Några sista frågor med mitt paket, vill beställa imorn (runt 8000 kr)

Permalänk
Medlem

Några sista frågor med mitt paket, vill beställa imorn (runt 8000 kr)

Hej!

skall beställa en ny dator nu imorn tänkte jag för runt 8000 kr. Skall användas till spel och kopplad till en tv för film.

Hade tänkt ta:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=845-16876

och

http://www.dustinhome.se/pd_5010110383.aspx?

Nu till mina frågor:

1. Behöver jag köpa kablar med? Eller nått ja glömt? Får man med skruvar till allt? Modekortsdistanser?

2. Inte säker på processorn, är det värt att behöva montera processorn själv och ta en e8500? Aldrig gjort det förut så jag vill ju inte förstöra den. Eller är e6850 ett alternativ och få den monterad?

3. Grafikkortet, inte heller säker på detta, hur är det med 9600gt i SLI? Hörde nått om att det kunde ge hack ibland? Fungerar SLI smärtfritt? Jag själv har alltid tyckt att ett bättre kort är bättre än 2 "dåliga". Då kan man dessutom uppgradera senare. Funderar även på ett 8800GT, blir ju ändå 500 kr billigare.

4. Minnena, de behövde 2.1V eller så har jag läst, klarar modekortet att leverera det?

5. Förlorar man mycket på att köra 4 x 1Gb istället för 2 x 2 Gb? Tänker mer på att jag kommer köra XP i början (kanske byter till Vista sen) så man kanske ska börja med 2 x 1 Gb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Några sista frågor med mitt paket, vill beställa imorn (runt 8000 kr)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

1. Behöver jag köpa kablar med? Eller nått ja glömt? Får man med skruvar till allt? Modekortsdistanser?

Kablar och skruvar m.m. följer med moderkort och chassi, så det behöver du inte oroa dig för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
2. Inte säker på processorn, är det värt att behöva montera processorn själv och ta en e8500? Aldrig gjort det förut så jag vill ju inte förstöra den. Eller är e6850 ett alternativ och få den monterad?

Ta hellre en E8400 än en E8500 i så fall, E8500 är bara aningen snabbare men mycket dyrare. Fast du lär ju får vänta ett tag i så fall. Men kör på en Q6600 du, det blir nog bra. Och att montera CPU:n själv är inga problem. Bara att lägga dit CPU:n och trycka fast kylaren så har du sparar 199 kr. Du får nog till och med instruktioner med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
3. Grafikkortet, inte heller säker på detta, hur är det med 9600gt i SLI? Hörde nått om att det kunde ge hack ibland? Fungerar SLI smärtfritt? Jag själv har alltid tyckt att ett bättre kort är bättre än 2 "dåliga". Då kan man dessutom uppgradera senare. Funderar även på ett 8800GT, blir ju ändå 500 kr billigare.

SLI fungerar inte alltid smärtfritt, men två 9600GT presterar för det mesta bättre än ett 8800GTS 512MB. Men samtidigt så drar två kort mer ström och blir varmare, och du kan inte heller uppgradera med ett kort till i framtiden. Så kör på ett 8800GTS eller 8800GT, det är mitt tips.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
4. Minnena, de behövde 2.1V eller så har jag läst, klarar modekortet att leverera det?

Moderkortet klarar nog av det, men du måste själv gå in och ställa in rätt i BIOS. Annars finns det andra bra minnen som du inte behöver ställa in någonting på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
5. Förlorar man mycket på att köra 4 x 1Gb istället för 2 x 2 Gb? Tänker mer på att jag kommer köra XP i början (kanske byter till Vista sen) så man kanske ska börja med 2 x 1 Gb.

Det man förlorar på att köra 4x1 GB är att det kanske inte går lika bra att klocka, men generellt är det ingen större skillnad. Däremot så är det ju enklare att stoppa i mer minne om man kör med 2x2 GB.

Permalänk

1: Nej det kan jag inte tänka mig

2: Kör på din egen känsla, q6600 är ingen dålig CPU direkt. Du har ju e8400 som är både billigare och bättre att klocka men det är så pass många som vill ha den så det blir säkert en jätte lång väntetid

3: Kör på den du känner för helt enkelt, spelar i stort sätt ingen roll så länge du inte väljer G80 kärnan ( GTS 320/640mb ) och GTX

4: Lite dyrare men dom har bra kylning https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

5: Njea, bättre för framtiden om du väljer 2x2 eftersom det blir både billigare och lättare

edit: crap, du postade före mig

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem

Tackar för svar båda två, jag tänker att jag kanske vill klocka i framtiden. Men jag tror att jag nöjjer mig med de minnena jag valt, kommer de duga till lite klockning? Vill egentligen lägga mindre pengar än det blir, men jag vill ju heller inte snåla, ingen vits att snåla några hundralappar mindre när man ändå lägger tusenlappar på datorn. Så jag tror det blir Q6600 samt 8800GTS.

Sen angående monteringen, den kostar 200 kr, och skall jag montera själv behöver jag väl ändå köpa kylpasta och sådant?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

köp detta och montera själv, det är denna typ av utrustning verkstäder andvänder dock något störe storlekar.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
&
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

detta rekomendear jag med take på att du räddar dina kompnenter från oönskad ESD(elekrtostatisk urladdning), enklt att kopla in mot jord pungt i en väggsocket med krokodil-klämma eller hälst mot en metalyta på ett element.

detta kommer du även kunna andvända i framtiden vi montering av kretsar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poiio
köp detta och montera själv, det är denna typ av utrustning verkstäder andvänder dock något störe storlekar.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
&
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

detta rekomendear jag med take på att du räddar dina kompnenter från oönskad ESD(elekrtostatisk urladdning), enklt att kopla in mot jord pungt i en väggsocket med krokodil-klämma eller hälst mot en metalyta på ett element.

detta kommer du även kunna andvända i framtiden vi montering av kretsar

Själva ESD biten är jag inte orolig över, är mer det att det verkar krångligt att få precis rätt mängd kylpasta osv. Verkar krångligt, verkar det som det är värt 200 kr att slippa det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Några sista frågor med mitt paket, vill beställa imorn (runt 8000 kr)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Kablar och skruvar m.m. följer med moderkort och chassi, så det behöver du inte oroa dig för.

Ta hellre en E8400 än en E8500 i så fall, E8500 är bara aningen snabbare men mycket dyrare. Fast du lär ju får vänta ett tag i så fall. Men kör på en Q6600 du, det blir nog bra. Och att montera CPU:n själv är inga problem. Bara att lägga dit CPU:n och trycka fast kylaren så har du sparar 199 kr. Du får nog till och med instruktioner med

SLI fungerar inte alltid smärtfritt, men två 9600GT presterar för det mesta bättre än ett 8800GTS 512MB. Men samtidigt så drar två kort mer ström och blir varmare, och du kan inte heller uppgradera med ett kort till i framtiden. Så kör på ett 8800GTS eller 8800GT, det är mitt tips.

Moderkortet klarar nog av det, men du måste själv gå in och ställa in rätt i BIOS. Annars finns det andra bra minnen som du inte behöver ställa in någonting på.

Det man förlorar på att köra 4x1 GB är att det kanske inte går lika bra att klocka, men generellt är det ingen större skillnad. Däremot så är det ju enklare att stoppa i mer minne om man kör med 2x2 GB.

om du skaffar 4 x 1gb så kann du bara använda 3.332 mb på xp, men skaffaru vista kann du använda 4 x 1gb utanproblem!

Visa signatur

|asus gf 8800gt -intel e8400 3.0 @ 3.5 -3dmark06 12 000|

Permalänk

tryck på lite kylpasta på CPU:n efter att du monterat CPU på moderkortet och sen pressar du ut det med cpu kylaren

Fixat: Montera CPUn på moderkortet, sen så trycker du ut lite kylpasta på CPUn och trycker till det med CPU kylarenså blir det fin fint serru

Svenskan failar mig :/

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.A.Olsson
tryck på lite kylpasta på CPU:n efter att du monterat CPU på moderkortet och sen pressar du ut det med cpu kylaren

Fixat: Montera CPUn på moderkortet, sen så trycker du ut lite kylpasta på CPUn och trycker till det med CPU kylarenså blir det fin fint serru

Svenskan failar mig :/

Jo men det känns lite krångligt Blir det för mycket/för lite så blir det inge bra, och jag är i regel dålig på sådana här saker. Jag tycker iaf det e värt de där 100 extra kronorna (blir ju bara en hundring skillnad efter man köpt kylpasta o så).

Men va säger ni, kommer paketet duga till överklockning, och nätagget bör palla ett GTS kort till va?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

LITA! på dig själv, om det blir fel så är det bara att göra om. Kör du med standard kylaren så titta vad tempen ligger på i idle/load och sen googlar du lite för att för vad andra personer har för temp på standard kylningen ( oklockat )

Om du ska kolocka rekomenderar jag att du köper en bättre CPU kylare till.

runt 500kr https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Billigare fast sämre kylning förstås
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCMNJ-100...

PSUn borde klara det, om den inte gör det så är det bara att köpa nytt nätagg

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem

Angående monteringen av kylaren så är det ju redan kylpasta applicerad på originalkylaren. Det enda du behöver göra är att trycka fast push-pinsens, dvs. sikta och tryck. Det blir inte mycker enklare än så

Och nätagget är inga som helst problem. Datorn kommer bara dra strax över 200W i full load.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.A.Olsson
LITA! på dig själv, om det blir fel så är det bara att göra om. Kör du med standard kylaren så titta vad tempen ligger på i idle/load och sen googlar du lite för att för vad andra personer har för temp på standard kylningen ( oklockat )

Om du ska kolocka rekomenderar jag att du köper en bättre CPU kylare till.

runt 500kr https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Billigare fast sämre kylning förstås
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCMNJ-100...

Lär inte klocka till en början, tar det senare Så jag tar extra kylare sen. Tänkte mer om det kommer kunna överklockas rent komponentmässigt.

Så jag behöver inte köpa någon kylpasta? Så jag sparar 200 kr på att inte ta montering?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"