Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

4870 1gb är här?

Såg på prisjakt att HD4870 1gb minne finns i handeln!

Heads up!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=331142

VILL PÅPEKA ATT TRÅDEN ENDAST GÄLLER NYHETER OM 4870 1GB OCH INGET ANNAT, POSTA HELST INTE TRÅDAR OM ANDRA MODELLER SOM EXEMPEL 4850 2GB EFTERSOM DET ÄR HELT OFF TOPIC. GÄLLER ÄVEN nVidias KORT.
KOMMENTARER GÄLLANDE OM DET ÄR VÄRT PENGARNA, FRAMTIDSSÄKERT ELLER ANDRA ÅSIKTER SOM INTE BERÖR NYHETER AVSETT JUST 4870 1GB HÄNVISAS TILL 48XX-TRÅDEN SOM NI HITTAR HÄR:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

kalas! är väldigt nära ett nyköp av dator just nu

Permalänk
Hedersmedlem

Damn, rätt billigt ändå! Vafan, köpte ju precis 512mb för jag trodde att 1gb skulle dröja

Permalänk
Avstängd

skillnaden blir dock minimal.
dagens spel är inte gjorda för mer ram än 512.
ett fåtal spel kräver mer minne som tex AoC där kan troligen 1gb versionerna göra en skillnad.
men i övrigt, nä.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
skillnaden blir dock minimal.
dagens spel är inte gjorda för mer ram än 512.
ett fåtal spel kräver mer minne som tex AoC där kan troligen 1gb versionerna göra en skillnad.
men i övrigt, nä.

Dock vill vissa av oss behålla kortet ett år eller så. Känns som att 1gb kan vara bra att ha i framtiden. Å andra sidan så kanske inte kortet klarar av att driva de spel som kräver 1 gb och kommer ut om ett år, men jag tycker ändå det "kan vara bra att ha".

Permalänk
Medlem

Ska man köra crossfire så är ju 1gb att föredra så att inte minnet blir flaskhals (i framtiden).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Ska man köra crossfire så är ju 1gb att föredra så att inte minnet blir flaskhals (i framtiden).

- Ja precis. 1GB versionen är antingen för dem som kommer spela i 2560x1920 eller bara bara väldigt framtidsäker.

Mitt 7900GTX fungerar än idag till de flesta spel med 1680x1050 i upplösning tack vare 512MB DDR3.

Crysis @ 1680x1050/Medium = 30FPS+
Race 07 @ 1680x1050/Very High = 60FPS+
World Of Warcraft @ 1680x1050/Full = 50-150FPS+

Permalänk
Medlem

Något för Crysis.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

En av butikerna har lagerdatumet utsatt till den 31:a

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eloj
En av butikerna har lagerdatumet utsatt till den 31:a

Vad jag kan se har alla butikerna det?

Permalänk
Medlem

Om man tittar på testerna på Tom's Hardware av 512MB versionen så ser man att den inte har problem i några av testerna i 2560x1600 med 4xAA påslaget. I testet med Crysis så blir fps förstås ospelbart låg i 2560x1600 med 4xAA, men den är ändå bättre än 8800 GTX Ultra som har 768MB RAM.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870,1964-6.htm...

Så 1GB är nog endast ifall något spel skulle ha extrema texturekrav och därav fylla minnet. AoC ska visst ha väldiga minneskrav om man ställer upp allt, så det kan vara det enda spelet idag som då utnyttjar 1GB. Dock så är tester jag sett tvetydiga. GTX 280 är väldigt bra i AoC (inte konstigt då det är NVidia sponsrat spel), men andra kort med mycket minne presterade likvärdigt eller sämre än 4870 med 512MB, så antagligen beror det mest på andra faktorer som drivrutiner och att spelet är optimerat för NVidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Vad jag kan se har alla butikerna det?

So? Jag tittade bara på en, utöver Open Solution som inte hade något datum utsatt igår iallafall.

<tittar>

Nej, inte idag heller. Så nej, alla butikerna har inte det datumet utsatt.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk

Jag väntar på 4870 x2 med 2 gb minne
Det blir ett kort det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Jag väntar på 4870 x2 med 2 gb minne
Det blir ett kort det!

- Det är fortfarande inte mer än 1GB att utnyttja >_<

Permalänk
Medlem

Sant, men det är lik förbaskat dubbelt så mycket som 4870 1gb

Permalänk
Avstängd

1 GB gör väl en del nytta om man använder datorn till att t.ex se på film eller spela på en tv. Eller har jag missuppfattat det hela?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
1 GB gör väl en del nytta om man använder datorn till att t.ex se på film eller spela på en tv. Eller har jag missuppfattat det hela?

- Ja, en film spelas upp från hårddisken osv. och lagras därmed inte i grafikkminnet.

Permalänk
Medlem

finns inget som är framtidssäkert i datorvärlden, det kommer nytt hela tiden och dagens hårdvara kommer inte klara av att driva spel om ett 2 år endå även om graffet har 99999999gb minne.

fast det beror ju på vad man menar med framtidssäkert, dock låter det som ett ord som syftar på flera år in i framtiden...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

640 mbit är inte mycket

Dessutom visar ju tester i höga upplösningar med AA att 512MB räcker även för Crysis. Så om 640MB skulle vara ett krav stämmer det ändå inte.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870,1964-9.htm...

Det är möjligt att 1GB kan hjälpa 2560x1600 med 4xAA från 4,9 fps, men personligen tycker jag inte 14 fps som GTX 280 får i den upplösningen är spelbart heller. Kolla på 8800 Ultra som har 768MB, det hjälper inte den i 2560x1600 4xAA.

Permalänk
Avstängd

Kostar kortet bara 200-300kr mer än 512mb så är det kanske lika bra att slå till på 1gigarn

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
640 mbit är inte mycket

Dessutom visar ju tester i höga upplösningar med AA att 512MB räcker även för Crysis. Så om 640MB skulle vara ett krav stämmer det ändå inte.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870,1964-9.htm...

Det är möjligt att 1GB kan hjälpa 2560x1600 med 4xAA från 4,9 fps, men personligen tycker jag inte 14 fps som GTX 280 får i den upplösningen är spelbart heller. Kolla på 8800 Ultra som har 768MB, det hjälper inte den i 2560x1600 4xAA.

så då kan vi dra slutsatsen av att trots att man har dubbla minnet kommer inte chipet klara att leverera bra framerates i upplösningar som gynnas av så mkt minne?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det återstår att se, det är möjligt att det går att få ännu bättre fps i höga upplösningar med AA, antar att tester snart kommer visa jämförelser just för sånt. Menar dock att det inte ser ut som att 512MB kortet har problem att prestera bra i höga upplösningar i krävande spel.

Dessutom om det bara skiljer några hundralappar är det väl inte fel att köpa 1GB kort ändå.

Permalänk

Lite offtopic men:

Förstår att mer grafikminne gör sin rätt i högre upplösningar.. men har de betydelse för annat också, t.ex. AA osv, att mer minne dvs avbelastar i den upplösning man spelar i?
Säg att man spelar i 1680*1050 och jämför kort med minnena 512mb och 1gb - gör den extra minnesmängden något nytta eller är det bara overkill?
Har inte riktigt förstått hur grafikminnet är relaterat till den upplösning man kör i.

Permalänk
Medlem

Minnet på grafikkortet används för framebuffer (bilden som rendreras för visning) och lagring av speldata (textures tar upp mest plats) för extremt snabb access.

En bild i 1680x1050 med 24-bits färgdjup tar upp cirka 5MB minne. För att få mjukare kanter används ofta FSAA antialiasing som helt enkelt rendrerar bilden i högre upplösning för att sen skalas ner (det är mer tekniskt, men generellt sett). Sen används dubbla buffers, eller ibland (går att ställa in i en del spel) trippla buffers. Så ett spel med 1680x1050, 4xAA tar bilden teoretiskt upp ungefär 40MB (rätta mig om jag tänkt fel).

Sen kommer förstås spelets data till detta (textures etc). Ett spel med enormt högupplösta textures kan ta upp väldigt mycket plats, men självklart designas spel med tanke på minneskapacitet.

Det har sagts att Age of Conan och Crysis ska kräva mycket minne för detta, men testerna som jag länkat ovan visar att det inte spelar någon märkbar roll. Inte hittat nåt bra test på AoC.

Här är ett test som jämför 8800 GT med 256MB/512MB/1GB i olika spel/upplösningar och AA:
http://techreport.com/articles.x/14230
Där kan man se att 256MB är för lite i en del spel och upplösningar, men skillanden mellan 512MB och 1GB är som mest 1fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Minnet på grafikkortet används för framebuffer (bilden som rendreras för visning) och lagring av speldata (textures tar upp mest plats) för extremt snabb access.

En bild i 1680x1050 med 24-bits färgdjup tar upp cirka 5MB minne. För att få mjukare kanter används ofta FSAA antialiasing som helt enkelt rendrerar bilden i högre upplösning för att sen skalas ner (det är mer tekniskt, men generellt sett). Sen används dubbla buffers, eller ibland (går att ställa in i en del spel) trippla buffers. Så ett spel med 1680x1050, 4xAA tar upp framebuffern teoretiskt upp ungefär 40MB (rätta mig om jag tänkt fel).

Sen kommer förstås spelets data till detta (textures, geometri, mipmaps etc). Ett spel med enormt högupplösta textures kan ta upp väldigt mycket plats, men självklart designas spel med tanke på minneskapacitet.

Det har sagts att Age of Conan och Crysis ska kräva mycket minne för detta, men testerna som jag länkat ovan visar att det inte spelar någon märkbar roll. Inte hittat nåt bra test på AoC.

Här är ett test som jämför 8800 GT med 256MB/512MB/1GB i olika spel/upplösningar och AA:
http://techreport.com/articles.x/14230
Där kan man se att 256MB är för lite i en del spel och upplösningar, men skillanden mellan 512MB och 1GB är som mest 1fps.

Bra och utförligt svar, tackar så mycket! Fick mer klart för mig kring detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Minnet på grafikkortet används för framebuffer (bilden som rendreras för visning) och lagring av speldata (textures tar upp mest plats) för extremt snabb access.

En bild i 1680x1050 med 24-bits färgdjup tar upp cirka 5MB minne. För att få mjukare kanter används ofta FSAA antialiasing som helt enkelt rendrerar bilden i högre upplösning för att sen skalas ner (det är mer tekniskt, men generellt sett). Sen används dubbla buffers, eller ibland (går att ställa in i en del spel) trippla buffers. Så ett spel med 1680x1050, 4xAA tar bilden teoretiskt upp ungefär 40MB (rätta mig om jag tänkt fel).

Sen kommer förstås spelets data till detta (textures etc). Ett spel med enormt högupplösta textures kan ta upp väldigt mycket plats, men självklart designas spel med tanke på minneskapacitet.

Det har sagts att Age of Conan och Crysis ska kräva mycket minne för detta, men testerna som jag länkat ovan visar att det inte spelar någon märkbar roll. Inte hittat nåt bra test på AoC.

Här är ett test som jämför 8800 GT med 256MB/512MB/1GB i olika spel/upplösningar och AA:
http://techreport.com/articles.x/14230
Där kan man se att 256MB är för lite i en del spel och upplösningar, men skillanden mellan 512MB och 1GB är som mest 1fps.

Som en liten fördjupning kan jag nämna att ATi generallt sett är bättre på att hantera en liten minnesmängd då deras kort är snabbare än nvidias diton på att "flusha" minnet dvs. tömma minnet på gammal data och hämta ny information inför en ny bildruta. Det här är inte något problem som borde få alla som någonsin tänkt sig att köpa ett Nvidia-kort att gå över till ATi men det är tillräckligt stort för att t.ex. HD3850 256MB ska klara sig nästan lika bra som 512MB-versionen medan 8800GT 256MB kan tappa sjukt mycket mot sitt syskon med 512MB ram.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332085

en till har dykt upp. 1/9 troligtvis på kompett!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Verkligen inte bra pris.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365219

kompletts billigaste 1gb 4870. De har just nu listat 3 olika tillverkare.
Observera att prisjakt är slöa som sniglar när det gäller att uppdateras.
Vi får vänta ett tag tills de listar andra tillverkares modeller för att få en bättre bild av priset.

Kan man hitta kortet för 2500kr eller under i en vettig butik slår jag till direkt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråden rensad från inlägg helt utan anknytning till tråden *