Senast redigerat
Visa signatur
I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!
Jag installerade just om Leopard på min MacBook och innan jag rensade den gamla installationen kopierade jag min hemkatalog (som består av en krypterad user.sparsebundle) till en extern hårddisk. Nu efter installationen gjorde jag som jag alltid (ett par gånger) har gjort i Tiger:
1. Installera systemet
2. Skapa en användare med samma användarnamn och lösenord
(2,5. Kör Software Update)
3. Aktivera FileVault
4. Logga in som en annan användare, bli root och byt ut .sparsebundle mot den från den gamla installationen
5. Se till att ägare och rättigheterna för .sparsebundle (och underkataloger) stämmer
6. Logga in och var glad
Inloggningen funkade bra och jag fick tillbaka hemkatalogen som den var i förra installationen. Men när jag körde Software Update igen sa den att 10.5.3 (som jag installerade precis innan jag återställde hemkatalogen) fnins tillgängligt för nedladdning. I hopp om att det skulle lösa sig klickade jag att jag ville ladda ner 500 MB igen men efter att jag skrivit in mitt lösenord får jag upp ett meddelande som säger att jag inte har rättigheter att installera uppdateringen, trots att jag är admin. När jag kollar i "Om den här datorn" står det att jag kör 10.5 så på något sätt har datorn glömt att den har uppdaterat sig och av någon anledning kan jag inte installera den på nytt.
Är det någon som har försökt sig på att återställa en FileVault-hemkatalog i Leopard och har råkat ut för något liknande?
EDIT:
Uppdateringen gick att installera från en annan admin-användare och att den inte redan installerats berodde säkert på att den inte ville installera sig samtidigt som de andra uppdateringarna.
Men mysteriet med rättigheterna kvarstår fortfarande
I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.