Nätagget pyser - har det pajat?

Permalänk
Medlem

Nätagget pyser - har det pajat?

Hej-hej,

jag hjälpte en kompis köpa en ny dator i november (vi plockade ihop lösa delar från db.com; chassit var ett Arctic Coolng T2 (https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACT2SILM...).

Allt har funkat finfint sen dess, med mkt spel och sådant, men så i går när han kom hem till sin avstängda dator fann han den stendöd. Inget händer när han försöker starta den, ingen fläkt går igång, ingen diod lyser, ingenting... förutom nätaggregatet, som liksom väser svagt, och fortsätter göra så tills några sekunder efter avstängning. Inga sladdar påträffades lösa eller ur eller nåt sånt i datorn, och som sagt, den hade funkat prima tills dess, och var avstängd när "det" hände.
Av allt att döma är nätaggregatet sönder... eller? Ett par jag hört med har sagt nåt om att det låter som att en kondensator i nätagget har gått sönder.

Det var ju ett jävla bra nätagg, kan man tycka, och nu måste fraktlapp beställas och chassit skickas tillbaka o.s.v. - total tid utan dator lär landa på ~3-4v - så om det finns nån annan tänkbar förklaring vore jag tacksam för råd och tips