Permalänk
Medlem

Unken doft i mina dricksglas!

Hej

Lite konstig fråga.

Hade varit borta från hemmet ett tag och slarvat med att rensa ur diskhon. Låg lite matrester där som hade börjat mögla. På diskbänken stod det några glas som det verkar som sporerna lagt sig i.

Så, jag diskade ur glasen med klorin. Det luktar inte mögel längre, men problemet är att det nu luktar unket, typ som det kan lukta i gamla vattendunkar(Det jag förmodar egentligen är typ alger, mögel, svamp och annat)

Sen läste jag dock på klorinflaskan och där står det att man inte får använda starkare lösning en 1:50 på glas och max stå i 30 minuter. Jag hade säker 1:1-2 lösning och det fick ligga i diskhon under natten ^^ Kan detta ha något med doften att göra. Men saken är den att det inte på något sätt luktar klor.

Tror ni man kan göra något, eller är det bara kasta. Som de luktar nu går de inte dricka ur! Kan ättika vara något?

Permalänk
Medlem

19,00 kr / 6 st

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60081734

Seriöst, inget att riskera mat- eller klorinförgiftning över.

Permalänk

Glas som man dricker snaps öl o sån dricka i ska bara drickas sånt i mjölk är farligt för alla glas/muggar så dubbla uppsättnignar är det isf.

Annars släng de om de luktar konstigt. Kostar inte mycket på ikea som nämts.
onödigt att må dålig alt bli sjuk av det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Allvarligt, lite mögel o klorinera allt ?

Diska ur o använd så försvinner lukten ?

Har du aldrig varit ungkarl ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det var just mjölk som var drucket ur de flesta glasen. Jag har dock alltid mixat och händer jag dricker mjölk i vinglasen om de står närmast. Ska bättre mig.

Lär bli kasta prylarna. Jag har en ordentlig huvudvärk nu. Om den beror på att jag sniffat i mina glas halva dagen vet jag inte, men jag har sällan ont i huvudet så det är inte en omöjlighet.

Tack för tipsen dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Har du aldrig varit ungkarl ?

Nej, han har just tagit steget in i det livet verkar det som.

Som sagt.. om du använder glasen så kommer det försvinna.

Permalänk
Avstängd

Verkligen desperat så koka glasen, fick göra det med snappsglas som lukta fan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Lägg dem i vatten med en skvätt klorin i, och diska dem sedan som vanligt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Fyll upp till kanten med vodka, töm innehållet i din strupe, fortsätt med nästa glas.. lovar dig att du inte kommer känna av lukten efter ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Fyll upp till kanten med vodka, töm innehållet i din strupe, fortsätt med nästa glas.. lovar dig att du inte kommer känna av lukten efter ett tag.

Låter som en mycket bra idé!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Re: Unken doft i mina dricksglas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Sen läste jag dock på klorinflaskan och där står det att man inte får använda starkare lösning en 1:50 på glas och max stå i 30 minuter. Jag hade säker 1:1-2 lösning och det fick ligga i diskhon under natten ^^

Hur mycket klorin använde du? Det måste ju ha varit minst en liter! Det är ju garanterat inte "alger, mögel, svamp och annat" som gör att dina glas luktar nu. Diska dem i hett vatten + diskmedel, låt dem torka och se om det löser problemet.

Det är inte farligt att dricka mjölk ur samma glas som man dricker alkohol i. Anledningen till att man undviker att dricka öl ur samma glas som man dricker mjölk ur är att mjölk kan lämna små rester av fett som är svåra att få bort helt, vilket förstör skummet på öl. Om man diskar sina glas som man druckit mjölk i så är de inte farliga på något sätt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Haha, många tips. Verkar som det är fler som råkat ut för mögel Inte visste jag att alla satt hemma med så många huskurer. Men tack för tipsen, jag ska absolut testa om det hjälper.

Phod: Jo jag hällde på ordentligt. Tänkte lika bra se till att jag tar död ordentligt på dem!

n1mda: Ha, nja nog har jag haft ett antal år på mig lyckas med detta, men mögel i köket brukar inte vara min grej Ska erkännas att jag utrotat bananflugor ett par gånger dock!

Permalänk
Medlem

Väldig hysteri för mögel här ser jag:P

Hur länge hade du varit borta från hemmet?

Det med mjölk så ska man inte heller diska ölglasen samtidig som du diskar de glasen som du druckit mjölk i. Varken i Diskmaskin eller i diskho. Men vem bryr sig?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Muahaha, måste bara... jag har tyvärr inget tips, och jag har faktiskt läst hela tråden en gång, men nu när jag fick syn på den så tyckte jag det stod "Unken doft i mina lederhosen"

Permalänk
Medlem

Haha, nä du, hade jag ägt ett par sådana hade jag inte vågat nämna att de luktade illa