ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

Sitter på en e8400 3.0 (4850 CF) och får en bedrövlig fps. Vad tror ni, blir det nån skillnad om jag byter upp mig till en Core 2 Quad Q9550?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitso
Sitter på en e8400 3.0 (4850 CF) och får en bedrövlig fps. Vad tror ni, blir det nån skillnad om jag byter upp mig till en Core 2 Quad Q9550?

Lite skillnad blir det nog, känns väl mer värt kanske att vänta ett litet tag på en i5 eller i7? då blir det nog rejäl skillnad

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Verkar otroligt kul, det här. Har inte riktigt hårdvaran att köra det själv bara. Dags att få ändring på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Börja med att vrida upp din E8400 till 4GHz och prova igen. Brukar inte vara några som helst problem. Speciellt inte om det är en med E0 stepping.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Börja med att vrida upp din E8400 till 4GHz och prova igen. Brukar inte vara några som helst problem. Speciellt inte om det är en med E0 stepping.

Jag kör min E6750 (2.66ghz) i 3.5ghz och har ändå inte tillräckligt med prestanda, får köra på medium om AI är med i leken...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Catalyst 9.7 var som natt och dag mot 9.6, ett tips till dom med ATI kort

Permalänk
Medlem

Fick spelet från CDWOW igår till slut! Kommer dock inte vara hemma på ett par dagar, så det dröjer nog innan jag kan testa.

EDIT:
Mr Bravo.. Nu får ni allt ta och skrapa ihop lite fler spelrapporter

Permalänk

Jag förstår inte hur AIn kan kräva så mycket, de springer mest runt som yra höns tycker ja, både fienden och ens teammates.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Fick spelet från CDWOW igår till slut! Kommer dock inte vara hemma på ett par dagar, så det dröjer nog innan jag kan testa.

EDIT:

Ja jag tycker han borde skriva något nu fy skäms Mr Bravo
Har ett nytt spec-ops mission på G som vi väl ska spela igenom nån dag

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag förstår inte hur AIn kan kräva så mycket, de springer mest runt som yra höns tycker ja, både fienden och ens teammates.

Håller inte alls med. Placera ut två grupper på var sin sida av en by med varsin "search and destroy" waypoint i mitten och dig själv som civil och se de göra upp. Visst händer det att de gör konstiga saker men som jag sagt tidigare i denna tråd så tycker jag att de i de flesta fall ser det klart imponerande ut. De sammarbetar i grupp, täcker upp för varandra, håller uppsikt åt olika håll och använder flanker mm.

Visst kan det bli bättre, speciellt där AI sitter bakom ratten. Där är de bedrövliga, inte bara för att de kör som fyllon utan för att pansarfordonen inte använder nån taktik alls. Stridsvagnar borde ju t ex se till att ha fronten riktad mot fienden så mycket som möjligt och inte storma in i städer hur som helst.

Hur som helst, överlag är de riktigt bra tycker jag och det är ju inte sa att ett par AI drar ner frame raten en massa. Vanlig singleplayer uppdragen har inte min gamla E6600 några större problem med utan det i kampanjen som har en massa skript och annat skit som det blir lite väl tungt.

Edit:

Appropå ens egna teammates så har nån på officiella forumet skrivit ihop en liten guide av de mer avancerade "command"-menyerna. De är ju inte direkt väldokumenterade i manualen så om man inte är bekant med Arma1/OFP kan det kanske komma till nytta: http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=81123

Permalänk
Medlem

Nån som har provat med Track IR till detta? Såg nån film på youtube och det såg klart imponerande ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodatus
Nån som har provat med Track IR till detta? Såg nån film på youtube och det såg klart imponerande ut.

Jag och 2 till köpte TrackIR 5 endast för arma 2 , och efter att ha spelat med det skulle jag aldrig kunna leva utan det igen... det är UNDERBART

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Jag och 2 till köpte TrackIR 5 endast för arma 2 , och efter att ha spelat med det skulle jag aldrig kunna leva utan det igen... det är UNDERBART

Det var det jag var rädd för.
Blir väl och punga ut 1600 för en sån. Är den svår och ställa in?

Permalänk
Medlem

Nej inte svår att ställa in, lite småtrix bara tills man får exakt som man vill ha det.
Säger som Matte54 kan inte leva utan Track IR längre.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambo
Nej inte svår att ställa in, lite småtrix bara tills man får exakt som man vill ha det.

Vart införskaffade ni det ifrån? Vad fick ni ge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambo

Bränner i plånboken nu när lönen har kommit in.

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad av Track IR. En fråga off topic; hur ser man om ens E8500 processor är E0 eller E1?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
En fråga off topic; hur ser man om ens E8500 processor är E0 eller E1?

CPU-Z vet. Borde stå under "Revision".

Tanka via http://www.cpuid.com/cpuz.php

TrackIR och Arma2. Rätt coolt!
http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Citat:

Vet inte om dina 4850 pallar spelet, är nog där skon klämmer. Ofta i moderna spel är grafikkorten det som avgör prestandan. Självklart sätter CPU gränsen.

Tror ändå att ett nytt grafikkort gör susen. 4870 x2 kanske

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Catalyst 9.7 var som natt och dag mot 9.6, ett tips till dom med ATI kort

Ska testa när kommer hem, om de snackar om uppemot 90% prestandaökning med CF så är det ju inget att vänta på. Verkar äntligen som de fått ordning på CF nu, gött...

Har kollat på mina kort jag kör i CF, ett 4870x2 och ett 4870, det är bara i stort sätt en kärna på x2 an som laddar, hoppas 9.7 löser detta

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Vet inte om dina 4850 pallar spelet, är nog där skon klämmer. Ofta i moderna spel är grafikkorten det som avgör prestandan. Självklart sätter CPU gränsen.

Tror ändå att ett nytt grafikkort gör susen. 4870 x2 kanske

Nej, om man ska tro alla i den här tråden så är det preocessorn som spelar roll i detta spelet. En 4 kärnig är att föredra. Förövrigt är kampanjen sjukt krävande medan multiplayer flyter på riktigt bra.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag har en e7300 @ 3,4 ghz och ett 4850 och allt går fint i 40-50 fps.

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Nej, om man ska tro alla i den här tråden så är det preocessorn som spelar roll i detta spelet. En 4 kärnig är att föredra. Förövrigt är kampanjen sjukt krävande medan multiplayer flyter på riktigt bra.

Absolut, håller med dig om att processorn sätter gränsen men det är ändå grafikkortet som renderar bilden och detta spelet är mycket grafikkrävande (precis som CPU krävande) men största skillnaden är jag tämligen övertygad om att du får om du byter grafikkort. Jag har en kompis som exempel, dock kanske inte världens bästa exempel, men han hade ett geforce 6800le pci som han bytte mot ett nvidiakort i 2000 kronorsklassen för ett halvår sedan (minns inte namnet nu), vips kunde han spela max upplösning i Red Alert 3 i 1680x1050. Att tillägga är att han sitter på en amd x2 4000+ processor. Så ja, jag hävdar fortfarande att grafikkort har den avgörande betydelsen i moderna spel.

Visa signatur

Permalänk

*från att med gå från geforce 6800le att spela o upplösning 1280x1024 med low-medium till max i upplösning 1680x1050 med nya kortet

Visa signatur

Permalänk

fick det på cdwow igår iaf, har läst lite fler recensioner nu och tror jag avvaktar ett par patchar innan jag sätter igång med detta. 1.04 eller nåt sånt. Jag har fullt upp med iracing iaf.

Har nån hört nåt om när nästa patch är på G?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Bränner i plånboken nu när lönen har kommit in.

http://www.flightsimshop.se/product_info.php?cPath=40&product...
Därifrån beställde jag mitt.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut, håller med dig om att processorn sätter gränsen men det är ändå grafikkortet som renderar bilden och detta spelet är mycket grafikkrävande (precis som CPU krävande) men största skillnaden är jag tämligen övertygad om att du får om du byter grafikkort. Jag har en kompis som exempel, dock kanske inte världens bästa exempel, men han hade ett geforce 6800le pci som han bytte mot ett nvidiakort i 2000 kronorsklassen för ett halvår sedan (minns inte namnet nu), vips kunde han spela max upplösning i Red Alert 3 i 1680x1050. Att tillägga är att han sitter på en amd x2 4000+ processor. Så ja, jag hävdar fortfarande att grafikkort har den avgörande betydelsen i moderna spel.

Detta är inte Red Alert 3...

Visst så bör man väl ha ett hyfsat nytt grafikkort, men i detta spelet är CPU kraft garranterat det du vill ha för bättre prestanda, så klocka lite, köp ny CPU.. och fps trallar upp...

jag t.ex kör ett ati 4870 1gb, jag kan köra det i standard klock eller en hyfsat stark överklock det gör sjukt najs skillnad i spel som crysis och dylikt, i ArmA2 , inte en enda fps skillnad... exakt samma prestanda vilket som.

Däremot om jag kör min i7 i orginal klock på 2,8gighz då dalar fpsen ner till 30-40 isch väääldigt fort däremot kör jag min klock på 3,4gighz kör jag stabila 50-60
och allt detta i 1680x1050 allt på max utom AA som är normal.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FouR
TrackIR och Arma2. Rätt coolt!
http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ

Fy faaan vilken jobbig röst, jag orkade titta ungefär en minut. Har han en liter saliv i munnen eller? UHHHGGG

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben

Hehe, förhoppningsvis blir det lite mer ikväll då Matte54 har tjatat om sitt senaste uppdrag i flera dagar nu, som vi egentligen skulle lirat tidigare i veckan. Lite synd bara att man lätt glömmer att ta bilder när man väl sitter i ögonbollarna på sin karaktär och typ känner pixel-svetten rinna under hjälmen när man smyger runt i skogarna

Citat:

Som tidigare sagt, när du väl har börjat använda den så kan du inte spela utan den Helt jävla otroligt skönt att använda. Jag hoppas innerligt att detta blir en hit i fler fps-spel snart. Har för mig att Dragon Rising lär få stöd för det också, då det tydligen funkar i GRID som har samma grafikmotor.
Jag kan intyga också om att TrackIR är guld värt som fotsoldat också, och inte bara när man typ flyger och sånt. Jag använder det iaf hela tiden, och jag använder sällan fordon över huvud taget.

Citat:

Jag kan också intyga om att grafikkortet spelar mindre roll i ArmA2. Antalet kärnor på processorn är det du tjänar mest prestanda på. Med min C2 Duo så får jag i princip ingen prestandaskillnad med ett 4870x2 jämfört med ett gammalt 4870 512mb, klockat eller ej. Processorn drar ner min fps till ~25-30 vilka grafikinställningar jag än kör på. Allt på low -> ~25fps, allt på very high (Som jag normalt använder, förutom AA så klart) -> ~25fps. Två stycken 4850 är mer än tillräckligt för att driva ArmA2 grafikmässigt, så länge du inte möjligtvis kör med monsterupplösning och full AA (Det pallar dock knappast något system idag ändå).

Hur det sen presterar i andra spel är en annan femma. Det får man helt enkelt prioritera själv. Men sitter man på en gammal C2D, och ett par relativt nya 4850 i crossfire så är det ju processorn som det är dags att uppgradera. Grafikkorten kommer få en ordentlig kick i alla spel med en bättre processor.

Edit: Rotade fram några enstaka schyssta bilder från tidigare i veckan. Vi kunde inte låta bli att försöka storma ett belägrat Devils Castle Fyfan vad svårt det var att komma upp med en vettig strategi. Det är verkligen mardröms-läge att anfalla från marken. Som tur var så anföll två av våra helikoptrar när vi satt och lurade i skogsdungen utanför, och då kunde vi passa på att springa fram till muren medans alla fienden hade ögonen upp i himmelen. Tyvärr var det ändå väldigt svårt att anfalla från de få ingångarna som fanns, så det blev ganska pankaka av allt. Har dock tyvärr inga fler bra bilder.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Baah, ny "rapport" då

Denna gången skulle vi hoppa på helikoptern rätt in i skiten och ersätta ett gäng specops som blivit tungt beskjutna och skadade under sitt sabotage-uppdrag. Vår uppgift är att virra bort fienden och fullfölja uppdraget, som nu bestod av att sänka en vägspärr, sätta stopp för en fordons-konvoj, och infiltrera en bas och avrätta ett gäng högt uppsatta ledare för gerillan. Vi har skönt nog mörkret till vår fördel denna gång.

Avlämningen gick ganska snabbt och smidigt. Inget större motstånd, bara ett par hummrar står i lågor sen fiendens senaste anfall. Helikopterns smattrande kulsprutor skrämde nog iväg de flesta. Det är dock bara en tidsfråga innan dom kommer tillbaka i större antal, så här vill man fan inte stå kvar!

Vi påbörjar direkt vår framryckning mot vårt första mål, vägspärren. Vi håller oss borta från vägar och byar, och håller låg profil över de stora fälten istället, där ingen belysning når oss.

Efter en stunds flitigt navigerande och springande så skymtar vi äntligen vägspärren. Vi smyger fram en bit och rekar platsen. Vi kan se en stationär kulspruta och en kille bakom strålkastaren framför bommen. På baksidan står en ganska passiv vakt, och en rastlös patrullerande gubbe som vandrar runt platsen.

Vi kommer snabbt upp med en plan och väljer våra mål. Därefter krälar vi ut till våra positioner så nära som möjligt och synkar vår stöt.

Allt sker snabbt och smidigt inom loppet av några sekunder. Inga oväsen eller alarm har gått. Vi kollar snabbt igenom deras utrustning och lager. Några granater och en RPG blir vårat byte inför kommande konflikter.

Vi fortsätter mot vårat nästa mål, pansar- och personal-konvojen. Vi följer vägen dom ska ha färdats på, fast på avstånd så klart. Pansar är inget vi vill dra på oss direkt.

Men precis när vi skulle ta oss in i en skogsdunge så blev vi sjukt överraskade en Rambo, som stormade ut från ingenstans och var väldigt nära på att röja vår position för alla närliggande fienden. Som tur var så fick Matte54 snabbt in han i sikte och lyckades skjuta ner han innan han fick iväg några skott. Troligtvis var det väl egentligen en skygg jävel som grävt sig en skitgrop lite väl långt ifrån sitt läger.

Vi forsatte en bit till, och såg ljus nere på vägen. Runt 7-9 fordon visade sig vid en närmare titt, bestående av lättare pansar, tank-bilar och personal-transport. Det måste vara vår konvoj!

Vi kryper närmare genom den närliggande skogsdungen och plockar upp vår markerare. Tanken var nu att vi skulle få flygunderstöd som bombade sönder allt vi pekade på från säkert avstånd, men pga okända anledningar så kom det inga plan eller helikoptrar. Kommunikations-fel eller oväntat motstånd på vägen hit kanske. I vilket fall så hade konvojen ändå tillfälligt stannat till, så vi fick istället lämna koordinaterna och hoppas på ett senare anfall, medans vi fortsätter mot vårat sista och viktigaste mål, innan det blev ljust.

Gerillans väl belysta tillhåll var inte särskillt svårt att hitta. Dom har belägrat en liten by en längre bit fram på samma väg som konvojen hade fastnat på.

Vi tar oss närmare och rekar noga 180 grader runt byn genom den närliggande skogen. En större väg går genom hela byn, som är vaktad av stationära kulsprutor i båda ändarna, samt patrullerad av 3 grupper i par. Strålkastare finns åt 4 riktningar runt hela basen, och gerilla-ledarna håller sig så klart i mitten av skiten.

Deras svaga punkt är att deras stationära försvar är ganska utspritt och utsatt, så det gäller bara att tajma anfallet med att patrullerna är så långt bort som möjligt, så borde dom inte ens märka att hela deras hela norra flank är nere förrän vi redan är långt inne i byn och petar ner deras ledare en efter en.
Men innan vi drar igång skiten så tar jag och knyter skorna. Matte54 täcker mig.

Vår tajming var åter igen perfekt. Vi skjöt ner de två killarna bakom kulsprutan och strålkastaren precis samtidigt och ljudlöst, medans Postaldude höll stenhård koll på patrullerna som var en bra bit bort. Nu var det fritt fram in i basen, och vi har redan tagit oss halvvägs in.

Två av patrullerna börjar närma sig, och vi ligger i bakhåll. Dom ser inte ut att ana någonting!

Efter lite sneaky pangpang så är patrullerna nere, och vi har kommit åt ledarna. Två av dom tog skydd bakom en bil, så vi drog nytta av vår RPG och sprängde hela skiten istället med deras egna vapen Vår existens hade ändå redan blivit röjd, så det fanns ingen anledning till att dra ut mer på tiden.

Ledarna var döda, och resten var ointressant. Så nu gällde det bara att kubba ut i den mörka skogen igen innan förstärkning anlände.

Efter en bra bit därifrån, på en ganska utsatt kulle, fortförande bakom fiendens linjer, så brast så klart tårarna ut på Postaldude när han såg helikoptern komma för att hämta upp oss, smattrande åt alla håll och kanter mot fienden som snabbt och aggressivt avancerar mot oss från alla riktningar. En vacker scen indeed, och imorgon gör vi om det!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro