Permalänk
Medlem

Tyst speldator, 6-7000

Min datorhistoria är hittills: Midi, Midi, Full, Shuttle, Shuttle, Mac Mini.
Jag har nu tröttnat på att maccen inte har någon vettig spelprestanda (spelar nästan bara Warcraft III), men ljudnivån vill jag ha kvar.

Efter att jag upptäckte Gigabytes passivt kylda 9600GT för ynka 1.4kkr på Inet.se så plockade jag ihop detta. Är inte säker på vad för processor jag ska ha, alternativt om någon komponent kommer låta mycket (jag kommer jämföra denna dator med en Mac Mini). Jag är inte rädd för att överklocka, så har tänkt mig en E2180 eller liknande.

Jag bryr mig inte så jättemycket om att hårddisken endast är på 200GB, det är ljudnivån som är det viktiga och så vitt jag har förstått så är 2.5"-diskar betydligt mycket tystare än 3.5".

Gigabyte GeForce 9600GT 512MB HeatPipe
1 395 kr

2048MB (2x1024MB) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 EPP
407 kr

Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm
390 kr

200GB Hitachi 5K250 5400rpm, S-ATA
843 kr

Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
250 kr

Antec Sonata III 500 Silent ATX 500W
995 kr

Thermalright Ultra-120 eXtreme
490 kr

Gigabyte GA-EP35-DS3 P35, s775
907 kr

Alla kommentarer välkommnas.

// Tomas

Permalänk
Medlem

Gigabytekortet har just recenserats på sweclockers, läs den vettja!
Samsungs 3.5 hårddiskar låter lite, datorn blir så mkt segare med en 5400rpm hårddisk tycker jag. Vet inte hur det är att spela W3 på en sådan dock.
Din dator kommer förmodligen låta mer än din mac mini :(.
Lägg ut pengar på en billig samsungdisk och en HDD vagga som tystar ner den så kommer du närmare mac minin.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte oroa dig angående diskens ljud i antec sonata, de har mycket bra infästning som är tyst.
Satsa på ett grafikkort med fläkt istället, det är inte så bra flås i sonata III så du lär värma upp det andra rejält och fläktarna i chassit får möjligen skruvas upp istället.
Köp en billigare fläkt istället för Noctua'n och köp till ett vridmotstånd så du kan reglera farten.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag läste recensionen, har också läst lite kommentarer angående den på forumet och vad jag ser så verkar det räcka med väldigt lite luftströmning för att få det att fungera.

Om nu ljuddämpningen är så pass bra så kan jag väl ta en 3.5"a istället.

Behövs vridmotstånd? Borde det inte gå att ställa in fläkthastigheten med BIOS/mjukvara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag läste recensionen, har också läst lite kommentarer angående den på forumet och vad jag ser så verkar det räcka med väldigt lite luftströmning för att få det att fungera.

Vad gör du om det inte fungerar och det finns ju grafikkort med väldigt tysta fläktar. De datorer jag har så är det inte grafikkortet som låter utan det är chassifläktarna även om dessa är mycket tysta med.

Det handlar ju om att få en bra helhetsslösning, även om du kan tysta ner någon del helt och hållet så kanske denna håller sig inom acceptabel arbetstempratur men den får ändå hög tempratur. Det värmer luften i burken och andra delar blir varmare.

Det viktiga som jag ser det är att du har ett grafikkort som inte blir varmt, då ökar förutsättningarna för att du skall få en tyst burk.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Det där argumentet har jag inte riktigt förstått, att en komponent skulle värma upp resten av datorn ifall den inte kyldes. Det stämmer bara ifall kylningen i fråga blåser ut värmen ur datorn direkt, vilket inte alltid är fallet. Den avger ju lika mycket värme oavsett om den kyls bra eller dåligt.

Kollade iallafall runt på andra grafikkort, men hittade ingen 9600GT med kylning som blåste ut luften. Och om man tittar på strömförbrukning/prestanda så verkar det vara 9600GT som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det där argumentet har jag inte riktigt förstått, att en komponent skulle värma upp resten av datorn ifall den inte kyldes. Det stämmer bara ifall kylningen i fråga blåser ut värmen ur datorn direkt, vilket inte alltid är fallet. Den avger ju lika mycket värme oavsett om den kyls bra eller dåligt.

Exakt hur en lösning fungerar beror ju på just den lösningen. Bara för att ett grafikkort inte skickar ut luften ut från lådan så gör ändå fläkten att luften får rörelse i lådan, möjligen kan det vara så att en del lådor får flöden där viss luft kan stå stilla medan annan luft sänds igenom. Viktigt är ju att lådan har en typ av lösning som gör att all luft byts ut eller i vart fall all luft som är varm. I slutändan så är det ju ändå luften som skall forsla bort värmen från resten. Varm luft har svårare och ta med annan värme.
Hastighet på luften borde också öka värmeupptaget då det "kastas" mer luft mot de varma ytorna och denna mängd luft blir större än om luften står stilla eller har låg fart.

Ingen expert men de ovanstående slutsatserna är nog ganska logiska.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Mjo. Men borde det inte bli tystare/svalare ifall jag tar detta passivt kylda grafikkort, och sätter på en riktigt tyst fläkt, istället för att skaffa en referenskylt grafikkort?

Permalänk

i chassit, jag råder dig till att byta ut den medföljande fläkten, ska kila ned till webhallen här i örebro som är nyöppnat o köpa en när jag har ork, men behöver du verkligen TRUE:n ? (Thermal Right Ultra Extreme)

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver, vad finns det för nackdelar med den? Enligt Sweclockers test så kyler den bäst, och så länge den får plats i chassit (vilket det verkar som den gör) så borde det ju vara det bästa alternativet. Eller är det något jag har missat?