Permalänk
Medlem

Fläkthastighet via mjukvara eller Bios?

Har en liten fundering, är inte så värst haj på datorer i det stora hela.
Men har laddat hem ett program för att se hastigheten på fläkten och temperaturn på CPU'n. "Speedfan". Detta pga fläkten oftast inte låter alls men ibland går upp och snurrar på som fan.

Det jag fick fram av programet var att fläkten står helt still på 0rpm och då tempen går över 55~ så slår den på i fulla varv på 3-4 tusen. och väsnas.
Går det inte att ställa in på nå vis så att fläkten kör på kanske 1500 varv eller nå hela tiden istället? Skulle vara trevligt.

MVH

Permalänk
Medlem

Ofta kan man styra fläkthastigheten en del via speedfan istället för att göra det i bios. Ett annat alternativ är att exemeplvis koppla en zalman fanmate2 som reglerar fläktens maxhastighet och därmed få den växla mellan 0 och 1500 rpm istället. Men kolla då att 1500 rpm verkligen ger tillräcklig kylning så att inte processorn överhettar.

Permalänk
Medlem

Re: Fläkthastighet via mjukvara eller Bios?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vendin
Har en liten fundering, är inte så värst haj på datorer i det stora hela.
Men har laddat hem ett program för att se hastigheten på fläkten och temperaturn på CPU'n. "Speedfan". Detta pga fläkten oftast inte låter alls men ibland går upp och snurrar på som fan.

Det jag fick fram av programet var att fläkten står helt still på 0rpm och då tempen går över 55~ så slår den på i fulla varv på 3-4 tusen. och väsnas.
Går det inte att ställa in på nå vis så att fläkten kör på kanske 1500 varv eller nå hela tiden istället? Skulle vara trevligt.

MVH

Hej!

Jag hade samma problem när jag installerade V4.33, återgick till V4.31 och då fungerar fläktarna perfekt. Du kan hitta den versionen om du söker på nätet.

Jag har ingen aning om varför detta händer, jag har ett IBM 8307 moderkort.

Om du klickar på "Config" och "Speeds" så kan du där ställa en lägstahastighet på fläktarna, jag valde 30%. (Märk den fläkt du vill ställa, så dyker inställningen upp längst ner.)

OBS! Du kan döpa om "Temp" mm genom att trycka på, "F2".

Det finns en ganska bra FAQ på här.

/Sir_N