Permalänk
Medlem

Tips på Minne till X38 chipset?

Kollar runt på lite minnen till ett mobo med X38 chipset.

Tänkte först på PC-8500 men verkar som om det är bättre att lägga pengarna på några bra PC-6400 miknnen.

Kollar på Cl3 och CL4 minnen så dvs OCZ ligger bra till.

t:ex: "OCZ DDR2 PC6400 2048MB KIT, Reaper HPC, 2x1024MB, Heat Pipe, (CL3-4-4-15), E.P.P"

går lös på 625kr

men så undrar jag om man kan klocka likabra med 4 moduler som med 2?
vet att AMD har problem om man ska köra fler än 2 men Intel har väl inga sådana problem?

så fall tänkte jag köpa 2 sådana kit så man får 4gig, eftersom 2gigs modulerna har sämre timings orginal samt dom klockar sämre rent allmänt.

Permalänk
Medlem

alltid svårare att klocka med 4 minnen eftersom alla minnena clockar olika .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

därför var jag lite inne på 8500 eftersom man kommer inte köra dom så snabbt och då har man iprincip garanterad OC

Permalänk
Medlem

4 Gb "OCZ Reaper" (2x2048) kostar ca 1200, köp dom så behöver du bara två stickor.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

2gigs moduler klockare sämare än 1gigs moduler därför

Edit: hittade även dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367

verkar intressant

Permalänk
Medlem

Så du tror att det klockar bättre med 4 moduler i stället för 2? Det gör det inte på mitt moderkort iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sa jag inte, jag säger att 2gigs klockar sämre.

samt bara för du har problem med det så betyder inte det att alla andra också har det.

Permalänk
Medlem

Nä det vet jag väll men med tanke på hur många som har olika problem med 4 moduler och OC i detta forum så kan man nog påstå att det fungerar bättre med 2x2084 om man ska ha mycket minne och dessutom högre frekvenser. Dock så finns det givetvis undantag och flera som har lyckats bra med 4 st minnen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

2x1gb bör funka utan bekymmer.
3x1gb eller 2x1gb + 512mbx2 bör funka också.
4x1gb eller 2x2gb kan bekymmer uppstå beroende på flera faktorer.

1. användarfel, vanligt fel.
2. Moderkortet gillar inte just dessa minnen.
3. något annat

I de allra flesta fall funkar dock alla 3 versionerna utmärkt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem