Permalänk
Medlem

Intel X3100 och TV-Out

Tja.

Har ett klassiskt problem. Efter jag uppgraderat Intel X3100 drivrutinerna till dom senaste får jag svart-vit bild på TV'en. Jag har kopplat S-video till TV:ns s-video. Tidigare drivrutin var inga problem med färg. Men nu får jag ingen färg med nya drivarna.

Har ändrat pal och sånt men de blir ingen skillnad.
Jag hade gärna gått tillbaka till Intels gamla drivrutiner men problem är att den blåskärmar Vista ungefär varannan dag - så det är som pest eller kolera.

Dock fick jag tips om att köpa en s-video till rca-adapter och då skulle de bli färg men är inte rca mycket sämre bild?

Min tv är en vanlig CRT.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Med en rca-aptapter får du en komposit-signal istället för s-video, och den är i alla fall teoretiskt mkt sämre. Men på din tv, på långt avstånd kanske det inte syns så stor skillnad. Du kan ju testa. Fast jag skulle nog ändå satsa på att få igång s-video. Det skall ju funka om det gjort det tidigare med samma utrustning. Du har inte missat någon inställning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Med en rca-aptapter får du en komposit-signal istället för s-video, och den är i alla fall teoretiskt mkt sämre. Men på din tv, på långt avstånd kanske det inte syns så stor skillnad. Du kan ju testa. Fast jag skulle nog ändå satsa på att få igång s-video. Det skall ju funka om det gjort det tidigare med samma utrustning. Du har inte missat någon inställning?

Njaee jag skulle se Rambo 4 i lördags och var inte helt nykter så de mycket möjligt jag missat något. Men jag testade samtliga PAL inställningar utan resultat. Kanske är någon inställning i TV:n

Men ska kolla lite mer nyktert på det ikväll när jag kommer hem.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har samma grej på min stationära med ett ATI 9600XT-kort. Bevakar tråden och ser ifall ni hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem

På två av dom gamla "tjock-tv" som jag kopplat in s-video från datorn till, så har ingångarna kunnat ta emot både komposit och s-video, man brukar behöva välja aktivt vilket av de två "formaten" man vill ha genom att trycka på väljaren för den ingången en eller två gånger, allt bläddra nedåt enl tex 2an, 1an, AV1 rgb, AV2 koomposit, AV2 s-svideo.
Alltså detta kan ju naturligtvis vara helt olika beroende på tillverkare.

Men du har alltså lyckats fått färg via s-video tidigare från samma dator till samma tv? Då borde du ju veta hur man ställer in tvn, så då kanske det har med drivisarna att göra iaf, fast det verkar ju också konstigt...

Permalänk
Medlem

De har löst sig...

pinsamt nog trodde jag de va drivrutinen... men sladden satt inte i ordentligt i tv:en. Tryckte till den lite och woops... färg

tänk att man är så tekniskt att man går förbi dom mest basala tekniska troubleshooting grunderna

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ja, då är man väldigt teknisk om man glömmer sätta i sladder :).

Jag har däremot de senaste drivrutinerna och mina sladdar sitter i Någon aning någon?