Permalänk
Medlem

Ã¥ = å.. men resten då?

håller på o kodar i svg och har stött på lite strul med å, ä, ö. hittade att lilla å gick att ersätta med 'Ã¥' men vet inte hur ja ska fixa ä o ö. att söka på 'Ã¥' på google slutar me 10,1 miljarder träffar då det tolkas som ett A. nån som har nån erfarenhet av de här..

kör:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.0//EN" "http://www.w3.org/TR/2001/REC-SVG-20010904/DTD/svg10.dtd" [

utifall Ã¥ ovan inte ser ut som ja vill så är det ett A med ~ över och ett Y med ett horisontellt streck genom 'benet'

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

Problemet är att du har specificerad utf-8 som teckenkodning, om du myter
mot
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

så borde det funka med vanliga åäö, annars kan du kanske ändra encodingen i din editor till utf-8. I SciTE vet jag att det går.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att använda entities då? & auml ; för ä osv?

edit
Ta bort mellanslagen, forumet gjorde ä utav det annars.
http://w3schools.com/tags/ref_entities.asp, resten av alla entities ifall det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Problemet är att du har specificerad utf-8 som teckenkodning, om du myter
mot
<?xml version="1.0" encoding="iso8859-1"?>

så borde det funka med vanliga åäö, annars kan du kanske ändra encodingen i din editor till utf-8. I SciTE vet jag att det går.

Det rekommenderade "namnet" för ISO_8859-1:1987 (latin-1 ...) är ISO-8859-1, alternativet utan --tecknet finns inte ens med i listan.

Sedan kommer XML-deklarationen ignoreras inte dokumentet inte hanteras som XML av webbläsare, vilket det inte kommer göra om man skickar det som html/text. Så vad rsmith bör göra är att skicka sin sida med en korrekt Content-Type för XHTML, eller koda sin sida i HTML och sätta teckenkodningen med hjälp av Content-Type-metoden och kanske ett frivilligt meta-element. Alternativt kan man låtsas att det är XHTML, genom att använda en XHTML-DOCTYPE (och glöm inte avsluta alla tomma element med /> för maximal XHTML-upplevelse(!)), men fortfarande skickas som HTML. Det betyder att dokumentet kommer att hanteras som HTML, naturligtvis, och man måste följa reglerna för HTML, även om försöker säg något annat med DOCTYPE:n.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0bm4n
Funkar det inte att använda entities då? & auml ; för ä osv?

Onödigt, både UTF-8 och latin-1 har stöd för ö, ä och ö. Teckenreferenser behöver du aldrig använda (förutom de som är definierade i XML) när man kodar sitt dokument i någon Unicode-teckenkodning, som UTF-8 är. Det blir bara svårläst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Det rekommenderade "namnet" för ISO_8859-1:1987 (latin-1 ...) är ISO-8859-1, alternativet utan --tecknet finns inte ens med i listan.

Ah, fixat, får skylla på att det var tidigt på morgonen och jag hade bråttom.

Vad du sen dillar i vet jag inte, skicka SVG som XHTML läre vara en tämligen dålig ide.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Vad du sen dillar i vet jag inte, skicka SVG som XHTML läre vara en tämligen dålig ide.

Påminnelse till mig själv: "läs frågan innan du svarar".