Permalänk
Medlem

Viktminskning genom joggning?

Jag har sedan några år tillbaka dragits med en massa extra vikt på magen.
jag är 25år, 176cm och en vikt på 90kg.

Tänkte nu försöka få bort denna klump, och börja aktivera mig lite mer.
Min tanke var att till en början försöka ut och springa ungefär varannan dag, och då under cirka 1 timme.

Jag tänker redan idag på vad jag äter, har slutat upp med gottegodis sedan 6 månader tillbaka.
Jag har helt slutat med färdiglagad mat utan fixar all mat själv.
Smör på bröd är helt ute ur mitt liv sedan någon månad tillbaka.

Det jag vill åstakomma är aboslut ingen muskelbyggnad, utan rent bara få bort lite extrafett som tynger ner mig.

Då jag inte är van att röra mig allt för mycket är då frågan till er:
Räcker det för mig med att jogga 1timme varannan dag för att delvis,
få bort ca runda 10-15 kilo och att sedan hålla nere vikten på den nivån?
Kommer jag måsta öka antalet springtillfällen eller tiden jag springer för att behålla en vikt på ca 75kg?

(dessa tre frågor är inte viktiga men då jag gett mig fan på att tappa 10-15kg så kan det vara kul att se vad folk tror)
*Hur lång tid tror ni det tar innan jag börjar märka resultat?
*Hur lång tid tror ni det tar att få ner mig till 80kg (-10kg)?
*Hur lång tid tror ni det tar att få ner mig till 75kg (-15kg)?

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Re: Viktminskning genom joggning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Jag har sedan några år tillbaka dragits med en massa extra vikt på magen.
jag är 25år, 176cm och en vikt på 90kg.

Tänkte nu försöka få bort denna klump, och börja aktivera mig lite mer.
Min tanke var att till en början försöka ut och springa ungefär varannan dag, och då under cirka 1 timme.

Jag tänker redan idag på vad jag äter, har slutat upp med gottegodis sedan 6 månader tillbaka.
Jag har helt slutat med färdiglagad mat utan fixar all mat själv.
Smör på bröd är helt ute ur mitt liv sedan någon månad tillbaka.

Det jag vill åstakomma är aboslut ingen muskelbyggnad, utan rent bara få bort lite extrafett som tynger ner mig.

Då jag inte är van att röra mig allt för mycket är då frågan till er:
Räcker det för mig med att jogga 1timme varannan dag för att delvis,
få bort ca runda 10-15 kilo och att sedan hålla nere vikten på den nivån?
Kommer jag måsta öka antalet springtillfällen eller tiden jag springer för att behålla en vikt på ca 75kg?

(dessa två frågor är inte viktiga men då jag gett mig fan på att tappa 10kg så kan det vara kul att se vad folk tror)
*Hur lång tid tror ni det tar innan jag börjar märka resultat?
*Hur lång tid tror ni det tar att få ner mig till 80kg (-10kg)?

Bra att du vill springa! Springa är kul!

Om du inte är van vid löpning, börja smått. Börja med 20-30 minuter varannan dag, och efter någon vecka lägger du på 5-10 minuter per gång (eller om du känner att du orkar kan de lägga på oftare). Kommer ge resultat både för konditionen och viktnedgången. Tänk på att du förbränner som mest fett efter en halvtimmes löpning. Bättre att springa längre tid och långsammare än kortare tid och snabbare. Dock bör du hitta en bra balans. Jag springer själv 7-8 km på ca 35-40 minuter vid mer intensiv träning och samma sträcka på 1 timme vid lägre intensivitet. Dock börjar intensivträningen nu så då det trappas upp!

Nu när vintern är på intågande kan det vara ett tips att skaffa sig ett "friskis & svettis" kort och köra spinning istället. Ypperlig fettförbränning där då du kör högintensivt under en längre period. Kommer du komma efter vintern lite lättare och med bra kondition så du kan börja löpa igen! Detta är vad jag kör under vintrar för att hålla konditionen uppe.

Viktigaste tipset är dock, SKAFFA BRA SKOR! Gå och prova lite olika, jag själv föredrar Nike då de sitter bra på mig och ger bra studs. Jag själv har slitit på knäna då ja sprang för länge med dåliga skor, som tur var konstaterade läkarna att det inte var kroniska skador. Men det är mitt tips, bra skor och spring helst i spår, undvik asfalt!

Har själv sprungit sen jag var ca 14 (är snart 21), då jag ville gå ner i vikt. Var väll 170 cm lång i den åldern eller så, vägde väll 85 kg. Väger idag runt 77-80 kg men är 188 cm lång. Så viss förändring har ju skett. Löpning kommer ge effekt! Lycka till!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Är det primärt viktminskning du är ute efter så är det effektivare med lågintensiv träning av stora muskelgrupper - typ en rask promenad på en timme eller mer. Ett klassiskt knep är en timmes promenad innan frukost varje morgon (eller nästan iaf). Komplettera med stavar för att få igång hela kroppen.

Löpning kommer också att ge avsedd effekt men det kommer förmodligen att ta längre tid. Dock är det alltid bra att träna hjärtat.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ät ingenting. Jag är 172 cm, 19 år och väger under 50. Det går snabbast så...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ät ingenting. Jag är 172 cm, 19 år och väger under 50. Det går snabbast så...

För det är det ju värt, eller hur? Bättre att röra på sig, äta normalt och skära ner på godiset.

Själv har jag gått ner 15 kg (är ca 188 cm och väger nu 76 kg) sen skolan började, jag är ute och ränner mer och äter nästintill aldrig godis, det fungerar.

Permalänk
Medlem

Om du äter "rätt" och tränar ca. 3-4 gånger i veckan som du säger så bör det inte vara speciellt svårt att gå ner 15kg på ett halv år eller mindre och då samtidigt hålla vikten.
Viktiga som någon sa innan är att skaffa riktigt bra skor, gå helst till en riktig butik för som kan hjälpa dig (inte bara en "vanlig" sportaffär som Stadium eller Intersport), i och med att löpning/jogging faktiskt är en inpakt sport vilket om du har otur kan slita på knä (och andra leder).
Sätt gärna upp ett mål för dig själv och anmäl dig t.ex. till ett lopp eller nått.

Har själv inte hålt på med löpning innan men skall också snart börja med det (och har redan anmält mig för nästa års Göteborgs varv). Men var i nästa samma sitts som dig förra vintern och bestämde mig att sluta var fet och lat och började simma ca. 3-5g/veckan och på mindre en ett halvår gick jag från 105kg till nu på 81-84kg (192cm lång), gick tyvärr upp nått kilo under sommaren då jag var lat och åt och drack för mycket

Permalänk

Har också hört från många håll att det är bättre med raska promenader om du mest siktar på att gå ner i vikt. Minst i en timme och typ 4 gånger i veckan ska ge schysst resultat. Direkt på morgonen innan frukosten sägs som sagt vara den bästa tidpunkten på dygnet. Variera också banorna lite då och då så du inte går samma sträcka hela tiden.

Konsten är bara att inte plötsligt sluta när man väl börjat

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Re: Re: Viktminskning genom joggning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
undvik asfalt!

Är asfalt så dåligt att springa på? Jag tycker att det är mycket mjukare än vad folk verkar tro att det är. Det värsta att springa på måste vara grus eller något liknande enligt mig.

Angående skor, visst kan det vara bra med ett bra par skor men det viktigaste är ju att du springer på rätt sätt så att du inte klampar. Fötterna ska nästan släpa i marken.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Väger själv just nu 78kg och är 181 cm lång, har under det senaste året gått upp ca 6 kg... Springer har jag gjort sen jag kan minnas. Likaså jobbat i skogen med motorsåg, dragit ris och kört maskin. Har då inte tappat vikt utan snarare gått upp i vikt. Vilket då borde betyda att kroppen bygger upp muskler då jag inte bygger några större fetreserver på magen utan har 6pack.

Dock lär jag gå upp ännu mera nu när lumpen nalkas. Mer mat + mer fyspass = muskler bryts ner och byggs upp.

Ska nog säga att jag inte äter särkilt lite nu heler för den delen, men det lär bli mer nu när staten betalar

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Är det primärt viktminskning du är ute efter så är det effektivare med lågintensiv träning av stora muskelgrupper - typ en rask promenad på en timme eller mer. Ett klassiskt knep är en timmes promenad innan frukost varje morgon (eller nästan iaf). Komplettera med stavar för att få igång hela kroppen.

Löpning kommer också att ge avsedd effekt men det kommer förmodligen att ta längre tid. Dock är det alltid bra att träna hjärtat.

Promenader är helt klart sämre för viktminskning än löpning. Du gör av med mycket mindre energi per minut vid promenader än vid löpning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Är asfalt så dåligt att springa på? Jag tycker att det är mycket mjukare än vad folk verkar tro att det är. Det värsta att springa på måste vara grus eller något liknande enligt mig.

Angående skor, visst kan det vara bra med ett bra par skor men det viktigaste är ju att du springer på rätt sätt så att du inte klampar. Fötterna ska nästan släpa i marken.

Asfalt är sjukt dåligt för knäna, varenda läkare jag varit hos för mina knän har gett mig reprimander för att jag joggat på asfalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Har också hört från många håll att det är bättre med raska promenader om du mest siktar på att gå ner i vikt. Minst i en timme och typ 4 gånger i veckan ska ge schysst resultat. Direkt på morgonen innan frukosten sägs som sagt vara den bästa tidpunkten på dygnet. Variera också banorna lite då och då så du inte går samma sträcka hela tiden.

Konsten är bara att inte plötsligt sluta när man väl börjat

Som sagt, är en missförståelse att promenader skulle ge bättre viktminskning än löpning. Tid ÄR viktigt, men även intensitet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Anledningen till att promenader brukar rekommenderas är väl att normala personer inte orkar springa i över en timme. Det lär vara bättre att gå raskt i 70 minuter än att springa/jogga i 20.

Om man ska dra det lite hårt så kan man säga att det enda man ska göra för att gå ner i vikt är att ta in mindre kalorier än gör av med per dag.

Det man ska tänka på när man börjar träna är att det kanske inte syns direkt på vågen, du kommer antagligen att få lite mer muskler när du börjar och som bekant väger muskler ganska mycket.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Ja, alla säger ju olika, så man vet ju inte vad man ska tro egentligen.

Men vad gäller tid så promenerar man ju betydligt längre än springer. De perioderna jag tränar så springer jag 6km (Ca 25min) 3 gånger i veckan, och promenerar 1h och 45min 3 gånger i veckan. Löpen är då bara uppvärming inför annan träning, så längre sträckor är ju inga problem. Men tiderna skiljer sig endå väldig kraftigt åt, man använder olika muskler och personligen så tycker jag det känns mer som att promenaderna står mest för förbränningen och löpen för muskler. Men självklart bidrar båda aktiviteterna till lite av varje. Vilka nivåer sen det handlar om beror väl helt på vilken form och kondis man ligger i.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Anledningen till att promenader brukar rekommenderas är väl att normala personer inte orkar springa i över en timme. Det lär vara bättre att gå raskt i 70 minuter än att springa/jogga i 20.

Om man ska dra det lite hårt så kan man säga att det enda man ska göra för att gå ner i vikt är att ta in mindre kalorier än gör av med per dag.

Det man ska tänka på när man börjar träna är att det kanske inte syns direkt på vågen, du kommer antagligen att få lite mer muskler när du börjar och som bekant väger muskler ganska mycket.

Jo självklart, men ingen joggar väll i 20 minuter annat än innan du fått upp konditionen, eller som uppvärmning? Går snabbt att bygga upp konditionen för att klara 40 minuters löpning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Ja, alla säger ju olika, så man vet ju inte vad man ska tro egentligen.

Men vad gäller tid så promenerar man ju betydligt längre än springer. De perioderna jag tränar så springer jag 6km (Ca 25min) 3 gånger i veckan, och promenerar 1h och 45min 3 gånger i veckan. Löpen är då bara uppvärming inför annan träning, så längre sträckor är ju inga problem. Men tiderna skiljer sig endå väldig kraftigt åt, man använder olika muskler och personligen så tycker jag det känns mer som att promenaderna står mest för förbränningen och löpen för muskler. Men självklart bidrar båda aktiviteterna till lite av varje. Vilka nivåer sen det handlar om beror väl helt på vilken form och kondis man ligger i.

Tror jag gör av med mer energi på mitt 1 h och 15 min timmes löp-pass jag kör som förbränningsträning, än du gör när du promenerar 1h och 45 min.. Har inte riktigt räknat på det här fallet, men sist jag kollade var löpning mer än 60% mer effektivt per minut. Om det inte var ännu högre.

Fördelen med löpning är att du kommer öka din förbränning allt eftersom. Du börjar kanske på 20 minuter, men inom några veckor ligger du på högre hastighet och 40 minuter.

Jag hatar själv att gå, känns inte som man gör av med någon energi alls, blir inte äns andfådd. Sen tar det ju otroligt lång tid om du skall göra av med mer än att springa. Det är svårt att hitta tid. Jag har i princip 1-1.5 timme per dag över till träning, då springer jag hellre den tiden då det ger mer än att gå den tiden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag började gå ned i vikt i början av september. Nu, i skrivande stund, har jag gått ned 18 kilo. 2 mål mat / dagen. Inget godis, inget chips, inget ätande bara för att det är "gott". Om du vill äta nåt gott å ändå gå ned i vikt så köp dig en sallad. De som finns här där jag bor är ruggigt goda.

Det jag har gjort är att jag går ut å går före frukost. (40 min - 2 timmar, beroende på hur mkt tid jag har) Eller på kvällen med vänner (1.5h+), varje dag.

En sak till, börja inte spring om du är överviktig, eller ta det ruggigt lugnt. Onödig stryk på leder, börja med promenixer varvat med joggning så ska det nog gå fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Jag började gå ned i vikt i början av september. Nu, i skrivande stund, har jag gått ned 18 kilo. 2 mål mat / dagen. Inget godis, inget chips, inget ätande bara för att det är "gott". Om du vill äta nåt gott å ändå gå ned i vikt så köp dig en sallad. De som finns här där jag bor är ruggigt goda.

Det jag har gjort är att jag går ut å går före frukost. (40 min - 2 timmar, beroende på hur mkt tid jag har) Eller på kvällen med vänner (1.5h+), varje dag.

En sak till, börja inte spring om du är överviktig, eller ta det ruggigt lugnt. Onödig stryk på leder, börja med promenixer varvat med joggning så ska det nog gå fint.

Men ät för bövelen! Du misshandlar dina organ med din diet, sorry men jag klarar inte när folk äter onyttigt nyttigt om du fattar :p. 18 kilo sen september? De rekommenderar 0.5 kg i veckan är hälsosamt ( inte riktigt så men du skall inte gå ner mer än 1 kg i veckan). Antingen har du grymm ämnesomsättning eller så äter du för lite, och med tanke på att du säger 2 mål mat per dag tror jag på det senare. Skall du träna ska du äta frukost, lunch, mellanmål, middag. Åtminstone. Helst mer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Promenader är helt klart sämre för viktminskning än löpning. Du gör av med mycket mindre energi per minut vid promenader än vid löpning.

Det stämmer att man gör av med mer energi då man springer men den förklaringen är lite för enkel. Det handlar ju även om var kroppen tar denna energi.

Under högintensiv träning såsom löpning är det kolhydratreserverna i musklerna som åker primärt. Vad händer när det tar slut? Jo kroppen får börja ta av andra mindre effektiva energikällor helt enkelt. Det lagrade fettet står dock väldigt långt ner på listan eftersom det inte går att omvandla detta till energi tillräckligt snabbt för att kunna springa samtidigt.

Under lågintensiv träning såsom promenader så hinner faktiskt kroppen omvandla fettet till energi och på så sätt minskar det fett man lagrat i kroppen.

Ovanstående gäller dock endast om du ser till att ligga i jämnvikt i intag/uttag av kalorier. Dvs, du gör av med lika många kalorier som du stoppar i dig. Får du i dig för mycket kalorier via maten så måste du förbränna dessa också för att kunna bli av med fett. För att förbränna kalorier i snabb takt så är det högintensiv träning som gäller.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Väger själv just nu 78kg och är 181 cm lång, har under det senaste året gått upp ca 6 kg... Springer har jag gjort sen jag kan minnas. Likaså jobbat i skogen med motorsåg, dragit ris och kört maskin. Har då inte tappat vikt utan snarare gått upp i vikt. Vilket då borde betyda att kroppen bygger upp muskler då jag inte bygger några större fetreserver på magen utan har 6pack.

Dock lär jag gå upp ännu mera nu när lumpen nalkas. Mer mat + mer fyspass = muskler bryts ner och byggs upp.

Ska nog säga att jag inte äter särkilt lite nu heler för den delen, men det lär bli mer nu när staten betalar

Normalt sett så bygger man inte så mycket muskler i lumpen. Man tenderar att få någon slags blandning mellan konditionsträning och rena gymmuskler. Beror ju oxå mycket på vilken tjänst man får, men man kan inte alltid räkna med att få mycket att äta iaf. Bara på kasern som det finns gott om mat. Men enligt din beskrivning så låter det ju inte som om du är någon gymnisse utan att du förtjänat diuna muskler via hederligt arbete och då kommer du troligen att fortsätta att ligga på den nivån. Lycka till och gör det bästa av lumpen.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Oj, massor med trevliga svar.
Stort tack för all information, tips och trix.

Tipset om promenader/aktivering på morgonkvisten fungerar tyvärr väldigt dåligt
skulle måsta stiga upp kl 4 på morgon för att hinna med en timmas promenad. Inte riktigt aktuellt

Har laddat ipoden med musik och är nu redo för en löprunda ikväll.
Känner mig riktigt peppad, och hoppas kunna få bort kulan till beachen 2008 iaf.

Återigen, stort tack till er alla!

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Normalt sett så bygger man inte så mycket muskler i lumpen. Man tenderar att få någon slags blandning mellan konditionsträning och rena gymmuskler. Beror ju oxå mycket på vilken tjänst man får, men man kan inte alltid räkna med att få mycket att äta iaf. Bara på kasern som det finns gott om mat. Men enligt din beskrivning så låter det ju inte som om du är någon gymnisse utan att du förtjänat diuna muskler via hederligt arbete och då kommer du troligen att fortsätta att ligga på den nivån. Lycka till och gör det bästa av lumpen.

Ok, tackar så mycket. Har hört det att det finnes gott om krubb på kassern, och lite si och så ute på fält. Ska la ta och göra det bästa av det.
Jo, är inte direkt ngn gymnisse som stått framför spegeln och lyfter skrot.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men ät för bövelen! Du misshandlar dina organ med din diet, sorry men jag klarar inte när folk äter onyttigt nyttigt om du fattar :p. 18 kilo sen september? De rekommenderar 0.5 kg i veckan är hälsosamt ( inte riktigt så men du skall inte gå ner mer än 1 kg i veckan). Antingen har du grymm ämnesomsättning eller så äter du för lite, och med tanke på att du säger 2 mål mat per dag tror jag på det senare. Skall du träna ska du äta frukost, lunch, mellanmål, middag. Åtminstone. Helst mer.

Beror på hur kraftig övervikt man har. Jag mår bra å får i mig det jag behöver. Jag äter 2 mål mat men ganska många mellanmål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det stämmer att man gör av med mer energi då man springer men den förklaringen är lite för enkel. Det handlar ju även om var kroppen tar denna energi.

Under högintensiv träning såsom löpning är det kolhydratreserverna i musklerna som åker primärt. Vad händer när det tar slut? Jo kroppen får börja ta av andra mindre effektiva energikällor helt enkelt. Det lagrade fettet står dock väldigt långt ner på listan eftersom det inte går att omvandla detta till energi tillräckligt snabbt för att kunna springa samtidigt.

Under lågintensiv träning såsom promenader så hinner faktiskt kroppen omvandla fettet till energi och på så sätt minskar det fett man lagrat i kroppen.

Ovanstående gäller dock endast om du ser till att ligga i jämnvikt i intag/uttag av kalorier. Dvs, du gör av med lika många kalorier som du stoppar i dig. Får du i dig för mycket kalorier via maten så måste du förbränna dessa också för att kunna bli av med fett. För att förbränna kalorier i snabb takt så är det högintensiv träning som gäller.

Nej, riktigt så är det inte. Oavsett träning börjar kroppen ta av fetterna efter 20-30 minuter. Det är så lång tid det tar innan kroppen fattat att du tränar och har börjar bryta ner fetterna. Sen kommer de flesta kalorier du stopppar på dig extra per dag först omvandlas till fett innan du kan förbränna det, är inte så att om du äter extra har du extra energi i kolhydratsreserverna bara sådär.

Efter 20-30 minuter kommer ALL träning i princip ta utav fetter, för då har kroppen börjat med kontinuerlig netbrytning av dessa för att kunna tillgodose kroppen med den energi som krävs. Fett är den effektivaste energikällan kroppen har att använda, enda problemet är att denna energikälla tar ett tag att få igång, men när den väl är igång ger den mest energi.

Så länge du springer lika länge som du går kommer du att få ut mycket högre fettförbränning av löpningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Beror på hur kraftig övervikt man har. Jag mår bra å får i mig det jag behöver. Jag äter 2 mål mat men ganska många mellanmål.

Aha Trodde du endast åt 2 mål per dag och inget annat. Men då är det ju lugnt och bra! Så länge du äter tillräckligt spelar det ju ingen större roll hur snabbt du går ner i vikt, är först när du äter för lite det börjar bli farligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Då var min första löptur avklarad. Gick väl inte riktigt som väntat, konditionen var mcyket värre än jag faktiskt trodde.
Blev totalt 40minuter istället för 60min, varvade snabb gång med joggning.
Får helt enkelt öka mängden joggning eftersom konditionen kommer tillbaka.

Dock skall sägas, efter 40minuter av att andas frisk luft och få röra på sig så känns kroppen piggare. Även fast jag stöp innanför dörren när mina 40min var avklarade så var det klart värt det.

Det var kul, uppfriskande och jag känner mig nöjd med mig själv att jag faktiskt påbörjat detta iaf. Detta är långt mer än jag någonsin tidigare klarat av

Återigen, ett stort tack till er alla som skrivit!!

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Saxar tråden lite; Hur vet man om man äter för lite mat egentligen? Jag äter oftast bara middag varje dag men jag tycker inte jag mår så dåligt? Jag brukar i och för sig inte göra mig av med så mycket energi. Inget godis men ibland en kopp te på kvällen.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Saxar tråden lite; Hur vet man om man äter för lite mat egentligen? Jag äter oftast bara middag varje dag men jag tycker inte jag mår så dåligt? Jag brukar i och för sig inte göra mig av med så mycket energi. Inget godis men ibland en kopp te på kvällen.

Ja, äter du bara middag så äter du för lite Frukost, lunch, midda skall ätas, åtminstone.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hmm, börjar nu fundera på att börja gå ut och löpa för att få igång konditionen, den har inte någon gång varit bra, men den är riktigt usel. Vill få bättre kondition så jag klarar Armén bättre. Är 185 cm lång och väger ca 105 kg.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Frukost-lunch-mellanmål-middag.

Det brukar jag själv köra på och det är väl det rekommenderade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Saxar tråden lite; Hur vet man om man äter för lite mat egentligen? Jag äter oftast bara middag varje dag men jag tycker inte jag mår så dåligt? Jag brukar i och för sig inte göra mig av med så mycket energi. Inget godis men ibland en kopp te på kvällen.

Hur man vet att man äter för lite:
Fysiska symtom:
# Avmagring
# Frusenhet
# Trötthet
# Sömnsvårigheter
# Nedsatt fysisk förmåga
# Magsmärtor

Fysiska tecken:
# Hypotermi, (låg temp)
# Perifer cyanos, (betyder blå i utkanten "extrimiteter", tår, fingrar och ansikte)
# Minskat underhudsfett
# Minskad muskelmassa
# Torr eller skör hud
# Torrt eller skört hår
# Sänkt vilopuls
# Hypertoni, (lågt blodtryck)
# Perifera ödem, (betyder vätska i utkanten)
# Hypoglukemi, (lågt blodsocker)

Psykiska symtom:
# Viktfobi
# Störd kroppsuppfattning
# Matfixering
# Koncentrationssvaghet
# Tvångsmässighet
# Sömnsvårigheter

Hoppas att det gav svar på din fråga

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo självklart, men ingen joggar väll i 20 minuter annat än innan du fått upp konditionen, eller som uppvärmning? Går snabbt att bygga upp konditionen för att klara 40 minuters löpning.

Jo men som jag har lärt mig så ska man hålla på i mer än en timme då kroppen först tar från kolhydratdepåerna som räcker i ca en timme.
Kolhydraterna är lättare att omvandla till energi än fett, ju längre tid man löper desto mer fett kommer kroppen att ta av istället för kolhydrater.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jo men som jag har lärt mig så ska man hålla på i mer än en timme då kroppen först tar från kolhydratdepåerna som räcker i ca en timme.
Kolhydraterna är lättare att omvandla till energi än fett, ju längre tid man löper desto mer fett kommer kroppen att ta av istället för kolhydrater.

Just därför man ska promenera innan frukost. (inte springa, INTE springa. Promenera)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Då var min första löptur avklarad. Gick väl inte riktigt som väntat, konditionen var mcyket värre än jag faktiskt trodde.
Blev totalt 40minuter istället för 60min, varvade snabb gång med joggning.
Får helt enkelt öka mängden joggning eftersom konditionen kommer tillbaka.

Dock skall sägas, efter 40minuter av att andas frisk luft och få röra på sig så känns kroppen piggare. Även fast jag stöp innanför dörren när mina 40min var avklarade så var det klart värt det.

Det var kul, uppfriskande och jag känner mig nöjd med mig själv att jag faktiskt påbörjat detta iaf. Detta är långt mer än jag någonsin tidigare klarat av

Återigen, ett stort tack till er alla som skrivit!!

Bra att du kom ut och sprang!

Kom bara ihåg att de två första veckorna av träning är de jobbigaste. Det tar lite tid innan alla nervbanor och sånt fungerar optimalt.

Visa signatur

---