Allting upp och ner, windows vista = virus?

Permalänk

Allting upp och ner, windows vista = virus?

D hände något konstigt för en polare till mig. Helt plötsligt blev allting upp och ner och allting är bak o fram. Allting har tp vänt på sig. Hon har windows vista. Kan hon kommit åt någon knapp elelr funktion i vista? Eller känner någon till något virus som beter sig så?

Provat starta om datorn men allting är fortfarande upp och ner.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Ja finns nog någon sådan snabb knapp på hennes bärbara.

Permalänk

lol... skojar me mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tennisberg
lol... skojar me mig?

Nej. Det kan finnas en knapp som kan snabbändra skärmvyn.

Permalänk

och hur ser den ut? Var finns den på en dell inspiron dator? Vad för sorts ikon?

Edit:
såhär ser henens tangentbord ut. Finns ingen sån knapp
http://www.imageupload.se/viewer.php?id=070913_828DSCN5111.JP...

Permalänk
Medlem

Gå in i kontrollpanelen för grafikkortet och ändra om helt enkelt.
Han har väl ett snabbkomando genom att trycka "CTRL" + något för att virda på bilden.

Är ingen konstigt med att rotera runt bilden, har varit möjligt dom senaste 5-6 år sedan. Detta gör man för om man vill koppla datorn till en projektor som man hänger uppochner i taket.

Vad har han för grafikkort? Kan bli lättare för något här att hjälpa att hitta inställningarna om du berättar det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Testpilot

Det står nog inte på nån av knapparna utan är en inbyggd funktion i grafikdrivrutinerna. Testa CTRL + ALT + uppåtpil, det ska lösa problemet enligt vad jag lyckats leta fram.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Prova att hålla in knappen "Alt Gr" och tryck på upp-pilen.

Permalänk

tack. testade precis ctrl+alt+nerpil eller upp pil och det funkade.

FIck tipset från en annan sida =)THx för svaren ändå...

problemet e att jag snackade me henne via telefon och kunde inte själv kolla och testa. Lite svårt på distans att själv felsöka och kolla. Vista har jag som sagt ingen erfarenhet av. Vet inte heller exakt vad för dator hon har mer än en dell inspiron 6400. Annars hade jag givetvis skrivit sån info här också, om jag vetat d.

ctrl+alt+nerpil funkade nämligen inte på min bärbara dell dator.

Men som sagt. problemet e löst. tack för all hjälp.

edit:
damn, ni e snabba. 2 st till han skriva innan jag skrivit att d löst sig. Men ni hade alla rätt i lösningen Tack än en gång...

Permalänk
Avstängd

Skojigt

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo