Permalänk

Dator startar om sig i wow

Hallå!

Har en hempc från Fujitsu Simens P4 3.6 Ghz, 2048pc3200 ram, radeon x850XT samt 2x250gb sata. Nu till mitt problem:

Det började med att datorn rebootade ibland i wow, 1 gång/dag tills det inte gick längre än att jag loggade in i windows. Då fick verkstaden ta en titt på den och dem bytte mobo. Får tillbaka datorn och blir glad över att den "ska" vara fixad. Installerar wow och efter bara 5 min max så startar den om. Skickar in den igen och dem har nu bytt graifkkort och en hd också. SAMMA FEL! kan bara vara inloggad nån minut nu.. Ibland startar den om när man bara surfar i windows också :S

någon som kan ha någon ide?

rusade igenom cod4 demot tog väl 25 min kanske och då startade den ej om, pressade grafikinställningarna till max

Visa signatur

Macbook Pro 15" 2.53ghz, 4gb ram 500gb hd | Playstation 3: ibbie

Permalänk
Medlem

Fel forumsdel, men hjälper dig ändå.
När datorn startar om, ser du någon blåskärm (bluescreen) då, eller startar den bara om rakt av?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

den startar bara om rakt av, som att man skulle slå av strömmen och sedan sätta på den direkt igen

Visa signatur

Permalänk

kolla temps

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rick_james
den startar bara om rakt av, som att man skulle slå av strömmen och sedan sätta på den direkt igen

Som tidigare person svarade så kolla om temperaturerna är vettiga.
Oftast när en dator startar om sig utan förvarningen så beror det antingen på höga temperaturer, eller ett defekt/för svagt nätaggregat.

Om du låter datorn stå avstängt i några timmar, sedan startar den. Tar det då längre tid innan datorn startar om än det gör när du använder datorn direkt efter en omstart?
Lite svårt att förklara, men hoppas att du förstår

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

förstår vad du menar, båda gångerna jag fått tillbaka den så har den stått och rebootat efter windowsloggan kommit upp ca 10ggr innan den "orkar" dra igång, känns väl som nätaggregatet kan vara defekt då? att den måste "pumpa" runt ström i systemet innan den ens orkar kicka igång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är välkänt att hemdatorerna med märket fujitsu siemens är väldigt dåligt byggda när det gäller temperatur, flera vänner har haft problem med detta. skicka in skiten igen och säg till dem att temperaturen blir så hög att den startar om. var bestämt och säg att de ska sätta in en kraftigare fläkt etc bara de fixar skiten annars så kommer du inte betala kostnaden för den tiden den var obrukbar. detta bör lösa problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

förstår vad du menar, båda gångerna jag fått tillbaka den så har den stått och rebootat efter windowsloggan kommit upp ca 10ggr innan den "orkar" dra igång, känns väl som nätaggregatet kan vara defekt då? att den måste "pumpa" runt ström i systemet innan den ens orkar kicka igång

Nej, då låter det mer som ett temperaturproblem, eftersom datorn inte hinnar kylas ner innan den måste börja arbeta igen.
Men kolla med ett program för att vara på den säkra sidan.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Eftersom dom bytt hårdvara kan det vara dags att börja se över mjukvaran.
Vad har du installerat på datorn?
Avinstallera virusprogram, brandvägg, daemontool och andra likvärdiga program.

Även codecs kan ställa till det, och det är inte ovanligt. Har du installerat några codecpacks eller liknande?

Är det bara WoW som händer sig?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

När dammade du ur lådan sist?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

prollen ligger på 70-75 grader i spel, iom att dem bytt massa saker sa dem också att dem dammat ur den och jag har blåst ur + tagit bort processor flensen och gjort rent den.

när den varit avstängd länge och inte "orkar start" så kan den väl inte vara för varm? den ligger på 52 nu i windows.

jag hade Daemon tools installerat(tog bort den men den rebootade efter ca 1min ingame när tempen på processorn gick upp till 70) och annars bara winrar samt xvid-codec(inget pack utan bara den utan någon player eller så).

Det har också hänt när jag surfar samtidigt som jag har en film igång eller så, dock inte när jag spelade cod4 demot och då låg den på 72 hela tiden. Är inga grafikbuggar så grafikkorten bör ju inte vara för varmt.

den rebootade också precis efter att jag gjort en helt clean install av windows xp som jag kör så nån störande mjukvara känns det inte som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

70-75 är för varmt. en processor ska inte IDLA 50+ grader heller det kan vara relativt normalt för en Pentium 4 att göra det. Men efter ett tag så blir dom ju mer å mer värmekänsliga, det har mina prollar blivit iaf. Prova att fixa luftflödet på burken elller be siemens / supporten din sätta in en större fläkt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Citat:

när den varit avstängd länge och inte "orkar start" så kan den väl inte vara för varm? den ligger på 52 nu i windows.

Vänta lite nu, jag tyckte du sa att den inte orkar gå igång precis efter att den startat om sig själv? Men att de va lugnt efter att den varit avstängd ett tag? Eller har jag missuppfattat detta?

För annars är jag osäker på om det är värmerelaterat. Visst 75c är lite väl mycket (rätt rejält för mycket om det är IDLE), men knappast så att datorn ska behöva reboota pga. överhettning.
Det du annars kan göra är att gå in i BIOS och se vad det står att datorn ska göra vid överhettning där.

Annars så skulle jag be supporten byta ut nätaggregatet, även om de brukar vara duktiga på att inte göra precis som kunden vill ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Vänta lite nu, jag tyckte du sa att den inte orkar gå igång precis efter att den startat om sig själv? Men att de va lugnt efter att den varit avstängd ett tag? Eller har jag missuppfattat detta?

För annars är jag osäker på om det är värmerelaterat. Visst 75c är lite väl mycket (rätt rejält för mycket om det är IDLE), men knappast så att datorn ska behöva reboota pga. överhettning.
Det du annars kan göra är att gå in i BIOS och se vad det står att datorn ska göra vid överhettning där.

Annars så skulle jag be supporten byta ut nätaggregatet, även om de brukar vara duktiga på att inte göra precis som kunden vill ^^

//Gorian

Nej utan det är när den varit avstängd ett tag som den inte "orkar". När den bootar om av sig själv när jag spelar så startar den igen så att säga utan problem och är då ~50c nä den kommer in i windows igen. Sen när jag startar wow så går den upp i 70c med en ökning på 3-4/10sec och uppe i 70c så startar den om sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du säger att du nyss rengort kylflänsen till processorn. har du då smetat på ny kylpasta så att det beror på att flänsen får lite dålig kontakt med processorn? Borde inte vara överhettningsproblem men eftersom processorn jämt verkar ha varit så varm kanske den ha tagit skada över tid?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Fujitsu siemens datorer är konstiga, jag hade samma problem med min dator, datorn fick ta 3 rundor till service då dom bytte nätagg, brännare och grafikkort, men näää, det löste sej inte. Till slut blev jag så trött på skiten att jag bara installerade om windows, och allt löste sig :S
Datorn dog bara utan förvarning och inte ens blåskärm, dom bytte nätagg (för jag bad dom) men det löste sig inte, det var bara windows som gjorde att den dog (jag tänkte aldrig på att den kunde gå hur länge som helst från min knoppix live-cd )

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Att den inte "orkar" kan bero på nätagget.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

[QUOUTE]rsprungligen inskrivet av anton_mjor
Fujitsu siemens datorer är konstiga, jag hade samma problem med min dator, datorn fick ta 3 rundor till service då dom bytte nätagg, brännare och grafikkort, men näää, det löste sej inte. Till slut blev jag så trött på skiten att jag bara installerade om windows, och allt löste sig :S
Datorn dog bara utan förvarning och inte ens blåskärm, dom bytte nätagg (för jag bad dom) men det löste sig inte, det var bara windows som gjorde att den dog (jag tänkte aldrig på att den kunde gå hur länge som helst från min knoppix live-cd )
[/QUOTE]

Efter första vändan började jag med att installera om windows direkt när jag fick den då jag inte ville ha deras image lösning på windows med allt vad det medför men nu installerade jag wow direkt och till min besvikelse var problemet kvar. Tycker nästan att nytt nätagg borde kunna vara lösningen efter vad folk skrivit.

[QUOUTE]rsprungligen inskrivet av 1mike20
Om du säger att du nyss rengort kylflänsen till processorn. har du då smetat på ny kylpasta så att det beror på att flänsen får lite dålig kontakt med processorn? Borde inte vara överhettningsproblem men eftersom processorn jämt verkar ha varit så varm kanske den ha tagit skada över tid? [/QUOTE]

Det gjorde jag när den började dö innan första svängen på service och sedan har dem ju buyy mobo och hoppas dem lagt på ny pasta. Har ingen hemma nu så kan inte kolla/fixa det.

Visa signatur