Permalänk
Medlem

Någon som köpt BenQ G2400WT...??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Någon som köpt BenQ G2400WT...??

Här verkar det vara några som har gjort det, de verkar mycket nöjda:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7966...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazzer
Eizo:n är enligen många recensioner riktigt bra. Har ingen uppfattning om Benq.

Själv beställde jag mig en Dell 2408WFP. Inte den mest optimala spelskärmen men hoppas helt enkelt på en duktig allroundskärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audioslave
Beställde 25'e och idag var dom här med skärmen, tyvärr var jag på jobbet fortfarande som vilken normal människa som helst... Ska ringa imorgon och be att dom kommer när jag är hemma istället.

Hur upplever du skärmen? Inputlag?

Kommer gå från en Sony 21" Trinitron, får hoppas att det inte blir för jobbigt. Men jag spelar ju inte spel så det är nog ingen större fara.

Btw: Vilken revision fick du? A00 eller A01? (när du nu får den)

Om du kan ställa in skärpan i steg om 25 är det A00, i steg om 10 A01.

Vad har ni kommit fram till? Har ni behållt era skärmar eller har ni skickat tillbaka dem? Gick det att få den utbytt mot revision A01?

Hur pass mycket bättre är A01 än A00 när det gäller input-lag (eller överhuvudtaget såklart)?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

bästa skärm för 5500? har tittat på t240hd(den som man kan ha tv på) och är nära på att beställa, någon som vet en bättre?(behöver inte vara tv på den)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vad har ni kommit fram till? Har ni behållt era skärmar eller har ni skickat tillbaka dem? Gick det att få den utbytt mot revision A01?

Hur pass mycket bättre är A01 än A00 när det gäller input-lag (eller överhuvudtaget såklart)?

Jag kommer skicka tillbaka min skärm, stör mig något fruktansvärt på att man märker av input-lag i skrivbordsmiljö. Ska ringa imorgon och höra med supporten om det går att bli lovad en A01.

Har läst på diverse forum att average på A00 ligger på ~60ms och att det på A01 är ~30ms. Har även läst att om man kör med en HDMI-kabel eller DVI-HDMI, så ska det minska input-lag till ~30ms också.
Men det verkar bara fungera för vissa så det är nog inget att lita på.

Synd på en fin skärm annars.

Blir nog att spara till en EIZO helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vad har ni kommit fram till? Har ni behållt era skärmar eller har ni skickat tillbaka dem? Gick det att få den utbytt mot revision A01?

Hur pass mycket bättre är A01 än A00 när det gäller input-lag (eller överhuvudtaget såklart)?

Jag velar fram och tillbaka men tror nog att jag behåller min. Har klarat mig helt från backlight bleeding och färgskiftning, som vissa lider av, inga döda pixlar, inget störande ljud m.m. Risken finns ju att få en ny skärm som har något av detta. Är ingen hardcorespelare så jag kan nog klara mig med lite input lag. Visst, kunde jag bli garanterad en A01 (vilket man enligt supporten inte kan) så skulle jag kanske tänka annorlunda.

Om jag känner av input lagget i skrivbordsmiljö? Jo, ibland om jag verkligen tänker på det. Men efter många dagars långvarigt användande av skärmen så har jag nog vant mig och märker inte av det.

Har inte så jättemycket att jämföra med, men jag älskar den här skärmen i alla fall

--

Hittade en mätning av A01:s input lag på Dells forum, gjord av en användare. Tog lika många bilder för att mäta och se skillnaden.

Har gjort samma mätning på min skärm ett par tre gånger bara för att försäkra mig att det är korrekt. Har ingen aning om hur pass väl de andra (A01) siffrorna stämmer.

Permalänk
Medlem

Hmm, svårt val det här. Om jag ska köpa en Dell 2408 så vill jag ju ha en A01 isåfall.. Men frågan är hur mycket jag märker av, jag märker inte av något konstigt på de två ubergamla skärmarna jag har nu, nämligen Samsung SyncMaster 710T.. Men lite halvstörigt om man märker av en massa lag hela tiden.. Är ju inget man vill ha på en ändå så pass dyr skärm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm, svårt val det här. Om jag ska köpa en Dell 2408 så vill jag ju ha en A01 isåfall.. Men frågan är hur mycket jag märker av, jag märker inte av något konstigt på de två ubergamla skärmarna jag har nu, nämligen Samsung SyncMaster 710T.. Men lite halvstörigt om man märker av en massa lag hela tiden.. Är ju inget man vill ha på en ändå så pass dyr skärm.

Det är en väldigt svår fråga. Ju mer jag använder skärmen, desto mindre lägger jag märke till lagget. Kanske är jag inte lika känslig som andra. Visst, när jag ställer CRT-skärmen och kör klonat så känner/ser jag det mycket tydligare. Samtidigt bör du vara medveten om att A01 inte förbättrar input laggen alltför mycket utan den ligger kvar runt 40-50 ms, enligt det jag läst.

Vill du vara säker så är Dell:en inte det bästa valet, och då skulle jag istället valt t.ex. Eizo 2431WSE.

Kan i alla fall meddela att min skärm kommer att bytas ut till en ny vilken dag/vecka som helst. Väntar bara på att Dell ska skicka den. Anledningen är främst att den vänstra delen av skärmen är ett par snäpp ljusare än resterande.

---

Tips för de som missat det:
En sak som stört mig ett tag är att skärmen är jobbigt skarp i 50, för suddig i 25. Läste då om ett program som heter softMCCS, som låter en se och ändra en hel del inställningar.

Gå där in kommandoprompten (F10).

Skriv in något av kommandona för att ändra skärpa:

Skärpa 50:
03 8C 00 0E <enter>

Skärpa 43 (bäst hos mig):
03 8C 00 0D <enter>

Skärpa 37:
03 8C 00 0C <enter>

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett begrepp om hur pass stor skillnad det kan vara i inputlag på en Samsung Syncmaster 710T som har ganska många år på nacken och Dell 2408WFP? För de Samsung jag har nu tycker jag flyter på fint. Märker varken av ghosting eller input-lag.. Och dessa har som sagt ett antal år på nacken..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det här är lite av en korspost då jag även postade i en nyhetskommentar, men den här tråden verkar vara bättre lämpad...

Jag behöver upplysningar gällande de olika BenQ G2400Wx-modellerna. Vad är skillnaderna mellan G2400W, G2400WD, samt G2400WT? Vilken är den bästa av dem och slår den Samsung 2493HM (såg att recensionen på 2400W här på swec påstod att den var lite sådär...)?

Jag har även varit lite småsugen på en Benq FP241W men den är ju två år gammal och även fast jag inte har sett något så måste det ju finnas en bättre skärm vid det här laget i samma prisklass?

Kollar på följande skärmar, tips uppskattas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=131709,207421,321475,301...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Är det någon som har ett begrepp om hur pass stor skillnad det kan vara i inputlag på en Samsung Syncmaster 710T som har ganska många år på nacken och Dell 2408WFP? För de Samsung jag har nu tycker jag flyter på fint. Märker varken av ghosting eller input-lag.. Och dessa har som sagt ett antal år på nacken..

Alltså, det är brutalt input-lag på Dell'en. Men det beror ju såklart på vad man ska ha skärmen till och vad man har för krav vad man kan acceptera.

Provade lite BF2 och det var helt ok att spela, men snabbare spel än så tror jag inte är så behagligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har testat MultiSync LCD2470WVX? Ser rätt vettig ut!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Någon som har testat MultiSync LCD2470WVX? Ser rätt vettig ut!

Ser intressant ut! Lite tråkigt dock att det var TN-panel på den, men annat kan man väl inte räkna med i den prisklassen..

Dellen börjar jag snart räkna bort, för den verkar lida av grymt mycket inputlag vilket jag inte lär gilla. Dellen har dubbla DVI-kontakter in, vilket jag måste ha, då jag vill kunna koppla in både min stationära och min bärbara dator till skärmen. Så känner ni till vilka skärmar som har dubbla DVI-ingångar som är vettiga så får ni mer än gärna svara här i tråden. Börjar bli i ganska stort behov av ny skärm, men måste verkligen ha dubbla DVI-kontakter in iaf. Vill inte köra sunkig VGA..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ser intressant ut! Lite tråkigt dock att det var TN-panel på den, men annat kan man väl inte räkna med i den prisklassen..

Dellen börjar jag snart räkna bort, för den verkar lida av grymt mycket inputlag vilket jag inte lär gilla. Dellen har dubbla DVI-kontakter in, vilket jag måste ha, då jag vill kunna koppla in både min stationära och min bärbara dator till skärmen. Så känner ni till vilka skärmar som har dubbla DVI-ingångar som är vettiga så får ni mer än gärna svara här i tråden. Börjar bli i ganska stort behov av ny skärm, men måste verkligen ha dubbla DVI-kontakter in iaf. Vill inte köra sunkig VGA..

Forskade runt lite, och hittade detta:

Citat:

NEC keeps video inputs on the 2470 limited to analog VGA and DVI, so it won't work as an HDTV replacement. However, it is HDCP-compliant

Tyvärr faller skärmen bort för mig om den inte ens har digitala ingångar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Den har ju DVI?
Nog för att deras mening kan tolkas som att den enbart har analog DVI men om den bara hade haft analog DVI så hade den inte kunnat ha HDCP.

Permalänk
Medlem

Jag har skitsvårt att bestämma mig mellan BenQ G2400WD och Samsung 2493HM. Kommer bara att använda skärmen till datorn, men vill ha en bra skärm med låg delay och utan ghosting. Kommer inte att rotera skärmen på ett tag men ser det som en bonus att 2493:an har den möjligheten.

Har ju läst recensionen av G2400W här på sweclockers som sade att den var medelmåttig, samtidigt som jag har läst recensionen på hardforum (http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1298311) där den verkade krossa 2493HM. Nu är det ju WD-modellen jag är med intresserad av och jag undrar om den skulle få bättre betyg än "medelmåtta" på Swec t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Den har ju DVI?
Nog för att deras mening kan tolkas som att den enbart har analog DVI men om den bara hade haft analog DVI så hade den inte kunnat ha HDCP.

DVI finns ju i versionen DVI-A som endast stödjer analoga signaler, vilket troligen denna skärm har. Dock blev jag också lite konfunderad angående HDCP-stödet men kan för lite om HDCP för att veta om det fungerar på en analog signal också så att säga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

HDCP fungerar enbart på digitala signaler.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
HDCP fungerar enbart på digitala signaler.

Kan ju vara så att rent tekniskt stödjer den HDCP (dvs elektroniken som behövs) men att det handlar om en marketing-gimmick snarare än att det verkligen fungerar på monitorn?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det skulle vara höjden av missvisande reklam
Tror aldrig jag sett en enhet och i vilket fall aldrig en skärm som haft en DVI port men inte stött DVI-D.

Men för att vara på den säkra sidan:
http://www.nec-display-solutions.se/c/g/se/sv/Products/Detail...

Kontakter Digital: 1 x DVI-D; Analog: 1 x mini D-sub 15-pinnars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det skulle vara höjden av missvisande reklam
Tror aldrig jag sett en enhet och i vilket fall aldrig en skärm som haft en DVI port men inte stött DVI-D.

Men för att vara på den säkra sidan:
http://www.nec-display-solutions.se/c/g/se/sv/Products/Detail...

Kontakter Digital: 1 x DVI-D; Analog: 1 x mini D-sub 15-pinnars

Du länkar tyvärr till fel produkt, iallafall om du syftar på den i ditt tidigare inlägg.
NEC MultiSync LCD2470WVX. Du länkar till NEC MultiSync LCD2470WNX.

Så korrekt URL är alltså:
NEC MultiSync LCD-2470WVX

Men den skärmen har visserligen också, enligt specifikation, DVI-D.
Den har dock TN-panel och mycket sämre betrakningsvinklar jämfört med LCD-2470WNX. WNX-skärmen såg dock riktigt trevlig ut på pappret.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tack, missade vilken det var mer än att det var 2470

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tack, missade vilken det var mer än att det var 2470

No problem

Nu till mitt problem:
Finns det fler skärmar än Dells som har dubbla DVI-ingångar in?
Under tillgängliga anslutningar på Dell-skärmen så står det följande:

"VGA (analog), DVI-D (digital) med HDCP, S-Video, komposit, komponent, HDMI, DisplayPort"

Dom anger dock inte att det finns två DVI-ingångar, men om man tittar på en bild bak på skärmen så sitter där två DVI-ingångar..
Men undrar iaf om det finns fler skärmar än Dells 2408 som också har detta?? Har inte hittat någon hittills iaf :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

G2400W vs G2400WD

Verkar som att G2400WD har en dynamisk kontrast på 4000:1 medans G2400W saknar dynamisk kontrast helt?

Har det stor betydelse?

Är detta ända skillnaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN
Jag har skitsvårt att bestämma mig mellan BenQ G2400WD och Samsung 2493HM. Kommer bara att använda skärmen till datorn, men vill ha en bra skärm med låg delay och utan ghosting. Kommer inte att rotera skärmen på ett tag men ser det som en bonus att 2493:an har den möjligheten.

Har ju läst recensionen av G2400W här på sweclockers som sade att den var medelmåttig, samtidigt som jag har läst recensionen på hardforum (http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1298311) där den verkade krossa 2493HM. Nu är det ju WD-modellen jag är med intresserad av och jag undrar om den skulle få bättre betyg än "medelmåtta" på Swec t.ex.

Hardforum analysen verkar lite (betydligt) mer initierad när det gäller bildkvaliten, och funktioner.

Kör på Benq, bättre och 1000 kr billigare!

Permalänk

Någon som har sett någon av dom diskuterade Benqskärmarna G2400WX i fysisk butik i skåne? låter ju verkligen som bra budgetskärmar men jag skulle aldrig få för mig att köpa utan att ha sett live så det är ju ett problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
No problem

Nu till mitt problem:
Finns det fler skärmar än Dells som har dubbla DVI-ingångar in?
Under tillgängliga anslutningar på Dell-skärmen så står det följande:

"VGA (analog), DVI-D (digital) med HDCP, S-Video, komposit, komponent, HDMI, DisplayPort"

Dom anger dock inte att det finns två DVI-ingångar, men om man tittar på en bild bak på skärmen så sitter där två DVI-ingångar..
Men undrar iaf om det finns fler skärmar än Dells 2408 som också har detta?? Har inte hittat någon hittills iaf :/

BenQ FP241W är enligt trustedreviews.com den absolut bästa 24-tummaren på marknaden: http://www.trustedreviews.com/displays/review/2006/09/13/BenQ...

De har dessutom testat Samsung 244T och 245T, och Dell 2408WFP (som är väldigt ny) och de hävdar fortfarande att inget slår BenQ FP241W. Den har dessutom massa fina inputs: dvi, vga, hdmi, komponent, komposit, s-video, usb-hubb osv osv.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Hej, är grymt sugen på att uppgradera min HP2207H då jag helt enkelt vill ha en större skärm. Vilken skärm finns som är bättre/likvärdig min HP och för max 4000. Har funderat på W2408 eller en T240 men expertisen kanske har någon bättre skärm att tipsa om?

4000 är inte ett max , är öppen för förslag, kan tänka mig lägga ut lite mer ifall det betyder en mycket bättre skärm.

edit: Har även tittat på dessa två, de har fått bra betyg iaf: http://www.digitalversus.com/article-357-2682-47.html

http://www.digitalversus.com/article-357-2332-50.html

Är de bra eller finns det bättre för pengarna?

Spel och film är det skärmen kommer användas till uteslutande.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bAkewelle
jag vill också veta om det är någon skillnad mellan G2400W och G2400WD ?
tusen kronor extra det kan det ju var a värt om skärmen är bättre

Läs igenom tråden
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=849...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=84497&ref=Prisjakt

LG-L245WP-BN Demoex för 4995 ;-

Hade jag varit på jakt efter en 24-tummare i den prisklassen hade valet nog varit enkelt, grymt nöjd med min som jag då gav 6500 kr för.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra