Permalänk
Medlem

Vårdbiträde utan utbildning.
Får ut ca 13000sek fast lön på mitt schema, sedan blir det alltid extra jag hoppar in så 13k garanterat + 3-5k extra i månaden efter skatt. Fick också reda på förra veckan att jag fått löneökning på 500kr. Extra kul när min chef säger att hon tycker jag är värd mycket mer men kan inte göra så mycket då jag ej har utbildning.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vårdbiträde utan utbildning.
Får ut ca 13000sek fast lön på mitt schema, sedan blir det alltid extra jag hoppar in så 13k garanterat + 3-5k extra i månaden efter skatt. Fick också reda på förra veckan att jag fått löneökning på 500kr. Extra kul när min chef säger att hon tycker jag är värd mycket mer men kan inte göra så mycket då jag ej har utbildning.

Fan är det för jävla trams. Ingen utbildning = ingen högre lön? Värsta jag någonsin hört, vad är det för företag? Offentlig sektor?

Jag blir dessutom illamående av att jag tjänar mer än 95% här utan någon eftergymnasial utbildning och endast 20 år ung som egentligen förtjänar att tjäna mer än mig. Som er som jobbar på vården tillexempel. Blir nog bäst för mig att sluta läsa denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Get real själv. Visste givetvis inte om att han hade gravid arbetslös fru, stod inget om det när han nämnde lönen som är hög.

Så jäkla mycket är inte 55k brutto om man skall vara ärlig, oavsett om man har arbetslös fru eller inte. Är runt 35-37k kvar efter skatten är dragen så det är inte sjukt mycket. Jag tycker att det en rätt bra lön om man är relativt ung men är man äldre med familj är det inte alls lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag har precis fått mitt första riktiga jobb!

Har jobbat med forskning tidigare men nu har jag beslutat att byta bransch. 55k i ingångslön under provanställningen och sen omförhandling. Har bott utomlands en herrans massa år och det ska verkligen bli jätteroligt att flytta hem igen.

Kul!
Gjort liknande själv, även om jag bytte bransch redan efter mina post docs. Låter ändå som en mycket bra ingångslön för att vara i Sverige.
Dessvärre blir det ju inte mycket till överklassliv, efter att skatten dragits, som en del här verkade tro. Lever själv gott på min lön, men man köper ju inte någon 20 miljonersvilla i någon överklassförort för det :D.

Kan relatera till känslan att komma "hem" igen. Efter att ha vistats så länge utomlands känns det skönt att kunna prata sitt eget språk och framför allt känna sig lite mer bofast hemma i Sverige.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Aktsu:

Så jäkla mycket är inte 55k brutto om man skall vara ärlig, oavsett om man har arbetslös fru eller inte. Är runt 35-37k kvar efter skatten är dragen så det är inte sjukt mycket. Jag tycker att det en rätt bra lön om man är relativt ung men är man äldre med familj är det inte alls lika bra.

Tror man klarar sig på den lönen hela livet, även om man har 6 ungar.
Själv har jag ungefär den lönen före skatt, har inga barn men lägger undan minst 15k varje månad. Skaffar jag hus så sänker jag mina boendekostnader, tror inte alls att det skulle vara några problem att leva hela livet med min lön.

Permalänk
Medlem

28.000 före skatt. Efter vet jag inte då det alltid tillkommer en del för utlägg/reseräkning samt att man alltid vabbat eller haft någon eller några semesterdagar.
Har inget OB, men en vecka extra semester om året istället.
Arbetar med ordermottagning, kreditering, RMA och med teknisk support och installation inom industriell automation. 40h per vecka.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Så jäkla mycket är inte 55k brutto om man skall vara ärlig, oavsett om man har arbetslös fru eller inte. Är runt 35-37k kvar efter skatten är dragen så det är inte sjukt mycket. Jag tycker att det en rätt bra lön om man är relativt ung men är man äldre med familj är det inte alls lika bra.

Har inte påstått att man blir rik på den, däremot att den är hög, svårt att förstå skillnaden för dig tydligen. För hög är den även om det skulle vara 30000 kvar netto. Stod inte något om att han hade familj i hans inlägg om lön, finns faktiskt många som inte bildar familj.

Permalänk
Medlem

säljare på telia, jobbar i snitt 190h/månad och tjänar mellan 35-55000

Permalänk
Medlem

Hmm ja det är intressant att se vad folk får i lön. Men något som är ganska intressant också är hur mycket fasta utgifter man har per månad? Bor man i en större stad och speciellt Stockholm går ju mer till boendet.
Vad är det som gör att man anses som rik? Att man har ett fint boende, bilar, prylar eller att man har mycket pengar över efter man betalt alla fasta avgifter + mat eller måste det vara en kombination av bägge?

Jag är nöjd med att jag och sambon kan spara undan runt 10k per månad, vi har 1barn nu och nästa kommer i December så att veta att man har en buffert är inte fel.

Visa signatur
Permalänk

Vill bara tipsa om SVTs enkla men intressanta visualisering var man ligger på inkomstskalan:
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

Om ni sitter hemma och surar över dålig lön, gå in och kolla här. Alla som jag bett gissa innan de kollar har underskattat var på skalan de placerar sig (alla tror att de tjänar sämre jämfört med andra än vad de gör).

Något gamla siffror nu, men fortfarande brukbart, inflationen har ju varit låg sedan 2014.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Lön på 27k kr netto (jobbar deltid).
Del i huslån+studielån ~1.8M kr.
Boendet, bilar och barn som kostar pengar, i övrigt låga utgifter.
Familjen sparar ~15% av disp. inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har inte påstått att man blir rik på den, däremot att den är hög, svårt att förstå skillnaden för dig tydligen. För hög är den även om det skulle vara 30000 kvar netto. Stod inte något om att han hade familj i hans inlägg om lön, finns faktiskt många som inte bildar familj.

Var skrev jag att man inte blev rik på den (läs om, läs rätt)? Jag skrev bara att jag inte tyckte det inte var speciellt högt oavsett.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Fooesque:

Lön på 27k kr netto (jobbar deltid).
Del i huslån+studielån ~1.8M kr.
Boendet, bilar och barn som kostar pengar, i övrigt låga utgifter.
Familjen sparar ~15% av disp. inkomst.

27k netto när man arbetar deltid är ju bra! Men hur mycket arbetar du då?
15% är dock lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

27k netto när man arbetar deltid är ju bra! Men hur mycket arbetar du då?
15% är dock lite...

Jag jobbar 7-timmarsdagar, så det är mer än än klassiska 75%.
Frun jobbar däremot 75%.

15% är vårt planerade sparande, dvs. fonder till oss och barnen.
Sedan amorterar också på bolånet motsvarande knappt 10% av disp. inkomst.
De pengar som är över när alla räkningar är betalade går in på ett gemensamt konto som håller vår buffert.
Sparpengarna rör vi inte - det är ju sparpengar.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Nytt jobb sen en tid tillbaks.

Ålder: 22
Utbildning: "It" på Gymnasiet
Yrke: "IT Tekniker" gör server installationer, sätter upp SQL servrar samt våran egen Mjukvara
Arbetslivserfarenhet: 1.5 år, Servicedesk på annat företag
Lön: 25 000:- Brutto + Provision
Förmåner: Betald övertid, Mobil, Flex tid

Citerar mig själv för uppdatering.

Fortfarande 22 år, min provanställning är nu över och ny lön förhandlad.
Lön: 30 000:- + Provision
Samma arbetsuppgifter som tidigare, installerar servrar och SQL servrar sätter upp och konfigurerar våran egna mjukvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kul!
Gjort liknande själv, även om jag bytte bransch redan efter mina post docs. Låter ändå som en mycket bra ingångslön för att vara i Sverige.
Dessvärre blir det ju inte mycket till överklassliv, efter att skatten dragits, som en del här verkade tro. Lever själv gott på min lön, men man köper ju inte någon 20 miljonersvilla i någon överklassförort för det :D.

Kan relatera till känslan att komma "hem" igen. Efter att ha vistats så länge utomlands känns det skönt att kunna prata sitt eget språk och framför allt känna sig lite mer bofast hemma i Sverige.

Jag har också bara gjort postdocs. Dock så lyckades jag klämma in tre stycken innan jag tog steget fullt ut och bestämde mig för att byta bransch. Jo, vet om att skattetrycket är rätt hårt i Sverige. Egentligen är det väl OK, jag önskar bara de kunde använda skattepengarna lite mer effektivt. Jag och min fru är dessutom ganska billiga i drift.

Får man fråga vilka länder du gjorde postdocs i? Själv är jag i Tyskland nu.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Dags och dra ner snittet lite då, får ut ca 18-19000 efter skatt.

Permalänk
Medlem

@nidnus:

Jag och min fru har varit mamma/pappa ledig i längre tid, med en kort period där båda jobbade i snart 4 år.
Vi har tagit ut minimalt med mamma/pappa dagar, men klarade oss fortfarande bra på en lön. Vi har alltid varit på en positiv nolla, och tagit ut från buffert / spar konton bara när vi skulle resa. Som sagt, det går, om man har ett bra förhållande till ekonomin. Bor i Solna. Och ja, bostadsmarknaden är en katastrof...

@MrMadMax:

Stockholm Solna
2000 förskola för 2 barn
4200 i bostadsrättsavgift
1000 garage
3-400 ström
5500 räntor på alla lån (inkl 2500 amortering på billånet)
800 försäkringar
ca 10000 amortering, varierar månad till månad, men budgeterar ca 100k i året för amorteringar.
5-6000 mat, vi kör en del lådor till jobbet, men vi gillar också äta gott, så det blir lite utöver en normal matbudget för 4.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tror man klarar sig på den lönen hela livet, även om man har 6 ungar.
Själv har jag ungefär den lönen före skatt, har inga barn men lägger undan minst 15k varje månad. Skaffar jag hus så sänker jag mina boendekostnader, tror inte alls att det skulle vara några problem att leva hela livet med min lön.

Man kan klara sig på väldigt lite pengar men det tycker jag har väldigt lite att göra med huruvida lönen är bra eller inte. Tycker inte det är en dålig lön men inte en värstinglön heller.

Permalänk
Avstängd

Håller med 55k är inget märkvärdigt i dagens sverige, måste upp över 100k
55k hade dock varit mycket om man slapp inkomstskatt och värnskatt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag har också bara gjort postdocs. Dock så lyckades jag klämma in tre stycken innan jag tog steget fullt ut och bestämde mig för att byta bransch. Jo, vet om att skattetrycket är rätt hårt i Sverige. Egentligen är det väl OK, jag önskar bara de kunde använda skattepengarna lite mer effektivt. Jag och min fru är dessutom ganska billiga i drift.

Får man fråga vilka länder du gjorde postdocs i? Själv är jag i Tyskland nu.

För min del blev det ett år nere på Kreta, följt av två år i Österrike (Wien).
Var väl egentligen inte alls relevant för det jag gör nu, annat än som allmän träning i forskning.
Vad forskade du i förresten?
Själv forskade jag inom matematik och jobbar nu inom finans. Det är kanske inte ett totalt byte av bransch dock, använder mycket matematik i jobbet. Däremot är det ju en viss omställning att gå från universitet till privat företag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Betongarbetare, mitt första jobb, 16 tusen efter skatt, räknas som "vuxenlärling" tror jag och 75% av min lön betalas till min arbetsgivare från arbetsförmedlingen.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Aktsu:

Man kan klara sig på väldigt lite pengar men det tycker jag har väldigt lite att göra med huruvida lönen är bra eller inte. Tycker inte det är en dålig lön men inte en värstinglön heller.

Skrivet av CyberVillain:

Håller med 55k är inget märkvärdigt i dagens sverige, måste upp över 100k
55k hade dock varit mycket om man slapp inkomstskatt och värnskatt

Med "klara sig" menar jag att man kan leva gott. Kanske inte med 55k på två pers, men antar att båda jobbar förr eller senare.
Jag skulle kunna köpa ett hus att bo i för resten av livet, jag och min sambo skulle kunna spara sammanlagt minst 20k per månad, och då ligger jag långt under 55k och min sambo ännu lägre. Då snålar vi inte på något sätt utan unnar oss det vi vill (prylar, resor och mat).
Däremot är det klart att man får minska sparandet om man vill ha fin bil, sommarboende eller båt. Men det ligger en bra bit över "klara sig bra" enligt min definition.

En bra lön är enligt min definition när man klarar av den vardagen man vill ha utan problem, samt att man har råd att sätta undan till framtida mål. Det som sabbar för de flesta är onödiga utgifter som egentligen tillför väldigt lite sett till livskvalitet.

Permalänk
Medlem

25år, Ronderande väktare med ~30000 brutto.
Jobbat i 5år, Fast anställd. Litet Privat bolag.
154-165H i månaden.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

För min del blev det ett år nere på Kreta, följt av två år i Österrike (Wien).
Var väl egentligen inte alls relevant för det jag gör nu, annat än som allmän träning i forskning.
Vad forskade du i förresten?
Själv forskade jag inom matematik och jobbar nu inom finans. Det är kanske inte ett totalt byte av bransch dock, använder mycket matematik i jobbet. Däremot är det ju en viss omställning att gå från universitet till privat företag.

Jag forskade (forskar, har inte bytt jobb än) i teoretisk fysik. Tror inte heller det kommer vara så jättestor praktisk skillnad i vad jag faktiskt gör, även om det blir betydligt mer numeriskt än vad jag jobbat med tidigare. Bytet till den privata sfären är något jag ser fram emot. Är genomtrött på akademien

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Jobbar som nätverk & säkerhetskonsult
25 år gammal
34000kr
6v semester
3600kr friskvård
Ny tjänstebil var 3e år (kör en BMW 3 serie)
Får välja precis vilken laptop jag vill var 3e år
Samma sak gäller mobil fast vartannat år
Bredbandet hemma betalt
Labbdator hemma betald

Snyggt! Utbildning?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

En bra lön är enligt min definition när man klarar av den vardagen man vill ha utan problem, samt att man har råd att sätta undan till framtida mål. Det som sabbar för de flesta är onödiga utgifter som egentligen tillför väldigt lite sett till livskvalitet.

För mig är det du beskriver en lön som inte är dålig men okej (givet att sätta undan är en betydande summa), bra blir den först långt senare.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör inom maskinteknik - 40.000kr per månad innan skatt med 4 års erfarenhet.
5v semester, rese- och övertidsersättning samt en hyfsat saftig bonus varje år (<10% årslön)

Har hus, bil och csn och en sambo som pluggar så pengarna går åt i alldeles för rask takt än vad jag trodde man skulle uppleva det som med så pass hög lön, knappt så jag sparar något alls många månader. Jag gissar att man anpassar sig rätt fort till både högre och lägre inkomst, för några år sedan gick jag runt på csn och upplever inte livskvaliteten särskilt mycket högre idag än då. Känner fortfarande inte att jag har en riktigt stabil ekonomi. Kanske är det jag som är kass på att prioritera pengarna?

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smajlarn:

Civilingenjör inom maskinteknik - 40.000kr per månad innan skatt med 4 års erfarenhet.
5v semester, rese- och övertidsersättning samt en hyfsat saftig bonus varje år (<10% årslön)

Har hus, bil och csn och en sambo som pluggar så pengarna går åt i alldeles för rask takt än vad jag trodde man skulle uppleva det som med så pass hög lön, knappt så jag sparar något alls många månader. Jag gissar att man anpassar sig rätt fort till både högre och lägre inkomst, för några år sedan gick jag runt på csn och upplever inte livskvaliteten särskilt mycket högre idag än då. Känner fortfarande inte att jag har en riktigt stabil ekonomi. Kanske är det jag som är kass på att prioritera pengarna?

Dina fasta avgifter måste ju lätt landa på runt 12 - 15 tusen beroende på var du bor. Därefter tillkommer ju mat till två personer (5000 - 7000) kronor. Gör du därefter några roliga saker per månad eller så är det ju inte konstigt om det inte blir så jättemycket över

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Var skrev jag att man inte blev rik på den (läs om, läs rätt)? Jag skrev bara att jag inte tyckte det inte var speciellt högt oavsett.

Är vanlig knegarlön 17000kr efter skatt så är 37000kr efter skatt definitivt hög lön.