att ha 2 olika adsl med 2 telefonnummer i samma hus

Permalänk

att ha 2 olika adsl med 2 telefonnummer i samma hus

har blivit lite små tjafs med dom andra i huset för att uppkopplingen är dålig ibland hos syrran t.ex (trådlöst).
jag har telefonnummret och adsl skrivit på mig och betalas av mig.
nu vill min styvfar ha ett till telefonnummer i huset så syrran får eget hemtelefon nummer med adsl.
funkar det?
tror inte det personligen men visserligen har det funnits 2 olika telefonnummer i huset för länge sedan,så ytterligare fråga,
går det att ha 2 olika telefonummer på samma lina eller är det draget 2 olika linor in till huset isåfall?

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Ja det går att få en extra telefonlina dragen. Det är bara att ringa Telia så fixar dom allt, brukar gå rätt snabbt. Det går inte att ha flera telefonnummer på samma lina såvida du inte har en form av digital telefonlina med egen telefonväxel.

Permalänk

Vanligtvis så finns det redan ett extra par trådar indraget i huset, åtminstonde till första jacket.

Det blir ju lite kostnader med att starta upp ett nytt abonemang samt kostnad för att dra kabel till ett nytt jack inne i huset. Men det är det kanske värt.

Permalänk
Medlem

aa visst funkar det, men är inte så säker du kan ha adsl på det. Vet att en polare hade problem med att få adsl för han delade tele kabel med sin granne eller nått sånt.

Ring telia och hör

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Om det har varit bärfrekvens tidigare så är det kört. Men har de dragit in 4 ledare så är det inga problem.
Finns det något "dött" jack där det varit ett annat telefonnummer? Om du isåfall kan ta reda på vilket telefonnummer som satt där förrut kan ni få det inkopplat över en kväll. Det brukar dock tillkomma en nyteckningsavgift på 600-1000 spänn.

Permalänk
Medlem

Jag har haft dubbla telefon ledningar plus dubbla adsl, fungerar prima. Dyrt men fungerar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det ha varit ISDN som det var förut? Det är digitalt och man kan på så vis ha två telefonnummer (eller fler). Men det kräver bara 2 ledare och ADSL går ju inte att köra över ISDN så då stupar det.
(men att ha haft ISDN utesluter ju inte att det är 4 ledare).

Om det bara är det trådlösa till din syrra som krånglar borde man väl börja felsöka det. Sitter du inte och toktankar så ska ju internet inte vara segt hos henne. Om trådlösa tappar kontakten är det definitivt problemet där (och kan lösas med kabel eller att man kanske flyttar trådlösa routern eller skaffar en accesspunkt som är närmare henne).

Men visst, om du inte behöver lägga några pengar på om de ska skaffa ADSL via en till linje så låt dem göra det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan göra är att ringa telia och fråga så slipper vi spekulera i hur du kan ha haft det. Det kan ha varit hur som helst.

Bärfrekvens eller ISDN så går det inte. Då måste du ha nytt par. Det behöver inte bli så farligt dyrt men kolla med telia.

Permalänk

tack för för alla svar
jag hyr en stuga 15 meter från huset på samma tomt så jag har första jacket från en ledning som går direkt in i stugan.
men den ledningen används i huset oxå ,sen så har det varit en leksaksaffär i huset en gång i tiden och då fanns det ytterligare ett telefonnummer på ett jack som är dött (blir ingen ton när jag sätter i en telefon) så förhoppningsvis så finns det dubbla ledningar,
blir att ringa till telia.
gott nytt år allihop

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]