Permalänk

Det finns ju inget exakt svar där, bara spekulationer

Permalänk

Kan någon som är lite insatt i denna djungel av prestanda
och gaming kolla över min spes, jag börjar bli lite osäker nu
om jag kanske skulle uppgraderat/ändrat någonting..

min zepto nox A15:

WXGA 1280x800 + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
320GB 5400rpm 8 MB Cache SATA
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
DVD-RW / CD-RW SATA
6 Cell Nox/Orion
MS Windows Vista Home Business 64bit - SE
Zepto Z-pro 300Mbit BGN
Keyboard Orion/Nox SE BLACK
Bluetooth 2.0 EDR
1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
Miljöavgift

Skulle jag ha valt en lite värre processor, hade det gjort någon
större skillnad prestanda-mässigt?

Angående hdd, var en 5400rpm:are ett dåligt val? Kommer
det upplevas som segt, jämförelsevis med en 7400rpm?

6-cell batteriet valde jag, för att jag nästan alltid kommer
sitta med datorn inpluggad, därav ser jag inget behov
av ett större batteri, detta borde dock inte ge någon annat
effekt på prestandan?

Kommer jag kunna spela bioshock, crysis, mass-effect, assasins creed
och liknande spel någorlunda smärtfritt? har kollat lite på system requirements osv, men vet ej om P8400-processorn kanske är lite för klen? Hjälp!

Alla tips, kritik, hjälp och svar uppskattas!

Visa signatur

Laptop: Zepto Nox A15, P8600 @ 2,40Ghz (2 CPUs), GeForce 9600m GT 512, 4 GB RAM, 320GB hdd 5400 rpm, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), Win Vista Business x64

Permalänk
Medlem

Happ, sitter och väntar på min Nox och det kliar i fingrarna som fan.
Tänkte iaf skaffa någon form av kylplatta till den, har ni några bra tips?

Kikade lite på denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CFCPAD
Vad tror ni om den?

Citat:

Skulle jag ha valt en lite värre processor, hade det gjort någon
större skillnad prestanda-mässigt?

Angående hdd, var en 5400rpm:are ett dåligt val? Kommer
det upplevas som segt, jämförelsevis med en 7400rpm?

6-cell batteriet valde jag, för att jag nästan alltid kommer
sitta med datorn inpluggad, därav ser jag inget behov
av ett större batteri, detta borde dock inte ge någon annat
effekt på prestandan?

Kommer jag kunna spela bioshock, crysis, mass-effect, assasins creed
och liknande spel någorlunda smärtfritt? har kollat lite på system requirements osv, men vet ej om P8400-processorn kanske är lite för klen? Hjälp!

1. Det är väldigt liten skillnad mellan 8400 och 8600, ovärt 800kr enligt mig, däremot ger 9500:an en lite större boost.

2. Inget dåligt val enligt mig då det inte ska vara särskilt stor skillnad, något kortare laddningstider men jag föredrar mer GB för pengarna.

3. Nej, batteriet påverkar inte prestandan på något sätt.

Crysis får du nog spela på low settings eller möjligtvis medium med lägre upplösning. De andra bör klara medium/high, beroende på upplösning.

Hade jag vart du, och hade pengar över, hade jag nog tagit den bättre processorn. Skärmen med högre upplösning är också najs, men där känner du själv om du vill ha det. I nya spel kommer du förmodligen ändå inte kunna köra högre än 1280x800. Risken är dock att det blir lite "grynigt" i windows med den sämre skärmen (har jag hört).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Happ, sitter och väntar på min Nox och det kliar i fingrarna som fan.
Tänkte iaf skaffa någon form av kylplatta till den, har ni några bra tips?

Kikade lite på denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CFCPAD
Vad tror ni om den?

Har själv suttit och kollat runt. Den du pejstade såg intressant ut, dock verkar den inte faktiskt kyla så mycket enligt denna sidan:

http://www.comfortcooling.se/se/english/1_1_2_laptopcooler.as...

Ca ~3 grader lägre temp?

Är själv inne på
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=241433
Som verkar fungera bra är relativt billig och har fördelen att den drar in luft från sidan så man kan ha den i knät eller på mjukt underlag om man så önskar.

Lite tester:
http://www.digitgeek.com/cooler-master-notepal-infinite/
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=162820
http://www.liewcf.com/blog/archives/2007/08/review-cooler-mas...

Negativa med den utifrån vad jag läst skulle vara att den är lite högljudd på högsta inställningen samt att byggkvalitén inte är lika bra som på t.ex. zalmans.

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Ja, 6-3 grader lägre i idle är ju inte jätteimponerande. Kan tänka mig att den även presterar lite sämre om man har den i knät. Skulle vara intressant att se hur mycket temeperaturen sänks när man spelar. Fördelen är ju att den är knäpptyst (duh) samt att man slipper en extra sladd när man har den i knät.

Ska kika runt lite mer, den du länkade är ju intressant men jag vill ha en som är så tyst som möjligt. Pluspoäng dock för att den inte snor en usb-port.

Edit: Zalman NC-1000 känns jäkligt najs, dock dyrare än den du länkade. Mycket lågt ljud, medföljande USB-hub osv. Men kan den på nått sätt sabba för fläktarna i datorn som blåser utåt? Fläkt mot fläkt är väl ingen höjdare?

Edit2: Hmm, Noxen är ca 3cm bredare än NC-1000, kanske blir jobbigt? Eller njae, 1.5cm på varje sida borde vara ok.

Permalänk
Medlem

Om man läser http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=162820 dessutom så upplevdes fläkten från Notepalen endast störande på högsta inställning. Medan den kyler bra redan vid låg iställning på en aktiv dator.

Zalman kylarna kyler bara på vissa ställen medan Notepal täcker större yta. Det man bör tänka på är att utblås på laptops kan sitta på olika ställen, så om Zalman kyler bra på en dator är det inte garanterat att den kyler bra på en annan. Sen iom att att Notepalen täcker större yta så kan man räkna med att den kyler hela datorn istället för vissa delar vilket borde leda till bättre overall prestanda. Var detta som fick mig att luta mot den iaf

Visa signatur

LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Hmm, ja det låter ju riktigt bra att den kyler hela. Att noxen är bredare än zalman känns inte helt bra. Har lite att fundera på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att noxen är bredare än zalman känns inte helt bra. Har lite att fundera på.

Zalman har en ytterligare modell, NC-2000, som är bredare.

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt bra tråd om kylplattor och vad man ska tänka på för att få ner temperaturen på sin laptop på NBR: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=60914

Det är nämligen viktigt att kylplattan kyler på ett sätt som passar din dator. Olika kylare fungerar olika bra på olika datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det finns en väldigt bra tråd om kylplattor och vad man ska tänka på för att få ner temperaturen på sin laptop på NBR: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=60914

Det är nämligen viktigt att kylplattan kyler på ett sätt som passar din dator. Olika kylare fungerar olika bra på olika datorer.

Oj, 35 sidor, det var lite att bita i.

Du råkar inte minnas på rak arm vilken kylare som anses passa Zeptos datorer bäst, ifall det tas upp i den tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Oj, 35 sidor, det var lite att bita i.

Du råkar inte minnas på rak arm vilken kylare som anses passa Zeptos datorer bäst, ifall det tas upp i den tråden?

Nej, jag har inte läst igenom alla sidor. Själva guiden som är första tråden är det viktigaste. Zepto har datorer som görs av flera olika tillverkare, vilket gör att man inte riktigt kan bedöma dom lika. 6224/6324 har t.ex. luftintaget genom tangentbordet, vilket gör de flesta kylare relativt obetydliga. Det är väldigt svårt att bedöma vad som passar Nox bäst innan vi har sett hur kylningen ser ut på den.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju sant, bästa är väl att avvakta. Synd att det finns så få bilder på Noxen, på undersidan osv.

Permalänk
Citat:

Ja det är ju sant, bästa är väl att avvakta. Synd att det finns så få bilder på Noxen, på undersidan osv.

Håller med, vore fint med en 360graders look på den. Sitter usb-anslutningarna
och allt annat ungefär likadant som på de tidigare zepto datorerna?

Visa signatur

Laptop: Zepto Nox A15, P8600 @ 2,40Ghz (2 CPUs), GeForce 9600m GT 512, 4 GB RAM, 320GB hdd 5400 rpm, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), Win Vista Business x64

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som beställer den via datorbutiken? Min konfig blir billigare då

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Är det bara jag som beställer den via datorbutiken? Min konfig blir billigare då

Mjo, för de som nöjer sig med den sämre processor, inte vill ha Intels nätverkskort, inte vill ha blåstråle osv. är det ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo, för de som nöjer sig med den sämre processor, inte vill ha Intels nätverkskort, inte vill ha blåstråle osv. är det ett bra pris.

Fast, så dålig är väl inte den processorn? Jag är ju ingen hyper-datoranvändare direkt. Jag ska plugga och lira lite på den. Är intels kort så mycket stabilare? zeptos borde ju fungera utan problem, men kanske värt de extra hundringarna. Blueray har jag ingen användning för i dagsläget och köper något om några år isf.

De små ändringarna jag skulle gjort isf med intels kort och större processor skulle göra att den datorn blev 2500:- dyrare och det tycker jag inte att det är värt

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem

Jag sket i datorbutiken mest för att jag ville ha 9cells batteri samt 80GB hd så jag kunde beställa min egen. Har en Hitachi 7k200 som ligger och väntar på Zepton här~

http://www.storagereview.com/Hitachi250WD320.sr?page=0%2C3

Sen ligger det mesta av värdet på db's erbjudande i vista, så om man redan har ett OS är det inte så stor skillnad.

Plus!! Det kan ta någon dag extra att få datorn om man beställer från db iom att de måste skickas från zepto först

Visa signatur

LG Optimus 2X

Permalänk

Vad är eg. blueray?

Permalänk
Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk

blueray är det som kommer att ta över efter DVD, skillnaden är väll att en blueray skiva kan rymma runt 50gb, en blueray läsare kan läsa både dvd och blueray... och blueray filmer är i fullhd format

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Kommer man nånsin kunna köpa en Nox med 9800M GTS/GT? Kommer dessa två kort finnas som alternativ på hydran?

Permalänk
Medlem

Ser grymt intressant ut, måste ersätta denna gamla HP:n ganska så snart.
Till min stora glädje ser jag att Zepto fattat det här med desktop replacement och de nya Nox kommer att stödja dockningsstation (måste dock vänta med att köpa tills efter 15:e oktober). Fullkomligt briljant

Enda nackdelen jag ser nu är att den bara kommer med glossy skärm, vilket är totalt värdelöst för precis allting (förutom möjligvis history och tools-paletten i Photoshop), men en extern skärm löser det problemet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x

Enda nackdelen jag ser nu är att den bara kommer med glossy skärm, vilket är totalt värdelöst för precis allting (förutom möjligvis history och tools-paletten i Photoshop), men en extern skärm löser det problemet

Vad är egentligen glossy skärm? och vad är det andra alternativet? Och hur mycket påverkar det spelning, är det mycket skillnad i kvalitet, skärpa osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väl den att det ska vara "bäst" för gaming eftersom det återger färger bättre (pga mindre refraktion o sånt), men det ger även reflektion mot dig, dvs är lite som en spegel. Tänk dig sitta med en sån utomhus i solen...

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk

Just nu har jag inga direkta planer att sitta ute i solen med laptopen
eftersom det är en ca 28 grader i skuggan så det är väl endå ett
ilandsproblem, och om det är ungefär samma glossy som på macbooks
har jag inga problem alls med det det enda jag bryr mig om är att
spelen ska fungera så bra som möjligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oberheim
Grejen är väl den att det ska vara "bäst" för gaming eftersom det återger färger bättre (pga mindre refraktion o sånt), men det ger även reflektion mot dig, dvs är lite som en spegel. Tänk dig sitta med en sån utomhus i solen...

Nja, den återger inte färger bättre, bara annorlunda. För oss som jobbar med färg är det fruktansvärt dåligt eftersom det är en fejkad effekt, precis som tillverkarna öser på med kontrast och brightness i överflöd (min gamla dellskärm kalibrerades till 6 av 100 i brightness t.ex.).
Glossy är inte bara dåligt utomhus, räcker något ljus träffar så får du rätt grova reflektioner. För övrigt spelar det ingen roll om du har matt eller glossy, sitta i solsken är bara jobbigt

Men ska man bara spela och surfa så kan det ju kvitta, som jag skrev tidigare kan man ju använda skärmen som skräpskärm där man lägger allt onödigt kraffs

Permalänk
Medlem

Någon av grabbarna från Zepto; Har ni fått in Noxen nu?

Visa signatur

LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagg
Någon av grabbarna från Zepto; Har ni fått in Noxen nu?

Nope, inte i skrivandes stund

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

"Zepto Denmark is receiving the barebones on july 30th and should start producing the machines from that date on. The first end-users should receive their machines from August 6th and on. There is plans to get all Nox pre-orders produced and sent out by August 6th.

Unfortunately there have been a few pushed dates because of the supplier pushing their delivery dates to Zepto."

meeeh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sevi
"Zepto Denmark is receiving the barebones on july 30th and should start producing the machines from that date on. The first end-users should receive their machines from August 6th and on. There is plans to get all Nox pre-orders produced and sent out by August 6th.

Unfortunately there have been a few pushed dates because of the supplier pushing their delivery dates to Zepto."

Källa?

Visa signatur

LG Optimus 2X