Tips på bra fantasyböcker?

Permalänk
Hedersmedlem

Eragon tyckte jag var bra.. (filmen var däremot helt vädelös)
Niklas krog's böcker tyckte jag var rätt bra med..
men nu är jag 16 så jag har kanske inte riktigt samma smak som er äldre (?)

Permalänk
Medlem

The Reality Dysfuntion.

Hatar SCI-Fi i allmänhet.. men denna boken är nog det bästa jag läst på länge. Det är en triologi, varje bok ligger på ca 1400 sidor så det finns o läsa ett tag iaf

Annars om du vill ha mer "fantasy" i bemärkelsen medeltidskänsla rekomenderar jag mycket starkt att du läser första boken i Silverdolken serien av Katharine Kerr och om du tycker det är bra äre ju bara o fortsätta läsa de andra. Hutlöst att missa ett sådant verk

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag buffar den här tråden istället för att göra en ny, men nu är jag ute efter fantasy ljudböcker också

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar då och då på engelska ljudböcker av high fantasy riktat mot äldre tonåringar och vuxna.

The Wheel of Time är ganska bra, och har till slut blivit klar. En aning seg och utdragen här och var, men en bra komplex handling. Värd att läsa om för att fullt ut förstå och hänga med över allt. Speciellt om man inte sträck-läser/lyssnar på de och har allt färskt i minnet.

Efter det så har jag lyssnat en hel del på mer från Brandon Sanderson, då jag blev positivt överaskad av hur bra han tog över slutet av WoT (efter att Robert Jordan dog). Och en hel del av hans böcker är riktigt bra faktiskt tycker jag. Ganska blandad stil, och hans olika serier skiljer sig en hel del åt.

Bäst tycker jag de tre första böckerna ur Mistborn serien var. Ska bli en trilogi av trilogier lite likt Star Wars. Den fjärde boken har kommit, men var lite märklig. Förhoppningsvis så bättrar den sig.
Lite kort, men ändå händelserik. Tycker man WoT var för seg och utdragen så kan den nog passa bättre.
(EDIT: Det ska tydligen bli så att varje trilogi utspelar sig i olika tidsepoker, där den första är medeltid, den andra typ 1800-tal med lite steampunk-stil och med en blandning av magi och teknologi. Och den sista trilogin ska vara i framtiden, där magin är fullt förstådd och används nu som vetenskap, för att driva rymdskepp och liknande. Cool idé!
Och den fjärde boken är inte den första ur den andra trilogin, utan bara en fristående bok som skrevs för att BS inte vill att vi glömmer bort Mistborn-serien, då det kommer att dröja ett tag innan han börjar arbeta på den andra trilogin.)

Jag gillade även första boken ur Reckoners serien som kommer bli en kort serie på bara tre böcker. Kort men händelserik, och inte så fantasy-aktig. Nästan lite Sci-fi över den på något sätt tycker jag.

The Stormlight Archive serien ser ut att kunna bli bra, med lite liknande stil som WoT med lång komplex handling. Men bara två av tio böcker har kommit ut än, så lite tidigt att säga.
Läses av Michael Kramer och Kate Reading, samma som hela WoT-serien.

Han har även gjort en hel del korta fristående böcker av blandad kvalité.
Elantris är en fristående bok som jag tyckte var skapligt bra. Lite speciell stil. Inte jättespännande direkt, men tankvärd och intressant.

Jag har även lyssnat på böckerna som kommit ut till A Song of Ice and Fire serien från George R. R. Martin. TV-serien Game of Thrones är i princip oförändrad mot serien. Den är ganska bra, men inte mer än så tycker jag...
TV-serien är bra och skiljer sig inte nämnvärt mot böckerna. Så man kan välja fritt om man vill läsa, lyssna på eller titta på serien.

Permalänk
Medlem

Kommer nog få skit för detta men jag gillade Eragon böckerna skarpt. Vad jag förstått så har författaren tagit mycket från andra men det är väl fan inget nytt? Även David Eddings böcker om Belgarion gillar jag. Sköna karaktärer med personlighet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!