Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Som? De grafiska databasverktyg jag pillat på har inte inbjudit till något sådant utan snarare har varit jävligt straight-forward angående vad som ska göras och vad som görs.

Tror jag säkert men det var inte det jag menade, med grafiska verktyg menar jag att det finns dels en risk med att det blir för lätt att skapa saker vilket gör att man skapar förmycket eller inte tänker igenom. Samt att det eventuellt inte anpassas så det blir lätt och koda mot det.

Samma problem som uppstår när man har verktyg som genererar kod, det går snabbt och skapa upp fönster med massor av knappar. Men det är inte anpassat för att det skall bli lätt och hantera i koden senare.

Utvecklingstakten kan lätt uppfattas direkt som "oj, det var värst vad mycket du gjort på kort tid". Men sedan bromsar det rejält.

Vet den som designar databasen vad som bör vetas för att det skall passa ihop med kod och vara lätt och programmera mot så går det självklart bra och använda.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Så vad du försöker säga, gosh, är att du ogillar dåliga verktyg, och har haft för många dåliga erfarenheter av verktyg som inte gör det de bör eller bibliotek som är onödigt krångliga och/eller har dålig prestanda?

För det är inte riktigt samma sak som att säga att grafiska verktyg är dåliga eller att det är dåligt att använda bibliotek när man kodar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Så vad du försöker säga, gosh, är att du ogillar dåliga verktyg, och har haft för många dåliga erfarenheter av verktyg som inte gör det de bör eller bibliotek som är onödigt krångliga och/eller har dålig prestanda?

que?

iofs så har diskussionen blivit rätt OT, men grunden i min argumentation handlar om att det finns färre och färre bra programmerare. I sånna här diskussioner är det alltid svårt och förklara vad programmerare bör tänka på för av 10 programmerare så går det minst 9 som är halvdana eller rent av dåliga. Det tar tid och bli duktig, många är nya från skolan, andra har inte intresset o.s.v. det skall inte tas som kritik att man är dum. Men konsekvensen blir ibland att folk som läser tror helt fel eftersom det är så många som säger att fel saker vad gäller att lära sig.

När du exempelvis beskriv Objective C som ett av de bättre objektorienterade språken så visar det ju mer att man inte förstått vad objektorienterad programmering handlar om (vet att det säkerligen finns 100 olika förklaringar om 100 man frågar 100 programmerare).

Språket spelar faktiskt mindre roll, det går och programmera objektorienterat med de flesta språken. Till och med i C

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Måste dock påpeka att Herr. Vinkelslip är ett troll av rang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
que?

iofs så har diskussionen blivit rätt OT, men grunden i min argumentation handlar om att det finns färre och färre bra programmerare. I sånna här diskussioner är det alltid svårt och förklara vad programmerare bör tänka på för av 10 programmerare så går det minst 9 som är halvdana eller rent av dåliga. Det tar tid och bli duktig, många är nya från skolan, andra har inte intresset o.s.v. det skall inte tas som kritik att man är dum. Men konsekvensen blir ibland att folk som läser tror helt fel eftersom det är så många som säger att fel saker vad gäller att lära sig.

När du exempelvis beskriv Objective C som ett av de bättre objektorienterade språken så visar det ju mer att man inte förstått vad objektorienterad programmering handlar om (vet att det säkerligen finns 100 olika förklaringar om 100 man frågar 100 programmerare).

Språket spelar faktiskt mindre roll, det går och programmera objektorienterat med de flesta språken. Till och med i C

Det är klart man kan prata om olika språk som bättre eller sämre, jag tycker att Objective-C av ett flertal anledningar, bland annat att det är dynamiskt och att man, om man kodar för OS X, får tillgång till Cocoa som är ett väl beprövat framework.

Självklart går det att programmera objektorienterat i de flesta språk, om vi tar just C som exempel så kan man utan större problem implementera objektorientering utan att använda speciella språkkonstruktioner. Faktum är att Objective-C från början implementerades som en preprocessor för C. Nu för tiden har man dock även en runtime. Core Foundation är också skrivet i C, och är på sitt eget sätt objektorienterat.

Dock blir det avsevärt svårare att använda god design för objektorientering i språk som inte är avsedda för detta, på samma sätt som det är svårare att programmera funktionellt i C än vad det är i Lisp.

Något som jag dock finner intressant är att du verkar tro att din definition av god programmerare är den allmängiltiga definitionen. Den här tråden visar, om något, att det inte finns konsensus i den frågan.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Att ett verktyg känns lamt är en dålig ursäkt till att inte använda det. Själv kör jag mest med ”grafisk programmering” nu (t.ex. robcad), där man slipper tänka på syntax och dritt. För om det finns ett bra verktyg så varför inte använda det?

Utvecklingen går mot mindre manuellt arbete och allt mer avancerade produkter. Där det inte finns tid eller ens folk som både behärskar den avancerade programmering och ämnesområdet som mjukvaran skall utvecklas för. Om programmeraren inte förstår ett skvatt av resultatet från modulen/applikationen som han/hon skall koda, så blir det inte lätt för personen i fråga oavsett dens programmeringsskills.
Att den sakkunniga ska skriva en detaljerad specifikation till en programmerare ställer till med en massa problem, det bästa för mindre projekt vore om den sakkunniga kunde koda själv.
Ta t.ex. Nasa, de anlitar inte en duktig C kodare för allt som de skall göra, utan använder Labview där den sakkunniga gör det själv.

Förutom detta så ökar behovet för småprogram där ofta det viktigaste är innehållet. Att programvaran t.ex. slukar 5 gånger så mycket systemresurser än vad den borde, kan vara en bagatell i sammanhanget.

Så jag tror framtiden ser ljus ut för allt enklare språk och utvecklingsmiljöer, men visst kommer det alltid finnas behov av riktigt duktiga systemnära programmerare för persondatorsystem (C och även C++).
Men det kommer främst handla om riktigt duktiga sådana, som kan anlitas för de mer krävande applikationerna och modulerna. Den stora skaran c++ kodare som spottas ur skolan idag, är inte precis sådana som kan få jobb på Adobe för att utveckla nya grafikfilter till photoshop.
*edit*
Förtydligande: Det jag menar är alltså att det handlar om rätt språk för rätt applikation, där även kodarens kunskaper är en faktor. Alla som har ett behov att göra en applikation behöver nödvändigtvis inte vara så grymma på programmering, men de kan ha andra kunskaper som är mer värt för ett bra program.
Dessutom tror jag att c++ mer kommer försvinna för mindre ej resurskrävande program, som ej ofta är igång och drar kraft från systemet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".