Betala hemma, hur mycket osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Silversked vet jag inte, mina föräldrar är inte direkt överdrivet rika, men de har ju inga ekonomiska problem heller. Pappa anser att man skall inte behöva jobba extra och stressa ihjäl sig bara för att kunna överleva när man pluggar. Då är man inte vidare taggad till att plugga. Skall man plugga 5 år innan man äns KAN introduceras i arbetslivet på riktigt ska man ju va taggad för att orka med och så. Jag skulle aldrig ha tid att arbeta tillräckligt mycket för att kunna försörja mig själv så jag var taggad nog att ta ut 2 examens. Tycker jag själv är rimligt, om man däremot jobbar heltid och inte tänker plugga är det ju ett annat läge, men då har man ju å andra sidan råd att köpa sin egna lägenhet och massa annat.

Man behöver inte vara rik för att kunna ge ut en silversked. Men jag tror som sagt inte alla skadas av att bli bortskämda. Men troligen en del i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Man behöver inte vara rik för att kunna ge ut en silversked. Men jag tror som sagt inte alla skadas av att bli bortskämda. Men troligen en del i alla fall.

Kan hålla med om att en del skadas, dock tror jag det beror lite på hur deras situation är. Vissa föräldrar ger ju sina barn allt utan krav. Allting kommer ju till ett pris, visst jag får får boendet betalt nu, men om jag skulle skita i att plugga skulle jag inte ha samma deal. Sen finns ju föräldrarna som ger sina barn allt när de vill ha nått. Det anser jag vara dåligt, visst att man får fina saker vid födelsedagar osv, men man skall inte få allt man vill ha. Jag har iaf behövt spara, jobba osv när jag velat köpa något under min uppväxt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jo men jag tycker i alla fall inte alla ska få samma silversked som du har i munnen. Tror många barn skadas av det. Jag skulle aldrig kunnat acceptera att få silversked på det där sättet i alla fall. Det skulle kännas alldeles för fel och dessutom så skulle jag få svårt att någonsin återgälda en så pass stor gåva.

Håller med dig.

Skall byta utbildning till våren nu och jag pröjsar 1000kr hemma (tar bara studiebidrag 2500kr ej lån).
Det är rättvist eftersom det finns 3 till ungar utöver mig som behöver saker och ting.
Håller på att leta bostad men tyvärr är det inte det lättaste att hitta för en arbetarklassunge me juge bakgrund.

En av mina vänner jobbar som snickare och hans föreldrar betalar halva hans hyra, är icke förvånad över att hans ekonomiska planering är icke existerande.

Bra föräldrar använder både piska & morot.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Hedersmedlem

1500 :- pyntar jag varje månad.

Det är jädrigt bra pris, med tanke på vad jag får för det priset. Jag får allt, t.o.m kläderna tvättade. Men jag har det nog för bra, ska nog avlasta morsan lite.

Permalänk

När jag bodde hemma så betalade jag 2800kr i månaden; 1400 för hyran och 1400 för allt annat. Så 500-1500 i hyra tycker jag är helt ok att betala i hyra sen beror det på om du ska betala för maten du äter, tandkrämen du använder, toapapper, shampo osv.

Visa signatur

Chassi: trästubbe | Minne: guldfisk | Grafikkort: sexans skolfoto | Processor: mammas symaskin

Permalänk
Medlem

När jag gick ut gymnasiet slutade underhållet på ca 1300 kr komma till min morsa från försäkringskassan, så då fick jag betala 1200 kr/månad från mitt studiebidrag på 2500 kr vilket var rätt hårt.

När jag fick heltidsanställning med 18000 kr/månad i våras kom vi överens om 3000 kr månad vilket gav mig ca 10000 kr rent efter skatt och pengarna till morsan, inget att klaga på alltså. Då betalade hon även för möbler (tror jag) och parkering av bilen (ca 100 kr/månad). Nu har jag timanställning och inkomsten är lite mer ostabil men brukar landa mellan 18-22000 kr innan skatt och då är ju inte 3000 kr något problem, men en dålig månad kan jag hamna på ca 10000 innan skatt. =/

Men det är klart att man ska göra rätt för sig hemma. Se bara till att det är en ok summa. Du vill inte åka på att ge bort 3000 kr när du får ut knappt 8000 efter skatt. Man har ju en del räkningar ändå.

Permalänk

betalar 500kr i veckan, men då är jag bara hemma helger, tjänar väll en 24 före skatt, men då ska jag minsan ha mat när jag säger till

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Betalar 3000kr per månad, iofs äter jag aldrig hemma samt att jag tar bilen till jobbet varje dag :). Så man kan väl säga att jag kommit väldigt billigt undan.

De börjar dock klaga på att man kört bilen för mycket 2100mil på 1 år nu hehe.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte hemma men jag måste spara 2000 i månaden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag är timm anställd och jobbar halv tid 5h per dag! är 20år.
Och jag betalar ca: 2500 kr här hemma.
När jag hadde heltid så betalade jag ca: 4500 kr hemma.

Tänk på hur mkt era föräldrar har gett er saker under eran uppväxt och tatt hand om er osv, klart dom ska ha lite pengar för nu e det ju våran tur att ge dom cash

Allting under 2000 är en skam tycker jag!

*Mina föräldrar säger att jag bara behöver betala 1000kr, men ger dom 2500kr ändå

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Jag hade kravet att jag skulle spara så mycket som det kostar att bo själv.
Vilket i början var en väldigt stor del av min löm när jag var anställd på 61% så jag fick ca 9000 kr före skatt. Så för att få ut en skälig lön så var jag tvungen att jobba all övertid om jag blev erbjuden.

Det låter antagligen hårdare än det var efter som jag fick allting, som fri bil... eller ja jag fick ju själv betala bensinen.
Så jag hade väl bara två utgifter det var bensinen och mina nöjen.