ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
[B]Flyger runt med track ir 5.

Jagar lite amerikanare.

Flyger runt med track ir 5 och triplehead.

Skönt att se en till med GTX295 som får feta fpsdrop...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas något spel som haft såhär dålig distribution, fortfarande ingen som har det i lager...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man kan alltid köpa på steam också!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyfox
Hehe, testa och sätt 15 tanks på samma ställe i editorn och kör :D.
Den som har servern måste gå in i options, game options, difficulty, markera veteran och tryck edit. Där kan du ställa in vad som skall gälla. Tror extended hud info eller Hud show group ska vara enabled i ditt fall. Att ställa in AI skill där är också ett tips.

Hitta stället.. Friendly tag står som disabled, men hur fan slår jag på den då?

edit: disabled för Friendy tag är rött, för de som itne röda går det att ändra.. Går det inte att hacka till så öven friednly blir enabled?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten uppdatering av vad BIS jobbar på nu för nästa patch för den som är intresserad:

Citat:

Improved airplane HUD visibility.
Direct analogue throttle and brake for airplanes now available.
Optimization: Reduced frame stutter near map borders.
Sea surface was not rendered in NE area out of map.
Terrain surface was sometimes using wrong parallax map.
Grenade can destroy a building just by impact
Radio echo elimination
Team switch did not work when player died
More flexible configuration of Flares in the config (brightness, size)
Reduced AI detecting slowly moving enemy vehicles by ear.
Prevent killed units reporting who killed them.

Ser framförallt fram emot analog throttle delen, kommer göra helikoptrar/plan ändå roligare att flyga

Även det att units som dödas direkt inte hinner rapportera ens position till sina gruppmedlemar. Just nu känns ljuddämpande vapen rätt meningslösa då fienden oftas ändå vet vart man är så fort man dödar någon.

Och hoppas det om att AIn hörsel inte bara gäller att upptäcka fordon utan även generellt. Många säger att AIn ser en för bra (genom buskar mm) men från mina erfarenheter är det deras hörsel som är för bra, inte synen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Hitta stället.. Friendly tag står som disabled, men hur fan slår jag på den då?
edit: disabled för Friendy tag är rött, för de som itne röda går det att ändra.. Går det inte att hacka till så öven friednly blir enabled?

Haha nä hacka behövs inte. Den är röd för att du valde att trycka edit på en för hög svårighetsgrad. Välj en lägre så ska du se att den inte är röd. Eller välj Recruit så disablar du bara dom grejerna du inte vill ha och drar upp ai skill till samma nivå som på veteran eller vad du brukade köra på. Sen kör du på recruit när du spelar, och det kommer inte vara någon skillnad på AI:n.
EDIT: Nej friendly tag är det inte, den gör så att du får en lysande prick på gubbarna. För du vill väl ha dom gröna fyrkanterna på dom i din grupp? Det är någon av dom två jag sa innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
En liten uppdatering av vad BIS jobbar på nu för nästa patch för den som är intresserad:

Låter ju bra förutom det här: "Grenade can destroy a building just by impact"
Är ju varken särskilt verkligt eller något som står högst på önskelistan. Dom borde fixa så att kulor och splitter går igenom träd istället. Träd blockar ju allting som det är nu. Eller kanske göra At4: orna icke omladdningsbara, vilket dom varit sen ofp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha nä hacka behövs inte. Den är röd för att du valde att trycka edit på en för hög svårighetsgrad. Välj en lägre så ska du se att den inte är röd. Eller välj Recruit så disablar du bara dom grejerna du inte vill ha och drar upp ai skill till samma nivå som på veteran eller vad du brukade köra på. Sen kör du på recruit när du spelar, och det kommer inte vara någon skillnad på AI:n.
EDIT: Nej friendly tag är det inte, den gör så att du får en lysande prick på gubbarna. Det är någon av dom två jag sa innan.
Är ju varken särskilt verkligt eller något som står högst på önskelistan. Dom borde fixa så att kulor och splitter går igenom träd istället. Träd blockar ju allting som det är nu. Eller kanske göra At4: orna icke omladdningsbara, vilket dom varit sen ofp?

Ja att granater kommer kunna spränga hus är ju både bra och dåligt. Skada ja men det finns ju ingen skademodell direkt så nog bättre att husen står kvar än att de faller. Däremot kanske bra när det gäller granatkastaren. Har man beskjutit ett hus med 50 granater då ska det inte vara så mycket kvar av den. Vet dock inte hur det fungerar nu redan innan patchen dvs om detta bara gäller handgranater.

Träden (lite större träd då) ska stoppa finkalibrig ammo ändå så spelar väll inte så stor roll där men 30mm+ ska väll kunna splittra träden rätt så bra iaf mindre än 30cm i diameter.

Angående själva spelet så har jag fortfarande blandade känslor. Ibland är det mycket kul men ibland bara tråkigt. Har också märkt att mitt spel börjar sega efter en tids spelande samt läst på olika ställen att det funkar mycket bättre under Vista än under XP. Kanske det förklarar segheten då XP inte kan hantera mer än 3GB minne? Ibland kan det dock vara segt när man tex sitter i taxi-helin men det blir bra så fort man hoppat ut igen.

MrBravo i dina filmer ser spelet både kul och bra ut. Fina videos

Ska själv uppgradera burken till i5 och SSD disk senare i höst iom Windows 7 och hoppas då på bättre prestanda hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det dom fixar är ju så granater inte förstör byggnader bara du kastar den på huset vilket är fallet just nu Det är alltså inte själva explosionen som gör skadan på byggnader just nu utan träffen av granaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Träden (lite större träd då) ska stoppa finkalibrig ammo ändå så spelar väll inte så stor roll där men 30mm+ ska väll kunna splittra träden rätt så bra iaf mindre än 30cm i diameter.

Angående själva spelet så har jag fortfarande blandade känslor. Ibland är det mycket kul men ibland bara tråkigt. Har också märkt att mitt spel börjar sega efter en tids spelande samt läst på olika ställen att det funkar mycket bättre under Vista än under XP. Kanske det förklarar segheten då XP inte kan hantera mer än 3GB minne? Ibland kan det dock vara segt när man tex sitter i taxi-helin men det blir bra så fort man hoppat ut igen.

50cm träd skall 7.62igt penetrera tros jag ha hört. Kulan skall dock ändra bana rätt mycket. Men 120mm skotten från en pansarvagn äter ju ett träd bara upp och ramlar. Sen har dom ju skrivit i sin info att spelet skall simulera riktig penetration efter kaliber.

Kan rekommendera win7 RC, är ju gratis och allt. Mitt spel var ospelbart på XP men funkar helt okej i win7. Sen får du köra lite uppdrag utan taxi-heli, eller fixa nån att snacka med i helin :P.

Citat:

Det dom fixar är ju så granater inte förstör byggnader bara du kastar den på huset vilket är fallet just nu Det är alltså inte själva explosionen som gör skadan på byggnader just nu utan träffen av granaten.

Okej. Det är något jag aldrig märkt av så var därför. Den där meningen är ju lite lurig isåfall också.

Permalänk
Citat:

Just nu känns ljuddämpande vapen rätt meningslösa då fienden oftas ändå vet vart man är så fort man dödar någon.

Ljuddämpade vapen är guld värda på uppdrag i mörker! Vi har börjat prova och experimentera lite med det nu, och man kan verkligen smyga sig på fienden betydligt närmare i mörkret, plus att de ljuddämpade vapnen då verkligen fyller sin funktion. Dom hör inte vapnen alls på avstånd under typ 25-30m, och även om man står och skjuter dom på så nära avstånd så blir dom först väldigt förvirrade om vart det kommer ifrån.

Jag och Matte54 hade ett litet gåshuds-uppdrag i helgen där vi skulle smyga in i en bas på natten och eliminera någon officer. Till skillnad från dag-uppdrag, där man blir upptäckt på över 100m avstånd, så kunde vi nu verkligen smyga in i basen och reka fram alla fienden på nära avstånd. En patrull som gick genom basen följde vi tex efter en bit upp till en stor lada, där vi snabbt och diskret kunde skjuta ner dom allihopa på väldigt nära avstånd (De ljuddämpade vapnen siktar för jävligt, så det går typ inte på något annat sätt ). Sen när vi smög runt i basen så råkade jag också ställa mig upp av misstag en gång, och innan jag ens hann komma upp på fötterna ordentligt och ta ett ynka steg så vände den närmaste soldaten sig om och mejade ner mig. Så jag tycker snarare att dom verkar beroende av sin syn. Men jag vet inte hur deras natt/dag-beteenden skiljer sig åt config-mässigt. Deras natt-beteende kanske helt enkelt är bättre tweakat. På dagarna så kan man liksom ligga ner i gräset ute i skogen på 150 meters avstånd utan att röra sig ur fläcken, men ändå plötsligt bli upptäckt

Aja, härligt med lite info om nya patchen iaf. Jag hoppas dom fixar en del buggar i multiplayer också. Är väldigt irriterad på den där "red-screen"-buggen som förekommer om man respawnar efter att ha dött av förblödning. Bilden slutar då inte att flimmra rött även om man har startat om igen Plus att man av någon anledning också blir odödlig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe jag menade att spelet/musen blir seg när man sitter i helin inte att jag har tråkigt :). Om nån nu missuppfattat det hehe.

Japp kör Win7 på sekundära burken sedan se släppte det fritt och det verkar lovande. Verkar mycket bättre än Vista iaf.

Känns lite väll att 7.62 ska kunna gå igenom så tjock träd? Även om det nu skulle vara pansarbrytande så är 50cm rätt mycket att ränga sig igenom. Ifs beror också på vad det är för sorts träd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Ljuddämpade vapen är guld värda på uppdrag i mörker! Vi har börjat prova och experimentera lite med det nu, och man kan verkligen smyga sig på fienden betydligt närmare i mörkret, plus att de ljuddämpade vapnen då verkligen fyller sin funktion. Dom hör inte vapnen alls på avstånd under typ 25-30m, och även om man står och skjuter dom på så nära avstånd så blir dom först väldigt förvirrade om vart det kommer ifrån.

Det beror ju lite på hur uppdraget är skapat. Om du dödar en soldat som är i samma grupp som andra så kommer de andra i gruppen direkt vara medvetna om detta trots att de inte hört skotten och han aldrigt skulle haft någon chans att rapportera det. (vilket de alltså fixar i kommande patch).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Så jag tycker snarare att dom verkar beroende av sin syn. Men jag vet inte hur deras natt/dag-beteenden skiljer sig åt config-mässigt. Deras natt-beteende kanske helt enkelt är bättre tweakat. På dagarna så kan man liksom ligga ner i gräset ute i skogen på 150 meters avstånd utan att röra sig ur fläcken, men ändå plötsligt bli upptäckt

Nja, håller inte med. Har gjort massvis med tester. Självklart kan de se dig om du står upp nära dom men hörseln är värst.

Det går enkelt att testa i editorn, placera en soldat nära dig själv vänd bort från dig och sätt en waypoint åt honom att gå till. Lite beroende på hur han tittar medan han går kommer han ibland upptäcka dig och ibland inte (risken är mycket mindre när det är mörkt) men om du ändrar position från stående till knästående så kan du ge dig fan på att han kommer reagera, även när det är mörkt.

Har även testat att gömma sig i buskar, skjuta mot en fiende för att sedan åla iväg till ett annat gömställe. Det går fint, AI kan skjuta mot busken du först låg i och sedan avancera fram till den utan att upptäcka dig på titt nya gömställe. Ett problem här är återigen när det är en grupp man fightas mot. Ser någon dig vet alla i gruppen om din position och kan skjuta mot dig genom buskar mm.

Förövrigt tycker jag AI oftast reagerar förbannat bra. Skitskoj att sätta två grupper mot varandra och se dem göra upp en by eller nåt De täcker upp varandra bra och har koll runt om kring sig. Om de ändå bara lärde sig köra fordon också

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ser framförallt fram emot analog throttle delen, kommer göra helikoptrar/plan ändå roligare att flyga
...

Kommer throttel ändringen verkligen gälla för helis också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Kommer throttel ändringen verkligen gälla för helis också?

Det har inte sagts rakt ut men det är jag övertygad om. Blir helt enkelt en ny "action" som man kan binda till sin joystick/throttle. De fungerade så i OFP för både helikoptrar och flyg. Korkat av dem att byta ut det till digitalt från början, att kunna justera throttle helt analogt ger ju både mer kontroll och är mer realistiskt.

Permalänk
Medlem

Installerade precis demot, det första jag gjorde var att skjuta ner kor med en helikopter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror ju lite på hur uppdraget är skapat. Om du dödar en soldat som är i samma grupp som andra så kommer de andra i gruppen direkt vara medvetna om detta trots att de inte hört skotten och han aldrigt skulle haft någon chans att rapportera det. (vilket de alltså fixar i kommande patch).

Det går enkelt att testa i editorn, placera en soldat nära dig själv vänd bort från dig och sätt en waypoint åt honom att gå till. Lite beroende på hur han tittar medan han går kommer han ibland upptäcka dig och ibland inte (risken är mycket mindre när det är mörkt) men om du ändrar position från stående till knästående så kan du ge dig fan på att han kommer reagera, även när det är mörkt.

Jag har då inte märkt av att någon död unit rapporterat något dom sett till dom andra i gruppen. Troligtvis är det väl så att den hinner rapportera på en millisekund innan den dör, och att det är den tiden dom skall sätta lite fördröjning på. Men kan ju inte ta bort det helt, dom pratar ju med varandra inom gruppen. Iof kanske lite väl omänskligt exakt men ändå. Det är ändå ett stort problem att man i editorn inte kan välja vilka separata grupper som skall prata med varandra. Det går att ordna med en massa triggers, men det är knappt någon som gör det.

Edit: Glömde fråga, när du testade hur bra dom upptäckte i editorn, testade du dom i de olika combat modes:en?
Skall också påpeka att skillen man ställer in på dom är just förmågan att upptäcka fiender.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har då inte märkt av att någon död unit rapporterat något dom sett till dom andra i gruppen. Troligtvis är det väl så att den hinner rapportera på en millisekund innan den dör, och att det är den tiden dom skall sätta lite fördröjning på. Men kan ju inte ta bort det helt, dom pratar ju med varandra inom gruppen. Iof kanske lite väl omänskligt exakt men ändå.

Jo, det är sant. Om en person inte längre svarade på tilltal i radion skulle man ju bli misstänksam Vet inte exakt hur det kommer fungerar men nu skall inte den döda kunna tala om någon information om vem som dödade honom iallafall som jag förstår det. Finns info om det på Community Issue Trackern: http://dev-heaven.net/issues/show/2067

Förövrigt skoj sida om du inte redan varit in där, att kunna se inrapporterade buggar, önskade features och vilka issues som folk anser borde prioriteras högst

Citat:

Edit: Glömde fråga, när du testade hur bra dom upptäckte i editorn, testade du dom i de olika combat modes:en?
Skall också påpeka att skillen man ställer in på dom är just förmågan att upptäcka fiender.

Använder oftast en "move" waypoint med behavier "safe", känns mest naturligt att starta så. Antar att "combat" eller "aware" kickar in för dem när de blir beskjutna. Har testat olika skills på dem men även på max skill går det att gömma sig för dom i buskarna och de kan springa förbi på bara ett par meters avstånd utan att upptäcka en ibland.

Säger nu inte att AI inte har lite väl bra syn/precision ibland, för det tycker jag också. Men man kan gömma sig i buskar utan att de upptäcker en, till och med efter man har beskjutit dem. Gräs är dock en annan femma, tror inte gräset existerar för AIn. Har gjort lite tester där jag legat på/bredvid en väg och placerat en AI gående på vägen mot mig. Han verkar upptäcka mig på ungefär samma avstånd oavsett om jag ligger i gräset eller på vägen. Kanske beror på vilken typ av gräs det är också?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Säger nu inte att AI inte har lite väl bra syn/precision ibland, för det tycker jag också. Men man kan gömma sig i buskar utan att de upptäcker en, till och med efter man har beskjutit dem. Gräs är dock en annan femma, tror inte gräset existerar för AIn. Har gjort lite tester där jag legat på/bredvid en väg och placerat en AI gående på vägen mot mig. Han verkar upptäcka mig på ungefär samma avstånd oavsett om jag ligger i gräset eller på vägen. Kanske beror på vilken typ av gräs det är också?

Bra observation.
Jo det borde programmerarna ändra. Känns så snopet att bli dödad från 100 m när man ligger väl dold i gräset. Speciellt när man inte själv alls ser AIn.

Permalänk

Nu har en viss Oden släppt en första version av sin mod för svenska prylar och utseenden Värt att spana in för de instresserade. Vi får väl se om kanske Anrop provar på modden på sin server också

Bild

http://odenhouse.servegame.com/

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Går det att maxa med ett gtx280 och få bra fps? Någon som har samma kort? (3.0ghz duo, 4gb i övrigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crackho
Går det att maxa med ett gtx280 och få bra fps? Någon som har samma kort? (3.0ghz duo, 4gb i övrigt)

Grafikkortet i sig sätter inte begränsningen, i multiplayer utan botar kommer det säkert flyta på jättebra, det är istället antalet kärnor på processorn som är avgörande. AI:n suger CPU-kraft utan dess like... Fyrkärniga är att rekommendera, jag längtar tills hösten när jag det är uppgraderingsdags!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Grafikkortet i sig sätter inte begränsningen, i multiplayer utan botar kommer det säkert flyta på jättebra, det är istället antalet kärnor på processorn som är avgörande. AI:n suger CPU-kraft utan dess like... Fyrkärniga är att rekommendera, jag längtar tills hösten när jag det är uppgraderingsdags!

Ok, resultat blir låg fps eller? Lite jobbigt när det hackar.

Permalänk
Medlem

Ja, relativt låg. Grejen med det här spelet är dock att du inte behöver ha >30 fps för att det ska vara spelbart, det flyter på ändå. Men jag överlever med en E4300 @ 2,8 GHz och ett 8800GTX, så du borde inte ha några som helst problem egentligen... Tanka hem demot och kolla vad du tycker annars!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jodå det funkar helt ok med very high inställningar 1240x720 133% 3d lätt klockat grafikkort så jag klagar inte. Ska man köra lite högre upplösningar måste man ha bättre grejor dock annars blir det ospelbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crackho

GPUn är nästan helt å hållet ovesentlig som sagt i detta spel.

Jag hade en Q6600 4 kärnor som låg i 2,6gighz 4gig ram och ett HD 4870 1gb
i 1680x1050 allt på max i lugna situationer låg jag runt 25-30 fps vare lite träd och action runt omkring 10-15fps.

Bytte nyligen upp mig till en Core i7 920 @ 3,4gighz och 6gb ddr3 1600mhz
,resten är detsamma.
I lugna situationer maxar vsyncen ut hela tiden på 60fps och blire lite action går jag ner till 40ish.

Inte direkt så man är van att tänka i spelen

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
GPUn är nästan helt å hållet ovesentlig som sagt i detta spel.

Jag hade en Q6600 4 kärnor som låg i 2,6gighz 4gig ram och ett HD 4870 1gb
i 1680x1050 allt på max i lugna situationer låg jag runt 25-30 fps vare lite träd och action runt omkring 10-15fps.

Bytte nyligen upp mig till en Core i7 920 @ 3,4gighz och 6gb ddr3 1600mhz
,resten är detsamma.
I lugna situationer maxar vsyncen ut hela tiden på 60fps och blire lite action går jag ner till 40ish.

Inte direkt så man är van att tänka i spelen

Med andra ord hänger mycket på processor och ram, förutsatt att man har ett någorlunda vettigt grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

Mitt flyter på¨mkt bättre om jag klockar grafikkortet. Kanske är någon magisk gräns det vet jag inte..

Permalänk

F-35:an, SU-25:an samt SU-35:an upplever jag väldigt skakig när jag flyger, hela flygplanet svänger liksom åt höger och vänster av sig självt. Är det för att jag har för hög hastighet eller är det för att det fortfarande är buggigt?

Ifall det är på grund av hastigheten så är det ganska dåligt för då bli man ju mer eller mindre tvungen att skaffa en joystick.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
F-35:an, SU-25:an samt SU-35:an upplever jag väldigt skakig när jag flyger, hela flygplanet svänger liksom åt höger och vänster av sig självt. Är det för att jag har för hög hastighet eller är det för att det fortfarande är buggigt?

Ifall det är på grund av hastigheten så är det ganska dåligt för då bli man ju mer eller mindre tvungen att skaffa en joystick.

Jo, det är en känd bugg. Vid höga hastigheter så börjar planets roder svänga fram och tillbaks av sig själva: http://dev-heaven.net/issues/show/2041
Hoppas det blir fixat snart.

Angående joystick. Jag testade att slå av den för att se om det gjorde någon skillnad och det blev mycket värre av någon märklig anledning. Tur att det inte var tvärt om... för joystick är ett måste tycker jag, speciellt nu när vi får analog throttle i nästa patch
Dessutom köra jag mest de långsammare planen (A-10, su-25) vilka jag tycker passar bättre in i Arma än de snabba varianterna och där har jag så gott som inga problem med detta.