Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Normalt börjar nollningen 2 veckor innan de normala kurserna börjar (har iaf gjort det de åren jag pluggat här). Men det kan vara så att nollningen först börjar den 25:e. Men det är två veckor av nollning med lek och massor av sånt.

Jo, jag kollade upp det lite mer noggrant och det visar sig att nollningen håller på från uppropet på måndagen den 25 augusti till fredagen den 5 september, så den håller på i två veckor men inkluderar den första veckan på terminen också.

De har väl runt två års väntetid på studentrum?

Det där blir ju samma sak som Studentstaden

Citat:

www.graflunds.se <- här lönar det sig verkligen att ringa

6 km till centrum med vad jag hört ska vara svindyr lokaltrafik, och alldeles i närheten av Gottsunda, en stadsdel jag gärna hade undvikit. Men om inget annat finns så.

Sen tänkte jag på Studenstadens recentiorbostäder. I och med att de har inflyttning en vecka efter att det roliga börjar (får många iaf) och att de inte ens har lagts upp ännu kan det väl tänkas att det är mindre konkurrens om dessa då många, speciellt de med många ködagar, redan har skaffat bostad alt inte vill flytta in så sent som den 1/9. Några tankar?

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
När jag fick mitt rum i Flogsta via Heimstaden sa kvinnan jag snackade med att deras rum gick som smör typ.

Ja, då hade mina källor gravt underskattat efterfrågan på dessa
Är det ovanligt många studenter i år eller något? Fler nya? Fler som bor kvar?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu

Sen tänkte jag på Studenstadens recentiorbostäder. I och med att de har inflyttning en vecka efter att det roliga börjar (får många iaf) och att de inte ens har lagts upp ännu kan det väl tänkas att det är mindre konkurrens om dessa då många, speciellt de med många ködagar, redan har skaffat bostad alt inte vill flytta in så sent som den 1/9. Några tankar?

Studentstaden har redan haft minst (vad jag har sett) två omgångar med reccebostäder uppe a la 70-80st per gång och de har slukats direkt typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björk
Studentstaden har redan haft minst (vad jag har sett) två omgångar med reccebostäder uppe a la 70-80st per gång och de har slukats direkt typ

När var den första av de då? Jag har bara sett en omgång.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jag lyckades riva loss en 3a via Studentstaden. Riktigt nöjd med det :). Min roomie kanske drar om ett år eller tidigast 6 månader, välkomna att slåss om platsen

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Oj det låter ju inte alls dumt Grattis.

Min lya ligger ca 2.5 km från juridicum, och det är ju lite av en promenad. Cykel går ju givetvis fort, så får väl tjacka goretex för sämre väder hehe.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björk
Tyckte de lade till ett stort antal rum strax efter de lade ut och började bearbeta första omgången. Kan ha sett i syne med!

Du måste nästan ha sett i syne för nu har de lagt upp en till omgång reccebostäder, inflyttning 1 september.

Och angående Studentstaden. Finns det verkligen inget sätt att se något annat än första (och ibland tioande) plats i en kö?! Det känns ganska absurt att de hemlighåller 2:a til 9:nde plats samtidigt som man är begränsad till att skriva upp sig på högst fem bostäder.

Är det för övrigt någon som vet hur vanligt det är med folk som ligger och trycker och inte skriver upp sig på några bostäder förens i sista minuten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste nästan ha sett i syne för nu har de lagt upp en till omgång reccebostäder, inflyttning 1 september.

Och angående Studentstaden. Finns det verkligen inget sätt att se något annat än första (och ibland tioande) plats i en kö?! Det känns ganska absurt att de hemlighåller 2:a til 9:nde plats samtidigt som man är begränsad till att skriva upp sig på högst fem bostäder.

Är det för övrigt någon som vet hur vanligt det är med folk som ligger och trycker och inte skriver upp sig på några bostäder förens i sista minuten?

När den första registreringen stänger så får du valet om du vill stå kvar i kön, detta val är bindande. När du valt att stå kvar så får du se vilken plats du har och totalt antal köande, det där med första och tionde är bara för att man ska få en hint.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte var så smidigt av mig att börja leta bostad mindre än en månad innan pluggstart, allt verkar ju vara slut. Har kikat på tidigare nämnda länkar, är det någon som har ett panikförslag?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Jag antar att det inte var så smidigt av mig att börja leta bostad mindre än en månad innan pluggstart, allt verkar ju vara slut. Har kikat på tidigare nämnda länkar, är det någon som har ett panikförslag?

Testa Uppsalastudentskårs Bostadsjour på http://www.uppsalastudentkar.nu/bostadsjour . Ställ dig sedan i kö hos Studentstaden, Uppsalahem och Majklockan.

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Ja, då hade mina källor gravt underskattat efterfrågan på dessa
Är det ovanligt många studenter i år eller något? Fler nya? Fler som bor kvar?

Dom hade ganska många lediga rum de första månaderna av året och då tänkte väl folk att det kanske lugnat sig lite på bostadsmarknaden men nu när alla ska ha bostad går dom åt som smör.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco

Annars kan du, som tidigare nämnt, kolla runt med alla nationer och se om de har några lediga lägenheter.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ska också börja läsa i Uppsala...

Jo, jag kollade upp det lite mer noggrant och det visar sig att nollningen håller på från uppropet på måndagen den 25 augusti till fredagen den 5 september, så den håller på i två veckor men inkluderar den första veckan på terminen också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Okej, har blivit antagen till teknisk fysik vid Uppsala...

Det är första urvalet. Om jag ska vara ärlig så hoppas jag lite på att jag inte kommer in på KTH, Uppsala verkar nämligen vara en mycket bättre studentstad vad jag har hört i alla fall.

Välkomna till Polacksbacken! Själv har jag redan avverkat 3 år på teknisk fysik och jobbar nu som vice ordförande för Uppsala teknolog- och naturvetarkår. Ni har en fin bild på mig i era Recceböcker. Ta vara på det som står i den tills mottagningen börjar. Det är faktiskt en fantastegalaktiskt bra bok!

Angående vad Swiifty skrev om Uppsala som studentstad - det kan jag absolut hålla med om! Jag ångrar absolut inte att jag vågade flytta till en annan ort när jag började plugga. Man får en helt annan personlig utveckling, helt enkelt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
"På pollax det händer..."

Åååh, vilket universalt bra citat! Kanske livet vänder också? Lite vitlök på det, så blir allting komplett.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Välkomna till Polacksbacken! Själv har jag redan avverkat 3 år på teknisk fysik och jobbar nu som vice ordförande för Uppsala teknolog- och naturvetarkår......

Då har man ett ansikte på dig också.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det några blivande datavetare här då? I så fall har ni kanske turen att få mig som fadder
Håll utkik efter de röda overallerna!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara förvarna att den som för oväsen runt Bäverns Gränd vid oanständiga tider kan få en pantflaska eller två i bakskallen, jag är ruggigt pricksäker från 5:e våningen.

"Ge fan i gårn!"

Skämt åsido, hoppas ni kommer trivas i världsmetropolen

Permalänk

Är det någon som vet vad årets ReKålåt heter?