Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Avstängd

Just saknaden av 3g tyckte jag varr ett logiskt steg från Apple då den skulle säljas i USA under så lång tid innan den tog sig över Atlanten. Inte riktigt Apples fel att en iPhone inte kunde dra nytta av teknik som används här. Jag köper ditt resonemang om att man inte implementerar en teknik beroende på att man inte tror att sina kunder komma använda den. Men så är ju faktiskt inte fallet i just iPhone. Här finns tekniken och funktionerna men man har valt att strypa dem halvvägs. Jag kan inte tro att funktioner som Klipp&Klistra skulle väljas bort mot batteritid eller en mer stabil telefon. Det finns inte någon motiverande anledning att begränsa SMS- funktionen eller ge blåtanden sådana hållhakar. Visst är Apple duktiga på undersökningar och att spekulera i vad deras kunder vill ha, men min åsikt är att de dikterar villkoren väl hårt många gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Just saknaden av 3g tyckte jag varr ett logiskt steg från Apple då den skulle säljas i USA under så lång tid innan den tog sig över Atlanten. Inte riktigt Apples fel att en iPhone inte kunde dra nytta av teknik som används här. Jag köper ditt resonemang om att man inte implementerar en teknik beroende på att man inte tror att sina kunder komma använda den. Men så är ju faktiskt inte fallet i just iPhone. Här finns tekniken och funktionerna men man har valt att strypa dem halvvägs. Jag kan inte tro att funktioner som Klipp&Klistra skulle väljas bort mot batteritid eller en mer stabil telefon. Det finns inte någon motiverande anledning att begränsa SMS- funktionen eller ge blåtanden sådana hållhakar. Visst är Apple duktiga på undersökningar och att spekulera i vad deras kunder vill ha, men min åsikt är att de dikterar villkoren väl hårt många gånger.

Klipp-och-klistra skulle jag väl gissa att det var antingen hur många som skulle använda det, eller kanske ännu troligare, tidspress som gjorde att man valde bort det.

När det gäller SMS-till-många och avancerad blåtand tror jag nästan säkert att det var att man trodde att för få skulle använda det.

Klipp-och-klistra ska ju dock vara på väg om man tror på ryktesmaskinen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

jens: Fast jag kan åtminstone motivera varför jag inte gillar deras produker. En Applemänniska tjoar ju bara om "upplevelsen". Allvarligt, var i ligger "upplevelsen" i att surfa på en minimal skärm eller att du kan göra trumvirvlar? Visst är det tjusigt i början men när nyhetens behag har lagt sig (vilket det gör för mig väldigt fort) så finns bara en strypt produkt kvar. I övrigt undrar jag faktiskt vad ni menar med att jag kastar skit. Jag markerar fakta och en åsikt om detta. Jag har förstått att ni har svårt att ta till er sådant men jag hoppas på er.

ja, men va är det för motivering, DU tycker att det inte är nå nöje att surfa på en 3,5" skärm eller va nu iphone har, men vad säger att alla tycker som dig? vad har du för rätt att säga att din smak är allas smak? jag tycker att din åsikt om DU tycker det inte finns nå nöje i det är helt okay, det är dock skrämmande att du i alla fall antyder att bara för att du inte gillar det, så gör ingen annan det heller, o gör man det, så är man "knäpp".

vad jag menar att du kastar skit, är att du dels kritiserar nått du inte verkar ha testat, dina motiveringar utgår från väldigt subjektiva saker, alltså du utgår från att din åsikt om vad som är viktigt o inte viktigt är den enda rätta. att du kritiserar o trycker ner folk för saker, baserat på motiveringar som är högt subjektiva. verkar som om du tycker när de säger att DE tycker det t.ex. är okay att surfa på liten skärm, så kritiserar du dem för det, bara för att DU inte tycker det, o din motivering bygger på på din smak, inte på om det går eller inte går. ännu mer komiskt blir det när du säger att du i alla fall motiverar kritiken, många av dina motiveringar bygger ju inte på ren fakta, utan på att DU TYCKER nått, alltså bygger motiveringarna på sin smak. det är helt okay, men kritisera inte andra som gör exakt samma sak, men som inte tycker som dig.

o allt snack om att folk är fanatiska som bara måste in o skriva i apple tråd, när du själv är mästare på det, även fast du inte gillar produkterna. det är i högsta grad att kasta sten i glashus. :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Givetvis är inte användarundersökningar det enda man ska kolla på. När det gällde 3G så var det säkerligen pris, batteritid och fysisk storlek på telefonen som var begränsningen.

Men när det gäller saker som SMS till flera mottagare så är det inte alls omöjligt att man från början gjorde en studie, där det visade sig att bara ett fåtal procent gjorde detta, men att urvalet var icke-representativt för de faktiska köparna, eller att det var ganska många som ville ha det, och att efter ett tag så ändrade sig tillräckligt många etc.

Jag tror absolut att användarundersökningarna är den starkaste drivkraften. Därmed inte sagt att det är den enda drivkraften. Du utvecklar inte en produkt som ingen vill köpa liksom. Sedan får man givetvis väga användarundersökningarna mot andra faktorer, som ekonomi, tidsbrist och dylikt, men är det en funktion som jättemånga vill ha så kommer den med innan release liksom.

Edit: Givetvis faktorerar man även in ifall användaren är beredd att betala de "kostnader" som blir av att man lägger till något, i form av pris, storlek, batteritid, användbarhet etc.

Det som stör mig och till 99 % oss andra som "debatterar" eller "argumenterar" med er just nu, är det faktum att det finns de både här på forumet och utanför denna just nu sandlåda och ankdamm - som saknar funktioner som Apple antingen ganska snart efter release insåg att fler ville ha men även funktioner som fortfarande saknas.

Några saker som stör mig i detta är ert sätt i att argumentera som till exempel att:

- "Det [lösning] kommer säkert i form av tredjepartsprogram". Ja visst, men hur optimalt är det? Det är som att producera en bil och sedan hoppas att någon annan utvecklar ett av de hjul man glömde. Det är bara otroligt korkat att argumentera så. Det betyder fortfarande att produkten har en FLAW, och det är dess FLAW som ni i argumentationen inte kan "erkänna", utan konstant, likt en hjärntvättad person, fortsätter att rapa upp som en papegoja - att det ska vara så... för produkten är ju så användarvänlig och fullt genomtänkt. Eller också var den inte det, eftersom 3G-versionen nu kommer, efter MYCKET skrik från användare där Apple har fått "tänka om". Men nej, inget nerböjt huvud från de som gillar Apple, bara konstaterandet "nej, de gjorde inte fel från början och missade funktioner, Apple är ofelbara, de gjorde bara en användarundersökning nu, en kort tid efter release av första generationens iPhone, och upptäckte att under dessa veckor som verkade ovanligt många helt plötsligt ha 3G, så då lyssnar de självfallet på användarna - för det är ju så Apple jobbar, de lyssnar alltid på användarna och gör sina produkter fullständiga, det finns ju liksom inga flaws".

- Utan att gå till personangrepp nu, men Derox; när vi kritiserar ditt sätt att debattera så har jag nu förstått vad det är, och det är att du inte i någon inlägg har kunnat säga rent ut "nej, jag förstår att det finns de som saknar de här funktionerna och att de är viktiga och det verkar också som att Apple har missat att lägga in dem allihop". Vad du rapar upp är hela tiden "JAG har inga problem med det" eller "JAG använder min telefon så här bla bla bla". Därför har jag insett att jag inte argumentera med dig för du ser bara till ditt sätt att använda telefonen, och det gäller för några andra här i tråden också.

Det som gör mig så frustrerad är helt enkelt att det inte går att få acceptans för att Apples produkt faktiskt har en eller flera flaws. Det är ingen som gillar Apple som med ord klarar att kan skriva det, av någon anledning. Jag vet inte varför det tar emot så er. Ett kort uttalande som "Jo, det stämmer, det verkar verkligen som att Apple gjorde en tabbe som inte hade med 3G [etc.] eftersom de nu släpper en version med 3G.". Häng inte er på att det bara står 3G nu, utan även de funktioner som diskuteras nu som avsaknaden att lägga till flera avsändare i SMS, ingen möjlighet att skicka saker via BT etc. Det är så fruktansvärt irriterande att få teoretiska förklaringar till skitsaker som kunde varit så enkelt att fixa. Att till exempel, skicka ett SMS till FLERA mottagare, gör INTE telefonen mer "instabil". Det, min käre Watson, är professionellt bullshit, till exempel (det uttalandet var ställt generellt och itne till dig Rotmos).

Har du nu läst hela mitt inlägg, så hoppas jag att du har förstått vad det handlar om innan du eventuellt hackar sönder det och tycker jag är lika mycket idiot. Det jag stör mig är alltså inte funktionerna i sig, det är det faktum att man inte kan få ett erkännande från de som gillar Apple, att produkten faktiskt redan från början saknade funktioner som är essentiella, samt fortfarande saknar saker som är essentiella. Det faktum att vi är ett par bara här i tråden visar på det faktum.

Nu ska jag ut i solen och glömma allt vad elektronik heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
text

Klart telefonen saknar vissa funktioner som vissa anser essentiella. Beror ju helt på vad du skall göra med telefonen. Klart jag säger att JAG inte har några problem med det, men jag har ju även sagt att alla har vi olika smak. Jag tycker Rotmos visar rätt bra på hur Apple förmodligen tänkt, att urvalsgruppers mobilanvändade har dokumenterats och resultaten sedan tolkats.

Jag tycker mest att folk är lite väl snabba på att attackera Apple så fort de inte har tagit med något man själv tycker är essentiellt. Jag ser ingen som går mot attack mot t.ex. Nokia för dåliga webbläsare eller andra saker?

Helt enkelt, alla har inte samma preferenser, bara för att någon saknar något betyder inte det att alla saknar det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, men va är det för motivering, DU tycker att det inte är nå nöje att surfa på en 3,5" skärm eller va nu iphone har, men vad säger att alla tycker som dig? vad har du för rätt att säga att din smak är allas smak? jag tycker att din åsikt om DU tycker det inte finns nå nöje i det är helt okay, det är dock skrämmande att du i alla fall antyder att bara för att du inte gillar det, så gör ingen annan det heller, o gör man det, så är man "knäpp".

vad jag menar att du kastar skit, är att du dels kritiserar nått du inte verkar ha testat, dina motiveringar utgår från väldigt subjektiva saker, alltså du utgår från att din åsikt om vad som är viktigt o inte viktigt är den enda rätta. att du kritiserar o trycker ner folk för saker, baserat på motiveringar som är högt subjektiva. verkar som om du tycker när de säger att DE tycker det t.ex. är okay att surfa på liten skärm, så kritiserar du dem för det, bara för att DU inte tycker det, o din motivering bygger på på din smak, inte på om det går eller inte går. ännu mer komiskt blir det när du säger att du i alla fall motiverar kritiken, många av dina motiveringar bygger ju inte på ren fakta, utan på att DU TYCKER nått, alltså bygger motiveringarna på sin smak. det är helt okay, men kritisera inte andra som gör exakt samma sak, men som inte tycker som dig.

o allt snack om att folk är fanatiska som bara måste in o skriva i apple tråd, när du själv är mästare på det, även fast du inte gillar produkterna. det är i högsta grad att kasta sten i glashus. :D:D

Fast du i din tur är en mästare på att läsa lika dåligt som du skriver. iPhone är ju inte unik med att tillåta en webläsare. Apple vill väldigt ofta kunna påstå att de är först med något (hårddisk- skydd, youtube på tvn osv). Säger jag att surfa på en liten skärm (typ iPhonestorlek) så innebär det förstås inte att det är en pina på iPhone medan det är ett brutalt nöje jag gör varje fredag på en Nokia.

jag har fullständigt rätt att kritisera de som njuter av att Apple implementerade funktioner, men glömmer bort att de är ordnetligt strypta. Som vanligt är det ditt ego som står i vägen, men i vanliga fall kan man kanske konstantera att det är till Apple jag riktar en viss kritik till och sedan en viss kritik till de apple-fans som verkligen tycker att detta var det bästa de gjort och att man inte har en användning för det - bara för att Apple har valt bort det.

men jag kan tänka mig att detta är ett av de givna problemen med forum, alltid lätt att missförstå varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast du i din tur är en mästare på att läsa lika dåligt som du skriver. iPhone är ju inte unik med att tillåta en webläsare. Apple vill väldigt ofta kunna påstå att de är först med något (hårddisk- skydd, youtube på tvn osv). Säger jag att surfa på en liten skärm (typ iPhonestorlek) så innebär det förstås inte att det är en pina på iPhone medan det är ett brutalt nöje jag gör varje fredag på en Nokia.

jag har fullständigt rätt att kritisera de som njuter av att Apple implementerade funktioner, men glömmer bort att de är ordnetligt strypta. Som vanligt är det ditt ego som står i vägen, men i vanliga fall kan man kanske konstantera att det är till Apple jag riktar en viss kritik till och sedan en viss kritik till de apple-fans som verkligen tycker att detta var det bästa de gjort och att man inte har en användning för det - bara för att Apple har valt bort det.

men jag kan tänka mig att detta är ett av de givna problemen med forum, alltid lätt att missförstå varandra.

jag läser lika bra som du skriver, sen om det är bra eller dåligt får du avgöra själv. du läser ju uppenbarligen inte särskilt bra själv. som jag skrev så har du all rätt till att kritisera o ha en åsikt. men grejen är ju att du klankar ner på alla som inte har samma åsikt som dig. att de blundar för saker, det har aldrig slagit dig att de kanske inte värderar samma saker som dig. att det du tycker är dåligt, inte är så viktigt för dem.

du tycker att "apple fans" blundar för saker, eller hur ska jag tolka dina inlägg?
det har inte slagit dig att alla inte prioriterar samma saker i en mobil som du, att det du tycker är en stor nackdel, kanske bara är en liten nackdel för nån annan.
och som jag sa, det är ju märkligt hur man kan klaga på att "apple folk" (eller vad man nu vill kalla det), är inne o skrivet om att de gillar apple produkter i en apple tråd, men samtidigt tycka att man själv inte är likadan när man skriver o klagar i varenda apple tråd. du är ju minst lika "fanatisk" eller va man nu vill kalla det, för om det är någon som verkligen måste skriva i varje apple tråd, så är det ju du även om du inte gillar deras saker.

o det där om att de säger sig vara först ut med saker, det säger de ju inte, de säger att de tycker sig löst det på ett bättre sätt, och det ska jag säga dig, det är de knappast ensamma om att säga, så säger ju fan varenda företag.

apples produkter är absolut inte fulländade eller perfekta, men säg den produkt som är det. o säg det företag som inte tycker att deras produkt är den bästa. din lista kommer bli jäkligt kort om du ska lista företag som tycker de gör dåliga saker o inte tycker deras saker är bäst. personligen tycker ja väll att iphonen är riktigt fin o att menysystemet på den är klart banbrytande för mobiler, MEN det som stoppar mig från att köpa en är att den bara har touch skärm, vilket inte är nått för mig (inte än i alla fall), oavsett om det är en iphone, HTC eller nå annat märke. men det betyder ju inte att alla som gillar den blundar för problemen med touch skärm, de kanske bara tycker det är ett problem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Jo men som jag skrivit någon gång tidigare så grundar jag mina åsikter på fakta. Applefans försvarar sig (och Apple) med att "upplevelser" är viktigare och att man inte behöver de funktioner som de valt bort. Att du inte klarar att skilja på fakta och åsikter, och att du tar illa upp när du inte får medhåll eller blir hållen i handen, är ditt problem.

Citat:

du tycker att "apple fans" blundar för saker, eller hur ska jag tolka dina inlägg?

Mycket riktigt. Vad jag tycker om Applefans överlag (alltså försvarstalarna) lämpar sig tyvärr inte i skrift.

Citat:

det har inte slagit dig att alla inte prioriterar samma saker i en mobil som du, att det du tycker är en stor nackdel, kanske bara är en liten nackdel för nån annan.
och som jag sa, det är ju märkligt hur man kan klaga på att "apple folk" (eller vad man nu vill kalla det), är inne o skrivet om att de gillar apple produkter i en apple tråd, men samtidigt tycka att man själv inte är likadan när man skriver o klagar i varenda apple tråd. du är ju minst lika "fanatisk" eller va man nu vill kalla det, för om det är någon som verkligen måste skriva i varje apple tråd, så är det ju du även om du inte gillar deras saker.

Du säger det i var och var annan tråd, dags att skaffa en ny repetoar kanske? Jag har, i stort, uteslutande lyft fram nackdelar med alla deras produkter och blandat in min synpunkt gällande dessa. Apple bjuder gång på gång på möjligheten till kritik men du är ett levande bevis på att det ska anses vara förbjudet att kritisera dem. Eller så kan du helt enkelt inte förstå eller acceptera det.

Nej Jens, Apple är enormt duktiga på att lyfta fram deras produkter som de första som kan göra något - även om det är långt ifrån sanningen. Vad många företag gör, till skillnad från Apple, är att de berättar att de har en ny lösning. Apple, om något företag, är experter på att ta en redan existerande funktion och förändra den ytterst lite och lanserar den sedan som sin och Guds gåva till barnen som aldrig sett något annat.

Men återigen, kan du komma på bra anledningar till att försvara Apples val när det gäller redan nämnda brister i iPhone så tycker jag du ska skriva ned dem här istället för att lägga ned tid på att klaga på att jag inte tycker som du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jo men som jag skrivit någon gång tidigare så grundar jag mina åsikter på fakta. Applefans försvarar sig (och Apple) med att "upplevelser" är viktigare och att man inte behöver de funktioner som de valt bort. Att du inte klarar att skilja på fakta och åsikter, och att du tar illa upp när du inte får medhåll eller blir hållen i handen, är ditt problem.

citat av dig "Allvarligt, var i ligger "upplevelsen" i att surfa på en minimal skärm eller", det är ju t.ex. en åsikt som är högst subjektiv. sen vad jag ville åt är att du tycker folk blundar för saker, det är inte så att de bara prioriterar andra saker än dig. att det du tycker den saknar, är nått som inte är så viktigt för dem.

Citat:

Mycket riktigt. Vad jag tycker om Applefans överlag (alltså försvarstalarna) lämpar sig tyvärr inte i skrift.

o va jag tycker om de som tycker sig veta vad som är bäst för alla, det lämpar sig inte heller i skrift.

Citat:

Du säger det i var och var annan tråd, dags att skaffa en ny repetoar kanske?

hehe, tack detsamma

Citat:

Jag har, i stort, uteslutande lyft fram nackdelar med alla deras produkter och blandat in min synpunkt gällande dessa. Apple bjuder gång på gång på möjligheten till kritik men du är ett levande bevis på att det ska anses vara förbjudet att kritisera dem. Eller så kan du helt enkelt inte förstå eller acceptera det.

men varför skriver du inte likdant angående andra produkter, säg den produkt som är fulländad. det är absolut inte förbjudet att kritisera dem, vem har sagt det, möjligen du, men inte jag i alla fall. ännu ett tecken på att du inte läser vad jag skriver. du får tycka va du vill, men kom inte o säg att folk blundar för massa brister, i alla fall inte näre gäller saker som folk faktiskt prioriterar olika. brist på mms t.ex. det är säkert nått du tycker är en skitstor brist, för mig som inte använder det, är det ingen brist, blundar jag då för problemet att den inte har det? jag klipper o klistrar inget, alltså är avvarandet på den funktionen heller ingen brist för mig, blundar jag då för problemet att den inte har det? jag tycker att alla mobilkamror suger, oavsett märke o modell, därför är kameran inte så viktig för mig, blundar jag då för problemet att den inte har en 5 Mpixel kamera? svaret är nej, för mig äre ju inget problem, så va ska ja blunda för. bara några exempel.

Citat:

Nej Jens, Apple är enormt duktiga på att lyfta fram deras produkter som de första som kan göra något - även om det är långt ifrån sanningen. Vad många företag gör, till skillnad från Apple, är att de berättar att de har en ny lösning. Apple, om något företag, är experter på att ta en redan existerande funktion och förändra den ytterst lite och lanserar den sedan som sin och Guds gåva till barnen som aldrig sett något annat.

gör de? är det inte bara du som uppfattar det. ser du nått som jag inte ser? det är ju tråkigt att du inte kan se när folk gör saker, eller rättare sagt säger saker me glimten i ögat. du borde inte ta allt som sägs ordagrant. har man följt lite produktsläpp som steve hållt i, så borde man ha insett att det är lite humor i det, o att man inte ska sätta sig ner o analysera varenda ord o mening han/de säger.

Citat:

Men återigen, kan du komma på bra anledningar till att försvara Apples val när det gäller redan nämnda brister i iPhone så tycker jag du ska skriva ned dem här istället för att lägga ned tid på att klaga på att jag inte tycker som du.

jag klagar inte på att du inte tycker som mig, jag klagar på att du säger att folk blundar för problem som inte säkert är ett så stort problem för dem. en sak som är en brist för dig, är inte säkert en brist för nån annan. du borde inse att din smak inte är lag för alla. jag personligen skiter fullständigt i vad du själv tycker om apple men klaga inte på andra som gillar deras produkter, det har de lika mycket rätt att göra, precis som du hatar dem.

angående bra anledningar, de har jag skrivit en bit upp, så om du läser mitt inlägg så får du se.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Nej jens, nu visar du bara vad jag menar.

Citat:

"Allvarligt, var i ligger "upplevelsen" i att surfa på en minimal skärm eller",

Det är inte en subjektiv åsikt, det är en fråga. Jag tycker framförallt att den större displayen på iPhone gör att det är behagligare men då jämför jag med min egna w960i. Jämför jag med min 30" monitor så åker mobilen lätt ned i diskvattnet igen. Visst är Wlan på en mobil en bra funktion men jag tror ingen har den som huvudredskap för just internetanvändande. Så frågan kvarstår, var ligger upplevelsen? Mitt krav när jag köper en mobiltelefon är t,ex att det ska fungera att surfa på internet. Där tillfredsställer en iPhone mig, men likaså gör min w960 det, likaså många andra modeller.

Citat:

men varför skriver du inte likdant angående andra produkter, säg den produkt som är fulländad

Jag vet ingen annan produkt som skulle vara fulländad men jag vet tre saker:

1. Apples produkter kommer väldigt mycket längre ned på min lista av bra produkter än många andra
2. Vi är i en iPhonetråd. Skulle väl vara märkligt om jag drar upp mina åsikter gällande etanolbränsle här?
3. Du läser inte alla trådar jag är i (eller tvärtom för den delen)

Citat:

gör de? är det inte bara du som uppfattar det. ser du nått som jag inte ser?

Ska vi se, Time capsule? Apple TV? iPod Shuffle? Remote desktop? behöver jag ens förklara varför? Jag vet inte vilket som är mest skräckinjagande, att det är egenskaper som man kan sälja produkter med eller att Apples köpare inte efterfrågat detta förens nu, under de senaste två åren. Givna funktioner som måste finnas för att jag ens ska titta på en produkt för att den ska vara intressant, sedan tidigt 2000- tal.

Citat:

blundar jag då för problemet att den inte har en 5 Mpixel kamera? svaret är nej, för mig äre ju inget problem, så va ska ja blunda för.

Ett bevis på att du inte tänker längre än till dig själv. Jag säger det igen, Applefanatikerna glömmer gärna bort att även om det är funktioner som den enskilde individen inte nyttjar utan även glömmer fråga varför? Kan lova dig att de inte designade iPhone efter dina preferenser, samtidigt som jag finner det märkligt att det de lyckats skala av är precis det du inte behöver. Jag ifrågasätter den brist på hjärnaktivitet som allt fler verkar drabbas av, inte bara bland Applefolk. Jag menar på att köper man en produkt i den här prisklassen så bör man titta igenom produktens egenskaper och brister och sedan bestämma sig. Men eftersom du inte behöver dessa funktioner så förstår jag att du sympatiserar med Apple, men även du kan väl medge att du inte misstyckt om Klipp&Klistra eller filmat hade fungerat? För medge att det är lite märkligt att man lanserar iPhone som en medietelefon med internet och som kan extraknäcka som ett arbetsredskap ibland, men där du inte kan öppna ett dokument, klippa ut ett stycke och smsa det vidare till dina två kollegor?

Citat:

så borde man ha insett att det är lite humor i det, o att man inte ska sätta sig ner o analysera varenda ord o mening han/de säge

Tror inte vi har samma humor helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nej jens, nu visar du bara vad jag menar.

Det är inte en subjektiv åsikt, det är en fråga. Jag tycker framförallt att den större displayen på iPhone gör att det är behagligare men då jämför jag med min egna w960i. Jämför jag med min 30" monitor så åker mobilen lätt ned i diskvattnet igen. Visst är Wlan på en mobil en bra funktion men jag tror ingen har den som huvudredskap för just internetanvändande. Så frågan kvarstår, var ligger upplevelsen? Mitt krav när jag köper en mobiltelefon är t,ex att det ska fungera att surfa på internet. Där tillfredsställer en iPhone mig, men likaså gör min w960 det, likaså många andra modeller.

vem har sagt att din W960 inte skulle tillfredsställa dig när det gäller internet. men det betyder ju inte att nån annan kan tycka att det är behagligare att surfa på en iphone än på t.ex. en w960. så om iphonen är bättre på internet är ju i högsta grad en subjektiv fråga.

Citat:

Jag vet ingen annan produkt som skulle vara fulländad men jag vet tre saker:

1. Apples produkter kommer väldigt mycket längre ned på min lista av bra produkter än många andra
2. Vi är i en iPhonetråd. Skulle väl vara märkligt om jag drar upp mina åsikter gällande etanolbränsle här?
3. Du läser inte alla trådar jag är i (eller tvärtom för den delen)

1. det menar du inte det kunde man ju räkna ut me lilltån på min lista kommer många me microsoft system långt ner.
2. hehe, ja det hade varit märkligt, men inte sett dig skriva nå negativt om t.ex. HTC, men det kanske du har, om det nu inte är en fulländad produkt
3. nä, klart ja missar nån, o det är nog lika i ditt fall, att du inte läser allt jag skriver.

Citat:

Ska vi se, Time capsule? Apple TV? iPod Shuffle? Remote desktop? behöver jag ens förklara varför? Jag vet inte vilket som är mest skräckinjagande, att det är egenskaper som man kan sälja produkter med eller att Apples köpare inte efterfrågat detta förens nu, under de senaste två åren. Givna funktioner som måste finnas för att jag ens ska titta på en produkt för att den ska vara intressant, sedan tidigt 2000- tal.

vet inte riktigt vart du vill komma. det har ju funnits o finns fortfarande andra backup sätt än time capsule, dock är ju time capsule rätt smidigt. Hur länge har t.ex. microsoft haft backup lösning, sen XP kom eller va vare? är inte SÅ länge ändå. är ju heller inte lika smidigt, men det är ju en smaksak. så ja, du måste nog förklara varför. och ja, jag har förstått att vissa funktioner måste finnas för att du ens ska kolla åt det hållet (i o för sig tvivlar ja på att du skulle kolla på apples grejer även om de stoppa in det du saknar), men det betyder ju inte att man nästan måste idiot förklara andra bara för att de kollar åt det hållet, då de kanske inte har samma kriterier eller preferenser som du.

Citat:

Ett bevis på att du inte tänker längre än till dig själv. Jag säger det igen, Applefanatikerna glömmer gärna bort att även om det är funktioner som den enskilde individen inte nyttjar utan även glömmer fråga varför? Kan lova dig att de inte designade iPhone efter dina preferenser, samtidigt som jag finner det märkligt att det de lyckats skala av är precis det du inte behöver. Jag ifrågasätter den brist på hjärnaktivitet som allt fler verkar drabbas av, inte bara bland Applefolk. Jag menar på att köper man en produkt i den här prisklassen så bör man titta igenom produktens egenskaper och brister och sedan bestämma sig. Men eftersom du inte behöver dessa funktioner så förstår jag att du sympatiserar med Apple, men även du kan väl medge att du inte misstyckt om Klipp&Klistra eller filmat hade fungerat? För medge att det är lite märkligt att man lanserar iPhone som en medietelefon med internet och som kan extraknäcka som ett arbetsredskap ibland, men där du inte kan öppna ett dokument, klippa ut ett stycke och smsa det vidare till dina två kollegor?

antiapplefanatikerna glömmer ibland bort att alla inte har samma kriterier, smak eller prioriteringar som de själv.först o främst vill jag nog påstå att det idag inte är lika ovanligt att folk köper en mobil i 4-5000 kr klassen som det var för 3-4 år sen. det är inte så märkvärdigt längre. köper man en mobil i 4-5000 kr klassen så kan man mycket väl sätta sig ner o tänka på va man behöver, vad man prioriterar, men vad är det som är så svårt för dig att förstå i att det faktiskt kan vara så att iphonen passar de kriterierna bättre än nån annan mobil, i alla fall för vissa. det passar inte dig, det har ja förstått. är så trött på att folk tror att man är korkad för att man köper en apple produkt, att man inte sätter sig ner o funderar på vad man köper. att alla köper en apple produkt BARA för att alla andra har en eller att det är en populär produkt. det är att idiotförklara en hel massa folk.

och ja, det hade varit trevligt me både bättre kamera, video funktion, och klipp o klistra,mms flash osv. även om ja inte skulle sakna det om ja nu ägde en iphone.har aldrig sagt att det är bra att de skippat detta,det är dåligt så klart, men man måste ändå respektera att vissa inte tycker samma sak. o de har lika rätt att skriva det, så som du har rätt att skriva vad du tycker.

men hade du läst mitt inlägg noga, så hade du sett att jag troligen inte kommer köpa en iphone så länge som den bara har en touch display, för mig ska en mobil ha knappar, jag är väll lite gammalmodig av mig. men det betyder ju inte att ja tycker andra som tycker det är perfekt me bara touch skärm är konstiga o är sånna som inte sätter sig ner o tänker efter va de vill ha, o sen ändå köper en iphone.

Citat:

Tror inte vi har samma humor helt enkelt.

uppenbarligen inte, men som jag sa, ta inte allt som sägs från apple så ordagrant, apple har varit små och har levt på att vara lite kaxiga, det är deras grej, o man ska inte dra så stora växlar på det. men uppenbarligen funkar det ju, om man kollar på hure går för företaget.

det handlar inte om att vara först ut me nått, det handlar om att paketera det kunderna vill ha på ett bra sätt och få ut der i rätt tid. kolla på ipod, var knappast först, men kom i precis rätt tid, innehöll det många ville ha, alltså bara basic sakerna. alla vill inte ha en miljard funktioner t.ex. men man kommer aldrig kunna tillfredställa alla, o är man ett litet företag (som apple ändå varit) så måste man ju specialisera sig på den stora massan (eller måste o måste, men det är ju att föredra) o det är väll bara att inse att de flesta som hänger här på swec inte är representativa för den stora massan, inklusive mig.

men ja ger mig, orkar inte dividera detta, vill du tycka att man andra är konstig för att man inte tycker att bristerna är så stora som du tycker, fine. racka ner på det. orkar inte bry mig längre

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Visst är mycket subjektivt men jag söker fortfarande efter den här "upplevelsen" som väldigt många Applemänniskor berättar om. Vi pratar basicfunktioner som ska ge någon form av eufori för det är så det låter. Den här känslan av att det bara funkar, det finns alldeles för många variabler för det.

Med tanke på att XP funnits sedan 2001 och Leopard sedan 2007 så kan man ju räkna på många vis för att få fram skillnaden, du får välja själv.

Du missförstår mig, eftersom du sagt att andra preferenser än jag så många gånger nu, tror du inte att jag vet om det? Vad jag menar är att Apple släpper många märkliga produkter som säljer för att folk inte tänker till. Ta iPod Shuffle t,ex, hela grejen är en liten mp3- spelare som kör shuffle. Vad är hela grejen med den produkten, det enda unika med den är att den överraskar med låtvalet varje gång, och enbart det.

Nej jag tycker inte de som tänkt igenom sina köp som ändå väljer Appleprodukter är märkliga men de som envist hyllar varenda produkt de släpper borde lynchas. Det finns ju en erkänt fanatisk skara fans tillhörande Apple. Jagf är rädd för att göra dig ledsen, men många köper en iPod bara för att alla andra har en. Där jag jobbar är det två kollegor som inte vet skillnaden mellan iPod och mp3- spelare Så långt har Apple nått ut, att deras iPod numera kan vara synonymt med mp3- spelare.

Jag vet att du inte äger en iPhone, jag har en bredvid mig. När jag känner på den och tittar på vilka enorma möjligheter den hade så tycker jag det är riktigt synd att Apple fick hjärnsläpp och gjorde som de gjorde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst är mycket subjektivt men jag söker fortfarande efter den här "upplevelsen" som väldigt många Applemänniskor berättar om. Vi pratar basicfunktioner som ska ge någon form av eufori för det är så det låter. Den här känslan av att det bara funkar, det finns alldeles för många variabler för det.

ja, vi är alla olika. jag känner inte eufori över alla deras produkter, men tycker de gör en hel del produkter som passar mig rätt bra. men kommer kanske aldrig passa dig, vem vet.

Citat:

Med tanke på att XP funnits sedan 2001 och Leopard sedan 2007 så kan man ju räkna på många vis för att få fram skillnaden, du får välja själv.

ja inbyggt äre några års skillnad ja. vill dock poängtera att det funnits backup verktyg i bra många år, o bra sånna, dock inte får apple.

Citat:

Du missförstår mig, eftersom du sagt att andra preferenser än jag så många gånger nu, tror du inte att jag vet om det? Vad jag menar är att Apple släpper många märkliga produkter som säljer för att folk inte tänker till. Ta iPod Shuffle t,ex, hela grejen är en liten mp3- spelare som kör shuffle. Vad är hela grejen med den produkten, det enda unika med den är att den överraskar med låtvalet varje gång, och enbart det.

ibland undrar man ju. du ser ingen mening i t.ex. shuffle, men vad säger att ingen annan kan se nån mening i den produkten. du utgår ju från att bara för att du tycker det är en konstig produkt, så bör ju alla andra tycka det med, annars är man ju konstig, eller hur ska jag tolka det?
meningen med shuffle är att det ska vara en väldigt liten, väldigt simpel spelare som spelar en spellista eller slumpis mellan de låtar man lagt in. t.ex. kör jag ju själv väldigt mycket med shuffle funktionen på min ipod touch. när ja ska ut o träna så vill ja ju dock inte ha med touchen, då är t.ex. en shuffle perfekt. DU ser inte meningen i det, men jag gör det.

när den första shufflen kom så sa många precis som du gör, det har dock visat sig vara den ipod som säljer bäst, eller i alla fall ligger den i topp näre gäller antal sålda ipods. sen kan du ju tolka det hur du vill, att alla dessa som köpt en är hjärntvättade eller om de helt enkelt inte behöver mer.

Citat:

Nej jag tycker inte de som tänkt igenom sina köp som ändå väljer Appleprodukter är märkliga men de som envist hyllar varenda produkt de släpper borde lynchas. Det finns ju en erkänt fanatisk skara fans tillhörande Apple. Jagf är rädd för att göra dig ledsen, men många köper en iPod bara för att alla andra har en. Där jag jobbar är det två kollegor som inte vet skillnaden mellan iPod och mp3- spelare Så långt har Apple nått ut, att deras iPod numera kan vara synonymt med mp3- spelare.

säger inte att det inte finns de som köper en för att alla andra har en, säger att ALLA inte gör det, långt ifrån alla. jag tycker alla som inte kan inse att andra faktiskt kan tänka själv, att bara för att man inte tycker om samma sak eller prioriterar samma sak och bara klagar o idiot förklarar alla som köper apple produkter borde lynchas. det finns ju lika mycket en erkänt fanatisk anti apple skara som klagar o klankar ner på andra, som inte tycker lika.säger inte att den ena ä bättre än den andra, dock så är anti skaran jäkligt omedveten om att de är som en karbonkopia på de som de klagar på, bara att de är inverterade, det vill säga, oavsett vad apple skulle släppa skulle det vara skit.och jag måste säga som dig, jag är ledsen, men jag vet många som köper en ipod bara för att de inte behöver ha en miljard funktioner och för att de vill ha ett program o mp3 spelare som funkar med varandra, paketerat i ett paket, en paket lösning helt enkelt. och att sen få det i en snygg förpackning, är pricken över i:et.

Citat:

Jag vet att du inte äger en iPhone, jag har en bredvid mig. När jag känner på den och tittar på vilka enorma möjligheter den hade så tycker jag det är riktigt synd att Apple fick hjärnsläpp och gjorde som de gjorde.

så tråkigt för dig då, men vet du vad, gillar man inte en produkt, så köper man den helt enkelt inte. enkelt va sen accepterar och respekterar man att andra som tycker den är helt okay eller till o med riktigt bra, för man vet ju inte vad de har för kriterier eller preferenser, eller ens vad de har för smak.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Jo men vad jag menar är att shuffle- funktionen funnits så länge cd-spelaren funnits åtminstone, om inte längre. Funktionen som sådan är skitsamma, det som förvånar är att den går att sälja med argumentet "shuffle!" Förstår du? Jag klagar på apples produkter för att det alltid finns givna avsaknader av funktioner på dem om man jämför med konkurrentens diton. Vi som faktiskt nyttjar våra produkter till mer än att försöka se coola ut upptäcker väldigt snabbt att nackdelarna är minst lika många som fördelarna.

Nu skrev jag aldrig att jag hade köpt en, eller hur? Precis vad som är problemet med att diskutera på forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
så tråkigt för dig då, men vet du vad, gillar man inte en produkt, så köper man den helt enkelt inte. enkelt va

Nej, det är inte "enkelt". Det är inte alltid lätt att veta om man kommer att ogilla en produkt bara av att läsa recensioner och kanske prova den i någon affär. Det kan vara så att man har köpt den, och först lite senare börjat inse de löjliga och onödiga bristerna.
Jag trodde inte att jag skulle störa mig på avsaknaden av copy/paste, ville ha telefonen trots det. Men efter någon vecka började det uppstå fler och fler situationer där det verkligen behövdes, och frustrationen började växa.

Man vill gärna inte sälja den och förlora en massa pengar, och man ser ändå potentialen och inser hur sjukt grymt det skulle kunna vara, och hoppas att mycket kan fixas med uppgraderingar, även om man kanske egentligen vet att detta inte kommer att ske.
För min del är det också bl.a. nyfiken på appstore som har gjort att min iphone än inte finns på blocket.

Så nej, så "enkelt" är det inte. Och inse att det krävs en sann fanboy för att kunna argumentera för något på det sätt som du gör, utan att ens känna till produkten på djupet. Vi vet, du har sett filmklippen, säkerkligen drömt en massa våta drömmar om den, och kanske lekt med någon kompis telefonen. Men det räcker helt enkelt inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det finns alltid undantag från regeln det du snackar om har hänt mig några gånger, fast me andra mobiler, senast SE c902.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Somliga menar på att iPhone 3G är ofattbart dyr men jag förstår inte hur man resonerar då.

Jag tänker köpa 16 BG versionen för 4 200 kr med Telia 99 abonnemang och Telia FastPris.

Så telefonen kostar 4 200 kr och sedan är det 99 kr i månaden jag ringer upp och 200 kr för att få surfa hur mycket jag vill. DVS ingen förhöjd månadsavgift.

4200 kr för en sådan potent: 1 Telefon, 2 MP3-spelare och 3 Surfplatta där det faktiskt fungerar bra att surfa på vanliga hemsidor.

Och allting levereras i marknadens snyggaste och snabbaste förpackning.

Kolla upp vad andra liknande telefoner kostar ... Inte mycket under 4 200 kr i alla fall !

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Att köpa en iPhone är som att köpa en svindyr bild och flasha med, och statusprylar är sååååå 80-tal. Gud så patetiskt.

Tror du att en Iphone enbart är en statuspryl som folk går runt och flashar med? Shit... Visst om den inte hade några bra funktioner och var helkass, men nu är det ju inte så. Användarvänligheten på produkten är enorm och det finns ett flertal funktioner som vissa mobiler inte har, eller så är de funktionerna helt enkelt bättre på Iphonen. Bl.a: Youtube i mobilen, surfa, spela musik och video, spela spel, osv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
och det finns ett flertal funktioner som vissa mobiler inte har, eller så är de funktionerna helt enkelt bättre på Iphonen. Bl.a: Youtube i mobilen, surfa, spela musik och video, spela spel, osv...

Ehum, nja... alltså, jag kan göra allt det där, utom YouTube i min HTC. Går utmärkt skulle inte påstå att något av just de sakerna går "bättre" i sig. Och YouTube, är väl inte riktigt på min priolista när det gäller en mobiltelefon... Men det är väldigt personligt har jag förstått.

Permalänk
Avstängd

http://www.mobil.se/ArticlePages/200807/09/20080709112649_MOB...

Intressant läsning, den är än mer handikappad än man kan tro. Ingen multitasking what-so-ever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tror du att en Iphone enbart är en statuspryl som folk går runt och flashar med? Shit... Visst om den inte hade några bra funktioner och var helkass, men nu är det ju inte så. Användarvänligheten på produkten är enorm och det finns ett flertal funktioner som vissa mobiler inte har, eller så är de funktionerna helt enkelt bättre på Iphonen. Bl.a: Youtube i mobilen, surfa, spela musik och video, spela spel, osv...

Statusprylar är 80tal? Där har du fel, statusprylar är nutiden och framtiden.
Bilar, klockor, smycken, kläder, hus, mobil osv... allt har en stor del STATUS.

Tänk på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ingen multitasking what-so-ever.

Jodå, men användaren tillåts bara ha en process igång samtidigt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Statusprylar är 80tal? Där har du fel, statusprylar är nutiden och framtiden.
Bilar, klockor, smycken, kläder, hus, mobil osv... allt har en stor del STATUS.

Tänk på det

.....

Varför kommenterar du mitt inlägg?

Permalänk
Medlem

Meningen var att citera det du citerade haha

Har ni sett på youtube Apples seminarier om Iphone... press konferenserna... hela publiken: OOOOH och alla applåderar varje mening... Sjukt kul.

Permalänk
Medlem

Länk till dom?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Meningen var att citera det du citerade haha

Har ni sett på youtube Apples seminarier om Iphone... press konferenserna... hela publiken: OOOOH och alla applåderar varje mening... Sjukt kul.

tycker du det är kul, kolla microsofts motsvarighet då http://www.youtube.com/watch?v=xJ3y_QopcuQ

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vill bara svänga förbi den här tråden o säga att jag lekt med min iPhone sen 11 idag ö det funkar skit bra. Allt funkar som jag trodde och telefonen uppfyller mina förvantningar med råge.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Vill bara svänga förbi den här tråden o säga att jag lekt med min iPhone sen 11 idag ö det funkar skit bra. Allt funkar som jag trodde och telefonen uppfyller mina förvantningar med råge.

Håller med, skärmen är lite gulare dock, och visar inte vitt på samma vis som tidigare modell (va tillbaka i butiken och snackade med dem och fick se 5 andra lurar och alla var likadana så det är inte ett måndagsex). Inte direkt så man märker det om man inte jämför färgskalor, den nya skärmen är dock MYCKET ljusstarkare.

3G är super, snabbt att surfa, märker klar skillnad mot EDGE AppStore är super den med, tankade ner aim via 3G på 5 sekunder och kunde gå på direkt och chatta, att det är gratis är ju plus det med.

GPSen ansluter jäkligt fort, dock inte haft tid att testa den mer ingående, skall göras imorn!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Ehum, nja... alltså, jag kan göra allt det där, utom YouTube i min HTC. Går utmärkt skulle inte påstå att något av just de sakerna går "bättre" i sig. Och YouTube, är väl inte riktigt på min priolista när det gäller en mobiltelefon... Men det är väldigt personligt har jag förstått.

youtube går ju fixa på htc mobiler också och htc touch diamond som jag köpt har det från scratch...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agathorn
Somliga menar på att iPhone 3G är ofattbart dyr men jag förstår inte hur man resonerar då.

Jag tänker köpa 16 BG versionen för 4 200 kr med Telia 99 abonnemang och Telia FastPris.

Så telefonen kostar 4 200 kr och sedan är det 99 kr i månaden jag ringer upp och 200 kr för att få surfa hur mycket jag vill. DVS ingen förhöjd månadsavgift.

4200 kr för en sådan potent: 1 Telefon, 2 MP3-spelare och 3 Surfplatta där det faktiskt fungerar bra att surfa på vanliga hemsidor.

Och allting levereras i marknadens snyggaste och snabbaste förpackning.

Kolla upp vad andra liknande telefoner kostar ... Inte mycket under 4 200 kr i alla fall !

Håller helt med dig, har haft en ipod touch tidigare och att ha kunnat surfa på den fungerar som på ingen annan mobiltelefon. Att ens tänka tanken att kunna surfa på den "överallt" med 3g känns overkligt. För safari hos iPhone fungerar verkligen såå bra. Jag surfar hellre med iPhone än min eee pc (förutsatt att jag inte ska skriva _mycket_ eller liknande) on the go.

Sen att allt är så snyggt, smidigt och apple gör inte saken sämre.

Sen förstår jag att alla inte är intresserade av att ha en "mini dator" med sig. Egen erfarenhet är att många dissar iPhone fast efter de provat den är de lika sugna som man själv varit :D, innan låter det "Musik/webbläsare/telefon"? Hah, det har SE gjort i 3-4 år, köp en walkman istället. Efteråt. .. inte samma svar