera är viktigt så jag skrev inte karaktär, utan kvalité d.v.s. brusförhållande, frekvensomfång, bas kontra diskant kontroll etc, karaktär liktydigt med smak d.v.s. personlig sådan) på den är bara dumt.

Är inte liktydligt som smak då tex en mp3 spelare med högt brus eller dålig frekvensomfång låter dåligt i gemene mans öra.
Inte det minsta personligt med det.
Dåligt ljud är dåligt ljud, vare sig man använder sig av ordet karaktär eller kvalité .
Sedan vet jag att du inte sagt något om prisvärda mp3 spelare.
Men det är mer eller mindre det hela denna diskutionen handlar om.

Citat:

Ähh skit e samma, jag kan omöjligt ta dig på alvar.

Detsamma. Få lite sömn och nyktra till innan du skriver igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Ge mig länkar till dessa mängder med siter som påvisar att ipod leverarar bra ljud.

Det är förresten lite komiskt att du tycker att jag borde tänka på hur jag skall formulera mig.
Då det är du som anklagat mig för saker du har hittat på.

Både du och din mac kompis får det att låta som det är någon självhävdelse genom att jag kritiserar ipod.
Jag tycker det är ni som är ignoranta då ni inte kan förstå att det finns personer som inte fattar varför det är en sådan "hipe" kring en vara som inte är särskilt bra.

Sedan kallar jag inte folk som köper ipod för idioter.
Det verkar som ni absolut vill ha en benämning från mig hurvida jag kallar de som köper en ipod av följande anledningar:

Den är populär, de tycker den ser fin ut, köper den för att visa upp, köper den då de inte vet något om någon annan mp3 osv..

Jag tycker inte de är idioter. Och vi har säkert alla någon gång köpt något av överstående anledningar.
Jag tycker bara det är synd att denna vara har blivit så överskattad då det finns bättre.

än en gång så tar du ju ställning till vad som är bra för alla, och inte bara dig själv.

"kring en vara som inte är särskilt bra", inte bra för vem? du vet ju inte vad andra har för kriterier, preferenser och vad de har för "måttstock" för vad som är bra. många som klagar på ipod´s ljud, klagar på att det är för lite bas. inse att alla inte vill ha massa bas. alla lyssnar inte på dunkadunka.

och jag erkänner, du har inte sagt ordet idot, men du har antytt det genom sättet du skriver.

jag tycker väll att man mycket väl får kritisera ipod, men jag tycker man ska vara försiktig att säga att de som köper en ipod inte vet vad bra ljud är eller inte vet vad de köper. att de skulle köpa en dåligt produkt. för det är lite svårt att säga utan att ta ställning vad som är bra för andra och inte bara sig själv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
exempel: tidningen Bild & Ljud nr4/2005, testaren Lasse Svendsen tyckte iPod shuffle var ett såpass gott alternativ att han ville ha 2, en för okomprimerad HiFi och en med blandbanden i MP3. i samma tidning hade han även lite kritiska synpunkter på ljudkaraktären i förstärkaren MA6900 från McIntosh (pris 1 nolla mer än modellnamnet) men den gillades i stort sett ändå lite av samma anledningar som iPoden ifråga.*

så, allt är relativt som jag så ofta brukar påpeka på detta hygge..

*(ja, jag är även medveten om att just shuffles ljudbild skiljer sig lite från de andra modellerna då jag även har en sån och har haft en nano. men det är en sak i sig ändå, generaliseringarna här)

jo Linux lär ju säkert några tokar fixa in på den så småningom, men att Apple skulle godkänna just dom sakerna du efterfrågar lär inte hända. men nån kanske kan haxxa sig förbi det med, jag vet inte hur det ser ut för iPhonen där men man kan förvänta sig liknande utveckling.

inte skulle jag bry mej om apple godkänner eller ej, min mp3 så lägger jag in vad jag vill. särskilt om annan mjukvara är bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
än en gång så tar du ju ställning till vad som är bra för alla, och inte bara dig själv.

"kring en vara som inte är särskilt bra", inte bra för vem? du vet ju inte vad andra har för kriterier, preferenser och vad de har för "måttstock" för vad som är bra. många som klagar på ipod´s ljud, klagar på att det är för lite bas. inse att alla inte vill ha massa bas. alla lyssnar inte på dunkadunka.

och jag erkänner, du har inte sagt ordet idot, men du har antytt det genom sättet du skriver.

jag tycker väll att man mycket väl får kritisera ipod, men jag tycker man ska vara försiktig att säga att de som köper en ipod inte vet vad bra ljud är eller inte vet vad de köper. att de skulle köpa en dåligt produkt. för det är lite svårt att säga utan att ta ställning vad som är bra för andra och inte bara sig själv.

Jag får rätta mig själv och säga "kring en vara som jag (och flertalet andra) inte tycker är särskilt bra".
Jag tycker inte den är dålig, men jag tycker den är överskattad.

Sedan vill jag, som jag skrev tidigare, inte kritisera alla ipod ägare utan de som köper dem för de anledningar jag tidigare nämnt.

Smaken är som baken, vissa kanske tycker det är viktigare att deras mp3 spelare skall tilltal dem estetiskt än hur den låter.
Då har de ju gjort ett bra val om de nu tycker så.

Men att man väljer den för att alla andra har den, då vissa tycks tro att det innebär att den är bäst.
Då tycker jag man är naiv.

Tycker det finns bättre mp3 spelare som får för lite uppmärksamhet pga av denna ipod hysteri som tycks råda.

Permalänk

Men gued. Vad spelar det för roll för dig vad folk väljer och inte vaäljer, och varför?!
Deras probelm heltohållet. Om dom väljer en iPod för att dennes bästa tjejkompis har den är väl inge fel? Apple har helt enkelt lyckats med pr't...

O vadå, måste finnas otroligt många naiva människor här, för många kör ju t. ex. winodws eller hur? Och inte gör många det för att dom hade 5 stk olika OS att välja mellan o sedan valde dom windows!

Du som är patetisk. Skit i vad folk köper. Håll till dina egna problem!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Avstängd

hehe ta och nyktra till och tänk efter igen